[EPS] Hulp nodig bij reclamebord maken

Pagina: 1
Acties:

• SJAAKSJAAK
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-01 16:20
Hallo,
Ik moet voor mijn moeders trimsalon een reclamebord maken. Ik moet het als eps formaat aanleveren Oftewel ik moet een vector graphic gaan maken (nog nooit gedaan). Nou is het designen opzich geen probleem ik heb veel ervaring met Photoshop maar dit is een pixel programma.
Ik heb de beschikking over Illustrator CS2 om mee aan de slag te gaan.
Toch komen er een aantal problemen om de hoek kijken ten eerste weet ik niet welke afmetingen en dpi ik moet kiezen bij het aanmaken van een nieuw bestand.
Hier een aantal specificaties over hoe ik het moet aanleveren:
Afmeting: 250 x 60 cm (hier begint het al welke verhouding moet ik nu kiezen?)
Er moet ook bij de typografie een fluocerende rand komen, hoe moet ik dit aangeven?

Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen of anders doorverwijzen naar een bepaalde tutorial want ik heb ook niet zoveel ervaring met illustrator, zodat ik de tools een beetje leer kennen

Bij voorbaat dank, Jur

[ Voor 6% gewijzigd door SJAAKSJAAK op 06-11-2005 20:12 ]

doei

Verwijderd

hier staan wat basistutorials. Dat was trouwens het eerste resultaat bij Google. Er zijn niet zo heel veel tutorials beschikbaar op het internet voor Illustrator. Iig een stuk minder dan voor Photoshop. Succes..

• SJAAKSJAAK
ja ok sorry had inderdaad niet echt gegoogled, omdat ik meerdere vragen had.
Maar waar het me vooral om gaat is dat ik weet welke afmeting ik moet kiezen. ik kom er zelf wel achter hoe ik met illustrator moet werken(try&error verhaal :p )
maar ik heb ff die basis nodig. verder is het een vrij simpel design met wat tekst en een afbeeldingtje (waar ik een tiff bestand van heb)

doei

Verwijderd

Jurriaan. schreef op zondag 06 november 2005 @ 20:39:
ja ok sorry had inderdaad niet echt gegoogled, omdat ik meerdere vragen had.
Maar waar het me vooral om gaat is dat ik weet welke afmeting ik moet kiezen. ik kom er zelf wel achter hoe ik met illustrator moet werken(try&error verhaal :p )
maar ik heb ff die basis nodig. verder is het een vrij simpel design met wat tekst en een afbeeldingtje (waar ik een tiff bestand van heb)
Daar kan ik je niet mee helpen. Je zou kunnen kijken in de W&G-FAQ van mophor. Die is vrij uitgebreid, wellicht staater iets over. En anders even de reacties afwachten.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Illustrator is zoals je zegt vector based. Je hebt dus in principe niets met DPI te maken. Qua maat zou ik gewoon het eindformaat kiezen. Volgens mij heeft illustrator weinig problemen met grote formaten qua pagina. Anders dan Quark bijvoorbeeld. Mocht hij die 250cm toch niet leuk vinden dan maak je gewoon het bestand 1:10 op, dat rekent lekker makkelijk.

Je vergeet wat essentieels te melden en dat is wat het uiteindelijk gaat worden. Een reclamebord zegt een beetje weinig :) Ik gok zo dat het uiteindelijk door een snijplotter gaat en ergens opgeplakt gaat worden. Maar dat is een gokje. Als dat het geval is en je bijvoorbeeld zwarte letters wilt met een neon rand dan maak je je document gewoon op in 2 kleuren (zet je document color modes op CMYK). Bij snijplotten zijn de mogelijkheden qua kleuren nogal afhankelijk van de folies die er zijn (of die de plotterboer heeft liggen). Maar zolang jij dan je bestand netjes in twee kleuren maakt, ookal is het 100% cyaan en 100% magenta en bij het aanleveren zegt welke kleur folie jij voor de cyaan in je bestand wilt gebruiken en voor je magenta dan komt het wel goed.

Maar goed, allemaal gebasseerd op aannames. Mocht het gewoon offset drukwerk worden dan is het bovenstaande weer minder van toepassing. Als het uit folie gesneden gaat worden, hou er dan rekening mee dat folie gewoon 1 kleur is en dat je dus niet met tinten moet gaan werken. Wat ook handig kan zijn is gewoon even twee Pantone kleuren nemen op 100% die qua kleur lijken op de folies die je wenst. Geeft een beter idee.

edit:
zie net dat van het TIFF bestandje en dat zal waarschijnlijk, aanname, het logo zijn. Hou er rekening mee dat dat dus niet te snijplotten is. Maar ach, aannames zijn fataal en misschien wil je wel iets heel anders :)

[ Voor 7% gewijzigd door OzBoz op 07-11-2005 01:14 ]

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:33
Mocht je toch gaan snijplotten (Net allemaal plaatjes zitten maken dus denk post het gewoon) :P
dan moet je even op het volgende letten in Illustrator:

Maak van je tekst lettercontouren (ctrl-shift-o):

Afbeeldingslocatie: http://willem.yoursite.nl/got/illu-1.gif

Dan snapt je snijplotter de met een cirkel gemarkeerde stuken niet, en zul je even de Pathfinder moeten gebruiken en je coutouren mergen:

Afbeeldingslocatie: http://willem.yoursite.nl/got/illu-3.gif

om dit te krijgen:

Afbeeldingslocatie: http://willem.yoursite.nl/got/illu-2.gif

Motor onderhoud bijhouden

Verwijderd

willem169 schreef op maandag 07 november 2005 @ 09:09:
Mocht je toch gaan snijplotten (Net allemaal plaatjes zitten maken dus denk post het gewoon) :P
dan moet je even op het volgende letten in Illustrator:

Maak van je tekst lettercontouren (ctrl-shift-o):

[afbeelding]

Dan snapt je snijplotter de met een cirkel gemarkeerde stuken niet, en zul je even de Pathfinder moeten gebruiken en je coutouren mergen:

[afbeelding]

om dit te krijgen:

[afbeelding]
hij snapt het wel, alleen snijdt ie de overlappende stukken ook gewoon, heb hier ook nog zo'n stukje liggen :P merk je echter niks van als je een beteje oplet met plakken, maar idd verstandiger om te voorkomen

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op maandag 07 november 2005 @ 19:09:
hij snapt het wel, alleen snijdt ie de overlappende stukken ook gewoon, heb hier ook nog zo'n stukje liggen :P merk je echter niks van als je een beteje oplet met plakken, maar idd verstandiger om te voorkomen
Hij snijdt inderdaad gewoon alle lijntjes die je met 'preview > outline' ook ziet. Maar het kan een behoorlijk drama zijn als je dat niet voorkomt en aanpast. Zeker als je zoals een pro gaat plakken met behulp van water met beetje zeepsop. Ik weet uit ervaring dat het dan een ramp is als je allemaal stukjes ziet drijven ineens :X Ging in dit geval om een vrij complexe tribal die op een frame van fiets geplakt moest worden in de fotostudio :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• SJAAKSJAAK
ok bedankt mensen (vooral Ozboz)
Ik ga ermee aan de slag en als t fout gaat meld ik het wel even.

Oja ik heb geen idee hoe het gedrukt/geplotterd word. maar dat vraag ik dan wel even

doei

Pagina: 1