Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Little Bear
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
4 maanden geleden ben ik afgestudeerd en heb ik mijn Bachelor diploma Toegepaste Informatica behaald. Ik ben vrijwel meteen bij een vrij groot bedrijf aan de slag gekunnen als Customer Support Engineer. De eerste maand intern in het bedrijf reparaties uitvoeren aan printers, laptops, pc's, servers,... De tweede en derde maand ben ik bij klanten dezelfde reparaties gaan uitvoeren, en kwam het inbouwen van servers in racks erbij. Vanaf maandag word ik gedetacheerd bij een van deze klanten.

Mijn loon was toen dankzij volledig gebrek aan ervaring het minimumloon volgens de barema's, namelijk 1700 euro per maand bruto. Door een samenwerking tussen het bedrijf en de overheid, heb ik hier echter bijna geen belasting op moeten betalen. Er werd me bij mijn aanwerving beloofd dat ik na deze 4 maanden een contract van onbepaalde duur zou krijgen en dat ik dan een nieuw loon zou krijgen aan de hand van mijn evaluatie.

Nu is het bijna zover. De 4 maanden zijn bijna voorbij. Mijn oversten zijn enorm tevreden en ik heb ondertussen ook de MCP en CCNA certificaten behaald. Volgende dinsdag teken ik mijn vast contract en wordt dus mijn nieuw loon besproken. Hier gaat in elk geval een firmawagen bij zitten.

De vraag is nu, wat mag ik van dit nieuw loon verwachten? Op de huidige 1700 euro wordt bijna geen belasting af gehouden, maar op mijn nieuwe loon zal dit wel 30-40 procent zijn, waardoor mijn netto sterk naar beneden gaat tenzij ik een serieuze opslag krijg. De vraag is dus wat ik mag verwachten als nieuw bruto loon. Als ik daar dan niet tevreden mee ben, in welke mate kan ik dit dan tegen mijn oversten zeggen zonder arrogant over te komen? Hoe kan ik hen zeggen dat een voorstel dat zij doen voor mij niet genoeg zou zijn, zonder ervoor te zorgen dat ze zeggen 'dag en bedankt'?

En zelfs wanneer we er dinsdag uitkomen, hoe gaat dit verder in de toekomst? Hoe kan je om opslag vragen, en hoe leg je dit voor aan de verantwoordelijken. Ik kan me voorstellen dat ze er zelf niet om komen vragen, maar hoe overtuig je het bedrijf dat je zelf vindt dat je recht hebt op meer loon. Ik heb al verschillende keren gehoord over succes stories van IT bedienden die beginnen aan 20k per jaar en binnen 5 jaar 40k en binnen 10 jaar 60k verdienen. Hoe pakken deze mensen het dan aan?

Ik ben er vrij zeker van dat er velen in ongeveer dezelfde situatie zitten, of gezeten hebben. Hoe gaan jullie het aanpakken, of hoe hebben jullie dit aangepakt?

Life is simple, make choices, don't look back...

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11 13:24

Sebje

Makelaartje

Kijk eens of je functie/opleiding hier voorkomt. Dan heb je globaal een idee wat je kan verwachten. Natuurlijk zijn dit maar gemiddelden, die eventueel kunnen afwijken indien je aanvullende kwalificaties hebt. Desalniettemin is het een goede leidraad. Het feit dat je nu een belastingvoordeel hebt is natuurlijk jouw geluk, maar het is niet reeel te verwachten dat, bij een wijziging, je dit voordeel kan behouden.

• PeeJay
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-12-2024

PeeJay

Prutser

Little Bear schreef op zondag 06 november 2005 @ 20:05:
Ik heb al verschillende keren gehoord over succes stories van IT bedienden die beginnen aan 20k per jaar en binnen 5 jaar 40k en binnen 10 jaar 60k verdienen. Hoe pakken deze mensen het dan aan?

Ik ben er vrij zeker van dat er velen in ongeveer dezelfde situatie zitten, of gezeten hebben. Hoe gaan jullie het aanpakken, of hoe hebben jullie dit aangepakt?
Hoe ik van plan ben dat aan te pakken? Veel inzet geven en duidelijk krijgen hoe zij mij over een aantal jaar zien en wat ik verwacht na een bepaalde tijd.
En dan bespreken wat de beste manier is om aan elkaars wensen te voldoen.

Hoe jij verder moet/kan groeien? Hebben ze geen duidelijk carrierepad binnen het bedrijf waar je werkt?
Heb je niet gevraagd wat je groeikansen zijn en wat je kan verwachten als je voor lange tijd bij hun blijft? Dat zou ik eerst doen en daarna voor jezelf de afweging maken.

Die serieuze verhoging dat je er netto op vooruit zal gaan, kan je imho vergeten.
Als je dat wel verwacht, zal de samenwerking waarschijnlijk snel tot een einde komen. Met een verhoging van 200-300 per maand (bruto) mag je wel blij zijn gok ik.

Don't play dumb with me, that's a game you can't win....

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Even heel belangrijk detail: ik meende al een Vlaamse schrijfstijl te herkennen, en zie aan je IP dat je idd uit Belgie komt. Dat is heel belangrijke informatie om even mee te nemen, gezien het feit dat je Nederlandse inkomens niet zomaar blind met Belgische kunt vergelijken, evenmin als de arbeidsmarkt en carrierelandschap in beide landen :)

Professionele website nodig?

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik begon 5 jaar geleden (vers van de pers) op een louzie 1650 eur per maand (ff omgerekend uit guldens).
Op dit moment zit ik op 3000 eur per maand.

Ik heb dit gedaan door altijd een plan op te stellen. Wat wil ik volgend jaar, dat jaar daarna, en dan ?
En ik heb ervoor gezorg dat ik bij dezelfde klant bleef. Ookal ben ik 3 keer van werkgever gewisseld.

Profileer jezelf, laat zien wie je echt bent, en wat je kan. Doe het niet 'te', want je bent geen workaholic.

Voor de rest gaat 'carriere maken' vrijwel vanzelf, als je maar discipline hebt.

Suc6 in de toekomst

ps: ja, ik werk in de IT sector

• Little Bear
  • Niet online
Net het gesprek achter de rug. De uitkomst is dat de voorwaarden voorlopig hetzelfde blijven. Ik blijf dus op 1700 bruto per maand en er verandert verder helemaal niets.

Er is me wel een enorm groeiprogramma voorgeschoteld waarin ik mezelf nog moet gaan bewijzen. De komende twee maanden ga ik opleidingen krijgen tot ze er langs mijn oren uitkomen. Tijdens deze opleidingen moet ik mezelf ook bewijzen in back-end support (serverproblemen komen binnen, deze oplossen, eventueel bij bedrijf zelf gaan). Geen gewone hardware meer, maar specifiek server gericht, zowel hardware als software.

Het is voor hen de bedoeling dat ik binnen een zeer korte tijd evolueer van support engineer naar system engineer. Dat ze me dan een project kunnen geven en kunnen zeggen: los het maar op. Bijvoorbeeld een migratie van NT naar AD in een bepaald bedrijf gaan uitvoeren. Normaal zou het enkele jaren duren om deze evolutie te doormaken, ze willen mij nu in enorm versneld tempo klaar stomen. Binnen het jaar moet ik MSCE zijn, en hier ook een berg ervaring mee opdoen.

Wanneer ik bewezen heb dat ik het goed doe in deze nieuwe 'opleiding', komt er een volgende evaluatie met een loonsrevisie. Ik zit zelf met een gemengd gevoel hierbij. Enerzijds krijg ik de kans om enorm snel enorm veel te groeien, en waarschijnlijk kan ik hier op termijn grote vruchten van plukken. Langs de andere kant ben ik enigzins teleurgesteld omdat de voorwaarden voorlopig hetzelfde blijven en dat ik 1700 bruto (max 1000 netto) toch wat weinig vind voor iemand in mijn situatie.

Ik heb mezelf voorgenomen dat ik over maximum 4 maanden een serieuze opslag verwacht. Zeker als blijkt dat ik het ook goed doe in deze nieuwe richting waar ze me uit willen sturen. Gebeurd dat niet, dan ben ik niet van plan het daarbij te laten.

Edit: ze hebben me dus inderdaad een carriepad voorgesteld, en dan nog wel een dat perfect in de lijn ligt met wat ik wil. Ze hebben ook voorgesteld van deze doelstelling veel sneller te bereiken dan ik gehoopt had. Spijtig genoeg hebben ze geen loon voorop gesteld, en oo geen indicatie over wat ik kon verwachten. Het blijkt dat in dit bedrijf bij elke evaluatie een getal op je hoofd wordt geplakt, maar dat dit niet werkt volgens bepaalde schema's die je in de meeste bedrijven wel hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door Little Bear op 08-11-2005 15:03 ]

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Het geld is weinig, maar ik zou als ik jou was er gewoon voor gaan. Leer lekker de dingen die je wil leren, en als je de ervaring hebt, dan ga je eisen stellen en evt switchen ;)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Zolang je nog niet 2000 of meer bruto krijgt, adviseer ik dat je thuis bij je ouders blijft, en dan is 1700 bruto prima. Als je eenmaal je MSCE en zo hebt, en je huidige baas geeft niet meer, dan zou ik rustig gaan rondkijken naar een andere job, en vaak kan je dan een hoger salaris krijgen dan mensen die geen MSCE en dergelijke hebben. Maar blijf eerst maar bij je huidige baas, want na 4 maanden werk 2000 of meer willen verdienen is niet echt reeel. Ervaring telt ook mee, en dat heb je waarschijnlijk nog niet genoeg.

Copy.com

Verwijderd

Ik heb zelf een enorme hekel aan deze constructies, doorgroeien binnen een groot bedrijf wat 'zogenaamd' voor jezelf is. natuurlijk is het goed om te laten zien wat je waard bent, maar als ze tijdsplannen geven waarin je in loon groeit, dan rijzen bij mij de haren ten berge. Wat een geouwehoer is dat, als je je werk goed doet dan heb je je bewezen...

• Little Bear
  • Niet online
Het geld is idd echt wel weinig. 1700 bruto wordt geen 1000 netto, aangezien in Belgie 40-45% wordt afgehouden. Mijn moreel dilemma ligt hier tussen volgende stellingen:

1. Je loon is te laag, maar je kan verder groeien in het bedrijf en je loon zal wanneer je meer ervaring opbouwt zelf mee evolueren.

2. Je hebt jezelf bewezen tijdens de afgelopen 4 maanden en 2 zeker niet onbelangrijke certificaten (MCP en CCNA) behaald. Je verdient dus eigenlijk al meer aan de hand van wat je tot nu toe bewezen hebt.

Zelf ga ik het even afwachten. Dit bedrijf biedt me als toekomstperspectief een functie die ik altijd gewillen heb en dit op vrij korte termijn. Ik denk (weet natuurlijk niets zeker) dat ik dit niet snel in een ander bedrijf ga vinden. Natuurlijk zijn de bedrijfswagen en opleidingen (bedrijf betaald volledig de cursussen van MSCE en CCNE, mag ze doen in betaalde tijd en zij betalen examens) mooi meegenomen, en die zorgen er dan ook voor dat ik toch nog max 4 maanden ga wachten. Maar daarna zie ik het niet echt zitten om te blijven werken voor geen 1000 euro netto per maand, en denk niet dat ik daarmee mijn eisen hoog leg?!?

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 16:00:
Ik heb zelf een enorme hekel aan deze constructies, doorgroeien binnen een groot bedrijf wat 'zogenaamd' voor jezelf is. natuurlijk is het goed om te laten zien wat je waard bent, maar als ze tijdsplannen geven waarin je in loon groeit, dan rijzen bij mij de haren ten berge. Wat een geouwehoer is dat, als je je werk goed doet dan heb je je bewezen...
De vraag is alleen in hoeverre de waarde van een werknemer meetbaar is.

Over een korte tijdspanne krijgt een werknemer een x aantal taken die hij uitvoert, al dan niet met goed resultaat. Als iemand bijvoorbeeld 10 projecten tot een goed einde brengt, dan zegt dat iets over zijn kunnen m.b.t. de kennis die voor deze projecten benodigd is. Deze kennis is echter veel beperkter dan de kennis die bijvoorbeeld benodigd is voor 100 projecten, al helemaal als je erbij stil staat dat een junior in beginsel makkelijkere projecten krijgt.

Kortom: het is logisch dat je loon meegroeit met je werkervaring. Wat sommige mensen ook vergeten, is dat werkervaring meer is dan alleen technische kennis. 2 programmeurs kunnen bijv. dezelfde technische kennis hebben m.b.t. C# en SQL, maar de ene programmeur houdt bij zijn taak rekening met aspecten als leesbaarheid, modularisatie, meetbaarheid en schaalbaarheid.. terwijl de andere iets in elkaar flanst dat de taak ook volbrengt, maar over een jaartje opnieuw moet worden geschreven omdat de gestelde eisen veranderen.

Been there, done that ;)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Verwijderd

Lethalis schreef op donderdag 10 november 2005 @ 12:11:
[...]

De vraag is alleen in hoeverre de waarde van een werknemer meetbaar is.

Over een korte tijdspanne krijgt een werknemer een x aantal taken die hij uitvoert, al dan niet met goed resultaat. Als iemand bijvoorbeeld 10 projecten tot een goed einde brengt, dan zegt dat iets over zijn kunnen m.b.t. de kennis die voor deze projecten benodigd is. Deze kennis is echter veel beperkter dan de kennis die bijvoorbeeld benodigd is voor 100 projecten, al helemaal als je erbij stil staat dat een junior in beginsel makkelijkere projecten krijgt.

Kortom: het is logisch dat je loon meegroeit met je werkervaring. Wat sommige mensen ook vergeten, is dat werkervaring meer is dan alleen technische kennis. 2 programmeurs kunnen bijv. dezelfde technische kennis hebben m.b.t. C# en SQL, maar de ene programmeur houdt bij zijn taak rekening met aspecten als leesbaarheid, modularisatie, meetbaarheid en schaalbaarheid.. terwijl de andere iets in elkaar flanst dat de taak ook volbrengt, maar over een jaartje opnieuw moet worden geschreven omdat de gestelde eisen veranderen.

Been there, done that ;)
Akkoord mee eens, maar het lijkt wel een fabriek hoe ze met mensen omgaan tegenwoordig. Je moet gewoon doen wat je moet doen, en alles wat je extra doet levert loonsverhoging op :P
Pagina: 1