[BBG November] Workstation

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GregoryBE
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-07 01:53
Workstation van Best Buy Guide November (linkje naar BBG november)

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/GreTech/bbgworknov.JPG

Omdat er nogal veel reacties zijn op de BBG van november, en er nog geen topic is over het 'werkstation', dit topic.

Dit topic is bedoeld, om de verschillende onderdelen van de BBG in twijfel te stellen en mogelijk betere onderdelen (prijs/kwaliteit + ervaringen) te kiezen.
Waardoor we binnen 2 maanden mss een betere BBG hebben :) (of mss 2 Workstation BBG's, één met een hoger budget, als investering)

Ik denk dat we door dit topic stillaan op te bouwen kunnen komen tot een volwaardig 'werk systeem'

------------------
Het eerste is de processor,
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/pw/dlink.gifVergelijkingstest Athlon 64 X2, Pentium D, dual Opteron en dual Xeon

Het eerste dat mij opvalt is dat de Extreme Edition van Intel, heeeel duur is :r en eigenlijk niet beter scoort dan de X2.
( Pentium Extreme Edition 840 = Pentium D 840 + HyperThreading )
Het tweede dat mij opvalt is dat de Dual Opteron 252, bijna altijd bovenaan staat of alles sinds boven de X2.

(Als we moeten kiezen uit een dual core Pentium of een dual core Athlon, dan is deze beslissing snel gemaakt, vanwege het stroomverbruik, de hitte, de identikiteit presteert de Pentium D steeds minder dan zijn tegenhanger AMD, dus Pentium D is eigenlijk al uitgesloten)

Links: (Proc Pricewatch)
(dual-core)
Intel Pentium D 8xx
Intel Pentium XE 8xx
Intel XEON
AMD Athlon64 X2
Intel Opteron
(single-core)
AMD Athlon64 FX

Mijn reacties en ervaringen:

Moederbord:
Hangt natuurlijk van gekozen processorsysteem af.
Als een workstation is SATA2 en NCQ aangeraden
Intel's nieuwste chipset: 955x
Nvidia nieuwste chipset: nForce 4 SLI

Wat zijn zeker de vereisten van een moederbord(rond deze tijd):
- Firewire (IEEE 1394)
- min. 4 USB poorten
- LAN (gigabit)
- SOUND (liefst kwalitatief als je onboard gaat gebruiken, HD-audio)
- PCI-e 16x
- Sata 2
- RAID controller (om wat snelheid te halen wanneer je veel schijfbewerkingen gaat doen, kan dit wel handig zijn, wanneer je de schijven niet intensief gaat gebruiken is dit totaal overbodig vind ik (wel handig als backup))

Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/GreTech/raid.JPG

Geheugen:
2GB , (qua prijs/kwaliteit toch een mooi aanbod)
(jammer dat er bij de X2 nergens een moederbord met DDR2 te vinden is
anders was dit ook een snel staafje volgens mij, wel 1GB, dus msswat weinig, misschien handig voor systemen die wat minder geheugen nodig hebben en toch snelheid willen halen)

Beeldkaart:
Pricewatch XFX PCI-e 6600 beeldkaarten
de discussie hier zal vooral gaan over, wat ben ik van plan met mijn systeem te doen, en heb ik zoveel geheugen nodig,

Geluidskaart:
Voor de echte gebruiker nodig, anders gwn onboard kaartje gaan gebruiken, als je intel's nieuwste chipset zou gebruiken heb je zelfs HD audio

Primaire HDD:
Volgens mij zeker huidige behouden, de raptor
(verslaat zelfs meestal SATA2 schijven) (test)

Secundaire HDD:
(Pricewatch Search: Maxtor Diamondmax NCQ)
Jammer dat er geen SATA2 Maxtor schijf te vinden is :'( )
Maxtor DiamondMax 10, 250GB (7200rpm, SATA, 16MB, NCQ)
of
Maxtor Diamondmax 11, 400GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ (RoHS))

(omdat ondertussen de firmware al geupdate is, zal deze schijf nu geen prolemen meer geven)

DVD Brander:
NEC ND-4550
(voor dit geld zo een brander _/-\o_ ) )

DVD Lezer:
LiteOn SOHD-167T
(als je bevoorbeeld ON-THE-FLY zou willen kopieeren) (als hij maar snel genoeg is)

Diskettestation:
Waar blijven die benchmarks toch :*) ...
Samsung 3,5 inch floppy drive (zwart) 5 EURO

Flashlezer: geen ervaring
USB stick: Nooit gebruikt, lang leve ftp en netwerk _/-\o_ (handig wanneer je je veel verplaatst)

Behuizing:
Gebruikt:
Cooler Master CM Stacker STC-T0

(Thermaltake Products)
Wrm geen design caseje met window?
Thermaltake Soprano (Thermaltake link)
Ervaring met:
XaserV Series- Damier V6000A (Thermaltake link)
Zeer goede koeling en beheren van temperaturen.
Stevig, stabiel, case sleuten door sleutel, wel heeeel veel kabels (van fans en dergelijke)
Waar voor zijn geld (mss wel beetje te duur)

Voeding:
Tagan TG530-U15, 530W (ATX 2.01, PCI-e) (Tagan linkje)OCZ Powerstream (minimum 520W) (OCZ link)
Beide maken gebruik van het ordelijke kabelsysteem dat soms wel van pas kan komen ;)

Nu komt het gedeelte dat een beetje overbodig is voor de Tweakers die alle randapparatuur al bezitten maar graag een nieuw systeem zouden aanschaffen

Monitoren:
Enkele tweakers keurden het DELL scherm af, omdat het niet echt bedoelt is lange uren aan te staan,

zelf werk ik met het 3 170b4 schermen van Philips (worden toch intensief gebruikt), op 2 jaar geen 1 dode pixel, wel is er 1 kapot scherm geweest in de warme zomer 1 (of 2) jaar geleden, omdat het te warm werd had het scherm het na 20uur aanstaan het plotseling begeven, onder garantie omgeruild tegen nieuw scherm _/-\o_

ondertussen zijn deze schermen vervangen door een nieuwe reeks, ervaringen?
Philips is redelijk duur, maar staat volgens mij ook waar voor de LCD schermen die ze produceren
(17' LCD schermen van Philips) (Pricewatch)

Maar BenQ schijnt volgens mijn vriend ook kwalitatief zeet goed te zijn.

Luidsprekers:
Logitech Z-2300 (Logitech Luidsprekers)

(Creative luidsprekers)
Geen ervaring (geluid wordt bij mij meestal simpel op bestaand audio systeem aangesloten)

Toetsenbord & Muis:
Cordless Optical MX1000 laser

Ervaring:, Zelf gebruik ik een (nu al wat ouder) draadloos setje van Toetsenbord & Muis van Logitech, de draadloze muis wordt voor sommige na een tijd wel zwaar, maar is daarentegen wel handig (dan heb je die vervelende draad toch niet op je bureel (tussen die andere rommel >:) )

We kunnen het er allesinds over eens zijn dan Logitech producten hier het beste voor geschikt zijn (hoop k)

--------------------
Hopelijk is iedereen hier wat mee, en kunnen we wat verbeteringen aanbrengen,

Correct my if i'm wrong!
thx

It's just a matter of time...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-08 20:06
Tja de ene workstation is de andere niet. Toch vind ik dat men bij het samenstellen van het workstation niet echt rechtlijnig is geweest. Zo is ie wel geschikt voor audio-bewerking, maar zit er een speakerset bij voor gamers. De videokaart is niet krachtig en er zitten weer twee gigantische schermen bij. Misschien is het handig voor de volgende keer wat eisen neer te zetten alvorens zomaar een toch wat vreemde mix neer te zetten.

Ik denk dat de meeste mensen hier op GoT een computer als een workstation kopen omdat ze graag een altijd snelle en betrouwbare pc hebben die zwaar werk kan verrichten, eigenlijk een soort ultieme pc. Mensen die specifieke eisen hebben wat betreft audio- of videobewerking weten wel welke insteekkaart ze daarvoor het beste kunnen toevoegen aan zo'n systeem.

Vandaar dat ik zou willen zeggen; laat het bijvoorbeeld bij één 20" TFT monitor, een gewone geluidskaart zoals in het mediasysteem, een high-end videokaart zoals het gamesysteem en zet er een high-end dual Opteron moederbord in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 11:05
bij nader inzien.

[ Voor 91% gewijzigd door Roberto op 07-11-2005 10:32 ]