[WC] Peltiers voor Rad te koelen.

Pagina: 1
Acties:
  • 219 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Arieke
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-05-2022

Arieke

live your life, dont waste it.

Topicstarter
Ik ben nu al een tijdje aan het zoeken geweest en ben er nog steeds niet uit. Ik ben/was van plan om men WC setje met peltiers te koelen. Met de hele koeling systeem in een kast en men eigenlijke pc in de tweede kast.

Maar weet er iemand dat dit mooi temps gaat zien of niet?

Afbeeldingslocatie: http://www.arieke.be/arieke/WC_1.jpg

Zo zou ik het dan realiseren. Het zou toch een heel stil systeem worden volgens mij. De peltiers zijn 40w@ 15v. Waarschijnlijk laat ik ze werken op die 15v. Alleen komen men kosten tot nu lekker op tot 1400 Pleuros. Wil ik er best aan geven maar ik weet niet of goed gaat werken, en/of die peltiers echt een degelijk verschil gaan maten zien. Anders lijkt me dit dom om te doen.

heb een excel bestandje erbij gezet dan zie je wat en aan wat ik men geld ging uit geven.
http://www.arieke.be/arieke/Map1.xls (niet op kosten van pc zien die kloppen niet volledig meer)

MVG Arieke

[ Voor 9% gewijzigd door Arieke op 09-11-2005 13:31 ]

P4 2.4Ghz @ 3.5Ghz l MSI 875P Neo FIS2R l 512MB 400Mhz @ 466 Corsair x2 l WD 120 Gb 7200 | Sapphire 9700Pro 128Mb DDR 399/714Mhz l Benq 52/32/52 | Chieftec MX-01BLD-S l Hercules Fortisimo III 7.1 | Air Cooling all the way

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Arieke, ik zie in je schema maar 1 heel raar ding eigenlijk... je splitst op een gegeven moment de waterstroom in 2en.. dan loopt de waterstroom van de eerste (bovenste) radiator naar de onderste, maar die doe je van de andere kant ook al met water voeden, wat je dus krijgt is dat het water van twee kanten komt en je dus in feiten stilstaand water creert.. daarnaast splits je het tussen de twee radiatoren aan de rechterkant en laat je het dan door het rad heen lopen.. denk niet dat dit goed gaat werken :)

Verder wil je je radiatoren gaan koelen met peltier elementen. Het verwarmde water doe je vervolgens weer met dezelfde peltier proberen af te koelen. Dit gaat dus ook niet werken :) Je verwarmt namelijk je water met de warmte van je CPU+NB+VGA+HD+ ! PELTIER WARMTE !

Wat je beter kan doen, is twee apparte lussen creeëren.. 1die je onderdelen van je setup koelt met een apparte rad+pomp+tank en een tweede lus die de peltier elementen op rad1 koelt en dus ook een eigen pomp+rad+tank heeft :)

edit:

zo dus:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Apen-nootjes/vbarieke.JPG

[ Voor 5% gewijzigd door Apen-nootjes op 06-11-2005 19:30 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-02 11:46
Peltier elementen op een rad leggen lijkt me niet echt effectief (en peltiers zijn al niet zo efficient :P)
Denk dat je dan eerder zoiets zou kunnen bouwen...
http://www.swiftnets.com/products/MCWCHILL-452.asp
maar dat is ook ruk

Betreffende je XLS: WTF?! allemaal pelts en spul ervoor kopen.... echt zonde van je geld.
De boel word er ook niet stiller van. Koop dan gewoon 2 Dual heatercore's met 5v papstjes erop.

MSI K8N NEO2 Platin. 54G (800 MHz nF - ATX - S939)
+
Sapphire X850 XT - 256 MB DDR3 - PCIe - TV+DVI
hoop niet dat je dat al gekocht hebt
Die x850xt is TE duur, koop dan een NV 7800GT.
Volgende probleem is dat dat mainboard AGP is dus die videokaarten passen niet.
Voor de rest is Perfect systems qua hardware nou niet echt goedkoop volgens mij.
Kijk vooral eens in de pricewatch en kijk ook eens in de Best buy guide

Qua waterkoeling wellicht deze set:
http://www.xcsystems.nl/p...ath=23_47&products_id=357
+
http://www.xcsystems.nl/p...ath=23_45&products_id=177

Chipset is nutteloos om te waterkoelen, zonde van je flow en je tempratuur.
NF4 heeft er totaal geen baat bij, word ook niet echt heet zoals NF2 dat wel werd omdat daar de geheugen controler zat ingebouwd.
Maak iets passiefs als je hem stiller/beter wilt koelen. info:
http://img297.imageshack.us/my.php?image=hpim0528lite4np.jpg
http://i21.photobucket.com/albums/b265/Notten_/front3.jpg
een Zalman ZM-NB47J genoeg om een nforce 4 bordje te koelen?

[ Voor 26% gewijzigd door Vandread op 06-11-2005 19:41 ]

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 07:59
Deze opstelling gaat je niet lukken, de pomp zal waarschijnlijk niet krachtig genoeg zijn om het water nog rond te krijgen.

4 pelts, ik weet niet hoe sterk die dingen zijn, maar als het een beetje pelts zijn dan gebruik je 1000+ watt alleen voor je koeling?

* Edit 4x40 watt, het is een hoop, maar wel te doen.

Bespaar op de energie rekening en koop dan een kant en klaar promethia systeem. Werkt nog beter ook!

Is het niet efficienter om zoiets dergelijks te maken? :
Afbeeldingslocatie: http://www.peltier-info.com/4fins.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Dekaasboer op 08-11-2005 20:32 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Arieke

Arieke

Topicstarter
Danl u voor de reacties,

Nee ik heb nog niets gekocht. Gelukkig! Dus ik kan blijkbaar een hoop geld uitsparen door gewoon geen enkele peltier in men systeem zetten en even goed presterend met een gewone WC.

@ apen-nootjes het schema van mij is in orde heb het nog eens overlopen alles komt uit. Maarja
Uw schema vind ik ook wel iets maar denk je dat je daar lagere temps gaat krijgen dan de kamertemps? Alle in circuit van CPU en dergelijke of is dat maar enkele graden? Ik hoopte toch met die peltiers erop +-10°C te halen in het systeem.

P4 2.4Ghz @ 3.5Ghz l MSI 875P Neo FIS2R l 512MB 400Mhz @ 466 Corsair x2 l WD 120 Gb 7200 | Sapphire 9700Pro 128Mb DDR 399/714Mhz l Benq 52/32/52 | Chieftec MX-01BLD-S l Hercules Fortisimo III 7.1 | Air Cooling all the way

• Vandread
+10... nooit van z'n leven :+
-rads werken tegen als je rond omgevingtemp zit.
-gpu+nb+cpu zorgen voor teveel warmte
-4x40watt is peanuts, voor 1cpu word al 226watt pelt aangeraden (direct op de core)

Enige echt effectieve manier is een waterchiller.:
http://www.haegkoeling.nl//
Hoef je ook geen radiator te kopen :P

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-02 20:55
Ik ben met Vandread! Een waterchiller is waarschijnlijk het verstandigst, zeker aangezien je er blijkbaar toch het budget voor hebt.
Ik heb zeer veel ervaring met peltiers en ook eng veel geld er tegen aangegooid en guess what ik draai gewoon weer op normale waterkoeling (en dat was niet vanwege de stroomrekening )

• Arieke

Arieke

Topicstarter
Ik heb al naar waterchillers gezien maar die waren me iets te kostelijk :D. Want dan heb ik meer last van condens en die toestanden. En das ook meer werkt daarom ik voor waterkoeling koos.

Ik geloof jullie wel maar het zo dak men eigen niet overtuigd krijg dat het niet werkt. Dus nog een vraagje bij deze tekening.

Als ik deze opstelling zou gebruiken heb ik twee kringen. 1 Voor het systeem en een ander met peltiers. Als ik er nu eens 2 van 80watt opzet op de eerste radiator. Maar het was de bedoeling dat die tweede kring alleen als de temperatuur in de eerste kring te hoog oploopt (naar mijn goesting) dan schakel ik de tweede kring pas in actie. Dus deze werkt enkel als de temperaturen te hoog oploopt.
Als hij terug op idle runt zet ik die tweede kring lekker uit; Zo dacht ik dat wel te kunnen realiseren.

:D
srry voor het moeilijk doen.

Verwijderd

Ik hoopte toch met die peltiers erop +-10°C te halen in het systeem.

En denk je dat bij 10°C Geen condens voorkomt?

• Arieke

Arieke

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 07 november 2005 @ 09:10:
Ik hoopte toch met die peltiers erop +-10°C te halen in het systeem.

En denk je dat bij 10°C Geen condens voorkomt?
Minder condens volgens mij want als de kamer temperatuur rond de 16° ligt lijkt me het toch mogelijk met die peltiers op die radiator onder 16° te krijgen.

Volgens mij "kan fout zitten" heb je pas condens rond de 5 a 6 graden.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Arieke schreef op zondag 06 november 2005 @ 23:52:
Danl u voor de reacties,

Nee ik heb nog niets gekocht. Gelukkig! Dus ik kan blijkbaar een hoop geld uitsparen door gewoon geen enkele peltier in men systeem zetten en even goed presterend met een gewone WC.

@ apen-nootjes het schema van mij is in orde heb het nog eens overlopen alles komt uit. Maarja
Uw schema vind ik ook wel iets maar denk je dat je daar lagere temps gaat krijgen dan de kamertemps? Alle in circuit van CPU en dergelijke of is dat maar enkele graden? Ik hoopte toch met die peltiers erop +-10°C te halen in het systeem.
8)7 10 graden?
Tis imo makkelijker dan je pelt direct op je cpu/gpu te gooien en 2 rads te begruiken om te koelen...
je NB koelen met 10'C water heeft imo weinig tot geen zin..ja een koelere NB is stabieler en kan meer, maar je CPU/MEM/GPU zullen eerder een bottleneck vormen dan de nb denk ik....

Of wil je een water temperatuur van 10'C hebben? dan kun je beter ergens een chiller ritselen...(en verdomd veel isolatie...10'C water lags al je systeem onderdelen 8)7 ) :+
Arieke schreef op maandag 07 november 2005 @ 09:37:
Minder condens volgens mij want als de kamer temperatuur rond de 16° ligt lijkt me het toch mogelijk met die peltiers op die radiator onder 16° te krijgen.

Volgens mij "kan fout zitten" heb je pas condens rond de 5 a 6 graden.
Condens rkijg je bij een temperatuursverschil van een aantal graden.... dus in de tropen waar het warm en vochtig is, heb je al condens bij 20 graden....terwijl je in nederland bij 10 graden oid pas condens krijgt... uiteraard ligt dit aan de vochtigheid van je lucht, maar voor zo ver ik weet kreeg ik al bij 12-13 graden condens met mijn chiller.....

Kamertemperatuur is zo rond de 20 graden...hoewle heb bij mij thuis shcommelt van 16 smorgens tot 20-21 's avonds..ook daar moet je rekening mee houden!! Lullig als je smorgen bij watertemp van 10 graden geen condens krijgt en je savonds bij thuis komst een dood systeem vindt omdat de temp tóch omhoogging gedurende de dag...

[ Voor 7% gewijzigd door Rey Nemaattori op 07-11-2005 09:53 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

waterchillers kan je instelbaar maken, (peltiers ook maar dat is weer een ander verhaal) en als ik je boodschappen lijstje zo zie hoeft dat niet eens zo heel veel duurder te zijn dan wat je nu in gedachten hebt. Je hebt maar 1 pomp nodig en helemaal geen radiators. Je moet alleen uitkijken dat als je je HDD laat koelen door de waterchiller dat je hem nooit ver onder kamer temp zet, maar als je toch niet wilt isoleren zal je dat niet zo snel doen denk ik.

• arnoman
Alleen komen men kosten tot nu lekker op tot 1400 Pleuros. Wil ik er best aan geven
custom build waterchillers te koop +- 250,- (nieuw)
Lijkt me geregeld :)

edit:

1400 - 250 hmm
Een gedeelte van het geld wat je nu bespaard mag je evt wel overmaken naar me, voor mij goude tip ;)

[ Voor 26% gewijzigd door arnoman op 07-11-2005 11:06 ]

• Vandread
Apennootjes had de XLS niet echt bekeken volgens mij ;)
Toch fijn dat iedereen het met me eensch is :Y)

En arno, hij bedoelde zijn totale budget voor een pc. Waar trouwens ook wat grove fouten in zaten zoals een pci-e kaart in een agp slot :X
Echter het totale budget van de peltiers + radiatoren is 350-400 euro! dus daar moet je wel een mooie regelbare chiller van kunnen kopen. Volgens mij koop je daar zelfs bij heag een custom lianli chiller voor 8)7

[ Voor 73% gewijzigd door Vandread op 07-11-2005 11:52 ]

• arnoman
Vandread schreef op maandag 07 november 2005 @ 11:08:

En arno, hij bedoelde zijn totale budget voor een pc. Waar trouwens ook wat grove fouten in zaten zoals een pci-e kaart in een agp slot :X
Echter het totale budget van de peltiers + radiatoren is 350-400 euro! dus daar moet je wel een mooie regelbare chiller van kunnen kopen. Volgens mij koop je daar zelfs bij heag een custom lianli chiller voor 8)7
my bad :)

• Rey Nemaattori
Vandread schreef op maandag 07 november 2005 @ 11:08:

Met een chiller alleen ben je er nog niet he... moet je alsnog waterblokjes, slangen en een pomp halen = 100 euro oid.. of zitten die er al bij?

@TS
het ois overigens ook 'waste' ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Rey Nemaattori op 07-11-2005 15:58 ]

• Arieke

Arieke

Topicstarter
Rey Nemaattori schreef op maandag 07 november 2005 @ 15:56:
[...]

@TS
het ois overigens ook 'waste' ;)
Je bent de eerste die daarover iets zegt, staat er al 2 jaar zo maar je hebt gelijk.

Dan ga ik me toch eens verdiepen in chillers als ze voor 250 op de markt verschijnen lijkt me dit niet zo slecht.

men max budget voor men pc is 1400€ en voor al men spullen voor WC ging ook over 1400€ dus samen een kleine 3000€

@ arnoman, ALS ik over zou hebben kan ik dat wel in gedachte houden :D

Verwijderd

Arieke schreef op maandag 07 november 2005 @ 16:14:
[...]

Je bent de eerste die daarover iets zegt, staat er al 2 jaar zo maar je hebt gelijk.

Dan ga ik me toch eens verdiepen in chillers als ze voor 250 op de markt verschijnen lijkt me dit niet zo slecht.

men max budget voor men pc is 1400€ en voor al men spullen voor WC ging ook over 1400€ dus samen een kleine 3000€

@ arnoman, ALS ik over zou hebben kan ik dat wel in gedachte houden :D
wacht.. 1500 euro voor waterkoeling? KEREL! daar koop je een hele pc voor!
gewoon een waterkoelingssetje, 150 euro + radiator van de sloop (zijn toch t beste) en klaar!

• TwieX924
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-03-2017
Voor 1500 euro maak ik een vergulde waterkoelingset voor je....

• Vandread
Dus
**Unknow_road contacteren voor een waterchiller:
unknown_road
Of
http://www.haegkoeling.nl/ voor zo'n mooie lian li

**Check je hardware
Agp mobo + PCI-E videokaart gaan niet werken.
Ipv een venice een Opteron s939 cpu kopen.

**Met waterchillers werken open flow blokken zoals de Swiftech MCW6002 het best
Zorg voor dikke Tygon slangen
Leuk DD gpu blokje afstemmen op je setup, als je een 7800GTX koopt ofzo een Dangerden 7800 blok

• Arieke

Arieke

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 07 november 2005 @ 17:11:
[...]

wacht.. 1500 euro voor waterkoeling? KEREL! daar koop je een hele pc voor!
gewoon een waterkoelingssetje, 150 euro + radiator van de sloop (zijn toch t beste) en klaar!
Je leeft maar een keer en ik wil leven tot de max. Geld maakt niet gelukkig weet je.

Verwijderd

okeej.. maar koop dan gewoon slim. als je toch geld kwijt wil koop 2 dure SLI kaartjes en gooi die in een nforce4 bordje oid. (niet dat 2 SLI kaarten t geld echt waard is, maargoed) en geef dan 500 euro uit aan een vapochill oid.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
Misschien ligt het aan mijn zieke geest, maar ik kreeg direct zoiets van "Cooled cockring... ribbed for her pleasure"...

Uit verschillende reviews blijkt dat waterchillers met peltiers heel inefficient werken. Zeker als je maar 2*40 watt hebt... die swiftec heeft er 2*226 watt en zet echt verschrikkelijke prestaties neer.
Ik zou het niet doen. Je hebt al een goed waterkoelsetje voor 200-300 euro.

U vraagt, wij antwoorden.

• Vandread
Als we het over Unknow road en haeg zijn waterchillers hebben hebben we het over phase change chilers he.... niks niet met peltiers.

• Arieke

Arieke

Topicstarter
Vandread schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 10:54:
Als we het over Unknow road en haeg zijn waterchillers hebben hebben we het over phase change chilers he.... niks niet met peltiers.
Maar zoon waterchiller of phrase charge is niet echt een draagbaar systeem voor maar een lan party te lemen e.
ik had een water chiller gezien zonder radiator dus die lijkt wel draagbaar te zijn.

Maar denk toch dat ik toch gewoon WC gaan nemen :D en men rekening terug schroef

• Vandread
Nee die 2 radiatoren met voedingen en pelts die gekoeld moesten worden waren lekker licht :P

Dan zou ik de boel lekker portable houden en bv een Gigabyte Aurora case
http://img164.imageshack.us/img164/2438/dsc011530fs.jpg
Waar je makkelijk een 240 mm rad achterop kan monteren. En dan een
Athlon64 4000+ op een DFI NF SLI board met een nvidia 7800GTX ofzo.
met het waterkoel setje wat ik eerder al noemde (Swiftech Storm)

• Rey Nemaattori
Arieke schreef op maandag 07 november 2005 @ 16:14:

Dás kun je beter aan de phasechange...custommade heb je die voor een paar honderd euro ofzo(pin me d'r niet op vast) en als je toch 1400€ hebt, kun je overwegen zowel je CPU als je graka in te vriezen(SLI wordt dat lastig, even kijken welm obo geschitk is) en evt je northbridge van water te voorzien... dat lukt je makkelijk voor €1400 ,en dan houd je geneog geld over voor een FX ofzo
Arieke schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 00:20:
Je leeft maar een keer en ik wil leven tot de max. Geld maakt niet gelukkig weet je.
Maar het helpt wel ;)
Arieke schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 12:18:
Maar zoon waterchiller of phrase charge is niet echt een draagbaar systeem voor maar een lan party te lemen e.
ik had een water chiller gezien zonder radiator dus die lijkt wel draagbaar te zijn.

Maar denk toch dat ik toch gewoon WC gaan nemen :D en men rekening terug schroef
single stage phase-change op alleen je cpu is heel draagbaar...waarschijnlijk draagbaarder dan een chilled watersysteem(zoals die van mij á 35kg en 50kg inclusief systeemkast erop :X)..zeker als je heb in je kast intergreert.. je systeem kast wordt 10 kilo zwaarder, maar daar staan wel betere clocksnelheden tegenover, en dan zou je alsnog je VGA & Northbridge van waterkoeling kunnen voorzien voor 3-5 kilo extra... als je dan ook nog flinke zwenk wielen er onder plaatst (diameter minsten 8-10 cm) kun je er over de meeste terreinen me rijden, ook gras...(loszand word ws lastig :P)

Verwijderd

Bij phase-change heb je altijd een zware compressor, kleintje weegt al bijna 7 kg. Gaan mensen nog steeds naar lan-party's joh? :D Ik denk dat jij het meeste hebt aan standaard waterkoeling inderdaad. Je kan een chiller of direct die systeem wel meenemen naar een lan maar het maakt je systeem gewoon wat minder handelbaar en dat gaat denk ik wel irriteren na een paar keer. waterchillers zijn leuk als je een stille koeling wilt hebben en toch goede performance wilt, is alleen wat duurder en groter dan standaard waterkoeling. peltiers zijn naar mijn mening nooit leuk voor computer koeling. direct die phase-change ala prometiea is leuk als je echte performance wilt en beetje weet wat je doet. cascade phase-change is leuk voor echte die hards.

• Arieke

Arieke

Topicstarter
Asetek heeft mooie waterchillers. En zoveel kosten die ook niet tegen over men eerste budget.
Zelfs te power users zijn nog vrij goedkoop vind ik.

En als je deze Chiller in een andere case steekt wordt die veel draagbaarder Werkt liever met 2 cases Minder kans dat ze er mee gaan lopen op lan party :D

Verwijderd

wat asetek waterchillers noemt zijn gewoon normale waterkoelingen. En een deel van de waterkoeling in een andere case lijkt me erg onhandig aangezien je dan steeds het water eruit moet halen als je hem gaat verplaatsen en opnieuw vullen op zijn nieuwe plek.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2005 09:44 ]

• Vandread
Dat noemen ze nou goede marketing :+ Slimme jongens daar bij Asetek
En mensen trappen er dus in ^^

• Arieke

Arieke

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 09:43:
En een deel van de waterkoeling in een andere case lijkt me erg onhandig aangezien je dan steeds het water eruit moet halen als je hem gaat verplaatsen en opnieuw vullen op zijn nieuwe plek.
Nee dat kan best mee vallen ik ga op werkt speciale fittings laten maken (cnc) zodat ik de 10/8 tubus van elkaar kan koppelen zonder water te verspillen.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
Verwijderd schreef op woensdag 09 november 2005 @ 09:43:
En een deel van de waterkoeling in een andere case lijkt me erg onhandig aangezien je dan steeds het water eruit moet halen als je hem gaat verplaatsen en opnieuw vullen op zijn nieuwe plek.
Daar hebben ze kraantjes en snelkoppelingen voor uitgevonden. B)
Je moet wel steeds twee kasten versjouwen...

U vraagt, wij antwoorden.

• Vandread
Mja het blijft mijn inziens ondhandig naar lans, koppelingen etc brengen altijd risico met zich mee.

• Arieke

Arieke

Topicstarter
MeMoRy schreef op woensdag 09 november 2005 @ 11:08:
[...]

Daar hebben ze kraantjes en snelkoppelingen voor uitgevonden. B)
Je moet wel steeds twee kasten versjouwen...
Ja, maar dan weet ik niet hoe het met de flow van de leidingen zit. Ik sleur liever met 2 redelijk lichte kasten dan 1 grote zware kast. Loop er maar eerst een trap af van 30 tal treden.
Vandread schreef op woensdag 09 november 2005 @ 11:12:
Mja het blijft mijn inziens ondhandig naar lans, koppelingen etc brengen altijd risico met zich mee.
Als ik naar lans ga, gaan we meestal met een man of 2,3 dus er let wel altijd iemand op ons systeem van ons.

• Vandread
Ik bedoel niet dat iemand de boel sloopt ik bedoel gewoon dat koppelingen die je los en vast moet maken niet ideaal zijn, het laatste dat je op een lan wilt is kloten met je pc omdat de boel niet goed werkt.

De kast die ik als tip gaf is aan alumium kast dus het gewicht blijft ook binnen de perken.

[ Voor 19% gewijzigd door Vandread op 09-11-2005 13:40 ]

Verwijderd

Ik heb een externe waterkoeler gebouwd in een oude big tower, incluis peltier elementen.Mijn PC heeft een eigen waterkoeling die ik aan heb als ik ga internetten en tekstverwerking. Wanneer ik spellen speel gaat de externe koeler aan. Ik koel processor video kaart north bridge en mofset zonder externe koeler worden de chipjes 45-48 C en het water 30-35. Met de koeler aan gaat het water terug naar 18oC en de chipjes naar 28-33oC. Dit alles dus zonder condensvorming. Peltiers werken nu al vanaf de zomer naar volle tevredenheid. _/-\o_

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:28
Als je draagbaar wil werken, en ook nog eens extra chillen, kan je (zeker met jou budget) best een peltier (die wel voldoende vermogen heeft) op je proc zetten, en die dan koelen met een vette waterkoeling (zorg voor een grote radiator, die bijvoorbeeld de volledige bovenkant van je kast in beslag neemt, dan blijvft je water netjes op kamertemperatuur).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Arieke

Arieke

Topicstarter
Ja, daar ben ik ook geintresseerd. Mag ik weten hoe je dit hebt gerealiseert? Alle als het wilt mede delen hé,
(zoon fotoo'je zoals ik an apen-nootjes had gecontrueerd zou leuk zijn)

Verwijderd

Vandread en of Arieke of iemand reageer even of je de test foto van het systeem kunt bekijken op http//www.lv-vliet.demon.nl. Zoals je kunt zien is een en ander huiskamerproof weggewerkt.

Lukt dat dan kan ik de andere foto"s erop zetten.

• Arieke

Arieke

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2005 @ 22:04:
Vandread en of Arieke of iemand reageer even of je de test foto van het systeem kunt bekijken op http//www.lv-vliet.demon.nl. Zoals je kunt zien is een en ander huiskamerproof weggewerkt.

Lukt dat dan kan ik de andere foto"s erop zetten.
ik kom op microsoft hun site :D

Verwijderd

http://www.lv-vliet.demon.nl/

Zou moeten lukken hetvolgende moet je zien:

Index of /
mode links bytes last-changed name
--------------------------------------------------------------------------------dr-x 2 4096 Nov 10 17:11 ./
dr-x 3 4096 Aug 31 17:08 ../
-r-- 1 1416603 Nov 10 17:13 Picturetest 001.jpg

:?

• Vandread
Ik zie het plaatje op de site ja :) dump de rest er ook maar, helaasch moet ik om 7 uur werken dus ik zie ze smiddags wel :P

• Arieke

Arieke

Topicstarter
Mooi fotootje
Me want more :D

• bille
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-12-2025

bille

Don't call me Buff

uhm.. sowieso zou ik je pomp niet boven het resevoir doen gezien je pomp waarschijnlijk geen lucht kan zuigen en zodoende het water sowieso niet rond gaat krijgen.. mijn vuistregel is dan ook: altijd je pomp onder je rad.

Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies

• Arieke

Arieke

Topicstarter
bille schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 00:12:
uhm.. sowieso zou ik je pomp niet boven het resevoir doen gezien je pomp waarschijnlijk geen lucht kan zuigen en zodoende het water sowieso niet rond gaat krijgen.. mijn vuistregel is dan ook: altijd je pomp onder je rad.
die tekening is meer om te laten zien hoe ik iets ga aansluiten. In men kast gaan die wel anders staan.

[ Voor 1% gewijzigd door Arieke op 11-11-2005 10:17 . Reden: typo's ]

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2005 @ 23:49:

Zou moeten lukken hetvolgende moet je zien:

Index of /
mode links bytes last-changed name
--------------------------------------------------------------------------------dr-x 2 4096 Nov 10 17:11 ./
dr-x 3 4096 Aug 31 17:08 ../
-r-- 1 1416603 Nov 10 17:13 Picturetest 001.jpg

:?
Heb je ook pics van de binnenkant, ben wel erg benieuwd hoe je opstelling is met die peltiers :)

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Verwijderd

Foto's toegevoegd....

De wp file gaat over de eerste versie van de koeler. Daarna is het reservoir vervangen door een van innovatec en is de peltier 500W2x25 A voeding ingebouwd. De mcw zit aan de buitenzijde achter zoadat die niet opwarmt. De warme lus van de peltier koeler namelijk komt op 40-46 C.

• Arieke

Arieke

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 19:49:

Foto's toegevoegd....

De wp file gaat over de eerste versie van de koeler. Daarna is het reservoir vervangen door een van innovatec en is de peltier 500W2x25 A voeding ingebouwd. De mcw zit aan de buitenzijde achter zoadat die niet opwarmt. De warme lus van de peltier koeler namelijk komt op 40-46 C.
dus die tweede kast voor je water om je peltiers koud te houden? Mooie radiator anders wel :D

dus je opstelling is ongeveer zoals deze hier.

alle dat lijkt me of zit ik verkeerd?

[ Voor 17% gewijzigd door Arieke op 11-11-2005 20:26 . Reden: schoot iets binnen ]

Verwijderd

Goed kijken, volg de inkomende slang, die gaat direct via de eerste water temperatuur meter naar het processor swiftech koelblok, dan naar de VGA ASUS 7800GTX + innovatec koelblok, dan via de innovatec stroom meter naar de voorste radiator van daar naar de pomp van de PC niet te zien maar die zit onder de HDD'S, van daar naar het reservoir, van het reservoir terug naar de MOFSET koeler, dan naar de Nothbridge NF4 van de diamond K8N, dan via een tweede water temperatuur meter naar het achterste swiftech radiatorblok verder naar de peltier koeler.

De Peltier koeler warme lus heeft twee pompen, twee opel radiatoren en 4 120 mm koelers en een reservoir. Extra ventilatoren aan de voorzijde en achterzijde. Temperatuur sensoren op in en uitgang van de radiatoren luchtzijden en slang aansluitingen.De volgorde daarvan is niet zo belangrijk.

De koude lus heeft zijn eigen pomp, de peltier koeler en de voeding daarvan.

Koelunit is volledig afsluitbaar via simpele kraantjes. De PC koeling werkt via de eigen radiatoren die dan koelen. Echter wanneer de koelunit aan staat zorgen deze radiatoren er mede voor dat de temperatuur niet te laag wordt om condens tegen te gaan. De lucht over de rest van de pc is dan lekker koud ook....... :*)

• Arieke

Arieke

Topicstarter
voor die peltier koeler van swiftech heb je wel +300€ voor neergelegt e.

(ben je systeem nog aan beredeneren, met behulp van tekening :D)

Verwijderd

Klopt toen ik de externe koeling had gebouwd wilde ik meer. Phase change lokt me niet ik wilde tot kamer temperatuur maximaal terugkoelen omdat anders het condensatie verhaal om de hoek komt kijken. Peltier koeling leek me wel wat en toen ik de mcw zag was ik verkocht. Precies wat ik zocht. Voorwaarde was in mijn ogen een zeer goed koelende warme lus, die bepaald uiteindelijk hoeveel energie je weg kan pompen. Dus besloot ik de externe koeling volledig voor de warme lus te gebruiken en die vier ingebouwde 120 mm ventilatoren plus de twee opel radiatoren voldoen prima daarvoor. Zie het als een uit de hand gelopen hobby qua kosten maar zeker niet qua resultaat dat mag er zijn.Ik heb me er een jaar lang gigantisch mee vermaakt en leuk geprutst. Peltier koeling werkt wanneer goed uitgevoerd echt wel en het mcw principe net zo.

• Arieke

Arieke

Topicstarter
Zoek maar een voeding die +34A trekt op 12v. Hij moet toch zeker +37A moeten trekken voor fans en zooi. Lekker seg.

Be Quiet P5-520Watt - Blackline Titanium
+ 3,3 Volt 30 A
+ 5 Volt 43 A
+ 12 Volt 31/38 A
- 5 Volt 0,8 A
- 12 Volt 1,0 A
+ 5 Volt Vsb 2,5 A

Zelf een maken lijkt me beter.

[ Voor 70% gewijzigd door Arieke op 12-11-2005 07:14 ]

Verwijderd

Ik heb een meanwell sp500 gestabiliseerde voeding die werkt prima. Als je handig bent kun je zelf een maken maar het hoge amperage maakt hem wel speciaal.De TEC staat alleen op de SP500 de rest staat aan de standaard 350 Watt voeding die toch al in de big tower kast zat.

• Vandread
Normale computervoedingen zijn zowiezo niet echt geschikt voor tec's
Continu full load voor een psu is gewoon niet echt best :P

De setup van LV Vliet is in 1 opzicht niet geschikt voor lans: Je verbruikt genoeg stroom voor 3 complete pc's :+ Zou even melden aan de leiding dat je totale pc richting ongeveer 600 watt verbruikt :X als het niet meer is ^^

[ Voor 6% gewijzigd door Vandread op 12-11-2005 13:13 ]

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:43

Tubby

or not to be

Vandread schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 13:04:

De setup van LV Vliet is in 1 opzicht niet geschikt voor lans: Je verbruikt genoeg stroom voor 3 complete pc's :+ Zou even melden aan de leiding dat je totale pc richting ongeveer 600 watt verbruikt :X
Idd, lanparty organisaties gebruiken zo goed als altijd 1 16A voor 12 computers. Dat is 3600 watt, als jij daar aan komt zetten met een pc van 600 watt worden ze daar niet blij van :+

ziezo de mede-bezoekers bij jou in de rij niet 8)7

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

• Arieke

Arieke

Topicstarter
Vandread schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 13:04:

De setup van LV Vliet is in 1 opzicht niet geschikt voor lans: Je verbruikt genoeg stroom voor 3 complete pc's :+ Zou even melden aan de leiding dat je totale pc richting ongeveer 600 watt verbruikt :X als het niet meer is ^^
Dan bestel je gwn twee plaatsen. Eigenlijk 3 als je per pc 350w wilt voeding 480 + 500w ja leuk beter dan de hele rij afhuren voor die tijd.

Heb eens aan het tellen geweest en als ik ongeveer zoiets als LV Vliet in elkaar steek, dan ga ik nog steeds +1400€ mogen neerleggen. (kan wel 150€ besparen door die swiftec koeler zelf te maken)

[ Voor 15% gewijzigd door Arieke op 12-11-2005 16:52 ]

• Vandread
Voor lans moet je ook geen extreme koeling willen, ga gewoon voor goede waterkoeling en spendeer meer geld aan goede hardware, schiet je een stuk meer mee op.

Verwijderd

Vandread schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 17:06:
Voor lans moet je ook geen extreme koeling willen, ga gewoon voor goede waterkoeling en spendeer meer geld aan goede hardware, schiet je een stuk meer mee op.
Mijn idee _/-\o_

Grote case plus watercooling voor Lan = geen goed plan.

Ga je veel naar lanpartys koop zon gave shuttle O+ = heel goed plan

Toch zet die Swiftech chiller mij aan het denken maar wel weer 300 euro |:(

Plus dure pelt voeding, extra pomp en 2 heatercores $$$$$$$$$$$$$$$ 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2005 22:56 ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:17

Epsilon

Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 23:55:
Klopt toen ik de externe koeling had gebouwd wilde ik meer. Phase change lokt me niet ik wilde tot kamer temperatuur maximaal terugkoelen omdat anders het condensatie verhaal om de hoek komt kijken. Peltier koeling leek me wel wat en toen ik de mcw zag was ik verkocht. Precies wat ik zocht. Voorwaarde was in mijn ogen een zeer goed koelende warme lus, die bepaald uiteindelijk hoeveel energie je weg kan pompen. Dus besloot ik de externe koeling volledig voor de warme lus te gebruiken en die vier ingebouwde 120 mm ventilatoren plus de twee opel radiatoren voldoen prima daarvoor. Zie het als een uit de hand gelopen hobby qua kosten maar zeker niet qua resultaat dat mag er zijn.Ik heb me er een jaar lang gigantisch mee vermaakt en leuk geprutst. Peltier koeling werkt wanneer goed uitgevoerd echt wel en het mcw principe net zo.
Achteraf misschien niet de juiste beslissing want waterchillers kan ik zo voor je maken dat ze afgesteld kunnen worden op kamertemp tot 0c bijvoorbeeld :). En dat kleiner dan een prom.

Sterker nog, ik ga dat zelf bouwen in mn YY cube. Draai nu op air, maar wil meer performance zonder condensatie. Echter zorg ik voor een complete safe setup die toch tegen condensatie kan (behalve de slangen bijvoorbeeld). Mocht ik een keer 0c water over mn cpu etc willen laten stromen is dat slechts een setting veranderen op een controller zoals van een prom mach1 (die gebruik ik dus ook), isolatie om slangen doen en gaan :)

Verwijderd

Klopt mijn koeler is niet ontworpen voor LAN paty achtigs, maar als je wil koelen dan staat daar energie tegenover. Met minder lukt het niet. Daarom het leuke van mijn opstelling is dat je de externe koeling niet aan hoeft te zetten. Pas bij overclock en grafisch geweld kan je dat doen. Ik ben een tijdlang opzoek geweest naar een PID regelaar, die heb ik via mijn werk maar ik wil hem niet simpel op een relais sturen dat geeft teveel tikkabaal in de huiskamer, misschien vind ik er nog wat op.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-02 15:53
als je toch bezig bent met peltiers, ik heb nog een paar 280 watters liggen, dan ben je goedkoper en makkelijker bezig dan met 4x 40w. Mail me maar als je intresse hebt :) .

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Rey Nemaattori
Verwijderd schreef op zaterdag 12 november 2005 @ 23:44:
Klopt mijn koeler is niet ontworpen voor LAN paty achtigs, maar als je wil koelen dan staat daar energie tegenover. Met minder lukt het niet. Daarom het leuke van mijn opstelling is dat je de externe koeling niet aan hoeft te zetten. Pas bij overclock en grafisch geweld kan je dat doen. Ik ben een tijdlang opzoek geweest naar een PID regelaar, die heb ik via mijn werk maar ik wil hem niet simpel op een relais sturen dat geeft teveel tikkabaal in de huiskamer, misschien vind ik er nog wat op.
Je zou efficienter kunnen omgaan met de energie, zeker bij hogere vermogens zijn phase-change setups efficienter, maar qua draagbaar heid maakt het niets uit. Je hebt het iig beter opgelost dan mij :P

• Arieke

Arieke

Topicstarter
Klopt mijn koeler is niet ontworpen voor LAN party achtigs, maar als je wil koelen dan staat daar energie tegenover. Met minder lukt het niet. Daarom het leuke van mijn opstelling is dat je de externe koeling niet aan hoeft te zetten. Pas bij overclock en grafisch geweld kan je dat doen. Ik ben een tijdlang opzoek geweest naar een PID regelaar, die heb ik via mijn werk maar ik wil hem niet simpel op een relais sturen dat geeft teveel tikkabaal in de huiskamer, misschien vind ik er nog wat op.
hangt er vanaf ik denk best dat dit te realiseren valt. als je bv naar lan wilt gaan kan je gewoon de extreme koeling af koppelen en thuis laten liggen. Op een lan zit je ook niet continu te gamen dus als je hem toch meeneemt zou het DE atractie van de lan zijn. Hier in de gebeuren zijn lan party's niet groot.
Vorige keer was en denk 50 man en je zag maar enkele pc's die water gekoeld waren en enkele die gemod waren. De meeste water gwn bakken en niks meer.

Op dit moment weet ik het niet echt zo goed. Lijkt me leuk om zoon installatie te maken als l.v. vliet. Maar een gewone waterkoeling zou ook genoeg. Moeilijke keus als je iets speciaal wilt maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Arieke op 13-11-2005 00:05 ]

• naftebakje
...Ik ben een tijdlang opzoek geweest naar een PID regelaar, die heb ik via mijn werk maar ik wil hem niet simpel op een relais sturen dat geeft teveel tikkabaal in de huiskamer, misschien vind ik er nog wat op.
Met behulp van een solid state relais kan je erg goed schakelen, zonder enig geluid, en met een enorm hogere levensduur dan een "ouderwets" relais. Met een MOK3020 en een triacje (en 2 weerstanden) heb je al een solid state relais, voor 2€ ofzo, om 220V AC te schakelen, je moet echter wel een beetje opletten, je werkt met gevaarlijke spanning.
In jou geval zou ik de DC spanning schakelen, daarvoor kan je schakeling nog simpeler: een FET en een weerstand is al voldoende om te kunnen schakelen, je moet wel hogere stromen schakelen, maar de prijs zal ongeveer gelijk zijn (maar je voeding zal veel minder afzien).

Als je ff kan vertellen hoe het uitgangssignaal van die PID regelaar in elkaar zit (aan/uit op TLL niveau, of een geregelde spanning, of...) kan ik wel een schema geven om die te gebruiken.
Weet je dat je ook gemakkelijk in een PIC of andere µP zelf een PID regelaar kan maken, ik heb zelf via een proportionele regeling in een PIC een geschakelde voeding gemaakt die uit 30V DC een regelbare afgevlakte spanning van 0 tot 25.5V /2A maakt, dat is (relatief) gemakkelijk aan te passen naar jou wensen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Ik wilde inderdaad het voltage over de TEC regelen. Ik heb een CAl Controls 9500

http://www.xactservice.com/cal_control.htm

Zou leuk zijn als het daarmee lukt op een of andere manier.

• naftebakje
Verwijderd schreef op zondag 13 november 2005 @ 16:56:
Ik wilde inderdaad het voltage over de TEC regelen. Ik heb een CAl Controls 9500

http://www.xactservice.com/cal_control.htm

Zou leuk zijn als het daarmee lukt op een of andere manier.
Ik lees dat je voor je werk met deze PID regelaars bezig bent, hoeveel ken je dan van elektronica. Kan je met een scoop werken? Het mooiste is om de 4-20mA uitgang te gebruiken, waarmee je dan een schakeling rond een NE555 aanstuurt, en zo de peltier(s) met een (afgevlakt) PWM signaal aanstuurd, maar dan moet je het wel kunnen solderen en afregelen, wat echt niet simpel is (want ik kan het >:) ).

Het eenvoudigste is het om de SSR uitgang te gebruiken, die geeft een spanning van 6VDC/20mA, als je de PID regelaar goed insteld, wanneer er moet afgekoeld worden. Deze is wel niet geisoleerd, dus bij een fout kan je (dure) PID regelaar sneuvelen als je geen optocoupler (0.5€ ofzo, erg goedkoop) gebruikt. Wanneer je dan echter ongeveer bij de juiste temperatuur bent, zal die regeling de Peltier veel aan- en uitschakelen, wat niet zo goed is voor de levensduur van je peltier en je voeding.

Beide systemen kunnen het best gebruikt worden met een stevige afvlakking (mbv een spoel en condensator, eventueel uit een oude PC voeding te slopen)), om de peltier zoveel mogelijk te ontzien. Die afvlakking werkt echter het beste bij de bovenste oplossing (omdat de schakelfrequentie hoger is).

Ik lees ook op die link dat die PID regelaar te programmeren is, hoe moet ik dit zien? Kan die een uitgang met 10kHz in/uitschakelen, dan kan je de bovenste oplossing misschien volledig in je PID regelaar programmeren.

Edit: Geef anders je antwoord in een nieuw topic, met verwijzing naar hier ofzo, eigenlijk heeft Vandread hieronder wel gelijk. Tenzij TS dit wel interessant vind, eventueel kan hij ook zijn voeding zelf maken, of ook een mooi regelsysteem zoals we hier ff aan het bespreken zijn, indien hij dit ziet zitten natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door naftebakje op 13-11-2005 20:04 ]

• Vandread
pssst jullie kapen het topic.... :X

• Arieke

Arieke

Topicstarter
ik vind dit best intressant!!! Maar wel boven men petje. (was van plan om 230v te regelen. via een frequentie schakelaar, en geschakelt via te temp bv in de ene kring. Maar tot nu heb ik er nog geen verstand van.)

Maar nieuw topic is fine 2, vermeld het even dan hier.
naftebakje schreef op zondag 13 november 2005 @ 18:50:
[...]

Edit: Geef anders je antwoord in een nieuw topic, met verwijzing naar hier ofzo, eigenlijk heeft Vandread hieronder wel gelijk. Tenzij TS dit wel interessant vind, eventueel kan hij ook zijn voeding zelf maken, of ook een mooi regelsysteem zoals we hier ff aan het bespreken zijn, indien hij dit ziet zitten natuurlijk.
ik ben van plan om zelf een voeding voor men pelts te maken. 600VA :D :D @ 12v (4 x 123w dus 92w @ 12v en 8-9A)

[ Voor 118% gewijzigd door Arieke op 13-11-2005 22:24 . Reden: gewoon ]

• naftebakje
Arieke schreef op zondag 13 november 2005 @ 21:53:
ik vind dit best intressant!!! Maar wel boven men petje. (was van plan om 230v te regelen. via een frequentie schakelaar, en geschakelt via te temp bv in de ene kring. Maar tot nu heb ik er nog geen verstand van.)
Op de 220V schakelen om de 12V te regelen is niet echt een systeem dat je wil, je kan het véél mooier oplossen door de 12V zelf te schakelen.
Het allermooiste (maar wel boven veel petjes) is om zelf een geschakelde voeding te maken, die uit 220V (gelijkgericht naar 310V) de gewenste 12V maakt. Door daar dan op in te grijpen, kan je de uitgangsspanning regelen.
ik ben van plan om zelf een voeding voor men pelts te maken. 600VA :D :D @ 12v
Dit wordt waarschijnlijk een "ouderwetse" voeding met transfo? Dan kan je een FET plaatsen net na de gelijkrichter (dus nog voor de elco), om de spanning erg simpel te schakelen.
Met een comparator, das een chipje dat 2 ingangen vergelijkt, kan je een erg simpele regeling maken. Aan de ene ingang hang je een potmeter, waarmee je de gewenste temperatuur insteld. Aan de andere ingang hang je een temperatuurvoeler, die een bepaalde spanning afgeeft bij een bepaalde temperatuur.
De comparator zal als de ene ingang hoger is dan de andere, een '1' uitsturen (bv 5V). Wanneer de ander ingang hoger wordt dan de ene, stuurt hij een '0' uit (vb 0V). Je snapt hopelijk dat daardoor wanneer moet gekoeld worden (temperatuur hoger dan gewenste), een '1' word gegeven, en andersom een '0' wordt gegeven. Dat kan je dus gebruiken om de FET te sturen, die dan de peltier in/uitschakeld volgens de nood om te koelen.

[ Voor 10% gewijzigd door naftebakje op 13-11-2005 22:29 ]

• Arieke

Arieke

Topicstarter
naftebakje schreef op zondag 13 november 2005 @ 22:26:
[...]

Dit wordt waarschijnlijk een "ouderwetse" voeding met transfo? Dan kan je een FET plaatsen net na de gelijkrichter (dus nog voor de elco), om de spanning erg simpel te schakelen.
Met een comparator, das een chipje dat 2 ingangen vergelijkt, kan je een erg simpele regeling maken. Aan de ene ingang hang je een potmeter, waarmee je de gewenste temperatuur insteld. Aan de andere ingang hang je een temperatuurvoeler, die een bepaalde spanning afgeeft bij een bepaalde temperatuur.
De comparator zal als de ene ingang hoger is dan de andere, een '1' uitsturen (bv 5V). Wanneer de ander ingang hoger wordt dan de ene, stuurt hij een '0' uit (vb 0V). Je snapt hopelijk dat daardoor wanneer moet gekoeld worden (temperatuur hoger dan gewenste), een '1' word gegeven, en andersom een '0' wordt gegeven. Dat kan je dus gebruiken om de FET te sturen, die dan de peltier in/uitschakeld volgens de nood om te koelen.
dit is de tekening van voor men voeding.

Afbeeldingslocatie: http://www.arieke.be/arieke/schakeling.jpg

300VA transfo (12v) een 100000µF condensatortje en een 25A gelijkrichter. dan die moet 2x 123w peltier aankunnen. En deze schakeling twee keer maken.

Zoals je hebt uitgelegt. Zoon schemas maken lukt me wel. Maar om die 12v te regelen of daar voor een regelaar te maken zou me niet lukken. Hopelijk komt dit nog.

[ Voor 9% gewijzigd door Arieke op 13-11-2005 22:48 . Reden: pics werkte niet ]

Verwijderd

Hallo dit gaat leuk worden maar inderdaad off topic. Wel interessant. Een peltier regelen is inderdaad niet eenvoudig.Ik ben geen electronica specialist ik heb de regelaar omdat die toch over was. Volgens mij moet je de pelts niet aan uit schakelen want dan gaan ze kapot diuur thermische krimp/uitzetting. Maar naar een lagere spanning terug schakelen kan goed volgens mij. Een nieuw topic om het even ik wilde dit aan het eind van het jaar toch beprutsen, wie maakt?

• Arieke

Arieke

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 13 november 2005 @ 22:45:
Een nieuw topic om het even ik wilde dit aan het eind van het jaar toch beprutsen, wie maakt?
je mag als je wilt en anders ik morge of dinsdag.

Verwijderd

Doen ik volg het dan wel. Alleen zet je hem onder cooling of electonica?

• naftebakje
Verwijderd schreef op maandag 14 november 2005 @ 17:56:
Doen ik volg het dan wel. Alleen zet je hem onder cooling of electonica?
Als het om de aansturing van een peltier gaat is het natuurlijk electronica.

Verwijderd

voor 1500 eutjes kan je aan kant en klare phase change kopen.....
met kast alles ingebouwt.... die kosten nog geen 1000 euro :/

• Vandread
Verwijderd schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 13:22:
voor 1500 eutjes kan je aan kant en klare phase change kopen.....
met kast alles ingebouwt.... die kosten nog geen 1000 euro :/
Anders post je ff niks en lees je het topic door :>

Verwijderd

Vandread schreef op vrijdag 25 november 2005 @ 13:30:
[...]

Anders post je ff niks en lees je het topic door :>
dus dan mag ik dit niet zeggen ? weet niet wat jij lult ;) lees jij het topic eens 2de pagina bv... dus dan zou ik dit niet mogen zeggen ondanks hij dit misschien niet wilt , maar goed geen zin in verdere discussie hierover. je bent en blijft een aap ! }) :O :+

• Vandread
Verwijderd schreef op maandag 28 november 2005 @ 11:29:
[...]
dus dan mag ik dit niet zeggen ? weet niet wat jij lult ;) lees jij het topic eens 2de pagina bv... dus dan zou ik dit niet mogen zeggen ondanks hij dit misschien niet wilt , maar goed geen zin in verdere discussie hierover. je bent en blijft een aap ! }) :O :+
1: Je reageert 10 dagen nadat er nog relevant is gepost.
2: Alles qua koeling is al aan bod gekomen, dus het lijkt me dat de topicstarter n.a.v. de posts toch wel een beeld zou kunnen vormen van wat de mogelijkheden zijn. Als die persoon nog steeds voor een innefficiente vorm van koeling wil gaan, zijn keus.
3: Mij "schofferen" is niet leuk ook al post je er een variatie van smillies achter.
4: Ga jij nou lekker maar eens met je compressor spelen en leer hoe je een foto moet verkleinen. Nog een tip voor phase change....: lezen lezen lezen en als je daarmee klaar bent, meer lezen lezen lezen. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Vandread op 28-11-2005 12:07 ]

• Rey Nemaattori
Okok, houd het vriendelijk heren... hoewel dit topic niet zo gek veel nut meer heeft als de TS in C&E verdergaat voro die voeding, zou het zonde zijn alssie op slot moet. Op een dag is die voeding klaar en komt ie trug met verdere vragen overkoeling :Y)

• Vandread
Onder alle omstandigheden blijf ik beleefd :+
En voor waterkoeling vragen:
[rml][ WC] Het Grote Waterkoelingstopic Deel XV[/rml] :)
Pagina: 1