Maxtor 80 GB ineens herkend als Calypso.

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 00:03
Ik zit met het volgende probleem:
Ik had mijn computer netjes (werkend) afgesloten en toen ik een dag later het ding weer wilde opstarten kreeg ik het bericht dat je een geldige systeemdiskette moet plaatsen. Na wat vissen kwam ik er achter dat mijn harde schijf de boosdoener is. Het ding wordt ineens herkend als een Maxtor Calypso terwijl dat hiervoor niet het geval was. Gevolg: Ik kan er niks meer mee, boot zeker niet en formatteren gaat ook niet.

Wat heb ik geprobeerd?
-Ik heb een andere schijf in mijn PC gehangen (oude seagate maar deze doet het WÉL goed _/-\o_ )
-De misschien defecte Harde schijf in onze andere PC gehangen, weer herkend als Calypso.
-Jumper verwisseld van CS (Cable Sharing toch?) naar master.
-Andere kabel
-Andere IDE poort (die brede stekker dus)
-Andere Molex

Wat zeggen GoT en google hierover?

Op GoT is praktisch niks te vinden. Ik kwam uit op 2 resultaten waar niks betreffende mijn probleem in staat. Via Google krijg je alleen de Maxtor Calypso wat waarschijnlijk een ander type Harde schijf is te zien.

Mijn specs
Asus A7V8X-X
AMD Athlon XP 2800+
2 x 256 MB no name geheugen.
Asus 6800 @ 16/6 (Nu dus niet meer ivm een niet werkende harde schijf dus ook geen Rivatuner..)
CoolerMaster Extreme Power 380 watt met 2 12 volt rails'en
OS= Windows XP SP2
NTFS geformatteerd.

Iemand een idee?

Ik hoop dat iemand het weet want werken op een 7 jaar oude 3 GB Seagate schijf is ook geen pretje.

Speedfan gaf bij de laatste check overigens aan dat de fitness van de schijf 100% goed was. Deze info lijkt me redelijk kloppend aangezien de Seagate maar een score van ongeveer 45% krijgt.

[ Voor 11% gewijzigd door WillemJanJansen op 06-11-2005 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:07
http://www.dataclinic.co....tor-diamondmax-plus-9.htm
Cause: DiamondMax Plus 9 drives that are recognised as "MAXTOR CALYPSO III" in the BIOS have often sustained damage to their firmware zone.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Dank je, dat is het ja, schade aan de firmware.. Kan ik dat makkelijk updaten?

Ik heb namelijk een aantal dingen gevonden zoals dit:
Maar op eigen risico want er zijn al veel harde schijven op GoT naar de kloten geflashed.
@Lekkere kwal:
Ben niet zo bekend in het harde schijven circuit. Zal eens ff wat researchen naar Maxblast en Maxtor Utility

[ Voor 37% gewijzigd door WillemJanJansen op 06-11-2005 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

denk dat je daar maxblast voor moet hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:19

The Third Man

The Third Jellyfish

Calypso wil zeggen dat de schijf een serieus probleem heeft. Het is eigenlijk een firmware bug die er later uitgehaald is (vandaar dat je er op maxtor.com niets over zal vinden), en op usenet (Google -> Discussiegroepen) vind je een hoop mensen met hetzelfde probleem.

Het enige wat ik me nog kan indenken om te proberen voordat je RMA aanvraagt is om de Maxtor utility ernaar te laten kijken (raar eigenlijk dat je dat niet meteen hebt gedaan, is het eerste wat in mij opkomt als mijn harde schijf een probleem geeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:07
WillemJanJansen schreef op zondag 06 november 2005 @ 17:02:
[...]

Dank je, dat is het ja, schade aan de firmware.. Kan ik dat makkelijk updaten?
Dat is het punt dat het een beetje vaag en klote wordt voor je.
Er is dus een grote kans dat je hardeschijf door 'iets' is overleden. Als je geluk hebt kan je de schijf nog lezen vanuit een andere computer of je kan in een andere computer je harde schijf flashen.
De flashtool / firmware moet je bij maxtor opvragen, en het makkelijkst gaat dat telefonisch.
En dan als het werkt als de donder alles backuppen en die schijf niet meer vertrouwen, want het is erg waarschijnlijk dat er iets mis is met de schijf waardoor de firmware kapot gaat.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Althalus schreef op zondag 06 november 2005 @ 17:09:
[...]

Dat is het punt dat het een beetje vaag en klote wordt voor je.
Er is dus een grote kans dat je hardeschijf door 'iets' is overleden. Als je geluk hebt kan je de schijf nog lezen vanuit een andere computer of je kan in een andere computer je harde schijf flashen.
De flashtool / firmware moet je bij maxtor opvragen, en het makkelijkst gaat dat telefonisch.
En dan als het werkt als de donder alles backuppen en die schijf niet meer vertrouwen, want het is erg waarschijnlijk dat er iets mis is met de schijf waardoor de firmware kapot gaat.
Ik zal eens kijken ja, het RMA gedoe van Maxtor is namelijk best wel raar. Je moet het in het volledige retail pakket opsturen anders heb je geen garantie. Het leuke is echter dat ik mijn Schijf in een zakje kreeg en niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:55
Je hoeft em niet in een volledige retailverpakking te sturen, alleen moet de doos aan hun eisen voldoen.
Het makkelijkste is een Advanced RMA te doen, dan sturen zij eerst een vervangende schijf op en kun je de defecte in die doos doen en opsturen(creditcard wel vereist)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

WillemJanJansen schreef op zondag 06 november 2005 @ 17:12:
[...]

Ik zal eens kijken ja, het RMA gedoe van Maxtor is namelijk best wel raar. Je moet het in het volledige retail pakket opsturen anders heb je geen garantie. Het leuke is echter dat ik mijn Schijf in een zakje kreeg en niet meer.
En je eigen leverancier? Normaal gesproken breng je hem eerst naar de winkel en laat je hen maar lekker de verzending naar Maxtor regelen. Pas als dat niet lukt omdat je de bon kwijt bent of de winkelier een kl*tzak is zou ik het direct met Maxtor regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
mad-dog schreef op zondag 06 november 2005 @ 17:16:
Je hoeft em niet in een volledige retailverpakking te sturen, alleen moet de doos aan hun eisen voldoen.
Het makkelijkste is een Advanced RMA te doen, dan sturen zij eerst een vervangende schijf op en kun je de defecte in die doos doen en opsturen(creditcard wel vereist)
Ja dat had ik ook gelezen. Ik heb helaas geen creditcard :|
Lekkere Kwal schreef op zondag 06 november 2005 @ 17:16:
[...]
En je eigen leverancier? Normaal gesproken breng je hem eerst naar de winkel en laat je hen maar lekker de verzending naar Maxtor regelen. Pas als dat niet lukt omdat je de bon kwijt bent of de winkelier een kl*tzak is zou ik het direct met Maxtor regelen.
Ik heb het ding in December/Januari dit jaar gekocht. Zou ik dan nog garantie kunnen claimen bij de winkel? Volgens mij is het altijd zo dat je een paar jaar on-site garantie hebt. En laat de service van Maxtor nu net zo crappy zijn dat je je schijf ergens naar Canada moet sturen volgens die site. Ook als je in Europa woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:49
WillemJanJansen schreef op zondag 06 november 2005 @ 17:21:
[...]

Ja dat had ik ook gelezen. Ik heb helaas geen creditcard :|

[...]

Ik heb het ding in December/Januari dit jaar gekocht. Zou ik dan nog garantie kunnen claimen bij de winkel? Volgens mij is het altijd zo dat je een paar jaar on-site garantie hebt. En laat de service van Maxtor nu net zo crappy zijn dat je je schijf ergens naar Canada moet sturen volgens die site. Ook als je in Europa woont.
Dat ding is nog geen jaar oud. Zou niet netjes zijn van de winkel als ze niet willen meewerken, want Maxtor geeft 3 jaar garantie op DiamondMax schrijven.

Sterker nog:
Garantie van de verkoper:
Als u een product koopt, gaat u een koopovereenkomst aan met de verkoper. De verkoper is dan ook verplicht u een deugdelijk product te leveren; hij moet garant staan voor een goede werking van het product. Bij gebreken ("ondeugdelijk product") mag de verkoper u niet doorverwijzen naar de fabrikant. De verkoper moet ervoor te zorgen dat deze gebreken worden opgelost. Dit kan bijvoorbeeld door reparatie of vervanging.

De verkoper kan op zijn beurt vervolgens weer aankloppen bij de producent. Hier hebt u als consument echter niets mee te maken.
Bron: staiksterk.nl

[ Voor 31% gewijzigd door Jaap-Jan op 06-11-2005 17:32 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Winkel is zelfs verplicht garantie te geven, ze zijn echter niet verplicht je direct een nieuwe schijf mee te geven(ze mogen je schijf zelfs maanden in hun bezit te houden)
Je kunt em dus het beste opsturen naar Maxtor(wat in Ierland is gevestigd, niet in Canada)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Ok, ik heb de bon gevonden. 14 Januari 2005 is de aanschafdatum. Onderaan de bon staat echter wel:"Ruilen binnen 8 dagen." Kan ik nu evengoed doordrukken dat ik in de winkel garantie krijg?

Ik probeer eerst wel om het ding te ruilen ipv zelf er aan te klooien.
@Mad Dog,
Ik ga liever eerst naar de winkel aangezien je alle verzendkosten zelf moet betalen. Ook zal een RMA naar Ierland waarschijnlijk veel langer duren.

Edit:
@Mad Dog hieronder:
Bij de winkel heb ik kans dat ik direct een nieuwe schijf mee krijg, dus dat doe ik liever. Ze regelen maar een vervangende schijf.

[ Voor 46% gewijzigd door WillemJanJansen op 06-11-2005 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
De verzendkosten zul je inderdaad zelf moeten betalen, ga er echter vanuit dat een RMA via Maxtor sneller gaat als dat je een RMA bij de winkel begint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

WillemJanJansen schreef op zondag 06 november 2005 @ 17:55:
Ok, ik heb de bon gevonden. 14 Januari 2005 is de aanschafdatum. Onderaan de bon staat echter wel:"Ruilen binnen 8 dagen." Kan ik nu evengoed doordrukken dat ik in de winkel garantie krijg?
Ruilen binnen 8 dagen als je vind dat het gekochte toch niet aan jouw verwachtingen voldoet.

Heeft niks van doen met garantie; daar heb je 2 jaar voor en is ook bedoeld voor dit soort situaties.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Ok, ik ga Dinsdag wel even naar de winkel toe. (Maandag gesloten.) Nu maar hopen dat zij een beetje klantvriendelijk zijn en mij direct een nieuwe schijf mee geven. Destijds ook in 1 keer een nieuwe LG cd speler mee gekregen nadat zij het ding getest hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

WillemJanJansen schreef op zondag 06 november 2005 @ 18:43:
Ok, ik ga Dinsdag wel even naar de winkel toe. (Maandag gesloten.) Nu maar hopen dat zij een beetje klantvriendelijk zijn en mij direct een nieuwe schijf mee geven. Destijds ook in 1 keer een nieuwe LG cd speler mee gekregen nadat zij het ding getest hadden.
Als ze niet gelijk een nieuwe schijf meegeven kan je nog als argument gebruiken dat Maxtor ook gewoon het nieuwste type terug zal sturen dus dat het voor de winkel niet uit maakt (weten ze zelf ook wel maar ze hopen dat jij dat niet weet) als ze meteen het nieuwste type meegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Lekkere Kwal schreef op zondag 06 november 2005 @ 22:11:
[...]
Als ze niet gelijk een nieuwe schijf meegeven kan je nog als argument gebruiken dat Maxtor ook gewoon het nieuwste type terug zal sturen dus dat het voor de winkel niet uit maakt (weten ze zelf ook wel maar ze hopen dat jij dat niet weet) als ze meteen het nieuwste type meegeven.
Bedankt voor de tip, ik denk overigens dat ze nog wel Diamond Max 9'tjes hebben liggen hoor. Ze hebben ook nog allemaal K7 spul. K ben niet echt op mn mond gevallen dus ik ga die winkel niet uit voordat ik een nieuwe harde schijf mee krijg ;), wat waarschijnlijk geen probleem is. Aardige werknemers, eigenaar en ze worden er zelf niet slechter van. Je kunt beter je naam goed houden dan die ene paar euro's terugstuur kosten lijkt mij.

[ Voor 45% gewijzigd door WillemJanJansen op 06-11-2005 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 10:08

Haan

dotnetter

[...]
Dat doen ze echt niet zomaar hoor. Je kan geluk hebben en een Diamondmax 10 terug krijgen, maar ik zou er niet vanuit gaan. Overigens is een winkel zoals al gezegd zeker niet verplicht om meteen een nieuwe schijf mee te geven, dat is puur extra service als het wel gebeurt. (gebeurt wel vaak binnen 3 maanden, of half jaar, maar deze schijf is driekwart jaar oud al)

Tip: zet geen grote mond op, dan weet je zeker dat je niet krijgt wat je wilt ;) Vriendelijk blijven heeft veel meer effect.

[ Voor 8% gewijzigd door Haan op 06-11-2005 22:22 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrance
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-03-2022
WillemJanJansen schreef op zondag 06 november 2005 @ 16:53:
-Jumper verwisseld van CS (Cable Sharing toch?) naar master.
Mocht je het willen weten...

CS is de afkorting voor Cable Select.

Dit wil zeggen dat de computer zelf bekijkt of de hardeschijf op Master of op Slave moet komen te staan.

Duurt alleen iets langer met opstarten op deze manier, al is het tijdsverlies meestal niet waarneembaar.

Dell XPS 13 9343

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
[...]
Ga er maar vanuit dat er een refurbished(lees opgelapte defecte HD) schijf door Maxtor wordt opgestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
mad-dog schreef op zondag 06 november 2005 @ 22:28:
[...]

Ga er maar vanuit dat er een refurbished(lees opgelapte defecte HD) schijf door Maxtor wordt opgestuurd
Ja maar zoals ik al zei, ze hebben waarschijnlijk nog wel Diamond Max 9' tjes liggen daar :)

@Haan, Ja in eerste instantie blijf ik altijd vriendelijk. Gaan ze echter moeilijk doen dan ben ik bereid flink door te gaan daar. De winkel staat meestal flink vol dus dat is geen goede reclame voor ze.
Bij mij waren ze tot nu toe wel klantvriendelijk. Mijn hele PC komt er vandaan en nog geen een keer problemen met ze gehad.

@Unknown, Ok dank je, ik wist niet precies wat het betekende, wel dat het werkte. Had er immers bijna een jaar mee gedraaid ;)

Overigens weet ik wat ik ga doen dus heeft het weinig zin om er verder over te discussieren.

[ Voor 7% gewijzigd door WillemJanJansen op 06-11-2005 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

[...]

Ik heb meer dan 10 RMA's in mijn omgeving meegemaakt van D740X'en, DM 8, 9 en 10 en bij allen werden gloednieuwe (kon je zien aan de fabricagedatum) schijven van het nieuwste type (DM 9 Plus bij 40 GB en DM 10 bij 80+ GB) teruggestuurd.

[ Voor 4% gewijzigd door The Third Man op 06-11-2005 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-super
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:57

Citroën DSuper-bjr 1972-5 bak-108pk-Citroën C4 1.2 Hybrid 136 Max bjr 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
[...]

Dat is de grootst mogelijke onzin. Ik heb dezelfde ervaringen als Lekkere Kwal, ook bij mij een 40 GB D740X (met als enige klacht enkele slechte sectoren) en een 120 GB DM+9 opgestuurd, omgeruild voor respectievelijk een DM+9 en een DM10.

Dezelfde ervaring heb ik overigens ook met andere fabrikanten, Hitachi verving mijn na nét geen drie jaar overleden Deskstar 60GXP ook keurig met een 40 GB Deskstar 7K250.

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Lekkere Kwal schreef op zondag 06 november 2005 @ 22:43:
[...]
Ik heb meer dan 10 RMA's in mijn omgeving meegemaakt van D740X'en, DM 8, 9 en 10 en bij allen werden gloednieuwe (kon je zien aan de fabricagedatum) schijven van het nieuwste type (DM 9 Plus bij 40 GB en DM 10 bij 80+ GB) teruggestuurd.
Euh ja.....
De datum op de schijf wordt echter wel aangepast aan de RMA datum, echter staat er op de schijf serviced and tested by Maxtor specifications oid.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mallorca
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vorige week 2 maxtor 7MO250 schijven omgeruild via Advanced RMA (2 Creditcards). Binnen 1 week de schijven binnen (2 pakjes). Prima service alleen b-keuze verpakking van Maxtor.

Na het fysiek omruilen beide pakjes als 1 aan elkaar geplakt en retour gezonden (17,50 euro).
naar een Freight Handler in Duitslang die ze doorstuurt naar Maxtor in Hongarije.

[ Voor 12% gewijzigd door Mallorca op 07-11-2005 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
Om jullie weer even goed te laten slapen vannacht, ik heb de schijf teruggebracht aan de winkel en ik kreeg voor mijn 80 GB met 2 MB cache een 120 GB met 8 MB cache terug :D

Mooie voorruitgang dus, perfecte service van de winkel. Na het testen kreeg ik gelijk die nieuwe mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
WillemJanJansen schreef op woensdag 09 november 2005 @ 15:56:
Om jullie weer even goed te laten slapen vannacht, ik heb de schijf teruggebracht aan de winkel en ik kreeg voor mijn 80 GB met 2 MB cache een 120 GB met 8 MB cache terug :D

Mooie voorruitgang dus, perfecte service van de winkel. Na het testen kreeg ik gelijk die nieuwe mee :)
Vergeet t niet te posten in de pricewatch van de shop als ie daar in staat, positieve feedback komt daar niet altijd in en is als wanna-koper wel zo prettig. :)

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemJanJansen
its_me schreef op woensdag 09 november 2005 @ 16:02:
[...]

Vergeet t niet te posten in de pricewatch van de shop als ie daar in staat, positieve feedback komt daar niet altijd in en is als wanna-koper wel zo prettig. :)
Net gelijk gedaan ;). Verdient de winkel ook wel als je het mij vraagt.

Shopsurvey
Pagina: 1