DVD Recorder en Digitale ontvanger aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 3.014 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bernaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-03 15:22
Wij hebben nu al een tijdje digitale televisie van Caiway en afgelopen week hebben we een DVD-recorder aangeschaft van het type Sony RDR-HX710.

Het probleem is dat ik nu na een paar dagen klooien nog steeds niet de goede combinatie van aansluiten gevonden heb.

Ik heb al verschillende combinatie's van uitsluitingen geprobeert,
maar er deden zich steeds problemen voor. De ene keer was de
DVD-recorder niet in staat om de programma's op te halen, de andere
keer kreeg ik alleen analoog beeld via mijn DVD-recorder.

Graag zou ik horen hoe ik de boel moet aansluiten om het geheel
werkend te krijgen zodat ik digitaal televisie kan kijken, de goede
digitale zender's ook via mijn DVD-recorder op kan nemen en ook af kan
spelen.

Nog even mijn apparatuur op een rij:

- Sony Breedbeeld TV met voldoende SCART-aansluitingen

- Samsung DCB-9401R Digitale Kabelontvanger (van Caiway)
http://www.samsung.com/nl...lerecievers/dcb_9401r.aspAfbeeldingslocatie: http://www.samsung.com/nl/products/digitalrecievers/digitalcablerecievers/images/dcb-9401r_m_2.jpg
- Sony DVD Recorder RDR-HX710
http://www.sony.nl/view/S...iew&category=DVD+Recorder
Afbeeldingslocatie: http://productimages.sony-europe.com/RDR-HX710S_HEADON_1.jpg

Wat ik nu heb ik dat ik digitale tv kan kijken, alleen de
DVD-speler neemt de analoge signalen op. Dus de zendervolgorde van de
DVD klopt helemaal niet met die van mijn digitale zenders.

Ik heb het nu al volgt aangesloten:

Kabel-caiway (coax) --> (coax) Digitale ontvanger (scart) -->
(scartkanel) EXT2 DVD-recorder EXT1 (scart) --> (scart) TV

Tevens heb ik de coax-kabel hetzelfde doorgelooped als de scart
kabels. Dit heb ik gedaan omdat ik anders helemaal niks op kan nemen
(als ik alleen de scart-aansluitingen gebruik)

Ik heb de boel op een boel andere manieren aangesloten (soms werkte SMARTLINK wel, maar dan kon hij weer niet opnemen) maar ik wil graag weten wat nou de goede manier is. Als ik nou alleen analoge zenders zou ontvangen zonder dat digitale kastje ertussen zou het een eitje zijn geweest, maar dit is een stuk lastiger? Of moet ik dat hele digitale kastje gewoon niet gebruiken en gewoon op analoog beeld overgaan? Ik hoop dat iemand hier ook ervaring mee heeft en kan vertellen hoe ik de boel aan moet sluiten zodat ik digitaal kan tv kijken en op kan nemen en dat alle zenders goed staan!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Het uitgangssignaal van de digitale ontvanger (op de scart uitgang) bestaat in tegenstelling tot het analoge signaal via coax uit slechts één zender tegelijk, namelijk de zender waar de digitale ontvanger op afgesteld staat.

Zonder digitale ontvanger
Met een analoge kabelaansluiting gaat de coax de dvd recorder in en via de scart gaat hetzelfde analoge signaal naar de tv. Je gebruikt dan twee tuners, namelijk die van de dvd recorder (om op te nemen) en die van de tv (om te kijken). Zet je de tv op AV1/AV2 of EXT1/EXT2 (waar de dvd recorder op aangesloten is) dan zie je de zender waar de tuner in de dvd recorder op afgestemd staat. Je kunt dus tegelijk tv kijken en een andere zender opnemen.
edit:
In dit geval moet je wel de analoge coax kabel tussen de dvd recorder en de tv doorlussen.

Met digitale ontvanger
Met een digitale kabelaansluiting is het anders. De zenderafstemming gebeurt nu op de digitale ontvanger en deze stuurt het signaal via scart naar de dvd recorder en vanaf de dvd recorder naar de tv. De tuners van de dvd recorder en van de tv worden niet gebruikt (dat kan ook niet, omdat dit analoge tuners zijn). Aan Smartlink (die de zendervolgorde op de tv en de dvd recorder synchroniseert) heb je dus niets meer.

Het beste kun je de coax aansluitingen tussen dvd recorder <-> tv en tussen digitale ontvanger <-> dvd recorder achterwege laten. De dvd recorder stem je af op het scart-ingangssignaal van de digitale ontvanger. De tv stem je vervolgens af op het scart-ingangssignaal van de dvd recorder (AV1/AV2 of EXT1/EXT2). Als je iets wilt opnemen, stel je de digitale ontvanger vooraf in op de juiste zender en neem je dat signaal op.
Zonder een digitale twintuner is het niet mogelijk om de ene zender te bekijken en de andere op te nemen.

Je kunt eventueel nog wel analoog kijken terwijl je digitaal opneemt, door de coax kabel waar ook nog het analoge signaal aanwezig is rechtstreeks (dus zonder tussenkomst van de digitale ontvanger of dvd recorder) op de antenne-ingang van de tv aan te sluiten. Afstemmen doe je dan met de tuner in de tv.

Andersom is ook mogelijk (en klinkt iets makkelijker): analoog opnemen en digitaal tv kijken.
Hiervoor splits je de coax kabel die je huis binnenkomt en sluit je één kabel aan op de dvd recorder en één kabel op de digitale ontvanger.
De dvd recorder ontvangt nu alle zenders via de analoge kabel. Met de scart kabel sluit je de dvd recorder aan op de tv, en met behulp van Smartlink synchroniseer je de zendervolgorde met die van je tv. Je kunt in deze opstelling dus ook analoog tv kijken.
edit:
Ook hierbij moet je de analoge coax kabel tussen de dvd recorder en de tv doorlussen.

De digitale ontvanger sluit je aan op de andere scart ingang van je tv. Nu kun je op AV1 of EXT1 dvd kijken, en op AV2 of EXT2 digitale tv kijken en via de tv tuner analoge tv kijken.

In verband met de kwaliteit van de opnamen is de eerstgenoemde mogelijkheid natuurlijk beter.

[ Voor 24% gewijzigd door Canaria op 07-11-2005 10:20 . Reden: toevoeging ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Bernaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-03 15:22
Canaria schreef op maandag 07 november 2005 @ 01:58:
Het uitgangssignaal van de digitale ontvanger (op de scart uitgang) bestaat in tegenstelling tot het analoge signaal via coax uit slechts één zender tegelijk, namelijk de zender waar de digitale ontvanger op afgesteld staat.

[...]

Met digitale ontvanger
Met een digitale kabelaansluiting is het anders. De zenderafstemming gebeurt nu op de digitale ontvanger en deze stuurt het signaal via scart naar de dvd recorder en vanaf de dvd recorder naar de tv. De tuners van de dvd recorder en van de tv worden niet gebruikt (dat kan ook niet, omdat dit analoge tuners zijn). Aan Smartlink (die de zendervolgorde op de tv en de dvd recorder synchroniseert) heb je dus niets meer.

Het beste kun je de coax aansluitingen tussen dvd recorder <-> tv en tussen digitale ontvanger <-> dvd recorder achterwege laten. De dvd recorder stem je af op het scart-ingangssignaal van de digitale ontvanger. De tv stem je vervolgens af op het scart-ingangssignaal van de dvd recorder (AV1/AV2 of EXT1/EXT2). Als je iets wilt opnemen, stel je de digitale ontvanger vooraf in op de juiste zender en neem je dat signaal op.
Zonder een digitale twintuner is het niet mogelijk om de ene zender te bekijken en de andere op te nemen.

Je kunt eventueel nog wel analoog kijken terwijl je digitaal opneemt, door de coax kabel waar ook nog het analoge signaal aanwezig is rechtstreeks (dus zonder tussenkomst van de digitale ontvanger of dvd recorder) op de antenne-ingang van de tv aan te sluiten. Afstemmen doe je dan met de tuner in de tv.
Het probleem hiermee is dus dat je op deze manier bij het "normale" tv kijken (analoog) helemaal geen gebruik meer kan maken (lees: voordeel hebt) van je digitale televisie. En als je iets opneemt heb je ook weinig aan digitale tv behalve dan de kwaliteit.
Andersom is ook mogelijk (en klinkt iets makkelijker): analoog opnemen en digitaal tv kijken.
Hiervoor splits je de coax kabel die je huis binnenkomt en sluit je één kabel aan op de dvd recorder en één kabel op de digitale ontvanger.
De dvd recorder ontvangt nu alle zenders via de analoge kabel. Met de scart kabel sluit je de dvd recorder aan op de tv, en met behulp van Smartlink synchroniseer je de zendervolgorde met die van je tv. Je kunt in deze opstelling dus ook analoog tv kijken.
edit:
Ook hierbij moet je de analoge coax kabel tussen de dvd recorder en de tv doorlussen.

De digitale ontvanger sluit je aan op de andere scart ingang van je tv. Nu kun je op AV1 of EXT1 dvd kijken, en op AV2 of EXT2 digitale tv kijken en via de tv tuner analoge tv kijken.

In verband met de kwaliteit van de opnamen is de eerstgenoemde mogelijkheid natuurlijk beter.
De manier waarop je het hierboven omschrijft heb ik het nu dus aangesloten. Alleen nu moet ik handmatig de zendervolgorde van mijn analoge tv gelijk zetten aan mijn digitale zenders. Want als ik het goed begrijp is SMARTLINK alleen voor analoog signaal?

In princiepe als ik het handmatig afstel werkt het wel, het is alleen vervelend dat dat niet automatisch gaat. En daarnaast blijf ik het irritant vinden dat je met twee soorten signalen moet lopen klooien als je wisselt tussen digitaal zappen en je DVD-recorder gebruiken. Kom ik gelijk op een bij-probleem die hierbij komt kijken, namelijk de drie afstandsbedieningen waar we nu steeds mee in de weer zijn; één van de originele tv (zapt analoog), één van de digitale ontvanger (zapt digitaal) en één van de DVD-speler die je op 2 standen kan zetten (TV-stand en DVD-speler-stand), alleen het nadeel is dat hij wanneer je hem op de TV-stand zet, deze analoog gaat zappen! Als dat nou digitaal was geweest, was het perfect geweest. Een ander probleem is nu, dat als je de ene afstandbediening gebruikt, dat de andere soms gewoon niet meer reageert.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Bernaar schreef op woensdag 09 november 2005 @ 10:56:
[...]
Het probleem hiermee is dus dat je op deze manier bij het "normale" tv kijken (analoog) helemaal geen gebruik meer kan maken (lees: voordeel hebt) van je digitale televisie. En als je iets opneemt heb je ook weinig aan digitale tv behalve dan de kwaliteit.
Jawel, je lust namelijk het 'digitale' signaal door van de digitale ontvanger naar de dvd recorder naar de tv. Ik noem het 'digitale', omdat het digitale signaal al in de digitale ontvanger al wordt omgezet in een analoog signaal van één zender, maar dat is om het onderscheid te maken.
Op de tv kun je dus digitale tv kijken via het uitgangssignaal van de dvd recorder.
[...]
De manier waarop je het hierboven omschrijft heb ik het nu dus aangesloten. Alleen nu moet ik handmatig de zendervolgorde van mijn analoge tv gelijk zetten aan mijn digitale zenders. Want als ik het goed begrijp is SMARTLINK alleen voor analoog signaal?
Nee dat hoeft niet, want de tuner en zendervolgorde van de tv gebruik je niet. Bij opnemen gebruik je de tuner en zendervolgorde van de dvd recorder. De zendervolgorde van de dvd recorder kun je, als je dat handig vindt, handmatig gelijkzetten met die van je digitale tv. Maar dat is ook niet nodig, wel handig als je wilt opnemen.
In princiepe als ik het handmatig afstel werkt het wel, het is alleen vervelend dat dat niet automatisch gaat. En daarnaast blijf ik het irritant vinden dat je met twee soorten signalen moet lopen klooien als je wisselt tussen digitaal zappen en je DVD-recorder gebruiken. Kom ik gelijk op een bij-probleem die hierbij komt kijken, namelijk de drie afstandsbedieningen waar we nu steeds mee in de weer zijn; één van de originele tv (zapt analoog), één van de digitale ontvanger (zapt digitaal) en één van de DVD-speler die je op 2 standen kan zetten (TV-stand en DVD-speler-stand), alleen het nadeel is dat hij wanneer je hem op de TV-stand zet, deze analoog gaat zappen! Als dat nou digitaal was geweest, was het perfect geweest. Een ander probleem is nu, dat als je de ene afstandbediening gebruikt, dat de andere soms gewoon niet meer reageert.
De afstandsbediening van de tv heb je, zoals gezegd, niet meer nodig, hooguit voor het volume. Die afstandsbediening wordt bij digitaal tv kijken namelijk volledig vervangen door de afstandsbediening van de digitale ontvanger, waarmee je kunt zappen, en teletekst bedienen.
De dvd recorder in tv stand gebruik je alleen als je wilt opnemen. Zappen is dan dus ook niet nodig, waarom zou je, als je digitale tv kunt kijken? De tuner in de dvd recorder is alleen nodig om de juiste zender te kunnen opnemen, vandaar dat het handig is om de zendervolgorde (handmatig) hetzelfde in te stellen.

Wat betreft afstandsbedieningen: ik had hetzelfde probleem, in totaal lagen er bij mij 7 verschillende, waarvan ik er 4 nodig had om tv te kunnen kijken. Toen heb ik een universele afstandsbediening gekocht, waar je éénmalig instelt welke originele afstandsbediening je moet gebruiken om te zappen tijdens tv kijken (die van de digitale ontvanger) etc. Dan hoef je er nooit meer bij na te denken.
Mijn afstandsbediening werkt met activiteiten. Bij jou zouden dat bijvoorbeeld tv kijken, dvd kijken en tv opnemen zijn. In de activiteit tv kijken, gaat het zappen dan automatisch via de digitale ontvanger en het volume instellen via de tv, en stelt hij de tv automatisch in op de juiste zender (AV1/EXT1). In de activiteit dvd kijken schakelt de tv automatisch naar AV2/EXT2 en neemt de afstandsbediening de functies van de dvd speler aan. In de activiteit tv opnemen, schakelt de tv ook naar AV2/EXT2 en gaat het zappen via dezelfde toetsen maar wordt daarmee de zap-functie van de dvd recorder aangestuurd, alleen nodig om de op te nemen zender te selecteren. Zodra de opname goed staat ingesteld, kan je weer overschakelen naar de activiteit tv kijken, waarbij de tv weer automatisch op AV1/EXT1 wordt gezet en dezelfde zap-toetsen op de afstandsbediening weer de digitale tv ontvanger aansturen.

De afstandsbediening is een Logitech Harmony, waarover op GoT wel het een en ander aan informatie te vinden is. Maar het lijkt me handig als je daar aan begint, als je het eerst helemaal werkend hebt met de huidige afstandsbedieningen, anders raak je waarschijnlijk helemaal in de war, en wordt het programmeren van de afstandsbediening een ramp.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles