[MaxLineIII] Raar probleem

Pagina: 1
Acties:

• Absolut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-02 16:45
Hallo,

ik heb sinds een kleine maand een nieuwe MaxLineIII 250GB S-ATA in mijn server zitten als primairy HDD en een Seagate 7200.8 120 GB S-ATA als 2de schijf.

Als ik nu van de MaxLine een film (Xvid/DivX) bekijk dan hapert deze op willekeurige tijdstippen. Soms veel na elkaar, soms lange tijd geen haperingen. Het hapert maar heel kort en komt op alle PC's voor in het netwerk zelfs als ik de films bekijk op de server rechtstreeks!
Als ik daarentegen de films bekijk op de Seagate schijf is er geen hapering...

Ik begrijp totaal niet waaraan dit kan liggen. Heb ZoomPlayer als op Realtime laten draaien en het probleem blijft zich voordoen en heb ook al enkele programma's proberen uit te schakelen, maar zonder resultaat.
De CPU load is normaal en zeker geen 100%, dus hier ligt het probleem volgens mij niet. Heb ook de netwerkverbindingen bekeken en telkens na een hapering is er een kleine stijging in de 'stream'.

Op google kan ik ook niet zo direct iets vinden.

Het enige dat ik kan bedenken is dat de Exchange server hier voor iets tussenzit, maar dit is maar een pure gok. Deze schrijft zijn data namelijk ook op de MaxLine HDD.
Oftewel dat het iets met NCQ te maken heeft...

Graag wat hulp, want het is echt wel lastig soms...

PC-specs:
- Pentium 4 2.0Ghz - Geen HTT
- 1024MB DDR PC3200 RAM
- AsRock Mobo
- Onboard Intel Extreme 2 Gfx
- Audigy 2 Soundcard

[ Voor 7% gewijzigd door Absolut op 06-11-2005 15:25 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Doe dit eens:
Draai eens Hitman Pro, ook de virusscanner.
Installeer de laatste chipset- en videokaartdrivers.

Als laatste kun je een nieuwe installatie van je OS proberen, met de laatste drivers. Probeer ook eens de VideoLAN speler.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Absolut
Heb al verschillende spelers gebruikt, OS is net opnieuw installed en ook met de laatste drivers...
Virusscanner actief en geen virussen gevonden.

Daar ligt het probleem niet denk ik, maar ik heb er geen idee van waar wel.

• SjoZ
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

SjoZ

SF-powerrrr!

het klinkt gewoon alsof je maxtor harddisk problemen heeft.

Af en toe moet je PC kennelijk even wachten totdat je maxtor zijn data op orde heeft.

Ik zou eens in je windows logboek kijken of je daar geen disk-fouten ziet m.b.t. je maxtor disk.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-03 10:06
De data komend van de systeemschijf geven dit probleem.
Staat de schijf wel in modus DMA?
Geeft taakbeheer een 'storende' service te zien?

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

Mja een haperende film duidt op of wachten op gegevens of een cpu die te hoog belast is, maar zoals je al poste sloeg je cpu niet hoog uit.

Hoe is het met de Fragmentatie status van je schijf ? :P

Diskeeper (of windows build in) kan bijv je schijf defragmenteren hoewel dat bij films niet echt noodzakelijk hoeft te zijn, ivm de grootte van de film (~700mb) maar het kan natuurlijk wel.

Zijn er geen andere activiteiten op de schijf dan alleen de media player?
Het enige dat ik kan bedenken is dat de Exchange server hier voor iets tussenzit, maar dit is maar een pure gok. Deze schrijft zijn data namelijk ook op de MaxLine HDD.
Oftewel dat het iets met NCQ te maken heeft...
Dan ligt je probleem denk ik hier, Dat de exchange net iets teveel data leest/schrijft waardoor het een kleine hapering veroorzaakt.

• Absolut
Had even niet gechecked op nieuwe posts...

De harde schijf staat op Ultra DMA Mode 5 (de Seagate ook trouwens). Taakbeheer laat niets storend zien, als de CPU idle is, blijft hij idle en soms een kleine stijging tot 10%. Fragmentatie status is ook goed, heb voor de zekerheid nog maar eens gedefragment, maar dit hielp niets.

Dat van die Exchange zou goed kunnen, alhoewel ik niet zoveel schijf activiteit zie. Ik ben ookal bezig geweest met te zoeken hoe ik NCQ kan afzetten (moet toch ergens een optie voor zijn), maar tot nu toe nog niets gevonden.

• Absolut
*KICK* & update:
Heb net een restart gedaan en het probleem doet zich nog altijd voor, maar minder erg.

Nog iemand die me kan helpen?
Pagina: 1