Toon posts:

koeler aan vervanging toe? P4 3,2ghz

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik heb afgelopen week al 2 keer gehad dat mijn computer zichzelf uitschakeld omdat hij te warm wordt met een spel spelen.

deze setup heb ik al bijna 1,5 jaar en dit spel speel ik ook al zolang maar nooit problemen.

ik heb de fan schoongemaakt voor zover dat nog kon want deze was bijna niets stoffig. maar hij blijft het af en toe doen.

kan het zijn dat de fan op is, en minder snel draaid en daardoor minder koelt?

mijn mobo schakeld em uit bij 75 graden. en dat wordt die dus ook als die zichzelf uitschakeld.

is een nieuwe koeler aan te raden? of kan het aan iets anders liggen?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2005 15:57 ]

Verwijderd

Hoe zit het met de rest van de koeling in je kast? maakt de CPU koeler nog wel goed contact met de CPU? heb je Smartfan in je BIOS aanstaan of iets anders regulerends?

Over wat voor een CPU koeling hebben we het trouwens? Intel OEM?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2005 15:22 ]

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 23:29
Zie dat zeker al het stof uit de koeler is, na anderhalf jaar kan er al flink wat inzitten. Heb je een goede airflow in de kast? Zoniet kan je da kast eens open laten staan en zien of hij dan nog uitvalt.

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 09:25
Of een gewone huis tuin en keuken ventilator ervoor zetten, dan kom je er ook wel achter of het aan de koeling ligt.. :)

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-05 20:43

DefLite

Why so serious?

en iets ander levert je voeding je mobo wel genoeg stroom wat meer info zou fijn zijn

Verwijderd

Topicstarter
FragileM64 schreef op zondag 06 november 2005 @ 15:31:
Zie dat zeker al het stof uit de koeler is, na anderhalf jaar kan er al flink wat inzitten. Heb je een goede airflow in de kast? Zoniet kan je da kast eens open laten staan en zien of hij dan nog uitvalt.
ja ik heb genoeg airflow in de kast. 4 intakes en 3 out.
het is een standaard oem koeler die bij de processor zat.

de koeler zit er al die tijd gewoon nog steeds op. Die heb ik niet eraf gehaald. Dus contact is ook niet veranderd sinds 1,5 jaar

ik maak em regelmatig schoon dus stof zit er niet in.

voeding moet goed zijn. in de bios kan ik zien dat de voeding iig stabiel is en blijft.

nog meer informatie nodig?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2005 15:57 ]

• Iavak
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-05 09:34

Iavak

no savegame

Koelpasta vervangen kan misschien ook wel helpen..

Verwijderd

Topicstarter
Iavak schreef op zondag 06 november 2005 @ 17:35:
Koelpasta vervangen kan misschien ook wel helpen..
ok zal ik proberen.

verder nog iemand anders een idee?

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Welk mobo heb je?
Misschien is een bios update al genoeg. Was bij mij ook de bios gaf verkeerde temperaturen door en moesten opnieuw gereset (gekalibreerd) worden. Dat deed de bios update

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 14:24
is je cpu niet overclocked oid? hoe warm is hij idle/stressed?
mij lijkt het heel onwaarschijnlijk dat je boxed cpufan het al na 1.5 jaar begeeft..
maar hoe warm wordt je gpu? wordt deze niet gewoon te heet?

Verwijderd

Topicstarter
in de kast is het ca 26,5 graden gemiddeld. stressed

ik heb een asus mobo. P4P800 (zonder raid)

idle was ie eerder altijd een graad of 36
stressed max 49 graden gemeten

en heb dezelfde videokaart er ook nog steeds inzitten als 1,5 jaar geleden. (asus FX5900ultra)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2005 22:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Idle is de processor nu gemiddeld 63,5 graden.
stressed dus tot 75 graden (hij start dan opnieuw op)

maar nog even de gegevens van de voltages:

Vcore = 1,376 Volt (heel soms 1,392 Volt)
3,3Volt = 3,392 Volt constant
5,0Volt = 5,160 Volt constant
12 Volt = 12,480 Volt (heel soms 12,416 Volt)

Dit lijkt me allemaal prima in orde

alleen de idle temp is nu een stuk hoger dan ervoor.

Mijn setup:
P4 3,2 Ghz (HT technologie) (met standaard OEM intel koeler)
Asus P4P800 mobo
Asus G-Force FX5900 ultra videokaart
1 GB geheugen

Welke koeler raden jullie me aan voor de processor?

Hij moet goed koelen, en vooral stil zijn in geluid.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:15

Theo

moederbord

hoesnel draait de cpufan?? Het kan zijn dat die gewoon "op" is en aan vervanging toe is

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Topicstarter
mijn cpu fan draait op ca 3220 RPM

• Viking Kvinne
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-05 15:56
Ik denk dat je thermostaatje van je mobo kapot is.
Ik had hetzelfde gelazer met een Asrock P4VT8. CPU idle 71 en bij het minste of geringste Boem vast. Koelpasta opnieuw maakte niets uit. Koeler schoonmaken ook niet. Ik heb nu een ander mobo en de problemen zijn over. De CPU is nu 35 graden idle, 45/50 stressed.
Dus ik ben zeer tevreden.

Verwijderd

Topicstarter
ja ok.
maar ik kan de temperatuur in de bios aanzetten zodat je de temp ziet, of ik kan em op ignore zetten.

maar ik weet ook niet hoe ik kan uitzetten dat ie bij 75 graden opnieuw opstart.

trouwens nu zag ik dat de koeler op ruim 3500 toeren draaid. en ik heb geen fan-control ofzo erin.

hij draaid dus bijna 10% sneller nu. van het weekend zal ik een andere fan proberen.

iemand nog een aanbeveling tbv een fan?

eisen:
- goed koelend
- stil (dit is prioriteit 1)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2005 23:39 ]

Verwijderd

eisen:
- goed koelend
- stil (dit is prioriteit 1)
Vervang je Intel OEM Koeler. Die maken ten eerste een luidruchtige klank.

Zoek iets in de trand van een Zalman cnps7000b-CU, deze zijn lekker stil en koelen uitstekend :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2005 @ 02:26:
[...]

Vervang je Intel OEM Koeler. Die maken ten eerste een luidruchtige klank.

Zoek iets in de trand van een Zalman cnps7000b-CU, deze zijn lekker stil en koelen uitstekend :)
en een coolermaster hyper 48 dan?
want volgens resultaten koelt die echt heel goed en maakt ca 18,5 DB.

hieronder de specs

Socket Type Socket 478/754/940/939/LGA775
Heat Sink Dimension 105x94x70 mm
Heat Sink Material 100% Copperand 4 heat-pipes
Fan Dimension 92X92X25mm
Fan Speed 1400 ~ 3200 rpm (control by PWM)
Fan air flow 37.65 ~ 64.19 CFM
Fan air pressure 1.18 ~ 5.50 mmH2O
Fan Life Expectance 50,000hrs
Bearing Type Rifle Bearing
Voltage Rating 12V
Noise Level 18.5dB
Connector 4 Pin(PWM) / 3 Pin
Weight 828g
Thermal Resistance Rja 0.36 C/W
Application P4 all frequencies and K8

Verwijderd

Is idd ook een lekkere koeler :)

Eventueel nog een prijsverschil in beide koelers?

Verwijderd

Als je verder geen bijzondere eisen stelt kun je met beide bovengenoemde koelers prima uit de voeten, het is gewoon een kwestie van welke koeler in jouw buurt het voordeligst te krijgen is :)

Verwijderd

Topicstarter
ok dan neem ik de hyper 48

Die ziet er ook nog eens leuk uit.
prijsverschil is ca 10 euro. dus dat valt nog mee ook.

bedankt iig alvast voor de reacties.

na het weekend zal ik em weer testen en dan kijk ik of het beter geholpen heeft.

• Theo

Theo

moederbord

een Zalman CNPS9500 koelt ook op 18 dB (fan op low), de Thermal Resistance Rja ligt dan echer op 0.16 C/W, dus veel beter. (en mooiere fan, maar dat is persoonlijk)

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Topicstarter
theodouma schreef op donderdag 10 november 2005 @ 15:52:
een Zalman CNPS9500 koelt ook op 18 dB (fan op low), de Thermal Resistance Rja ligt dan echer op 0.16 C/W, dus veel beter. (en mooiere fan, maar dat is persoonlijk)
en wat houdt Rja in dan?

Verwijderd

Hey ik neem aan dat je het over zon Intel Boxed cooler heb? Ik had precies hetzelfde met dat stomme ding. op een gegeven moment maakte die zoveel toeren dat die als een turbine klonk met een gigantische versnelling 8)7 . Heb van angstvalligheid toen me PC uitgezet door de stekker eruit te trekken. Ik heb trouwens ook een P4 3,2 Ghz. En de koeler heeft een jaar gedraaid. Heb nu een freezer 7 en ben er zeer tevreden mee (idle is 31 graden, stressed niet precies gemeten, na het uitschakelen van battlefield gelijk gekeken en de T was 48)

• Theo

Theo

moederbord

Rja is de thermische weerstand. Dit geeft aan hoe goed een cooler koet, een Rja van 0.18 geeft aan dat de cpu 0.18 graden opwarmt als de cooler 1 watt moet wegwerken. Hoe lager de thermische weestand, hoe beter de cooler koelt

Nu met WP, PV, EV en PC

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:47

tozzke

aka tozzert

weet je zeker dat de koelribben ook vrij zijn van stof?
de fan zelf kan er wel schoon uitzien, maar als hij tegen een deken van stof ligt te blazen... ipv tussen de ribben door

van de week toevallig mijn koelribben schoongeblazen, scheelde al snel 18C zowel in idle als stressed

• Theo

Theo

moederbord

met stof koelt ieder cooler minder

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Topicstarter
tozzke schreef op donderdag 10 november 2005 @ 17:34:
weet je zeker dat de koelribben ook vrij zijn van stof?
de fan zelf kan er wel schoon uitzien, maar als hij tegen een deken van stof ligt te blazen... ipv tussen de ribben door

van de week toevallig mijn koelribben schoongeblazen, scheelde al snel 18C zowel in idle als stressed
Ja die zijn 100% schoon. Want die maak ik regelmatig schoon met een stofzuiger en met een lichte druk perslucht. Maar ik kan kijken tot op het middenstuk zeg maar. En die ziet er schoon uit.
Verwijderd schreef op donderdag 10 november 2005 @ 17:29:
Hey ik neem aan dat je het over zon Intel Boxed cooler heb? Ik had precies hetzelfde met dat stomme ding. op een gegeven moment maakte die zoveel toeren dat die als een turbine klonk met een gigantische versnelling 8)7 . Heb van angstvalligheid toen me PC uitgezet door de stekker eruit te trekken. Ik heb trouwens ook een P4 3,2 Ghz. En de koeler heeft een jaar gedraaid. Heb nu een freezer 7 en ben er zeer tevreden mee (idle is 31 graden, stressed niet precies gemeten, na het uitschakelen van battlefield gelijk gekeken en de T was 48)
Nou je het zegt.. ik vind dat de fan wel meer geluid maakt dan ervoor. Vooral als ik em opstart dan duurt het zeker 2 - 3 minuten voordat de fan minder geluid maakt.
Want eerder hoorde ik mijn pc bijna helemaal niet. Nu stoor ik me er wel eens aan.
theodouma schreef op donderdag 10 november 2005 @ 17:32:
[...]

Rja is de thermische weerstand. Dit geeft aan hoe goed een cooler koet, een Rja van 0.18 geeft aan dat de cpu 0.18 graden opwarmt als de cooler 1 watt moet wegwerken. Hoe lager de thermische weestand, hoe beter de cooler koelt
ok bedankt

Maar het verschil tussen 0,16 en 0,18 is toch niet noemenswaardig?
of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2005 23:06 ]

Verwijderd

Eehm... hoe gaat het met de hyper48 die je gekocht heeft?
Welke resultaten geeft hij in Speedfan bijv?

Verwijderd

Voel eens met je hand aan de koeler of je eraan kan zitten rond de 50 a 55 graden begin je het goed te voelen , maar als je echt je hand er niet op kan houden dan is er iets echt niet goed.

- heb je echt alle stof ertussenuitgehaald tussen de koelribben ?
- Laat je kast openstaan terwijl deze aan staat. En hou de fan in de gaten.

-optie voor een nieuwe fan is een Artic Freezer , of een Zalman full copper :)

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 10:31:
Voel eens met je hand aan de koeler of je eraan kan zitten rond de 50 a 55 graden begin je het goed te voelen , maar als je echt je hand er niet op kan houden dan is er iets echt niet goed.

- heb je echt alle stof ertussenuitgehaald tussen de koelribben ?
- Laat je kast openstaan terwijl deze aan staat. En hou de fan in de gaten.

-optie voor een nieuwe fan is een Artic Freezer , of een Zalman full copper :)
Zeker niet naar de datum gekeken, of de post boven je... 8)7

Verwijderd

lollebol miste de 2de pagina :D

Verwijderd

Als ik jou was dan zou ik die stockcooler in de prullenbak mieteren en een nieuwe kopen. Heb hetzelfde gehad net als iemand anders hier op GOT. Die standaard Intel coolers zijn waarschijnlijk van brakke kwaliteit. Mijn ging ook naar een jaartjes stuk. Ik weet niet of die al ratelt.. Het ging in mijn geval en het andere geval ook om een P4 3,2GHz

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:23

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ik was na een maand klaar met mijn boxed koeler. Was mij te luid. Heb er toen een koeler op laten zetten.( was nog niet aan het tweaken) Een zalman. Moet hem nu naar 2 jaar eens laten ontstoffen hij begint eindelijk irritant luidruchtig te worden( is alleen pc van mijn pa dus hij wil het graag zelf doen. Mijn eigen pc word elke 2 maanden grondig gestofzuigd)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geen oude }:O }:O schoppen als je zelf niets nuttigs toe te voegen hebt, anisubs

En voor de rest van jullie, kijk ook eens waar je aan het replyen bent...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.