Toon posts:

harddisk kapot of moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
sinds ik een samsung 250gb harddisk heb gekocht en hem op secondary master ide channel heb gezet crashed windows opeens nogal vaak op een gegeven moment was het zo erg dat ik windows moest reinstalleren want hij was corrupt geraakt... dus zit ik op een nieuwe install en hij crashed MINDER maar soms valt hij nog steeds opeens uit, of als ik een spel op me nieuwe harddisk speel(total overdose quake 4..) dan crashed dat spel op bepaalde momenten.
maar nu vroeg ik me af of het aan de harddisk of mijn IDE controller ligt want ik heb de secondary ide channel nog nooit gebruikt en me pc is +/1 3 jaar oud

het gaat hier om een ECS K7VZA 3.4 moederbord
ik denk dat ik zo maar ga proberen om me harddisk op de primary slave te zetten kijken wat er dan gebeurt
heeft iemand anders nog ideeén?
(ik heb trouwens de nieuwste via 4in1 drivers)

• poepkop
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-04-2021
Ja probeer dat eerst en probeer het booten vanaf die harddisk uit te zetten, misschien dat die hier de fout inloopt?
Of probeer de harde schijf op een andere pc...

[ Voor 18% gewijzigd door poepkop op 06-11-2005 14:44 ]

Athlon X8 3,6ghz 15000+ | 4 x 4GB PC 21000 | 2 x 4TB... < das pas patsen :-)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hang dan eens wat anders aan die IDE poort en kijk wat hij dan doet.
Bij dit soort dingen is het overigens nooit onverstandig om ook je geheugen even te testen, wat dat kan ook heel vervelende datacorruptie tot gevolg hebben (zo ben ik ooit eens enkele tientallen GBs aan data kwijtgeraakt).

Verwijderd

Topicstarter
nou ik had hem dus op de primary slave gedeeld met me andere harddisk(waar ik op boot) en na het windows start scherm werd het beeld zwart en gebeurde er niks meer :|
maar ik boot dus niet van die samsung harddisk maar van een wd 80gb
ik zal hem zo nog wel ff in een andere pc hangen maar ik denk dat ik al tot de conclusie ben gekomen dat de harddisk kapot is :(

grrr waarom kan me pc het nooit gewoon DOEN |:(
(me geheugen zou ik orde moeten zijn tijdje geleden getest en toen geen problemen, of kan het opeens corrupt raken zonder dat ik het eruit heb gehaald?)

wel grappig eerst crashde total overdose(spel) op een bepaalde save game en toen heb ik hem opnieuw geinstalleert met een image die op me samsung disk staat en nu crashed ie bij het begin scherm... fijne harddisk ;(

is er niet een soort harddisk test programma?(ben nu http://www.nu2.nu/bst/#download aan het testen

dit is vreemd ik heb met sisoft sandra hem gestest op snelheid en krijg dit: :?
Afbeeldingslocatie: http://img332.imageshack.us/img332/84/hd3wk.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2005 17:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
omg ik krijg net een idee dat het misschien aan me powersupply kan liggen dat is namelijk een 300 wat t cheapo dingetje...
me volledige pc is dit:
athlon xp 1500+
512 SDRAM
ATI 9500 pro 64mb
WD 80GB 8mb
Samsung 250GB 8mb
kan het daaraan liggen ?
enig idee hoe ik dat kan zien?
me voltages leken me wel in orde...
Core 1,83v
+3.3v: 3.32v
+5v 4.95v
+12v 12,48v

Verwijderd

Topicstarter
cmon iemand ?

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Het kan inderdaad aan je PSU liggen, die kunnen de meest vreemde fouten veroorzaken. Als je denkt dat het daar aan ligt, probeer eens een andere. Ik heb thuis o.a. een ASUS 450W PSU liggen van 25 euro bij mycom. Perfect ding, en maakt geen geluid.

Je kan trouwens niet alleen naar de spanningslijnen kijken, dit kan nogal mislijdend zijn. Je ziet vaker dat Q-Tec's stabiel lijken te zijn als je naar de spanningslijnen kijkt, terwijl ze toch crashes veroorzaken.

[ Voor 2% gewijzigd door Lawrentium op 07-11-2005 13:02 . Reden: Typo ]

Verwijderd

Topicstarter
mja dan denk dat dat het is want ik heb het op een andere pc geprobeert en alles ging goed
(behalve dan dat total overdose ook crashde maar ik denk dat ie gewoon corrupt is)
mja ik wou dus die asus kopen maar hij is 60 euro :X

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Even ergens anders kijken dan... Misschien de pricewatch. Zolang je maar een merk neemt als ASUS, Antec, Coolermaster etc.

Verwijderd

Topicstarter
is sharkoon een goed merk ?
ik zie namelijk een Sharkoon SHA350-8P (Retail) voor 30 euro

Verwijderd

Topicstarter
iemand?

Verwijderd

Topicstarter
heb inmiddels een coolermaster 430w voeding gekocht alleen hij crashed nog steeds :S
kga zo ff proberen ze aan 1 ide channel te hangen

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
HD Diag tool:
Samsung: SHDiag

Kwestie van de FAQ lezen. Het gebeurd trouwens wel vaker dat sommige schijven niet helemaal lekker werken met bepaalde hardware. Neem nForce4 i.s.m. Maxtor DiamondMax 10 schijven.

Gewoon even testen. Probeer anders andere ATA kabels. Ga naar de winkel en vraag of ze hem daar testen.

Mogelijkheden genoeg lijkt me :)

Verwijderd

Topicstarter
als je het topic had gelezen had je gezien dat ik hem al op andere pc had getest..
als ik ze samen op een ide channel doe dan wordt opeens me samsung schijf als ongeformateerd gezien :S, heb het geprobeert met 2 verschillende ata kabels

Verwijderd

Topicstarter
dit klopt echt niet net zat ie opdezelfde channel maar alssecondary en werd weer niet zijn partitions gezien, toen ik hem trug naar primary deed gellukig wel weer, maar dit hoort tog niet te gebeuren?

Verwijderd

Topicstarter
hmmm als ik hem op pio zet dan crashed ie niet :S
plz iemand nog suggesties

Verwijderd

Topicstarter
hmm ik zie via dit tooltje dat ie 128gb zegt terwijl ie tog echt 250gb is, misschien heeft dit er iets mee te maken?
Afbeeldingslocatie: http://img21.imageshack.us/img21/434/hd7vj.jpg

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 21:20:
hmm ik zie via dit tooltje dat ie 128gb zegt terwijl ie tog echt 250gb is, misschien heeft dit er iets mee te maken?
[afbeelding]
Je moederbord ondersteund geen 48-bits LBA mode dus zal de grootste HD die gezien kan worden maar 128GB zijn.
Het volgende moet je doen; bios update van moederbord en Maxtor Big Drive Enabler installere in Windows (werkt ook met niet-maxtor schijven, is maar een tooltje om je register aan te passen).

Verwijderd

Topicstarter
The Conman schreef op woensdag 11 januari 2006 @ 21:59:
[...]

Je moederbord ondersteund geen 48-bits LBA mode dus zal de grootste HD die gezien kan worden maar 128GB zijn.
Het volgende moet je doen; bios update van moederbord en Maxtor Big Drive Enabler installere in Windows (werkt ook met niet-maxtor schijven, is maar een tooltje om je register aan te passen).
hmmm das wel vaag want hij werkt wel nu met 250gb... en ik heb de laatste bios (uit 2003/12/15 8)7 ) ik d8 dat er wel een update bij zat waar hij met grotere harddisks kon werken
http://www.ecs.com.tw/ECS...ZA(3.0)&MenuID=45&LanID=0 is me moederbord btw

kga wel ff dat tooltje van maxtor checke

Verwijderd

Topicstarter
hmm dat tootlje is geinstalleerd... hij crashde nog maar ik heb in me bios harddisk secondary channel op none gezet en nu crashed ie niet meer MAAR hij wilt nu alleen op Multiword DMA mode 2 wat nogal langzaam is :S 4 min voor een 700mb bestand.. en als ik hem verander naar ata 100 met die idetool dan blijft ie nog steeds op Multiword DMA mode 2
ik ga nu is proberen me via drivers te installeren misschien gaat ie dan weer op ata 100

edit:nope nog steeds op Multiword DMA mode 2

naja beter langzaam dan elke x crashen en dan windows opnieuw moeten installeren :S
misschien ga hem anders op een andere pc doen
100mb lan is volgens mij sneller dan deze shit

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2006 11:40 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2006 @ 11:27:
hmm dat tootlje is geinstalleerd... hij crashde nog maar ik heb in me bios harddisk secondary channel op none gezet en nu crashed ie niet meer MAAR hij wilt nu alleen op Multiword DMA mode 2 wat nogal langzaam is :S 4 min voor een 700mb bestand.. en als ik hem verander naar ata 100 met die idetool dan blijft ie nog steeds op Multiword DMA mode 2
ik ga nu is proberen me via drivers te installeren misschien gaat ie dan weer op ata 100

edit:nope nog steeds op Multiword DMA mode 2

naja beter langzaam dan elke x crashen en dan windows opnieuw moeten installeren :S
misschien ga hem anders op een andere pc doen
100mb lan is volgens mij sneller dan deze shit
met deze omschrijving lijkt het alsof je de hd op een 40aderige ide kabel hebt hangen ipv een 80aderige (en dat kan verklaren waarom ie fouten maakt op hoge snelheid, maar juist werkt op lage snelheid). klopt dit?

mvg
mooseman007

edit: btw je voltages zitten goed hoor. je systeem moet hiermee perfect draaien.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2006 00:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
lijkt me stug deze kabels heb ik pas gekocht rounded enzo :D
ze verkopen tog niet meer die ouwe :?

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

RetepV

ALLES valt te repareren

Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 10:16:
lijkt me stug deze kabels heb ik pas gekocht rounded enzo :D
ze verkopen tog niet meer die ouwe :?
Gewone platte kabels zijn beter voor je datatransfer dan rounded kabels (ga ik niet uitleggen, kun je zelf wel vinden via Google). Probeer eens een gewone platte 80-aderige kabel uit. Rounded cables zijn wel weer beter voor je airflow. Maar als je er datacorruptie aan overhoudt, dan win je dus niks.

En draai eens een memtest programma. Bijvoorbeeld memtest86. Laat het programma minstens een uur draaien.

Edit:

Overigens heb ik ook wel eens problemen gehad met een rounded cable. De meeste zijn gewoon te goedkoop voor woorden. Ze doen het meestal wel, maar kwaliteitscontrole is er gewoon niet.

[ Voor 14% gewijzigd door RetepV op 13-01-2006 10:24 ]

Macbook Pro

Pagina: 1