[Testcase] Schiphol

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sinds 8 dagen ben ik in 't bezig van de EOS 350D.
Ik ga nog een cursus volgen (begin volgend jaar, eerder geen tijd). Maar ik ben toch al lekker aan het knippen geslagen. Al zo'n 1000 foto's erop zitten. Niet dat alles er nou even goed uit ziet, maar goed al doende leert men.

Een van de redenen dat ik een SLR gekocht is omdat ik graag langs de baan bij Schiphol sta.
Al was het gisteren stervens koud daar toch een paar leuke shots genomen (vind ik zelf).
Ik ben al aan de gang geweest met Photoshop om her en der wat te croppen en de levels een beetje aan te passen. De foto's waren in RAW geschoten (op P). Met behulp van de Sigma 70-300 APO II.
Beetje gespeeld met diafragma enzo.

Ik zou heel graag jullie op/aanmerkingen willen hebben over onderstaande foto's.
Dit zijn de 5 best gelukte in mijn mening (clickable, RAW op verzoek beschikbaar):

#1:
Afbeeldingslocatie: http://www.starbase01.com/images/GoT/tn-IMG_0527.jpg
(MD-11 Cargo Martinair) vind em zelf een beetje donker, met Photoshop kreeg ik het niet naar m'n zin). Komt dit nou omdat ik niet goed bezig ben geweest met PS of tijdens het maken van de foto andere opties had moeten gebruiken?

#2:
Afbeeldingslocatie: http://www.starbase01.com/images/GoT/tn-IMG_0548.jpg
(Boeing 737-700 with Winglets) vond het effect wel grappig, kist kwam net in het zonlicht met op de achtergrond de Tower.

#3:
Afbeeldingslocatie: http://www.starbase01.com/images/GoT/tn-IMG_0567.jpg
(MD-11 KLM) Het licht op deze foto vind ik erg mooi.

#4:
Afbeeldingslocatie: http://www.starbase01.com/images/GoT/tn-IMG_0578.jpg
(Airbus A321 British Airways), de contrasten vond ik leuk, wolk, blauw & de kist.

#5:
Afbeeldingslocatie: http://www.starbase01.com/images/GoT/tn-IMG_0654.jpg
(MD-11 Varig) ook werdom een beetje donker in mijn ogen, heeft iets vaags vind ik. Wellicht omdat ie naar me toe kwamt, lastig scherp stellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2005 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nrg
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:41

nrg

Nette foto's! Wat voor objectief heb je gebruikt?

toevoeging:
Ik vind 2 en 4 het mooiste.
1 is zoals je zelf al zegt wat donker (ik weet niet of dat aan je instellingen/Photoshop-kunsten ligt; je kan ook gewoon pech hebben gehad met de zon natuurlijk)
3 is ook netjes, maar wel wat veel ruis op de romp van het vliegtuig.
5 is een beetje onscherp maar desondanks in mijn ogen een prima foto. Misschien het licht nog wat bijwerken met Photoshop, maar ik denk dat hier hetzelfde geldt als bij 1 dat je waarschijnlijk net wat pech had met zon.

[ Voor 85% gewijzigd door nrg op 06-11-2005 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks!

Ik heb een Sigma 70-300 APO II gebruikt als objectief.
Hoe zou ik kunnen voorkomen dat er veel ruis op komt?
Weet wel dat ik het kan nabewerken met PS / NeatImage.
Heb ik over deze foto niet heen gehaald, wel over #4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 12:39

MBV

Over de ruis: gebruik de laagst mogelijke iso-waarde, en zorg dat je je foto correct belicht. Alles wat je achteraf doet aan oplichten zorgt voor extra ruis.
Over die fotocursus: Ik heb er een gedaan, maar dat was erg duidelijk voor beginners. Toevallig :? een stel dames die een EOS 350d in hun handen hadden gekregen van een vriend of daarvoor aan het sparen waren. Rob Doolaard heeft hun 10x uitgelegd hoe het zat met scherptediepte en diafragma's. Daarnaast is natuurlijk sluitertijden en flitsgebruik langs gekomen. Over composities heeft hij het nauwelijks gehad. Ik heb er 3 dingen geleerd, die ik eigenlijk al wist. Eerlijk gezegd vond ik dat een beetje jammer. Ik had beter gewoon door die dierentuin heen kunnen lopen, had ik mooiere foto's van gekregen :). Daarmee wil ik niet zeggen dat Rob geen toffe gast is of niet kan uitleggen, maar het niveau van de rest van de deelnemers viel mij tegen. www.dierenfotografie.nl om even te spammen ;)

Je kan IMHO beter zelf veel uitproberen, testcases hier dumpen (of meelezen met kritiek op andere testcases) en de terminologie op dpreview doorlezen. Zorg alleen wel dat je veel de handmatige standen gebruikt, daar leer je het meest van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-09 21:19

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Eerlijk gezegd vind ik 't gewone foto's van vliegtuigjes, niet echt testcase waardig ...

Nu ook met Flickr account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wacky schreef op zondag 06 november 2005 @ 15:44:
Eerlijk gezegd vind ik 't gewone foto's van vliegtuigjes, niet echt testcase waardig ...
Daarom is het toch een TEST case! Er staat toch geen showcase boven?!
Vliegtuigen kunnen mij persoonlijk niet zo boeien, toch vind ik je foto's wel goed gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MBV schreef op zondag 06 november 2005 @ 15:30:
Over de ruis: gebruik de laagst mogelijke iso-waarde, en zorg dat je je foto correct belicht. Alles wat je achteraf doet aan oplichten zorgt voor extra ruis.
Over die fotocursus: Ik heb er een gedaan, maar dat was erg duidelijk voor beginners. Toevallig :? een stel dames die een EOS 350d in hun handen hadden gekregen van een vriend of daarvoor aan het sparen waren. Rob Doolaard heeft hun 10x uitgelegd hoe het zat met scherptediepte en diafragma's. Daarnaast is natuurlijk sluitertijden en flitsgebruik langs gekomen. Over composities heeft hij het nauwelijks gehad. Ik heb er 3 dingen geleerd, die ik eigenlijk al wist. Eerlijk gezegd vond ik dat een beetje jammer. Ik had beter gewoon door die dierentuin heen kunnen lopen, had ik mooiere foto's van gekregen :). Daarmee wil ik niet zeggen dat Rob geen toffe gast is of niet kan uitleggen, maar het niveau van de rest van de deelnemers viel mij tegen. www.dierenfotografie.nl om even te spammen ;)

Je kan IMHO beter zelf veel uitproberen, testcases hier dumpen (of meelezen met kritiek op andere testcases) en de terminologie op dpreview doorlezen. Zorg alleen wel dat je veel de handmatige standen gebruikt, daar leer je het meest van :)
Thanks voor je tips!
Ik ga het de volgende keer dat ik foto's maak 't zeker uit proberen.
Voor het donker heb ik al gemerkt dat ik een statief moet hebben, zo'n ding hou ik gewoon echt niet stil. Zeker bij Schiphol @ night is dat jammer. Je krijgt dan niet van die strakke strepen van landende vliegtuigen.

De cursus die ik wil gaan volgen is deze: http://www.fotogram.nl/ba...scursusdigitalefotografie

Heb voorheen al wel plaatjes geschoten met een digicam, maar dat ding is nu 4 jaar oud en op de 350D zitten zoveel meer opties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:19

janklp

FortyTwo Capital

Verwijderd schreef op zondag 06 november 2005 @ 17:46:
[...]

Daarom is het toch een TEST case! Er staat toch geen showcase boven?!
Vliegtuigen kunnen mij persoonlijk niet zo boeien, toch vind ik je foto's wel goed gelukt!
Kalm aan boy ;)

Het zijn mooie foto's en opzich wel testcase waardig, waar is een testcase anders voor bedoeld. Voor een showcase zou het anders liggen.

Ontopic: Het zijn mooie foto's opzich maar helaas niet speciaal. Ik snap dat het van zo'n afstand erg moeilijk foto's maken is maar dit zijn gewoon platen van een afstand met het vliegtuig in het midden. Leuk maar niet heel speciaal dus. Het is niet zo dat ik zeg van: hey wat een andere kijk op foto's, zo had ik het nog nooit bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 11:48
eh, ik weet niet wat jij nou precies met photoshop doet, maar het is nogal flets en mist scherpte. beetje USM kan geen kwaad. Verder zijn het niet erg spannende composities. Maar alles staat er wel netjes op :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb expres in het midden gemikt. Waren mijn eerste foto's @ schiphol met deze camera.
De vorige kwamen ze er als stipjes op (bij wijze van dan).
Heb er ook nog geen statief bij, en dan een camera stil houden en foto's maken + mee draaien met zo'n kist is best lastig!
Als ik 't wat beter onder de knie heb wil ik ook wel ander soort foto's gaan maken, dat je echt meer het vliegtuig zelf scherp heb en de rest vol motion blur zit bijv. Of enkel een closeup van de cockpit, als dat al te regelen is met 300mm zoom vanaf zo'n afstand.

Wat bedoel je precies met USM?
En ik vind de foto's juist wel scherp? Of bedoel je een ander soort scherpte?
Kun je anders eens een voorbeeldje posten? Dan snap ik denk ik wat beter wat je bedoeld.
Als je wil kan ik je een van de foto's in RAW online gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
2 en 4 zijn mooi, maar niet speciaal ;) het is natuulijk wel een leuke locatie om die lens uit te proberen.
Offtopic:

Wat voor fotocurses ga je begin volgend jaar volgen trouwens??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 11:48
http://www.starbase01.com/images/GoT/IMG_0578.jpg

deze bijvoorbeeld is verre van goed scherp, kun je met PS nog veel meer uithalen, bij filters»sharpen»USM/unsharpen mask (onscherp masker)

|>

Pagina: 1