Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Voeding] Alweer kapot in korte tijd

Pagina: 1
Acties:

• Fallout
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 11:48
Hallo medetweakers,

Enige weken geleden heeft mijn Antec TruePower 430 het begeven. Hij heeft één jaar dienst gedaan in mijn Antec PlusView 1080 kast.
Toen heb ik een Enermax Noisetaker 485 voeding gekocht en heb mijn pc meteen achter een MGE Elipse 500 UPS geplaatst.

Vanmorgen om 7 uur werd ik wakker van een een harde knal en merkte al snel dat mijn pc uit was. Tevens rook ik de bekende doorbrandlucht. De Voeding heeft 1,5 maand 24 uur per dag naar behoren gedraaid en knalt in de meest idle stand die je maar kan wensen uit. Wat kan er in godsnaam aan de hand zijn?

Specs:
AMD 64 3500+
Asus A8N-SLI
Asus EN6600GT
Corsair TWINX Pro 1024
3 x Raptor 36gb in raid 0
1 x Maxtor DiamondMax 10 300gb
SB Audigy 2
Div usb / cd/dvd branders / floppy

Kan het komen door dat het stopcontact in de muur niet geaard is?
Dat zou ik wel vreemd vinden, omdat het zo altijd al heeft gedraaid. Tevens draait mijn server (op het zelfde muurcontact) nog prima door.

Verwijderd

-Fallout- schreef op zondag 06 november 2005 @ 12:04:
Kan het komen door dat het stopcontact in de muur niet geaard is?
Wel, die kans is natuurlijk heel reeel.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je hebt grote kans dat die voedingen gewoonweg niet lekker overweg kunnen met spanningspieken en de kans op een spanningspiek met een ongeaard stopcontact is groter dan met randaarde (ook al hangt er een UPS tussen, die moet die extra spanning ook kwijt kunnen natuurlijk).

Verwijderd

Is het niet mogelijk om zelf je stopcontacten te aarden...?

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Ik heb wel eens gehad dat een voeding na een maand opeens spontaan uit begon te vallen. Stuurde hem RMA en kreeg een voeding terug waar bij het uitpakken een condensator uit kwam rollen 8)7 . Pas de derde voeding die ik kreeg, deed het goed (nu al 5 jaar). Kan dus ook toevallig twee brakke voedingen zijn...

Ik heb overigen ook zelf mijn stopcontacten geaard. Je trekt installatiedraad vanaf je huis-aarde (in de stoppenkast, of zoals bij mij: bij het centrale aardpunt van het huis, naar je compu. Daar sluit je de draad aan op de randaarde van een (nieuwe lege) eurostekker en die steek je in een randaardecontactdoos. Alle apparatuur die je aansluit op die doos is dan geaard.

[ Voor 38% gewijzigd door MeMoRy op 06-11-2005 13:07 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Als je stekkerdoos zelf wel aarde heeft, kun je zelf een geaarde stekker pakken, daar een kabel aan de aarde vast maken, en die aan je verwarming knopen.

Oke officieel mag dit niet, maar werkt wel goed ;)

Dan weet je of het nou aan de aarde ligt of niet ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2005 13:04 ]

• MeMoRy
  • Laatst online: 17-07 12:50
Nee, dat zou ik niet doen! Vaak is de aarding van je verwarmingsysteem niet goed. Bij kortsluiting kan doordoor spanning op je verwarming komen te staan (tot 230 volt!)

U vraagt, wij antwoorden.

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09 19:32

Colan

sucks @ solderen

verwarming is idd geen goed idee, die is meestal niet geaard...

je waterleiding daarentegen wel! en daarop aarden werkt prima...maar de brandweer zal het allemaal NIET leuk vinden...

bij de LIDL hebben ze momenteel Master-slave stopcontacten liggen, 7 euri, met overspanningsbeveiliging, ik heb die genomen, misschien een idee voor jou, ik heb exact dezelfde situatie, een flink verneukt electriciteitsnet, waar de aarde niet werkt...

[ Voor 43% gewijzigd door Colan op 06-11-2005 13:12 ]

Simplicity is de bom...

Verwijderd

Colan schreef op zondag 06 november 2005 @ 13:10:

je waterleiding daarentegen wel! en daarop aarden werkt prima...maar de brandweer zal het allemaal NIET leuk vinden...

bij de LIDL hebben ze momenteel Master-slave stopcontacten liggen, 7 euri, met overspanningsbeveiliging, ik heb die genomen, misschien een idee voor jou, ik heb exact dezelfde situatie, een flink verneukt electriciteitsnet, waar de aarde niet werkt...
verwarming is dus juist meestal WEL geaard!

Verwijderd

Thuis heb ik mijn PC niet geaard en daar draait hij ook al jaren.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2005 13:18 ]

• Fallout
Bedankt voor jullie tips... ik heb zojuist een geaard doosje gevonden... nu maar eens de muur open schroeven om te kijken of er een groen/geel draadje aanwezig is.

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-11 13:50

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

let wel op dat er nergens spanning opstaat waar je mee werkt he! (even voor de zekerheid)

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Verwijderd

Colan schreef op zondag 06 november 2005 @ 13:10:

Ja ik zit ook ff met brandveiligheid. Ik woon dus drie hoog en het is onmogelijk om vanuit de meterkast (joost mag weten waar die zit) een kabel te trekken (geloof me een meer verrot elektriciteitsnetwerk als in mijn studenten huis is niet te bedenken). Maar zo'n master-slave stopcontact is dus wel geaard maar hoef je die niet ergens op aan te sluiten? (behalve op die blauwe en bruine kabel uit de muur dan)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:04
-Fallout- schreef op zondag 06 november 2005 @ 13:27:
Bedankt voor jullie tips... ik heb zojuist een geaard doosje gevonden... nu maar eens de muur open schroeven om te kijken of er een groen/geel draadje aanwezig is.
Waarschijnlijk niet, als er geen geaarde doos op zit. Als je geluk hebt hbe je in de centraaldoos echter wel aarde. En een draadje vanuit de centraaldoostrekken gaat makkelijker dan vanuit je meterkast. :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-11 19:45

GreyGhost

Het is een spook

Maak je in je kast niet perongeluk ergens kortsluiting, tussen moederbord en kast (afstandhouder teveel oid), ergens een los schroefje. Als je kast niet geaard is kan die spanning niet weg en staat er dus spanning op je kast die zo nu en dan weglekt/vonkt, iets wat me niet echt gezond lijkt voor je voeding.

Als je er al een UPS tussen hebt hangen lijkt het me sterk dat spanningspieken op het net de oorzaak zijn, die dingen hebben meestal een piekfilter.

For I am grey, between the darkness and the light

• Xander
  • Laatst online: 10:04
GreyGhost schreef op zondag 06 november 2005 @ 17:10:
Als je er al een UPS tussen hebt hangen lijkt het me sterk dat spanningspieken op het net de oorzaak zijn, die dingen hebben meestal een piekfilter.
En hoe effectief is zo'n piekfilter zonder randaarde?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
XanderH schreef op zondag 06 november 2005 @ 17:16:
[...]
Niet volgensmij, je zet je behuizing op 115V.

• GreyGhost

GreyGhost

Het is een spook

XanderH schreef op zondag 06 november 2005 @ 17:16:
[...]

Ik zal niet zeggen dat ik een electronica expert ben, maar ik meende dat sowiezo een gedeelte van binnenkomende spanningspieken (tot een bepaalde sterkte natuurlijk) word gedempt/uitgesmeerd met behulp van condensators.

Het punt is vooral dat miljoenen pc's met veel slechtere voedingen het jaren en jaren volhouden zonder aarde en dat het probleem mogelijk ergens anders in zijn pc zit (zijn server leeft immer ook nog).

[ Voor 24% gewijzigd door GreyGhost op 06-11-2005 17:40 ]

• JuuL20
GreyGhost schreef op zondag 06 november 2005 @ 17:35:
[...]
Het punt is vooral dat miljoenen pc's met veel slechtere voedingen het jaren en jaren volhouden zonder aarde en dat het probleem mogelijk ergens anders in zijn pc zit (zijn server leeft immer ook nog).
Daar heb je een punt. Ik zie dat hij 4 harde schijven heeft, geluidskaart, cd drives etc etc. Dat vreet stroom al bij al.
Heb je een krappe voeding?
Welk vermogen heeft je voeding en welk vermogen verbruikt je pc?

[ Voor 11% gewijzigd door JuuL20 op 06-11-2005 17:53 ]

• Fallout
Mijn buurman heeft aangeboden om een geaarde kabel aan te leggen.
Deze schijnt op de gang naast mijn kamer al aanwezig te zijn (centraaldoos).

@Juul20: Mijn pc heeft een enermax 485W voeding. Het lijkt mij dat de capaciteit van dat ding wel op niveau is. Zijn er mensen die er anders over denken? De vorige was immers een 430watter en daar heb ik ook nog een SLI opstelling mee gedraaid.

Verwijderd

normaal is het verplicht(als je iets huurt) om aarding te hebben...
veiligheid enzo

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05 08:18
mmm mijn stopcontact, waarop pc is aangesloten, is geaard op de verwarming >:)

volgens mij mag dit tegenwoordig al niet eens meer 8)7

• JuuL20
Me_Again schreef op zondag 06 november 2005 @ 22:41:
mmm mijn stopcontact, waarop pc is aangesloten, is geaard op de verwarming >:)

volgens mij mag dit tegenwoordig al niet eens meer 8)7
Nee, dat is ook gevaarlijk! Aard hem dan niet! 8)7

Randaarde is voor veiligheid, om bijv korstluiting met 230V naar aarde te leiden.
Stel je krijgt kortsluiting, 230V gaat langs "randaarde", komt je verwarming tegen en kan ergens niet weg naar aarde (om weet ik wat voor reden, plastic stuk ergens tussen ofzo).
Je verwarming maakt contact via de buizen met je douche etc. Dat staat dan allemaal onder de 230V!!!

Nou, dat wordt geen frisse douche...
(miss heb ik sommige details verkeerd uitgelegt, maar zo zit het id ongeveer in elkaar)

Om die reden is het dus ILLEGAAL! Hier is al meer dan genoeg over geschreven op dit forum.

[ Voor 7% gewijzigd door JuuL20 op 06-11-2005 22:57 ]

Verwijderd

Het is overigens niet verplicht om als verhuurder voor geaarde stopcontacten te zorgen. Het is alleen verplicht bij verbouwing/renovatie, waarbij ook iets aan de electriciteit gedaan wordt, en nieuwbouw.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

Even over het aarde v.d. verwarming cq waterleiding.

mijn pa is installateur en ga ook wel eens mee. maar als je goed oplet zie je dat de buizen van je CV geen koper zijn, maar gewone metalen CV-leidingen. dit zou evt al minder kunnen geleiden. in zekere zin is je waterleiding geaard, en ook je CV. bij ons aarden we altijd de waterleiding in de badkamer met de verwarming. verf eraf krabben hoeft overigens niet per sé ;) het is wel zo dat het zichtbaar geaard moet worden!

in deze situatie is het dus wel zo dat je CV geaard is dmv de aarde die je via de waterleiding krijgt.

in de badkamer waar ik laatst was ging het zo: aardeklem op de CV en de waterleiding, en in de muur zat een ijzerdraadje die van de waterleidingklem naar de CV-klem liep.

en om nou je elektriciteitsnet te aarden moet je dat met de speciale aarde draad doen, en niet via de verwarming. want dan krijg je een stroom die via de verwarming naar de waterleiding gaat. dit kan dan behoorlijk gevaarlijk worden.. je mag iig de verwarming niet als officiele aarde aanzien..

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Speedswitch
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-11 14:42
Voor de badkamer heb je altijd een special kabel. Die kabel ziet er zilver kleurig uit (blank vertint koperdraad) en heeft als het goed is een diameter van 6mm. Deze kabel hoort in ELK huis aanwezig te zijn, dus ook oude huizen.

Verwarming als aarde gebruiken voor je PC is een slecht id, alle verwarmingsbuizen horen geaard te worden, maar als er een keer een stuk plastic o.i.d. tussen zit kan je heel gevaarlijke situaties krijgen.

Wat kan je wel doen: Proberen een aarde draad te trekken via je centraal doos.
Anders kan je mischien een (geaard) verlengsnoer uitleggen en die aansluiten op een geaarde wand contact doos, en dan proberen netjes weg te werken.

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 09:46

Griffin

Is mythical

Het aarde aan de verwarming MAG niet en is ook niet veilig.
Stel je zus/andere familie leden hebben het koud en zitten tegen de verwarming om op te warmen na een buitenwandeling in de kou.
en er schiet bij jouw boven een piek over de verwarming. weg familieleden :P
(is wel erg senario maar zo moet je het wel zien)

Ikzelf draai ook niet op geaard, simpel weg omdat dit er niet is.
Ik had eerst een Q-tec (ja is crap ik weet) en viel soms uit, en wou soms niet aan. Nu met de tagan 0 problemen mee :D
Nu is jouw voeding wel goede kwaliteit dus daar ligt het neit aan.

Maar zoals je zei wil de buurman wel aarde aanleggen van zijn huis naar jouw. , gewoon doen, is wel zo makkelijk, MAAR check wel ff op dat allemaal klopt voordat je je pc erop aansluit.

Andere optie (tenminste ik denk dat dit kan) is een verdeeldoos met zekerring ertussen gooien. als je dan weer een piek krijgt blaast ie de zekering op en dit is veiliger en miss zelfs goedkoper dan een nieuwe voeding of meer hardware spul

• Kawaii
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 06 november 2005 @ 13:15:
[...]

verwarming is dus juist meestal WEL geaard!
Ja en nee.
In oude huizen is de verwarming meestal wel goed geaard, maar in de huizen van het laatste decennia is dat niet zo vanzelfsprekend meer. Daarnaast is het sowieso geen goed idee om een losse draad naar een radiator te trekken.
Als je aarde wil doe het dan goed, en bouw het in in de wandcontactdoos.

• Morph666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 22:17
offtopic :

Je voeding Enermax Noisetaker 485 bevalt die goed?
Ik heb hem zelf ook besteld en verwacht hem eerdaags binnen te krijgen.

Na wat korte reviews gelezen te hebben heb ik voor deze relatief goedkopere (prijs per watt) voeding gekozen.

(geschikt voor SLI/crossfire opstelling doel ik op)

[ Voor 10% gewijzigd door Morph666 op 07-11-2005 15:37 ]

• GreyGhost

GreyGhost

Het is een spook

Morph666 schreef op maandag 07 november 2005 @ 15:29:
offtopic :

vast niet heel goed 8)7 :
Vanmorgen om 7 uur werd ik wakker van een een harde knal en merkte al snel dat mijn pc uit was. Tevens rook ik de bekende doorbrandlucht. De Voeding heeft 1,5 maand 24 uur per dag naar behoren gedraaid en knalt in de meest idle stand die je maar kan wensen uit. Wat kan er in godsnaam aan de hand zijn?

Verwijderd

offtopic :

Na wat korte reviews gelezen te hebben heb ik voor deze relatief goedkopere (prijs per watt) voeding gekozen.

Haha ja behalve dat hij door is gefikt is hij prima :z

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Misschien een stomme vraag, waarom had je je PC uberhaupt aanstaan als je ook al een servertje hebt draaien?

Verder kan een voeding doorbranden als een fan de geest geeft. Ik heb daarom een extra overdruk fan op mn case staan.

• JuuL20
SSH schreef op maandag 07 november 2005 @ 18:20:
Verder kan een voeding doorbranden als een fan de geest geeft. Ik heb daarom een extra overdruk fan op mn case staan.
Heb je ook een extra fan op je CPU dan? :+

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11 19:26
Ik werk zelf al 15 jaar met computers die op een NIET geaard stopcontact werken. Ik heb geen enkele keer een opgeblazen voeding of doorgebrand onderdeel gehad. Persoonlijk vind ik het dus onzin. Wat wel zo schijnt te zijn is dat je TV Kaart zware storing kan krijgen als je PC niet is geaard, maar dat weet ik niet zeker.

Verwijderd

ik heb hem ook niet geaard en idd mijn videokaart is bagger kan dat er echt door komen?

en hoe kan ik me pc wel aarde dan?

• Fallout
offtopic :

Ja het is een fijne, stille voeding en meer kan ik er niet over zeggen. :P
Ik ben ook gewoon uitgegaan van een recente review waar hij als één van de beste uit de bus komt. Ik heb hem vandaag bij Alternate mogen ruilen.
Doos en dergelijken had ik niet meer. Hulde voor de service! _/-\o_
SSH schreef op maandag 07 november 2005 @ 18:20:
Misschien een stomme vraag, waarom had je je PC uberhaupt aanstaan als je ook al een servertje hebt draaien?
Die server doet dienst als Active Directory-, Exchange-, File-, FTP-, Web- én Backupserver. Dat vind ik nogal wat taken waar hij het druk zat mee heeft (al is het een nforce2 ultra met AMD 2600 met 1 gig)
Ik doe aan downloaden en gebruik daarbij enkele download clients. Ik wil mijn server niet vervuilen met clients en de daarbij benodigde open TCP poorten. Daarbij laat ik graag mijn pc aanstaan, omdat dat volgens mij beter is voor de hardware. :Z

Is het voor de time being een idee dat ik een draadje van de case naar de vloerbedekking laat lopen? Of is dat ook grof gevaarlijk?

• GreyGhost

GreyGhost

Het is een spook

-Fallout- schreef op maandag 07 november 2005 @ 19:57:
[...]

Is het voor de time being een idee dat ik een draadje van de case naar de vloerbedekking laat lopen? Of is dat ook grof gevaarlijk?
Lijkt me niet verstandig, je kast onlaadt dan alleen als hij de weerstand van de vloerbedekking kan overwinnen of er eens een goede geleider in de buurt komt (jijzelf, metalen stofzuigerslang) dit gaat dan zeer waarschijnlijk met een vonk, geen goed idee.

[ Voor 3% gewijzigd door GreyGhost op 07-11-2005 22:44 ]

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
-Fallout- schreef op maandag 07 november 2005 @ 19:57:
[...]

Ja het is een fijne, stille voeding en meer kan ik er niet over zeggen. :P
Ik ben ook gewoon uitgegaan van een recente review waar hij als één van de beste uit de bus komt. Ik heb hem vandaag bij Alternate mogen ruilen.
Doos en dergelijken had ik niet meer. Hulde voor de service! _/-\o_

?
Dat hij stil was geloof ik ook wel ja :P , maar mooi dat je hem zo makkelijk hebt om kunnen ruilen :)

• Fallout
Ik heb snel even de draad naar de vloerbedekking weggehaald :P
Zal ik dan elke dag even de kast aanraken ofzo? Het aanpassen van mijn stopcontact gaat namelijk pas over een week of 2 van start.

• C.44
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Ik vraag me eigenlijk beetje af waarom je eigenlijk een UPS genomen hebt :/ Een ups heeft idd een piekfilter... alleen die dumpt piekspanning regelrecht naar de aarde. En jah als je die niet hebt... dan kan die piekspanning nergens heen en kan die UPS em ook niet wegfilteren. Het is trouwens niet alleen ontiegelijk slecht voor je voeding/pc maar ook voor je UPS. Die accu en het daarbij behorende circuit krijgt van die piekspanning ook een gruwelijke dreun.

Aarden is opzich vrij simpel, je gaat naar de ijzerboer, haalt een aardepin (meestal paar meter lang) mept dat ding buiten in de tuin (niet te dicht naast het huis ivm fundering) de grond in en basta. Vandaar uit kun je een flinke kabel langs het huis op leiden om dan verschillende ruimtes te aarden en evt op het dak een bliksemafleider te monteren.

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

• Fallout
Je moet begrepen hebben dat ik geen koning electrotechniek ben. :*)
Ik heb tot voorheen ook nooit begrepen hoe een UPS eigenlijk werkt.
Je zegt nu dat ik de UPS er beter even tussen uit kan halen tot de aarde er licht?
Dat aarden gaat mijn buurman doen. Die weet precies waar hij het vandaan kan trekken.

[ Voor 4% gewijzigd door Fallout op 08-11-2005 13:44 ]

• C.44

C.44

Aangezien UPS accu's over het algemeen niet de goedkoopste accu's zijn kun je hem idd het best even er tussenuit laten. Ik zou echter niet te lang wachten met het aanleggen van een (rand)aarde, we krijgen winter namelijk en daarmee loopt de kans op onweer, en daarmee blikseminslagen, natuurlijk flink toe. En bliksem is ook schadelijk wanneer het bij de buren of 100m verderop inslaat.

Buurmannen aan je stroom laten hannessen is mss goedkoop, maar zie er wel op toe dat het goed gebeurt. Als er namelijk ergens brand uitbreekt en er mocht ook maar ergens iets mis zijn met je bedrading dan kun je je verzekering ook gedag zwaaien.

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

• ken536
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 14:52
Ik heb hier in huis nog nooit een kapotte voeding gehad bij alles pc's die niet geaard zijn (bij de geaarde zelf ook niet) Waarschijnlijk gewoon grote pieken, ou niet weten hoe je dit kan meten

• Fallout
C.44 schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 14:05:
Aangezien UPS accu's over het algemeen niet de goedkoopste accu's zijn kun je hem idd het best even er tussenuit laten. Ik zou echter niet te lang wachten met het aanleggen van een (rand)aarde, we krijgen winter namelijk en daarmee loopt de kans op onweer, en daarmee blikseminslagen, natuurlijk flink toe. En bliksem is ook schadelijk wanneer het bij de buren of 100m verderop inslaat.

Buurmannen aan je stroom laten hannessen is mss goedkoop, maar zie er wel op toe dat het goed gebeurt. Als er namelijk ergens brand uitbreekt en er mocht ook maar ergens iets mis zijn met je bedrading dan kun je je verzekering ook gedag zwaaien.
Bedankt voor je medezorg. Mijn buurman heeft het zelfde werkje in de zelfde kamer ook al eens bij een andere buurman gedaan. Tevens zal ik hem met dit werkje helpen. Met zijn rechter handen en mijn expertise op het gebied van electro }:O komen we vast tot een mooi product!
Ik heb in de laatste 2 maanden ook al 5 kapotte lichtbolletjes in mijn kamer gehad. Kan dit er ook iets mee te maken hebben?

• KillaZ
  • Nu online
ja jij bent een ramp in de buurt van electronica? :+

ik kan me niet voorstellen dat het er iets mee te maken zou kunnen hebben, zitte de lampen en computer op zelfde groep? dan zou het wel kunnen?

K to the KillaZ

• C.44

C.44

Soms zitten hele verdiepingen op 1 groep ;) Lijkt me dus stug dat een huis waar nog geen aarde ligt er wel een aparte groep is voor verlichting en computers ;). Heel vaak is het zelfs zo dat de verlichting gewoon regelrecht van het stopcontact word afgesplitst dat het dichtst in de buurt zit.

Maar dat de lampen in je kamer 2,5 keer per maand springen kan ook iets zeggen over de kwaliteit van je lampjes. Ik heb toen ik pas in m'n huidige woning introk ook 3 a 4 lampen per maand kunnen vervangen.. maar toen kocht ik ook voor 2 euri 3 lampen :P. Tegenwoordig alleen maar Osram en die dingen gaan al 2 jaar mee :)

• Fallout
Volgens mijn buurman... komt het desbetreffende stopcontact langs de plafond verlichting. Daarna gaat het verder naar de gang waar een aansluiting voor de aarde schijnt te zitten.
* Fallout heeft dus al drie stuks installatiedraad klaar liggen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Fallout op 08-11-2005 18:01 ]

• C.44

C.44

Zorg er dan wel voor dat die installatiedraad groen/geel gekleurd is. dat maakt het wat makkelijker als je nog een keer iets moet veranderen aan je bedrading.

• gabiballetje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik zou zeker terug gaan en hem laten testen of zo...
Het kan van alles zijn, ik hoop voor jouw niet in de rest van je pc, maar alles kan...

Als je zoveel lampen e.d. hebt die ook kapot gaan dan kan het inderdaad goed aan je stroomvoorziening liggen, ik heb ook zo'n kamer gehad (gedoe met lampen, nooit een voeding kaduuk gegaan bij mij in 10 jaar tijd met 4 pc's, die allemaal nog draaien), gelukkig was ik er vanaf toen ik op mezelf ging :P

[ Voor 53% gewijzigd door gabiballetje op 09-11-2005 01:36 ]

Pagina: 1