Dual boot problemen.

Pagina: 1
Acties:

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:17

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Goede morgen tweakers,

Ik wil op mijn eigen linux bak een bual boot systeem. Ik wil naast XP ook Ubuntu draaien. Maar als ik eerst Xp instaleer en dan Ubuntu komt Xp niet naar voren. Ubuntu ziet hem simpelweg niet. Tot over een normaal probleem. Ging wat zoeken hierover op tweakers en toen stond er dat ik eerst linux en dan pas Xp moest instleren. Ik dacht okay doe ik. Backup gemaakt van mijn bestanden en instaleren maar.

Maar bij de instalatie van XP kwam ik niet door het scherm waar ik mijn HD/particionering moest selscteren. Ik klik hem op mijn 61 gig schijf maar hij zegt dat hij niet wil omdat het stuk op mijn andere schijf het niet wil toelaten ofzo. Wat moet ik doen? Moet ik klooien met Master/slave instellingen of moet ik het gewoon nog een keer proberen.

Met vriendelijke groet

Marten Mulder A.K.A Touchdomex

P.S. Ik heb twee harde schijven. Eentje van 8.1 gig en een van 61.5 gig
P.S. 2 Mijn specs zijn
PIII 550 Mhz
256 meg ram
2*Hd 1 61.5 gig en 1 8.1 gig
DvD rom.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• SteelPan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:04
Wat ik er van weet is dat je eerst XP installeert en dan je Linux versie.
Bij het installeren van Grub of Lilo [bootloaders] geef je aan dat deze op je eerste HD moet worden geinstalleerd en daar geef je ook aan dat je XP erbij wilt hebben.
Dit vinden ze doorgaans automatisch,maar noemen het dan geen Windows.
Als je eerst Linux installeerd zal de bootloader bij de install van Windows worden overschreven.
Dus bij de install even wat extra aandacht geven aan de bootloader instellingen,dan zou het goed moeten gaan.
Ik weet niet wat jouw bootloader nu aangeeft maar als daar een optie "ander"in voorkomt is dat waarschijnlijk je Windows.

Ik neem aan dat je ze allebei op een eigen HD wilt installeren en niet allebei op je C:\ partitie :) want dat zal niet gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door SteelPan op 06-11-2005 10:39 ]

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

"Het niet wil toelaten ofzo"? Daar kan ik niks uit opmaken. Die schijf heeft helemaal niks toe te laten. Welke partition scheme wil je precies doen?

En eigenlijk moet het omgekeerd ;) WinXP plaatst zijn eigen bootloader in de MBR (NTLDR) waardoor de bootloader die Ubuntu gebruikt (bijna altijd GRUB) geen kans meer krijgt. Eerst WinXP dus, dan pas Ubuntu. Ik heb Ubuntu trouwens nog nooit in dual boot geprobeerd, ik ben niet zeker of hij dat standaard allemaal oplost. Zoniet moet je nog steeds eerst WinXP en dan pas Ubuntu installeren, dan in Ubuntu booten, en daar grub.conf aanpassen :-)

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Alvast bedankt voor jullie reacties. Ïk ben nu XP aan het instaleren. als die klaar is ga ik met grub en ubuntu klooien. Maar jullie horen of het gelukt is of niet later op deze dag of morgen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik neem aan dat je de laatste ubuntu hebt, ik heb hier 2 ubuntu cd's waarbij die lilo fout is, hadden een "niet stable" versie gebruikt ofzo. probeer anders freebsd6 eens :)

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

* Andre-85 draait hier dualboot Ubuntu WinXP.
Eerst XP installeren en daarna Ubuntu werkt perfect. Tijdens de installatie van Ubuntu moet je opgeven waar je grub wilt installeren, kies voor master boot record. Er wordt vanzelf gedetecteerd dat XP ook geinstalleerd is en dit wordt aan het bootmenu toegevoegd.

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Ik heb er hier 10 liggen. Dus als er 1 niet werkt pak ik de volgende(ik gebruik grub dus dat is het probleem niet). Leuk toch online bestellen. Voor noppes. Maar ik heb hiervoor al verschillende distributies gehad. (suse verschillende versies, Kubuntu verschillende versies en Ubuntu vanaf versie 4.10 maar niks werkte zo snel op mijn pc als ubuntu. Aangezien ik meer mensen de kans op linux wil geven heb ik wat cds bestelt

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Vorige bericht slaat op prutser001 Maar goed ik ben nu bezig met instleren XP.

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Het is gelukt. Heb wel de master en de slave moeten omwisselen. Uiteindelijk was dat het probleem. Draai nu met veel plezier XP. Ben de instalatie aan van ubuntu aan het afronden. Ontzettend bedankt.
Er mag nu wel een slotje op modderator

Pagina: 1