Keuze LCD televisie

Pagina: 1
Acties:

• bluppfisk
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Hallo,

ik zit met een paar vragen rond LCD televisieschermen. Ik hoop dat ik hiermee ook naar Tweakers mag komen, je laat het me wel weten indien niet.

Ik ben in de winkel een paar toestellen gaan bekijken, waaronder LG's, Loewe's, Sharps en Philipsen. (Kent iemand Sharp om te beginnen?)

Wat me meteen opviel, was de vorming van randjes rond de contouren van bewegende objekten op het scherm. Een beetje alsof je naar een DivX zit te kijken die op lage kwaliteit geript is. Sommige toestellen hebben dit meer dan andere, maar het blijkt een terugkerend iets te zijn van LCD toestellen, wat beeldbuistv's en plasmaschermen niet hebben. Kan iemand me uitleggen hoe dit komt, en of hier iets aan te doen is, en ook of dit weggaat wanneer de zenders op HDTV formaat beginnen uit te zenden?

Dan nog iets, ik las eerder hier op Tweakers iets over de relatie tussen luminantie (cd/m2) en contrast. Iemand zei (denk ik) dat je contrastratio nog zo hoog mag zijn, dat dat niet meer uitmaakt van zodra je luminantiewaarde te hoog of te laag werd. Hoe zit het precies, en wat houdt dat in de praktijk in. Is een LCD-tv met 500cd/m2 en een contrastwaarde van 600:1 goed?

Alvast bedankt voor de antwoorden...

S

Verwijderd

Het licht vooral aan je persoonlijke voorkeur.

ik vind een hoog contrast (1000:1 bv.) erg mooi en andere vinden dat juist weer niet mooi.

Zelf ben ik gescharmeerd van samsung schermen die zijn echt prachtig.

Ook vind ik panasonic er mooie schermen hebben je kan het beste in de naar de winkel gaan, Mediamarkt heeft een erg veel verschilende schermen staan bij elkaar zo kan je ze zelf vergelijken.

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-05 20:35
Contrast = Helderheid / Helderheid(zwart)
Een hoger contrast is beter, als de helderheid gelijkblijft.
500 nits helderheid is een beetje aan de hoge kant, maar voor een TV heb je ook weer een hoge helderheid nodig lijkt me...

Tomshardware heeft trouwens ook vrij uitgebreidde reviews van LCD-TV's.
Als je die doorleest, dan heb je denk ik een aardig idee over welke goed zijn en welke niet.
Kent iemand Sharp om te beginnen?
In de reviews van Tomshardware doen ze het vrij goed...
Wat me meteen opviel, was de vorming van randjes rond de contouren van bewegende objekten op het scherm. Een beetje alsof je naar een DivX zit te kijken die op lage kwaliteit geript is. Sommige toestellen hebben dit meer dan andere, maar het blijkt een terugkerend iets te zijn van LCD toestellen, wat beeldbuistv's en plasmaschermen niet hebben. Kan iemand me uitleggen hoe dit komt, en of hier iets aan te doen is, en ook of dit weggaat wanneer de zenders op HDTV formaat beginnen uit te zenden?
Ik denk dat het gebeurt bij het digitaliseren van het TV-signaal.
Hoe erg het voorkomt zal waarschijnlijk dus afhangen van de electronica in de TV, en bij digitale TV zou het dan weg moeten zijn.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Die randjes zijn idd meestal het gevolg van een overactieve sharpness setting. Goed idee om eens naar een winkel te gaan waar ze je de afstandbediening laten vasthouden, of zelf de tv al een beetje christelijk instellen :P

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:17

Exirion

Gadgetfetisjist

bluppfisk schreef op zondag 06 november 2005 @ 00:12:
(Kent iemand Sharp om te beginnen?)
:X

Sharp heeft het LCD zo'n beetje uitgevonden en is wat mij betreft nogsteeds een van de allerbeste panelfabrikanten. Het is niet voor niets dat EIZO heel veel Sharp panels heeft gebruikt. Zelf heb ik een Philips LCD TV met Pixel Plus 2 en ben daar erg tevreden over, maar Samsung, Sony en Sharp maken ook erg mooie TV's. Laat vooral je eigen ogen bepalen welke TV je gaat kopen :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• bluppfisk
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Interessant, bedankt allemaal voor de antwoorden! Er blijft toch nog iets hangen bij mij:
Ik denk dat het gebeurt bij het digitaliseren van het TV-signaal.
Hoe erg het voorkomt zal waarschijnlijk dus afhangen van de electronica in de TV, en bij digitale TV zou het dan weg moeten zijn.
Waarom wordt het TV-signaal precies gedigitaliseerd? Bij DivX compressie begrijp ik het, omdat dan van elk analoog beeld een gecomprimeerd digitaal beeld wordt gemaakt, maar waarom kan het analoge beeld niet puntje voor puntje geprojekteerd worden op het scherm?

Of is dat omdat het wordt uitgerokken omdat het signaalbeeld een lagere resolutie heeft dan het scherm?

Dan versta ik nog niet precies waarom plasma-schermen dit probleem niet hebben? Die hebben toch ook een hogere resolutie en moeten toch ook het beeld uitrekken?

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-05 20:35
bluppfisk schreef op zondag 06 november 2005 @ 14:03:
Interessant, bedankt allemaal voor de antwoorden! Er blijft toch nog iets hangen bij mij:

[...]

Waarom wordt het TV-signaal precies gedigitaliseerd? Bij DivX compressie begrijp ik het, omdat dan van elk analoog beeld een gecomprimeerd digitaal beeld wordt gemaakt, maar waarom kan het analoge beeld niet puntje voor puntje geprojekteerd worden op het scherm?...
De tv-kabel levert een analoog signaal, en LCD's(waarschijnlijk ook Plasma's) werken digitaal.
...Of is dat omdat het wordt uitgerokken omdat het signaalbeeld een lagere resolutie heeft dan het scherm?...
Dat zou er wel eens mee te maken kunnen hebben.
...Dan versta ik nog niet precies waarom plasma-schermen dit probleem niet hebben? Die hebben toch ook een hogere resolutie en moeten toch ook het beeld uitrekken?
Het kan door de electronica een beetje verschillen, maarwaarom het dan bij plasma's opeens heemaal weg is en bij LCD's altijd wel een beetje voorkomt zou ik niet weten.

[ Voor 3% gewijzigd door n-i-x op 06-11-2005 15:20 ]

• Planned
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-05-2025
bluppfisk schreef op zondag 06 november 2005 @ 00:12:Wat me meteen opviel, was de vorming van randjes rond de contouren van bewegende objekten op het scherm. Een beetje alsof je naar een DivX zit te kijken die op lage kwaliteit geript is. Sommige toestellen hebben dit meer dan andere, maar het blijkt een terugkerend iets te zijn van LCD toestellen, wat beeldbuistv's en plasmaschermen niet hebben. Kan iemand me uitleggen hoe dit komt, en of hier iets aan te doen is, en ook of dit weggaat wanneer de zenders op HDTV formaat beginnen uit te zenden?
1. Of het signaal in de winkel was barslecht (bevatte veel ruis) of het signaal in de winkel was digitaal en had een lage bitrate (met blokjes als gevolg).
In winkels waar heel wat tv's ten toon gesteld worden moet men heel wat aftakkingen maken om alle tv's van signaal te voorzien.
Hoe een bepaalde winkel dat doet weet je meestal niet, het kan dus zijn dat ze passieve splitters gebruiken waardoor de signaalsterkte erg vermindert.
Dit veklaart dan weer de gekke verschijnsels en/of bedenkelijke beeldkwaliteit op de tv's ter plaatse.

2. Plasma en LCD zullen, als alle kwaliteitsverbeterende opties (zoals pixelplus) uit staan, sneller ruis of blokjes vertonen dan CRT.
Waarom? Omdat een CRT scherm de eigenschap heeft om het beeld wat te 'blurren' door de nalichting van de fosfors op het beeldscherm.
Je kan eigenlijk spreken over een in hardware geïmplementeerde blur filter ;)

Ik werk in een Philips hersteldienst waar ik allerhande LCD en Plasma modellen herstel.
Wat me opvalt bij de Philipsen is dat, afhankelijk van het type tv, er panelen (a.k.a scherm) van verschillende merken gebruikt worden: LG Philips, Samsung, Sharp en AU Optronics.
In de winkel kan het zijn dat je 2 dezelfde schermen in tv's van verschillende merken ziet, en dat de beeldkwaliteit verschilt!
Het hangt allemaal af van hoe goed de geavanceerde inwendige electronica het beeld weet te verbeteren (zoals PixelPlus van Philips).

Als wij naar digitale kanalen kijken waarvan de bitrate aan de lage kant is dan is de beeldkwaliteit nooit goed, kanalen met een hoge bitrate zien er daarentegen vlekkeloos uit.
Analoge kanalen met een zwakke amplitude zien er ook minder goed uit dan op een CRT.

Als er binnenkort HDTV uitgezonden word, wat ongetwijfeld digitaal zal zijn, dan is alles opnieuw afhankelijk van de gebruikte bitrate.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
XiN schreef op zondag 06 november 2005 @ 15:20:Het kan door de electronica een beetje verschillen, maarwaarom het dan bij plasma's opeens heemaal weg is en bij LCD's altijd wel een beetje voorkomt zou ik niet weten.
Plasma's hebben vaak een veel lagere resolitie, daardoor heb je geen/weinig interplolatie. Je moet groote schermen altijd van een afstandje bekijken. Een 107cm scherm moet je ook niet kopen als je er maar 2 à 3 meter vanaf zit tenzij je er de resolitie op 'draait' waarvoor het scherm gemaakt is.
Pagina: 1