Documents folder 'verdwenen' na vreemd proces

Pagina: 1
Acties:

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik hoorde vandaag mijn harddisk ratelen terwijl ik mijn Powermac minimaal aan het gebruiken was. In de activity monitor was een proces bezig genaamd 'find', en met als owner 'nobody'. Ik heb het proces gekilled door 'force quit' te doen.

Sindsdien ben ik de documents map in mijn user folder kwijt. Ook is hij niet meer zichtbaar in het 'hoofdschermpje' van Finder. De map in vervangen door een lege map, met als enige subfolder een 'updater'.

Ik heb van mijn OS X cd geboot, en de Disk Utility er even op los gelaten, en na een error gecorrigeerd te hebben (illegal name), bleef mijn mapje nog steeds spoorloos. Ik hecht best veel waarde aan de inhoud ervan, dus heeft iemand een idee hoe ik een en ander weer zichtbaar kan maken? (LS -A werkt al niet, staat niets in...)

Ik heb gisteren de update naar 10.4.3 uitgevoerd, maar dat leek probleemloos verlopen te zijn. Weet niet of het er iets mee te maken heeft. Verder geen gekke dingen gedaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Kurkentrekker op 05-11-2005 23:22 ]

Verwijderd

Iets wat wellicht een verklaring biedt.

Mac OS X schakelt zo nu en dan ook naar 'nobody' bij het verrichten van routineklussen. Een voorbeeld hiervan is de wekelijkse log rotatie. Ik schrok me de eerste keer dat dat gebeurde ook het apentyphus. Mijn schijven gingen vreselijk tekeer en de hierop volgende uitvoer van ps en top waren erg vreemd met ook een aantal processen van nobody. Het kan dus zijn dat je een routineklus ge'force-quit hebt. (Hoe force quit je dit overigens vanuit de terminal zonder "kill -9"?)

Feit is echter dat ik geen idee heb welke routineklus je zou kunnen hebben verstoord. In mijn geval was het op zondagnacht/maandagochtend om 03:15. Dat is wel bij meer mensen bekend als de tijd waarop launchd losgaat met zijn weekly cron jobs. In jouw geval was het schijnbaar op een ander tijdstip. Of daar een "find" proces in liep, weet ik niet meer zeker, maar heb het idee van wel.

Ok, dit alles is dus in jouw situatie weinig productief. Hoe krijg je je bestanden terug?

Probeer eens, als admin op je machine, in een terminal:
"sudo find / -iname <bestandsnaam in je documents>",
zonder quotes, waarbij je vanzelfsprekend ook wildcards (bijv: *) mag gebruiken in de bestandsnaam en je vanzelfsprekend je admin wachtwoord zal moeten intikken. Op die manier zou je je hele Mac moeten doorspitten op zoek naar 'het bestand' dat je wellicht verloren bent. Als ie er nog op staat in zijn oude vorm zou je hem vermoedelijk moeten vinden.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Ai, da's pijnlijk. hiro heeft gelijk; OS X draait, als BSD-gebaseerd OS, elke nacht (vroege ochtend) wat onderhoudszaken (zie /etc/daily /etc/weekly en /etc/monthly).

Als de Disk Utility het niet meer voor elkaar krijgt zal je denk ik op wat professionelere zaken moeten vertrouwen zoals Disk Warrior.

Let wel; als die documenten-map echt verdwenen is (unlinked) dan zal verder gebruik van je HD kunnen betekenen dat je uiteindelijk die disk-sectors echt overschrijft. Enige haast is dus geboden, en geen gebruik maken van je HD is het beste.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Gooi gewoon even je eind-oktober backup's terug. Het kost je 5 dagen werk, maar het lijkt me beter dan niets.

• Kurkentrekker
  • Niet online
Gooi gewoon even je eind-oktober backup's terug. Het kost je 5 dagen werk, maar het lijkt me beter dan niets.
Oh, daar had ik nog niet aan gedacht! Ik zet gewoon een backup terug. Waarom neem ik eigenlijk de moeite om mijn probleem helemaal op GoT te posten?

Of zou ik toch een paar dierbare bestanden kwijt zijn? Misschien neem ik toch de moeite om even te kijken of ik het een en ander kan herstellen.

Chem: Ik ga eens even op zoek naar een trial versie van Disk Warrior. Mijn proces zoeken met Find levert (nog) niets op. Ik houd jullie op de hoogte.

• Kurkentrekker
  • Niet online
Ik ben even met Diskwarrior aan de slag geweest. Met een Firewire kabeltje in Target mode gestart, en vanaf mijn iBook geprobeerd mijn Powermac te reanimeren. Helaas, volgens Diskwarrior is mijn schijf 'too severely damaged' om hem te kunnen rebuilden.

Ik ben bang dat dit gewoon een geval van pech is. Toch wel vreemd dat mijn documents folder ineens verdwenen is, ik baal er heel erg van. Iemand nog een ander idee om mijn bestanden te aachterhalen?

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:29
Ik moet zeggen dat het mij enorm bevreemd dat ze uberhaupt zomaar zijn verdwenen. Een "find" doet letterlijk dat wat het zegt: het vinden van bestanden. Op zich kan het dus helemaal geen kwaad. En aangezien het de user "nobody" betrof hoort die ook niet jou persoonlijke bestanden weg te kunnen halen... Die hoort namelijk geen schrijf rechten te hebben in jou homedir.

Een erg vreemde zaak.

Liege, liege, liegebeest!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

find zal gebruikt zijn door een ander proces om bv een index op te bouwen (denk aan de locate, whatis db etc.)

Dat andere proces zal vrijwel zeker de schuldige zijn geweest.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:29
Uhuh... Zat ik ook al aan te denken, maar ja.. :/ Toch vreemd...

Liege, liege, liegebeest!

• scan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-10-2025
Je zou eens Data rescue kunnen proberen ?

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

Pagina: 1