[Geheugen setup]Dedicated HDD voor VM

Pagina: 1
Acties:

• Lassie dutch
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-05 17:33
Ik heb hier een bakkie met:

Celeron 2.0 Ghz
PC 2100 256 MB SDRAM
20 GB hdd
3 GB hdd
Windows 2000

Nu heb ik tegenwoordig wel vaak dat Virtual Memory nodig is, en soms zelfs 1 GB VM te weinig is. Ik heb weleens gelezen dat je dan het beste 1 hdd als VM schijf kan gebruiken, en dat daar aparte partitionering beter voor is. Nu leek mij het beste de 3 GB volledig toe te wijden aan VM voor Windows, en dan VM uit te schakelen op de grote schijf. Het leek me zelf al logisch om NTFS als bestandssyteem te gebruiken, maar hoe kan ik de schijf het beste partitioneren verder? En ik lees ook veel dat je maar 1,5x je grootte van je fysieke RAM kan instellen voor VM, waarom is dat ? Want dan zou ik maar 768 MB in kunnen stellen, wat veels te weinig is. Helaas is een nieuwe fysieke chip geen optie...

I live the way I type; fast, with a lot of mistaaakes.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het probleem is wel dat zo'n 3GB schijf waarschijnlijk behoorlijk sloom is en het hierdoor de snelheid alsnog flink naar beneden haalt.
Waarom kun je niet meer geheugen erin zetten. Met 512MB werkt win2k gewoon lekker en hoef je je bij normaal werk echt niet druk te maken over het virtual memory. En voor de kosten hoef je het ook niet te laten gezien 256MB PC2100 mem nog geen twee tientjes kost :P

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Lassie dutch schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 21:47:
Nu heb ik tegenwoordig wel vaak dat Virtual Memory nodig is, en soms zelfs 1 GB VM te weinig is.
Oplossing: prik zoveel geheugen erbij tot je 1 GB hebt.
Ik heb weleens gelezen dat je dan het beste 1 hdd als VM schijf kan gebruiken, en dat daar aparte partitionering beter voor is. Nu leek mij het beste de 3 GB volledig toe te wijden aan VM voor Windows, en dan VM uit te schakelen op de grote schijf.
Het is inderdaad procentueel bevorderlijk voor de performance om de pagefile op een andere schijf te zetten dan waar het OS staat.
Het leek me zelf al logisch om NTFS als bestandssyteem te gebruiken, maar hoe kan ik de schijf het beste partitioneren verder?
Hoe je partitioneert heeft geen invloed op de snelheid van de schijf. Stel de pagefile zo in dat het alleen van die 3GB schijf gebruik maakt. Stel eventueel fixed sizes in of laat Windows het beheren.
En ik lees ook veel dat je maar 1,5x je grootte van je fysieke RAM kan instellen voor VM, waarom is dat ?
Dat dateert uit de tijd van Win9X/Me. Dat was een handig geheugensteuntje :+ Met de hoeveelheden geheugen die je tegenwoordig bij elk pak cruesli kan krijgen is zo'n 1,5xRAM rekensommetje vrij overbodig. Wat als je toevallig 2GB geheugen in je bak hebt zitten en het swappen daardoor zowat verleden tijd is? Moet je dan alsnog een swapfile aanmaken van 3GB? Nee dus :P
Helaas is een nieuwe fysieke chip geen optie...
Waarom niet dan?

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 23:29
BalusC schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 23:02:
[...]
Dat dateert uit de tijd van Win9X/Me. Dat was een handig geheugensteuntje :+ Met de hoeveelheden geheugen die je tegenwoordig bij elk pak cruesli kan krijgen is zo'n 1,5xRAM rekensommetje vrij overbodig. Wat als je toevallig 2GB geheugen in je bak hebt zitten en het swappen daardoor zowat verleden tijd is? Moet je dan alsnog een swapfile aanmaken van 3GB? Nee dus :P
Toch is het dan zelfs nog handig. Hibernate eist dat je minimaal het werkgeheugen in je swapfile kan dumpen. Je wil toch vaak iets veiliger zitten. Dus die 1.5x is niet eens zo gek.

Als je geen hibernate gebruikt is het inderdaad onzin, maar ook maar tot op zekere hoogte, prompt open je een bestand die zoveel wegsnoept. Ik zelf draai met een gig, maar ik kom er vaak genoeg ruim boven.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hibernate eist dat je minimaal het werkgeheugen in je swapfile kan dumpen.
Is dat zo? Hier heb ik nooit van gehoord. Verwar je niet de swapfile met de hibernatefile (hiberfil.sys) ? Het laatste is inderdaad zowat een mirror van het fysieke geheugen :)

• Lassie dutch
Dank voor de reacties.
Nieuw geheugen bijprikken wil mijn vader gewoon (het betreft zijn pc trouwens, (gelukkig) niet de mijne 8) ) niet, al besef ik wel dat dat een zeer goedkope, maar in dit geval óók de meest doeltreffende oplossing is. Misschien moet ik gewoon zelf maar een chippie kopen en erin zitten om het 'hdd-als-vm-schijf' te voorkomen.

Maar uitgaande van geen extra fysiek, is het beste dan dus inderdaad, om de 3 GB schijf in NTFS te partitioneren, met gewoon 1 grote partitie. Dan Windows vertellen dat het alleen die partitie mag gebruiken voor VM, en de minimale en maximale grootte gelijkstellen aan de grootte van die partitie.

Zou ik die hibernate file ook kunnen plaatsen op die 3GB schijf, of zou dat weinig nut hebben? De pc gebruikt best vaak de Hibernate stand.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat heeft weinig nut, aangezien de hibernatefile maar 1x wordt bijgewerkt tijdens je PC-sessie. Namelijk tijdens het hiberneren B)

Overigens heeft Terw_Dan daar wel een punt qua de snelheid van de harddisk: als de 3GB schijf érg sloom is tov de 20GB, dan heeft het weinig zin om de swapfile apart te zetten. Maar dat zou je ook proefondervindelijk kunnen nagaan door bijvoorbeeld 1 weekje de swapfile op de 3GB te zetten en daarna 1 weekje de swapfile op de 20GB te zetten. Je kunt dan 'aanvoelen' of het verschil uitmaakt :)

[ Voor 61% gewijzigd door BalusC op 06-11-2005 00:11 ]

• Lassie dutch
Hibernate file -> Ja, dat is waar, dom van me |:(

Ik ga inderdaad maar eens wat uitproberen, en met wat progsels de specs van de hdd's achterhalen. Hartelijk dank voor de hulp en tips, wat mij betreft: slotje :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Uit Algemene gedragsregels (Netiquette):
Topic einde:

Een topic kan op verschillende manieren ten einde lopen. Een verstomde discussie bijv. behoeft geen uitleg, maar in 2 specifieke gevallen verwachten wij het volgende:

• slotje: Een moderator heeft je topic gesloten. Neem in dat geval altijd goed de sluitmessage door. Bij twijfel/vragen kun je contact opnemen met de moderator in kwestie via 1 van de mogelijkheden in zijn profiel.
• opgelost: Je hebt een probleemtopic geopend en het is opgelost. Post dan altijd op welke manier je het hebt opgelost. Op deze manier is het voor een volgende lezer ook makkelijker een oplossing te vinden. Post ook als je het uiteindelijk hebt 'opgelost' door middel van een herinstallatie of format. Opgelost betekent niet dat het topic daarna op slot moet.
;)
Pagina: 1