40 2,4V Ledjes aansluiten op 12V

Pagina: 1
Acties:
  • 322 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SdR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-06 12:16
Ik zit met het volgende probleem.

Ik heb
40x TLHG 5100 ledjes met de volgende gegevens:
Kleur groen
L (mcd) 240
UF (V) 2,4
IF (mA) 30
λ (nm) 565
Uitstraalhoek (°) 9

Deze ga ik aansluiten op 12V. Nu moeten ze verdeeld worden over 5 meter. Hoe kan ik er voor zorgen dat ik de juiste spanning krijg om die Ledjes aan te sturen.

Ik begrijp de volgende mogelijkheden:

- Weerstand voor het ledje plaatsen. (Is dit dan ook mogelijk aan het begin van de reeks, zodat ik ze allemaal parralel aan elkaar zet na die weerstand? welke weerstand?..)
- Omvormer 12V naar 2,4V? (kan ik nergens vinden)
- 5 of 6 ledjes in serie zetten zodat de spanning nagenoeg op 12V uitkomt

Wat is hier nu de beste oplossing?

Don't Speak, Just Think

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 152769

dees wordt bekeken...

ok, juist berekend.

Punt 2 is niet echt nuttig, gaat veel te veel kosten; Punt 3 verkloot al je leds, want je moet een voorschakelweerstand gebruiken. Schakeling lijkt me alleen te maken met een paralelschakeling van een paar in serie geschakelde leds, met een voorschakelweerstand. De gebruikte weerstanden zouden theoretisch 80ohm moeten zijn, maar da's geen standaardwaarde, dus neem 82 ohm op 0.5 wat, geen 0.25 watjes want deze zijn iets te zwak.

tis 2*parallel van 2 weerstanden met daarachter in serie nog eens 4*4 leds in paralel. Ik ga dit ff tekenen, zodat je tenminste begrijpt wat ik wil zeggen :+

http://users.telenet.be/athmozz/tweakers.net/ledschema.JPG

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 152769 op 05-11-2005 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

:?

Het beste bestaat natuurlijk niet :)
Het ligt aan je eisen, als je perfect gelijk brandende ledjes nodig hebt dan zul je ze allemaal hun eigen weerstand moeten geven, die 12 volt maakt niet veel uit, als de waarde van de weerstand maar correct is. Wat deze waarde moet zijn kun je afleiden uit de FAQ. Bij 12 volt kun je er wel op rekenen dat de weerstand aardig warm zal worden. Daarom is het misschien slimmer om clusters te maken, zoals je al aangaf, van 5 à 6 ledjes. Deze clusters hebben dan elk hun eigen voorschakelweerstand nodig die niet zo warm zal worden. Nadeel is echter wel dat waneer een van de ledjes kapot gaat, de rest binnen het cluster ook stop met branden. Ander nadeel is dat de ledjes onderling meestal een klein beetje verschillend zijn en dit zal binnen het cluster ertoe leiden dat het ene ledje feller brandt dan het andere :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SdR
Anoniem: 152769 schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 18:58:
dees wordt bekeken...

ok, juist berekend.

Punt 2 is niet echt nuttig, gaat veel te veel kosten; Punt 3 verkloot al je leds, want je moet een voorschakelweerstand gebruiken. Schakeling lijkt me alleen te maken met een paralelschakeling van een paar in serie geschakelde leds, met een voorschakelweerstand. De gebruikte weerstanden zouden theoretisch 80ohm moeten zijn, maar da's geen standaardwaarde, dus neem 82 ohm op 0.5 wat, geen 0.25 watjes want deze zijn iets te zwak.

tis 2*parallel van 2 weerstanden met daarachter in serie nog eens 4*4 leds in paralel. Ik ga dit ff tekenen, zodat je tenminste begrijpt wat ik wil zeggen :+
T klinkt logisch... teken maar ff.. want t is weekend hé

Don't Speak, Just Think

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Er zijn een aantal oplossing.

Probleem van omvormer voor zoveel stroom is dat je verlies krijgt.

Zet 5 ledjes in serie, dan heb je precies 12 volt, en dan gewoon 8 lijnen parallel.
Geeft dat onvoldoende licht doordat je voeding een beetje instort kan je naar 4 of 3 ledjes gaan met voldoene zware voorschakelweerstand.

De beste oplossing (100% efficient) is echter de 5 leds in serie -> met een stabiele 12 volt lukt dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

XTerm schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 19:12:
Er zijn een aantal oplossing.

Probleem van omvormer voor zoveel stroom is dat je verlies krijgt.

Zet 5 ledjes in serie, dan heb je precies 12 volt, en dan gewoon 8 lijnen parallel.
Geeft dat onvoldoende licht doordat je voeding een beetje instort kan je naar 4 of 3 ledjes gaan met voldoene zware voorschakelweerstand.

De beste oplossing (100% efficient) is echter de 5 leds in serie -> met een stabiele 12 volt lukt dat.
Bij leds moet je altijd een voorschakelweerstand gebruiken om de stroomdoorgang te bepalen die door je led loopt. Sluit eens een ledje aan op een 1.2v batterijtje en houdt dit een 10tal seconden vol. Je led zal zeer warm worden, wat de levensduur zeer erg inkort, en misschien zelfs direct doorbranden

zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Led, titeltje Elektrische eigenschappen, 2de alinea

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 152769 op 05-11-2005 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-06 09:58
http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/32

Maak een mooie regelbare voeding. Veel makkelijker toch?

Houdt er wel rekening mee dat in het schema dat ik aangeef je de LM317 wel op een koelblok moet monteren, maar dat is niet zo moeilijk.

Oh ja, je trafo moet wel een spanning uitsturen van minimaal 5.5 Volt. en ongeveer 1,5 A kunnen leveren.
40 led's van 30mA geeft mij namelijk een benodigde stroom van 1,2 A

[ Voor 27% gewijzigd door olof op 05-11-2005 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

olof schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 19:18:
http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/32

Maak een mooie regelbare voeding. Veel makkelijker toch?

Houdt er wel rekening mee dat in het schema dat ik aangeef je de LM317 wel op een koelblok moet monteren, maar dat is niet zo moeilijk.
wel redelijk duur voor wat je met 2 simpele weerstandjes ook kan maken. Die voorschakelweerstand moet je sowieso kopen, dus dan maak je een schakelingetje voor niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-06 09:58
Anoniem: 152769 schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 19:21:
[...]

wel redelijk duur voor wat je met 2 simpele weerstandjes ook kan maken. Die voorschakelweerstand moet je sowieso kopen, dus dan maak je een schakelingetje voor niets
Dan is (lijkt mij) het makkelijkst om 40 weerstanden te kopen en gewoon elke led z'n eigen weerstand geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SdR
olof schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 19:24:
[...]

Dan is (lijkt mij) het makkelijkst om 40 weerstanden te kopen en gewoon elke led z'n eigen weerstand geven.
Als er niets anders op zit dan is dat idd de oplossing. Maar gaan deze dan ook warm worden? En welke weerstand moet ik dan nemen. Is die van 80ohm dan goed?

Don't Speak, Just Think

Acties:
  • 0 Henk 'm!

die van 80 ohm is alleen voor de schakeling die ik getekend heb, als je per led een voorschakelweerstand gaat zetten moet je een andere waarde zetten. Zo heel warm gaat dat niet worden.

In het schema dat daar staat loopt er door elke weerstand 120mA over een spanning van 2.4V, dus daar wordt 0.29w warmte vrijgegeven. Als je 0.5w weerstandjes neemt, dan is er totaal geen probleem, want die kunnen vlot 0.5w kwijt. Je zou zelfs 0.25 kunnen nemen en rekenen op veiligheidsmarges van de producent, maar dat raad ik redelijk af.

Als je voor elke led een voorschakelweerstand zet mag je 20 keer zoveel solderen, en kan je nog eens 20 keer meer betalen. Ik snap het punt niet...

edit: elke led een voorschakelweerstand geven moet je weerstanden van 330ohm en ook 0.5w gebruiken. Er staat dan gewoon veel meer spanning over de weerstand, dus het verlies is veel groter.
Bij het schema met 2 weerstandjes heb je in totaal 2*0.29w verlies (dus 0.58W warmteontwikkeling), en bij het schema'tje met 40 voorschakelweerstanden heb je 40*0.28w verlies (dus 11.2w warmteontwikkeling)
Het eerste is nog makkelijk aan je pc voeding te hangen want het trekt eigelijk maar 240mA, terwijl je met de tweede oplossing al aan 1,2A zit.

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 152769 op 05-11-2005 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SdR
Anoniem: 152769 schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 19:54:
die van 80 ohm is alleen voor de schakeling die ik getekend heb, als je per led een voorschakelweerstand gaat zetten moet je een andere waarde zetten. Zo heel warm gaat dat niet worden.

In het schema dat daar staat loopt er door elke weerstand 120mA over een spanning van 2.4V, dus daar wordt 0.29w warmte vrijgegeven. Als je 0.5w weerstandjes neemt, dan is er totaal geen probleem, want die kunnen vlot 0.5w kwijt. Je zou zelfs 0.25 kunnen nemen en rekenen op veiligheidsmarges van de producent, maar dat raad ik redelijk af.

Als je voor elke led een voorschakelweerstand zet mag je 20 keer zoveel solderen, en kan je nog eens 20 keer meer betalen. Ik snap het punt niet...
Keej ziet er goed uit.. ;)

Thanx jongens ik hou jullie op de hoogte van gebeurtenissen.. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door SdR op 05-11-2005 20:04 ]

Don't Speak, Just Think

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBouman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-05 13:19

RBouman

René

SdR schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 19:49:
[...]

Als er niets anders op zit dan is dat idd de oplossing. Maar gaan deze dan ook warm worden? En welke weerstand moet ik dan nemen. Is die van 80ohm dan goed?
Gewoon 4 ledjes in serie aansluiten, deze vormen dan een superled met een brandspanning van 4 * 2,4 = 9,6 volt.
Hierbij een weerstandje in serie voor de stroombegrenzing (anders heb je flits-ledjes)
Deze moet een waarde hebben van (12 - 9,6)/0,03
(bekende formule R = U/I) immers de spanning over de weerstand is de voedingspanning 12 volt minus de spanning over de LED 9,6 volt, de stroom door het cicuit is overal het zelfde (theorama van kirchhoff) nl 30 ma = 0,03A dit geeft een weerstand van 2,4/0,03 = 80 Ohm
Dit is echter geen standaardwaarde, de dichtsbijzijnde waarde = 82 Ohm. (ps nauwkeurigheid weerstand is zowieso 10-20%), de echte stroom door de LED zal dus iets lager zijn dan de gewenste 30ma.
Op deze manier maak je dus 10 snoertjes met elk 4 leds die je dus allemaal parallel zet.
Het vermogen voor de weerstand is P= I*I * R = 0,03 * 0,03 *82 =0,074W oftewel 74 mWatt
een 1/4 watt weerstand is ruim voldoende en zal niet/nauwelijks warm worden.
Succes
René

Systeem: Abit IC7-G + 2 x Maxtor 120Gb + 1024MB Corsair TWINX PC3200 + Pentium IV 2,8Gb Radeon 8500le Iiyama A902MT + Plextor PX-708a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SdR
Resumé:

10x 80ohm 1/4 Watt weerstandjes

Dus 10x + 12V --[=R=80ohm==]----[>---[>---[>---[>----- - 12V

mmm misschien had ik toch beter op moeten letten tijden Eletronica. Ik als MBO telematica\computerinterface (voormalig Elektronica) had dat toch wel moeten weten. Misschien zit ik gewoon te lang in de computers.. >:)

[ Voor 68% gewijzigd door SdR op 05-11-2005 20:15 ]

Don't Speak, Just Think

Pagina: 1