MegaRAID 300-8x problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 241 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 14:46
Ik heb vandaag een nieuwe sata raid controller aangeschaft, de LSI MegaRAID 300-8x. Echter wilt mijn moederbord niet POST'en als de kaart in 1 van de twee 64bit pci sloten zit. Het moederbord is een Asus A7M266-D, wat een dual athlon mp moederbord is met MPX chipset. Testen of die werkt in een 32bit pci slot kan helaas niet, aangezien die niet backwards compatible is.

Op de forums van 2cpu.com heb ik een soortgelijk probleem gevonden: http://forums.2cpu.com/sh...highlight=megaraid+300-8x

Nu lijkt het er dus op dat of mijn kaart DOA is, of dat die incompatible is met de MPX chipset.

Mijn vraag is, heeft er iemand anders deze kaart wel succesvol op het MPX platform draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38

John2B

I Love RAID5..!!

De reactie van LSI Logic support valt me erg tegen, als ik de support zie van b.v. Areca die nemen ze contact op met de moederbord fabrikant en lossen ze het op.

Meer info heb ik helaas niet dan die ik je al hebt gemaild vanmiddag, ik hoop dat er iemand met een verlossend antwoord komt. En anders omruilen voor een Areca.

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael
Ja het omruilen voor een Areca heb ik ook al aan zitten denken, maar de 8 ports areca kaart is toch 100 euro duurder, dus dat vind ik allemaal toch iets teveel worden (deze kaart was eigenlijk al te duur). Dus dan moet ik een stap terug doen naar een 4 ports, liever heb ik eigenlijk dat deze gewoon werkt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael
Even een reactie van mezelf hier nog op:

De megaraid 300-8x blijkt dus alleen op 5volt te werken, terwijl de moederborden met mpx chipset 3,3 volt leveren op de 64/66 pci sloten.

Dus dat gaat dan niet werken uiteraard :-) Jammer want het is voor het geld een mooie kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Michael schreef op zondag 06 november 2005 @ 17:22:
Even een reactie van mezelf hier nog op:

De megaraid 300-8x blijkt dus alleen op 5volt te werken, terwijl de moederborden met mpx chipset 3,3 volt leveren op de 64/66 pci sloten.

Dus dat gaat dan niet werken uiteraard :-) Jammer want het is voor het geld een mooie kaart.
Hmm, als dat het is, dan had je dat van te voren kunnen weten want dat staat gewoon in de specs van de kaart en bij je mobo specs....

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:41
Sorry maar je zit er naast als je de inkepings van de kaart bekijkt is dat toch echt een 3,3 V kaart.

Kaart
Afbeeldingslocatie: http://www.lsilogic.com/images/lsi2004/products/storage_adapters/raid_adapters/sata/3008X.jpg
FAQ
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/pmg/PCI64_config.gif

[ Voor 47% gewijzigd door leonbong op 06-11-2005 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 09:08

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Het zijn richtlijnen die helaas niet heilig zijn, er zijn meerdere kaarten (en ook moederborden) die zich niet aan de "logische inkepingen standaard" houden (zelfs intel met zijn SE7500WV2 bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael
leonbong schreef op zondag 06 november 2005 @ 20:57:
Sorry maar je zit er naast als je de inkepings van de kaart bekijkt is dat toch echt een 3,3 V kaart.
Precies, dat snap ik ook niet helemaal, daarom dacht ik ook dat het zou werken.
Echter in de datasheet van de megaraid staat bij operating voltage alleen 5 v.
http://www.lsilogic.com/f..._prod/raid/MR300-8XPB.pdf onderaan tweede pagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Liam_xi schreef op zondag 06 november 2005 @ 17:57:
[...]

Hmm, als dat het is, dan had je dat van te voren kunnen weten want dat staat gewoon in de specs van de kaart en bij je mobo specs....
TS, het type moederbord wat je opgeeft vindt ik op ASUS niet terug?

[ Voor 8% gewijzigd door John2B op 06-11-2005 21:06 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Zoals de inkepingen zijn past de kaart NOOIT in een 5V slot. Dus ik denk dat die spec sheet fout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael
John2B schreef op zondag 06 november 2005 @ 21:05:
[...]

TS, het type moederbord wat je opgeeft vindt ik op ASUS niet terug?
Hm, asus doet niet echt aan informatie geven over oude producten blijkbaar ;-)

Dit stukje is wel relevant:
http://support.asus.com/f...uage=en-us&model=A7M266-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

De LSI Logic kaart kan wel op 3.3 V en 5 V draaien, het probleem is alleen dat de kaart niet wil werken op een 33Mhz slot, alleen maar op een PCI/PCI-X 3.3 V of 5 V Slots (66 MHz, 100 MHz or 133 MHz).

Nu zegt LSI dat het expliciet niet werkt op een 32Bits sloten, maar er bestaan ook 32Bits sloten op 66Mhz dus zou het daar gewoon op moeten werken.

Dat een dergelijke controller niet gebruikt zal gaan worden in een PCI32 33Mhz slot is zeer aannemelijk, maar had toch wel verwacht dat een en ander wat duidelijker mag worden vermeld in de specificaties.

[ Voor 19% gewijzigd door John2B op 07-11-2005 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Er zijn alleen verdacht weinig 32bits sloten met 3,3V inkepingen dus testen van deze kaart in 32bits gaat niet lukken.
Als je de inkepingen bekijkt is hij 3,3V only kaart.

[ Voor 19% gewijzigd door leonbong op 07-11-2005 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

leonbong schreef op maandag 07 november 2005 @ 18:37:
Er zijn alleen verdacht weinig 32bits sloten met 3,3V inkepingen dus testen van deze kaart in 32bits gaat niet lukken.
Als je de inkepingen bekijkt is hij 3,3V only kaart.
Klopt, ik verkijk me op die rechtse inkeeping, maar dat is de inkeeping voor het einde van een 32Bits slot. En past dus wel in een 32Bits slot mits die 3.3 Volt is zie plaatje de bovenste.

Overigens staat overal in de documentatie dat het een 5Volts controller is, beetje slordig van LSI Logic.

Dus gaan we het even testen of de controller werkt op een 32Bits en 64Bits om even uit te sluiten of het een DOA is, of het inderdaad niet werkt op 33Mhz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael
Nog even een laatste reactie:

Heb netjes van John (webconnexxion) een nieuwe kaart gekregen. Helaas werkte deze ook niet op het moederbord. Dus kan gesteld worden dat de kaart incompatible is met de amd mpx chipset.

Dus iets om in je achterhoofd te houden als je deze kaart wilt aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Jammer en heb je nu andere kaart op het oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

leonbong schreef op vrijdag 11 november 2005 @ 13:31:
Jammer en heb je nu andere kaart op het oog?
Ja, ik heb begrepen de Areca ARC-1110, 't is een vier poorts dus iets goekoper dan de LSI Logic 8 poorts dus dat wordt het verschil terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael
Ok, even een update:

Ik heb vandaag de areca 1110 ontvangen, welke het perfect doet in me desktop, echter ook weer niet in mijn server :+. Ik laat hem voorlopig dus in deze computer zitten, want dat bevalt me opzich ook wel, maar uiteindelijk moet die toch echt naar me fileserver.

Misschien hebben mensen nog wat ideeen. Specs server:

Asus a7m266-d moederbord (AMD MPX chipset)
2x athlon 1600MP
512MB Crucial geheugen.
480 watt sinetech voeding.

De areca kaart heb ik van de laatste bios en firmware voorzien. Tevens heb ik het bios op het moederbord voor de zekerheid geupgrade naar de allerlaatste versie, 1011 beta 3 (jaar oud).

Maar helaas. Op het moment dat de areca kaart in een pci slot zit (zowel de 32bits pci sloten alswel de 64bits sloten) boot het systeem op, hardeschijven gaan opspinnen, oftewel alles lijkt goed te gaan. Echter krijg ik geen beeld en het post beepje komt ook niet.Lijkt dus alsof die hangt tijdens het post'en. Overigens beeped de areca kaart wel 2 keer

Wat heb ik geprobeerd:
- Alles eruit behalve de areca + videokaart.
- PCI videokaartje in plaats van agp
- Andere voeding (zallman 400 watt)

Zonder de areca kaart werkt overigens alles zeer stabiel.

output van mbmon:
Temp.= 36.0, 45.0, 45.5; Rot.= 2376, 2445, 0
Vcore = 1.78, 1.76; Volt. = 3.36, 5.03, 12.34, -3.30, -0.72

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael
Er moeten volgens mij aardig wat mensen hier zijn met een areca kaart :-)

Heb vandaag even contact gehad met degene van wie ik het bord gekocht heb (gladiool op got) en die heeft er een lsi scsi kaart in het 64bits pci slot draaiend gehad.

Snap er weinig meer van
Pagina: 1