Heeeel vaag netwerk probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 28-08 12:51

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Ja, veel duidelijker kan ik het niet in de subject titel opnemen. Maar ik zit met het volgende:

Hier thuis staan 4 computers, waarvan 1 een Win98 (niet SE) server voor de internet connectie is (met Winroute Pro 4.1). De clients zijn ook Win98 (wel SE).
Nu is er steeds één client (wel steeds dezelfde) waarop niet geinternet kan worden. Het rare is dat op deze computer wel gewoon genetwerkt kan worden (kopieren en zo) maar internetten heeftie nog niet gedaan. De instellingen staan _precies_ hetzelfde op alle pc's. Pingen vanuit deze PC naar de server (192.168.0.1) resulteert in een timeout, eveneens als pingen vanuit de server naar die pc (192.168.0.2).

Hoe kan het dat je via je Network Neighbourhood de server wel kunt bereiken maar pingen naar de server niet lukt?

Het is inderdaad een vaag probleem, maar heeft iemand hier iets zinnigs over te melden? :)

Verwijderd

weet je heel zeker dat de instellingen precies zo zijn als de andere pc's ? TCP/IP niet vergeten ?
als je je netwerk op IPX hebt draaien werkt dat nl wel gewoon maar winroute doet nix zonder TCP/IP

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
yep, very positive

TCP/IP instellingen:
Server: 192.168.0.1
PC1: 192.168.0.2 (die doet het niet)
PC2: 192.168.0.3
PC3: 192.168.0.4

Gateway staat op PC1 t/m 3 op 192.168.0.1

DNS staat op alle pc's op de DNS instellingen van mijn kabelprovider.

Ik heb trouwens ook al geprobeerd om de netwerkkaart en de kabel om te wisselen, zonder effect dus.

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Toch is ook deze titel voor verbetering vatbaar.
Als het niet vaag was, had je vast geen probleem gehad. :)

Een cliche is ooit origineel begonnen

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
en bedankt voor je nuttige bijdrage koekum! :)

Verwijderd

Het ziet er toch naar uit dat TCP/IP niet werkt. Ik weet niet of je het al gedaan hebt, maar vink voor de zekerheid even aan bij de TCP/IP instellingen dat TCP/IP het standaard protocol moet zijn. Gooi voor de zekerheid alle overige protocollen (tijdelijk) (IPX, NETBEUI) even weg, nu wordt de PC geforceerd alleen te communiceren over TCP/IP.

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 23:21

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Lijkt erop dat je netwerk drivers niet goed zijn.
- Gooi ze eens allemaal weg [configuratiescherm]
- Reboot
- opnieuw drivers [TCP/IP] installeren.

Probeer anders eens de IP'S van 2 PC's om te draaien. [IP-conflict. Tja, 't BLIJFT windoos]
Of een andere HUB poort.

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:38

duderuud

Sliden is koel

Heb soortgelijk iets gehad, en plots werkte het weer, na NIKS veranderd te hebben.

WINDHOOS sux wat dat betreft..

Motor-Forum.nl

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
Als je de server niet kan pingen vanaf de client dan zit er een fout in het TCP/IP van de client.

Als hij zichzelf ook niet kan pingen dan heb je geluk:
Alle protocols verwijderen, en allééén TCP/IP installeren. Eventueel IPX toevoegen maar NADAT je alles hebt getest met alleen TCP/IP.

Als hij zichzelf wel maar de sever niet kan pingen heb je een probleem dat je niet op kan lossen. Misschien ander IRQ toewijzen aan netwerkkaart. Ik weet het, dat slaat nergens op maar Windows is vaag.

Geef mij maar een Warsteiner.

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Schumi:
Ik zal het straks even proberen, maar ik denk dat het weinig helpt. Er is namelijk zelfs al een nieuwe Windows versie overheen gegaan ondertussen. Maar misschien helpt het...

-=!ME!=- :
Ik heb zelfs de netwerkkaarten verwisseld (en dus ook de drivers). En bij beide kaarten gaf ie hetzelfde probleem. Er is in ieder geval zeker niks mis met de netwerkkaart, want die heb ik getest in een andere pc en daar werkte het gewoon. De kabel heb ik eveneens al een keer verwisseld.

Duderuud:
Het probleem is dat het bij ons al een paar maanden hetzelfde liedje is. :(

Knakker:
Inderdaad, de server (en ook alle andere clients) kan niet gepingd worden vanaf de client. Echter, hij kan zichzelf wel pingen.
Hmm.... volgens jou heb ik dus een probleem dat ik niet op kan lossen. Lekker is dat! :(

Bedankt in ieder geval alvast voor deze reacties! :)

Of heeft iemand heeeel toevallig de oplossing??

Verwijderd

Gebruik je een firewall ?

Wat voor setup heb je ? Hub, UTP, Coax ?

Als alles is opgestart, (dus alle PC's) click dan op start en vervolgens Log OFF XXX op de PC waar je problemen hebt, en dan kijken of het weer werkt.

Het kan zijn, dat je alle PC's op Windows Logon hebt staan, en deze toevallig op iets anders ...

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Gebruik je een firewall?
Yep, Atguard
Wat voor setup heb je ? Hub, UTP, Coax ?
UTP met 8-poorts 10Mbit Hub
Als alles is opgestart, (dus alle PC's) click dan op start en vervolgens Log OFF XXX op de PC waar je problemen hebt, en dan kijken of het weer werkt.
Geprobeerd, geen resultaat....
Het kan zijn, dat je alle PC's op Windows Logon hebt staan, en deze toevallig op iets anders ...
Logon staat overal hetzelfde

Overigens, ik heb wel wat progressie geboekt door alle protocollen weg te halen (behalve TCP/IP). Ik krijg nu response van server als ik um ping. Maar de proxy server van Winroute blijft onbereikbaar :(

Verwijderd

Pingen van de server lukt dus wel...ok tcp/ip is goed. kun je ook het internet pingen????

Staat er in AtGuard toevallig een blocking rule op dat ip adres wat niet werkt?

Heb je toevallig routes aangemaakt in windhoos? een hosts file???

en heb je al eens geprobeerd om de probleem pc een ip adres van een wel werkende pc te geven????

altijd leuk dit soort problemen
suc7

Verwijderd

Woebes zegt het al, en ik wou het net vragen. Vandaar die Firewall vraag. Ik heb ook zo het vermoeden, dat jij (per ongeluk, mischien) een rule aan hebt staan in ATGUARD.

Heb ik ook wel eens megemaakt. Heb je ATGUARD aan staan zodra windows opstart, of alleen als je het internet op gaat ?

Ik heb dit probleem opgelost, door atguard een keertje op te starten, en vervolgens van de client iets opvragen van de host.. en bingo, ATGUARD gaf een melding.... wie kent hem niet. Dus deze rule aangepast.

Het werkte weer.

Verwijderd

Al eens gekeken naar het subnetmask van de pc die niet wilt want als dit verschilt van de andere pc's kan je geen verbinding maken omdat hij dan niet in het zelfde "netwerk" staat
maar in network neighborhood kan hij wel connectie maken als je ook nog een ander protocol geinstalleerd hebt zoals ipx.
Want de andere protocollen addresseren allemaal met het fysieke adres van je netwerkkaart.

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
ok jongens, daar ben ik weer :)

en nog steeds geen succes....

Woebes
kun je ook het internet pingen????
Ik heb geprobeerd om de dns server (primair en secundair) te pingen, geen succes (timeout).
Staat er in AtGuard toevallig een blocking rule op dat ip adres wat niet werkt?
Ik heb de firewall zelfs helemaal uitgezet.
Heb je toevallig routes aangemaakt in windhoos? een hosts file???
Nee, niet dat ik weet.
en heb je al eens geprobeerd om de probleem pc een ip adres van een wel werkende pc te geven????
Yep, geprobeerd, geen geluk

Cronik
Zie boven

Ambor
Ik zal ook even op de server alleen het tcp/ip protocol installeren (ipx/spx weghalen)...
Subnetmask is wel overal gelijk (255.255.255.0)

Hieronder staat een screenshot waarin te zien is dat de server niet gevonden kan worden. Dit geeftie elke keer.

Afbeeldingslocatie: http://www.hetrsg.nl/zooi/naamloos.jpg

Ok, heeft iemand nog probleemoplossende ideeen?? :)

• oCe
  • Laatst online: 25-08 06:59

oCe

aka Dookie.

simpel. corrupte tcp/ip layer.

verwijder je TCP/IP op de machine waarom je niet kan internettten. REBOOT. installeer TCP/IP OPNIEUW vanaf de windows cd. REBOOT. zet de instellingen in je TCP/IP goed. (let op je gateway, ip, subnet en dns). REBOOT.

Windows9x heeft nogal de vervelende neiging op je tcp/ip layer (en zelfs stack) naar z'n grootje te helpen.

indien dit niet werkt, verwijder dan ook de NIC (na TCP/IP). en reboot tussen elke stap.

succes.

--oja, je netwerk kabel kan ook heel goed beschadigd zijn, ondanks dat andere protocollen wel goed gaan. netwerk is een HEEL uitgebreid onderwerp waar toch echt een fikse studie achter hangt wil je het allemaal (kunnen) weten.

-I am Jack's wasted life.

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
verwijder je TCP/IP op de machine waarom je niet kan internettten. REBOOT. installeer TCP/IP OPNIEUW vanaf de windows cd. REBOOT. zet de instellingen in je TCP/IP goed. (let op je gateway, ip, subnet en dns). REBOOT.
Heb ik gedaan (was trouwens al de tweede keer), maar nog steeds dezelfde fout.

Aan de kabel ligt het helaas ook niet, want ik heb het ook al met een andere kabel geprobeerd....

Nog een feit: Op de machine waar niet geinternet kan worden staat naast win98 ook win2k. Ook hiermee werkt het niet. In Netscape (en in IE) geeftie aan dat de Proxy server niet gevonden kan worden, terwijl de instellingen exact hetzelfde zijn als op de andere clients. Dit zou er dus op duiden dat het niet aan tcp/ip zou moeten liggen, of wel?

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 28-08 18:08

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ik mag aannemen dat je die netwerkkaart al eens in een ander PCI-slot hebt gegooid?

• oCe
  • Laatst online: 25-08 06:59

oCe

aka Dookie.

vanDaal; je hebt win2k en win98 toch wel ieders op een andere partitie geinstalled he? anders krijg je van die gesharede program files zooi enzo... en daar wordt je niet blij van...

lijkt me opzich stomme fout, maar 't kan je uiteraard per ongeluk gebeurt zijn...

probeer anders eens alleen je nic en vga kaartje in je systeem te drukken en de rest er ff uit ... kijken wat 'tie doet...

-I am Jack's wasted life.

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
And the story continues....
Ik mag aannemen dat je die netwerkkaart al eens in een ander PCI-slot hebt gegooid?
Had ik nog niet gedaan, zojuist wel. Maar helaas... zonder resultaat.
je hebt win2k en win98 toch wel ieders op een andere partitie geinstalled he? anders krijg je van die gesharede program files zooi enzo... en daar wordt je niet blij van...
Yep, ieder een eigen partitie. Win2k staat op C. Alleen onder Win2k geeft Explorer aan dat Win98 op de E schijf (D is Cd-rom) staat en onder Win98 geeft Explorer aan dat Win98 onder D staat (E is Cd-rom). Dat is wel een beetje vreemd.
probeer anders eens alleen je nic en vga kaartje in je systeem te drukken en de rest er ff uit ... kijken wat 'tie doet...
Ik neem aan dat je met nic de netwerkkaart bedoeld? Zo ja: eigenlijk zit er verder alleen nog een geluidskaart in, meer niet. Maar ok, ik zal het proberen.

Overigens heeft het veranderen van proxy server ook geen zin. Ik ben ff geswitcht van Winroute naar Wingate, maar dat had geen nut.

Heeft iemand nog goede ideeën over dit slepende probleem?? :)

Verwijderd

als hij niet naar zichzelf kan pingen, is er ergens een tcp/ip fout of de kaart is stuk.
Doet ie dit wel, check de kabel en de hub (andere kabel/ hubpoort)

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
als hij niet naar zichzelf kan pingen, is er ergens een tcp/ip fout of de kaart is stuk. Doet ie dit wel, check de kabel en de hub (andere kabel/ hubpoort)
Zoals ik al aangaf heb ik al een keer de netwerkkaart verwisseld, de kabel verwisseld en alle hubpoorten zo'n beetje gehad.
Overigens, naar zichzelf (en naar de server) pingen lukt wel.

• WhiteAss
  • Laatst online: 28-08 06:02
Dag vanDaal(/lot genoot),

Ik heb het zelfde probleem sinds ik de IPX protocol heb geinstalleerd.
Natuurlijk meteen weer weg gevlikkerd, zonder resultaat. Alles (naar mijn weten dan) dat ook maar iets met mij netwerk te maken had verwijderd.

Resultaat...

NIX

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
WhiteMan, I know how you feel man! :) .... :'( ... :(

Ik loop er nu echt al maanden mee te kloten.

Alleen is het bij mij volgens mij niet met IPX/SPX begonnen....

• mr._Anderson
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

mr._Anderson

[Een man is nog geen Tweaker]

Ik geloof dat win98 (niet SE) nog geen internet sharing ondersteund, ik dacht dat dat pas was bij win98 Second Edition. Probeer het eens als je op de server ook win98SE installeert.

-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Ik geloof dat win98 (niet SE) nog geen internet sharing ondersteund, ik dacht dat dat pas was bij win98 Second Edition. Probeer het eens als je op de server ook win98SE installeert.
hmm... dat lijkt me sterk. Anders zou het ook niet op mn andere clients moeten werken en dat doet het wel. Overigens, met win98 kun je wel gewoon Internet sharen, alleen met SE gaat dat eenvoudiger (volgens mij net zoals bij Win2k).
Ik heb trouwens wel geprobeerd om Win98 SE over de oude Win98 heen te zetten, maar ik heb helaas niet de upgrade versie en met de volledige versie lukt het niet.

• StarLite
  • Laatst online: 17-08 23:21

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

vandaal » hoe dan¿

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
-=!ME!=- :
Hoe bedoel je hoe dan?

Hoe je met Win98 internet kunt sharen? Dat bedoel je? Dat gaat via een proxy server (zie rest topic).

• WhiteAss
  • Laatst online: 28-08 06:02
Eindelijk,

Ik heb mij probleem weten op te lossen.
Ik gebruikt geen vaste ip adressen maar liet windows zelf dus een ip adres uitzoeken, ik heb toen bij winipcfg geklikt op alles vrijgeven en daarna op alles vernieuwen (op bijde pc's. En daarna...

:) :) :) :)...probleem opgelost. :) :) :) :)

Dit is alleen helaas voor vanDaal volgens mij geen opplossing omdat jij als ik mij niet vergis vaste ip adressen gebruikt. Maar mischien is het het proberen waard.

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
yo WhiteMan, gefeliciteerd!! :)

Ik blijf ook maar hopen dat het mij ook gaat lukken. En inderdaad, ik gebruik vaste ip's, dus daar ligt het niet aan...

Heeft iemand nog meer nuttige tips?

Verwijderd

Het enige wat ik kan bedenken waaraan het zou kunnen liggen is dat er Win2K op die niet werkende pc is geinstalleerd.
Alleen onder Win2k geeft Explorer aan dat Win98 op de E schijf (D is Cd-rom) staat en onder Win98 geeft Explorer aan dat Win98 onder D staat (E is Cd-rom). Dat is wel een beetje vreemd.
Heb jij soms 2 primaire partities? Ik weet niet of het met dit probleem te maken heeft, maar volgens mij vindt win98 het niet leuk als hij op de D: schijf staat.
Je zou eens moeten proberen alleen win98 op die PC zetten, of je kan partition magic d/l en wat gaan rommelen.

Ik weet niet of dat het probleem is, het lijkt onlogisch, maar de wegen van windows zijn vreemd...

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
Heb jij soms 2 primaire partities? Ik weet niet of het met dit probleem te maken heeft, maar volgens mij vindt win98 het niet leuk als hij op de D: schijf staat.
Ik begin inderdaad ook sterk het vermoeden te krijgen dat daar het probleem ligt. De partities heb ikzelf nooit aangemaakt dus ik weet ff niet of ze allebei primair zijn. Ik ga denk ik wel je raad opvolgen. Dus:

- Win2k van de C schijf af kiepen
- Win98 van de D/E schijf smijten
- Win98 op C installeren
- en evt. Win2k op D.

En dan maar hopen of het werkt. Ik laat het nog wel horen. Thnx! :)

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-08 09:01
Vaag
Afbeeldingslocatie: http://www.warande.net/~kuifje/pics/vaag.gif

Verwijderd

Nou, van Daal. Dat schiet nog steeds niet op!
Zal Jorg leuk vinden :+ ....heheheheh. Succes ermee !!

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Topicstarter
YEEEEEESSS!! HET IS GELUKT!!!! :) :)

Een hele avond bezig geweest, maar nu is het eindelijk gelukt!! Ik heb alles geformateerd (lekker radicaal) en win98 op de C schijf gepleurd. Na wat tegenslagen eindelijk gerechtigheid!

/me is happy :)

last but not least: THNX EVERYBODY!!
Pagina: 1