Aangezien ik dit een aardig pittige opdracht vind, is dit geoorloofd volgens het beleid en hoop ik dat mensen mij een zetjes in de goede richting kunnen geven (want hé, oplossen moet ik zelf
)
Het gaat om twee afzonderlijke Heat-equation vergelijkingen die aan elkaar verwant zijn door 2 randvoorwaardes.
Enfin, hier de vergelijkingen en randvoorwaarden. Afgeleides geef ik aan met _x en _t, subscribts met het betreffende cijfertje erachter:
De bedoeling is dus om u1(x,t) en u2(x,t) te vinden.
Nou, wat heb ik zelf al zoal gedaan:
Dus..ik hoop dat jullie er nog zijn.
Ik vermoed dat ik een extra boundary-conditie moet verzinnen, of dat ik slim moet gaan kijken naar die vergelijking en iets moet afleiden (bijvoorbeeld (L1) = (L2) ofzo), door puur physisch of wiskundig ernaar te kijken, maar ik zie het niet. Gewone heat-equations zijn makkelijk te doen, maar doordat deze gerelateerd zijn loop ik vast. Ik vermoed dat ik al een foutje heb gemaakt door twee verschillende T functies te gebruiken, aangezien ze allebei gewoon in dezelfde tijd werken, maar dan loop ik nog steeds vast
Vooral condities (7) en 8 vind ik raar, omdat die naar mijn inziens (5) en (6) respectievelijk tegenwerken en nog een keer bevestigen.
Iemand een hint/zetje in de goede richting, link?
EDIT: Ik merk dat ik nu stom gedaan heb door aan te nemen dat het een homogeen probleem is, wat het niet is. Ook denk ik dat ik de variabelen T1 en T2 gelijk mag nemen, aangezien ze allebei in dezelfde tijd zitten. Ze verschillen slechts in de X-richting.
Het gaat om twee afzonderlijke Heat-equation vergelijkingen die aan elkaar verwant zijn door 2 randvoorwaardes.
Enfin, hier de vergelijkingen en randvoorwaarden. Afgeleides geef ik aan met _x en _t, subscribts met het betreffende cijfertje erachter:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| (1) u1_t = u1_x_x 0<x<1, t>0 (2) u2_t = 4 * u2_x_x 1<x<2, t>0 (3) u1(1,t) = u2(1,t) t>=0 (4) u1_x(1,t) = 4 * u2_x(1,t) t>=0 (5) u1(0,t) = 18 t>=0 (6) u2(2,t)= 0 t>=0 (7) u1(x,0) = 0 0<x<1 (8) u2(x,0) = 0 1<x<2 |
De bedoeling is dus om u1(x,t) en u2(x,t) te vinden.
Nou, wat heb ik zelf al zoal gedaan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| Scheiding van variabelen van beide heat-equations (1) en (2) geeft het volgende: u1(x,t) = X1(x)T1(t) u2(x,t) = X2(x)T2(t) Invullen in (1) en (2) geeft, na gelijkstelling aan -labda (labda geef ik aan met (L) is makkelijker): (9) X1_x_x / X1 = -(L)1 (10) T1_t / T1 = -(L)1 (11) X2_x_x / X2 = -(L)2 (12) T1_t / T1 = -4 * (L)2 Enfin, zoals jullie allemaal weten ;-) zijn (9) en (11) simpel op te lossen en komen er combinaties uit van Sinus en Cosinus. Eerst (9). Ik zal de wortel van labda even schrijven als (sL) (square-root-labda): X1(x) = c1 * Cos[(sL1)*x] + c2 * Sin[(sL1)*x] Invullen van conditie (5) geeft c1=18 Nu voor (11): X2(x) = b1 * Cos[(sL2)*(x-2)] + b2 * Sin[(sL2)*(x-2)] Waarom (x-2)? Dan past conditie (6) beter en het mag ook gewoon omdat het een lineair onafhankelijke oplossing is van (11) dacht ik. Na invullen van (6) in (11) volgt dat b1=0. En nu loop ik vast. Als ik condities (3) en (4)in ga vullen heb ik een setje van 2 vergelijkingen en 4 onbekenden. Vervolgens heb ik geprobeerd om (10) en (12) op te lossen en dan u1(x,t) en u2(x,t) al te schrijven als een reeks en dan randvoorwaarde (7) en (8) in te vullen, maar dan is u2(x,t) = 0 en dat kan niet kloppen. |
Dus..ik hoop dat jullie er nog zijn.
Ik vermoed dat ik een extra boundary-conditie moet verzinnen, of dat ik slim moet gaan kijken naar die vergelijking en iets moet afleiden (bijvoorbeeld (L1) = (L2) ofzo), door puur physisch of wiskundig ernaar te kijken, maar ik zie het niet. Gewone heat-equations zijn makkelijk te doen, maar doordat deze gerelateerd zijn loop ik vast. Ik vermoed dat ik al een foutje heb gemaakt door twee verschillende T functies te gebruiken, aangezien ze allebei gewoon in dezelfde tijd werken, maar dan loop ik nog steeds vast
Iemand een hint/zetje in de goede richting, link?
EDIT: Ik merk dat ik nu stom gedaan heb door aan te nemen dat het een homogeen probleem is, wat het niet is. Ook denk ik dat ik de variabelen T1 en T2 gelijk mag nemen, aangezien ze allebei in dezelfde tijd zitten. Ze verschillen slechts in de X-richting.
[ Voor 12% gewijzigd door armageddon_2k1 op 05-11-2005 17:24 ]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.