Toon posts:

Bad memory of bad mobo?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey gasten,

Afgelopen week werd mijn systeem ineens mega instabiel. Ben toen maar eens gaan memtesten (v3.2) en kreeg echt een hele zooi fouten. Na wat spelen met de dimmetjes bleven beide fouten geven (heb ze ook apart geprobeerd).

Ik heb toen een dimmetje uit mn andere pc getrokken en in mn "kapotte" pc gehangen, en getest. Ik kreeg toen na 1 pass geen fout d8 dat mn geheugen dus gewoon kapot was.

Toen ik mn nieuwe dimmetjes binnen kreeg (als iets kapot is, moet ik natuurlijk nieuwe), ging het nog neit veel beter (met de test dan). Ook op deze dimm's kreeg ik fouten met memtest (ook weer apart getest).

Ik heb toen die nieuwe dimm's in de pc van mn ouders getest, en die gingen helemaal goed. (I am so confused... :'().

Wat me ook opviel toen ik de test ging doen op de pc van m ouders, was dat ik in de GUI bij "chipset" en "settings" van alles zag staan, wat bij de test op mn eigen desktop niet stond. Daar zag ik alleen een "chipset :", waar niets ingevuld was. Wat zou dat kunnen betekenend?

Kortom, ik ben bang dat mijn mobo kapot is, maar heb geen idee hoe ik dat kan testen, op een nieuw mobo proberen na. Het probleem is dat ik verder geen mobo heb liggen voor een AMD 64, dus mijn vraag is of jullie suggesties hebben wat er mis kan zijn, of misschien een andere manier om de hele boel eens goed door te kunnen testen.

Mijn setup:

ADM 64 3200+ Venice
Asus A8N-SLI (Een videokaart, geen SLI mode)
Asus Geforce 4 6800 GT
Wat maxtor SATA en ATA schijfjes

Heel erg bedankt,

Dehussler

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-05 20:43

DefLite

Why so serious?

heb je nog garantie je kan de boel toch bij een winkel laten testen ?

en je hebt 4 6800 gt kaarten phoepoe

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06-2025

JvW

On my way home...

Het mobo zou kapot kunnen zijn. Hoe waren je temps doorgaans?

Echter, de A64 heeft een eigen memory controller. Niet separaat op het moederbord.
Je zou de chipset drivers eens opnieuw kunnen installeren, of een hele nieuwe install doen. Maar ik zie het somber in als het nieuwe geheugen in een andere PC wel goed werkt.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-05 23:29
Je hebt toch bij je eigen pc de timings niet te strak ingesteld in bios? Heb je liggen overclocken?

[ Voor 7% gewijzigd door FragileM64 op 05-11-2005 16:05 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer eens te spelen met de instellingen van het geheugen :)
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter » Geheugen

Verwijderd

Topicstarter
Tx voor alle snelle reacties :)

Maar garantie heb ik in princiepe nog wel (heb geen bon meer, maar ze zeggen dat ze daar niet al te moeilijk over doen). Maar die winkel zit wel een eindje weg (heb va inet besteld) en zit dan een poos zonder pc, maarja.

De temperaturen waren erg goed. CPU zat gemiddeld op de 35 (tijdens flinke load 40-45) en de chipset op 30-35. Dus redelijk goeie temps zou ik zeggen.

Nieuwe install zou ik misschien eens kunnen proberen (of eerste de chipset drivers), maar memtest failed ook gewoon (en daar komen volgens mij nog geen win drivers aan te pas). Het andere systeem was een Pentium en heb zelf AMD64, heb volgens mij namelijk ooit ergens eens gelezen dat bepaalde tests gewoon konden failen op een "healthy" AMD systeem!?

Wat betreft overclocking, niet echt spannende dingen. Beetje geklooid met de AI Overclock, maar die staat inmiddels ook gewoon weer op standaard.

Verwijderd

Topicstarter
Heb kingston KVR400X64C3A/1G geheugen, wat (volgens het boekje van mijn mobo) perfect compatible zou moeten zijn.

• AdB
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-04 17:17

AdB

De oorzaak kan van alles zijn. Je zult toch echt moeten gaan uitsluiten om de echte oorzaak te vinden.

Enkele ideeen waar het mogelijk allemaal aan kan liggen:
hoe staat het met de voeding? Welke voltages onder stress? Probeer eens zo kaal mogelijk op te starten.
hoe staat het met je geheugen timings?
hoe staat het met je bios? Al terug gezet op default / nieuwe bios geflasht? (zelfs de instellingen van je videokaart / AGP in het Bios kan geheugen fouten opleveren)
Aangezien het probleem plotseling optreedt kan het inderdaad je mobo of CPU (lijkt me sterk) zijn. Je kunt kijken of je bolle condensatoren op je mobo ziet, maar waarschijnlijk niet.

Mijn advies, stapje voor stapje dingen controleren en uitsluiten. :(

AdB

Pagina: 1