Problemen met VIA controller op A8V mobo.

Pagina: 1
Acties:

• phreako
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-03 19:49
Hallo, ik ben in het gelukkige bezit van een Asus A8V Deluxe moederbord. Hierop draai ik een RAID-1 Array van 2x250 GB SATA op de Promise PDC20378 controller. Nu heb ik nog een 200 GB schijf (ook SATA) die ik op deze computer aan wil sluiten. Omdat de aansluitingen voor de Promise-controller op zijn is de enige mogelijkheid deze aan de VIA controller (VT8237 southbridge) te hangen. Echter, zodra ik aan deze controller een schijf hang verdwijnt de Promise controller uit de Boot Sequence lijst en wordt vervangen door de VIA controller. Op deze schijf staat geen OS, waardoor ik zodra deze schijf aangesloten is niet meer kan booten.

Het BIOS schijnt een uitgesproken voorkeur voor de VIA controller te hebben. Heeft iemand enig idee hoe ik dit probleem op zou kunnen lossen?

Plus: Ik zou eventueel de RAID-1 array op de VIA controller kunnen hangen, maar ik vraag me af of dit kan zonder dataverlies.

Dank bij voorbaat :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

RAID 1 omzetten naar een andere array kan wel, mits je de array opnieuw opbouwt. Dan is het een kwesite van de schijven aan de nieuwe controller hangen en hier dan opnieuw een array opbouwen waarbij je de data van schijf 1 naar schijf 2 kloont (ook al staat er hetzelfde op, als je hem op deze manier rebuild zou het moeten werken). Op deze manier heb ik het zelf ook eens gedaan. Beetje omslachtig, maar het kan in ieder geval wel :)

Verwijderd

Je kan in het bios kiezen welke je 1e bootdisk/raid array is, kijk maar eens goed.