Toon posts:

[fedora] permissies /etc

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

per ongeluk heb ik de (bestands)-permissies in de dir /etc verkeerd neergezet. Dit leid tot allerlei vage en rare meldingen (postfix deferred messages, services die ik niet meer kan starten / stoppen) etc.

Ik kan er gelukkig nog wel bij, maar kan iemand me misschien vertellen hoe ik de permissies weer terugzet naar origineel?

Groeten,

Machiel

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
Als het alleen om de directory /etc gaat is het: chmod 755 /etc
Owner is root en de group is ook root. Of heb je toevallig ook alles onder /etc meegepakt?

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Verwijderd

Topicstarter
jep, een complete "chmod -R"

:?

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Dat is voor ooit een reden geweest voor een herinstallatie.... Als je het toch wilt herstellen: de meeste config files zijn 644 bij mij. Een aantal hebben geen world premissies (shadow, sudoers) Ik denk dat het een zwak punt in je veiligheid blijft. Of dat erg is moet je zelf afwegen.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Pak anders even een knoppix cd en maak een lijstje met de juiste permissies. Dat is vast wel te doen met wat ls -al en awk/sed werk :P

[ Voor 4% gewijzigd door Zwerver op 05-11-2005 22:10 ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Topicstarter
da's idd een goede, die knoppix cd. Will do.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik kan je nu al vast vertellen dat je dan geen files met write permissie zult vinden. En die zijn er op een echt systeem zeker wel. Wat je wel kunt dun is een nieuwe installatie op een apparte paritie en dan de permissies overnemen. De inhoud van je files blijft dan intact.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sir Isaac schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 23:05:
Ik kan je nu al vast vertellen dat je dan geen files met write permissie zult vinden. En die zijn er op een echt systeem zeker wel. Wat je wel kunt dun is een nieuwe installatie op een apparte paritie en dan de permissies overnemen. De inhoud van je files blijft dan intact.
Owh fuck, das waar, knoppix as it is, is not writable :X :X

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Dat een filesysteem read-only gemount wordt betekent niet dat de w bit niet meer in het filesysteem opgenomen wordt. De vraag is natuurlijk wel of je wel kunt vertrouwen op die attributen, bij knoppix zouden er geen securityconsequenties zijn, dus vraag is of er wel aandacht aan besteed wordt. Wel zijn er mensen die knoppix op de harde schijf installeren.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Doe gewoon dit eens eventjes, dat zou al veel moeten oplossen:
find /etc/ -type d -exec chmod 755 {} \;
find /etc/ -type f -exec chmod 644 {} \;

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Kun je geen herinstall doen met behoud van je bestanden ? Debian kan dat,ik weet alleen niet of deze dan wel de rechten weer goed zet.

Als je een ControlPanel gebruikt ben je wel de sjaak idd.

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op zondag 06 november 2005 @ 03:15:
Kun je geen herinstall doen met behoud van je bestanden ? Debian kan dat,ik weet alleen niet of deze dan wel de rechten weer goed zet.
Als de bestanden niet vervangen worden zullen de rechten ook niet veranderen denk ik, maar ik kan het verkeerd hebben.

Verwijderd

Wolfboy schreef op zondag 06 november 2005 @ 03:17:
[...]
Als de bestanden niet vervangen worden zullen de rechten ook niet veranderen denk ik, maar ik kan het verkeerd hebben.
Ik weet het ook niet eerlijk gezegd, maar heb een vermoeden omdat ik eens een probleem hiermee heb gehad tijdens een reinstall die niet goed formatteerde.

Ik wil wel even een printout voor je maken van een Fedora-bak. Het is alleen wel zo dat daar geen postfix op staat.

Verwijderd

Topicstarter
Ben er al een heel end uit. Ben steeksproefsgewijs van 't meest beperkend uitgegaan, en dan per error files de juiste permissies gegeven. Alles draait nu weer redelijk, geen bijzonder rare dingen.

ieder geval bedankt voor alle feedback.

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:54

Robtimus

me Robtimus no like you

Wolfboy schreef op zondag 06 november 2005 @ 03:13:
Doe gewoon dit eens eventjes, dat zou al veel moeten oplossen:
find /etc/ -type d -exec chmod 755 {} \;
find /etc/ -type f -exec chmod 644 {} \;
Dat wil je echt ja, /etc/shadow readable voor iedereen.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

IceManX schreef op zondag 06 november 2005 @ 15:11:
[...]
Dat wil je echt ja, /etc/shadow readable voor iedereen.
Ik zei ook, dat lost veel op. Niet alles nee ;)

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Je zou alle packages waarmee je problemen hebt eens kunnen reïnstallen. Veel kans reset apt/dpkg gewoon de permissies.

[ Voor 16% gewijzigd door HarmoniousVibe op 06-11-2005 20:47 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

betwijfel ik, omdat hij als het goed is, het oude config bestand behoudt.

Je zou op zich met een andere ditro kunnen chrooten, rm -rf /etc doen, en dan al die packages reinstallen. Nadeel is dat je je configs dan ook kwijt bent , maar je rechten staan wel goed zonder complete reinstall.

edit:

BTW: LB06, apt\dpkg in fc???? ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 07-11-2005 03:21 ]

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
BoudewijnLinux schreef op maandag 07 november 2005 @ 01:46:
betwijfel ik, omdat hij als het goed is, het oude config bestand behoudt.

Je zou op zich met een andere ditro kunnen chrooten, rm -rf /etc doen, en dan al die packages reinstallen. Nadeel is dat je je configs dan ook kwijt bent , maar je rechten staan wel goed zonder complete reinstall.

edit:

BTW: LB06, apt\dpkg in fc???? ;)
8)7 domdom... :z

Hmm, ik weet niet hoe dit bij RPM zit, maar normaal gesproken wordt toch niet alles behouden? Ik de meeste distro's gebeurt zoiets interactief, of moet je een lijstje opgeven met files die je sowieso wilt behouden.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Pagina: 1