Toon posts:

Twee ethernet kaarten op twee subnets, zijn ze dan verbonden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb twee ethernet kaarten. Ik wil de ene een vast adres geven (172.16.0.1), hierover kan de webserver benaderd worden. De andere ethernet kaart wil ik via DHCP een IP adres (192.168.0.126) op het interne netwerk geven zodat we makkelijk bij de server kunnen van af het lan (192.168.0.0).

Ik vraag me af of dit wel veilig is? Is er nu een verbinding ontstaan tussen de boze buitenwereld en het interne netwerk? We hebben een firewall om het interne netwerk te beschermen en die laat alleen specifiek verkeer (voor de webserver dus) door.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-04 11:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

Zolang jij geen routerprogramma instaleert :
Kort door de bocht : Nee. er onstaat geen verbinding tussen de 2 netwerken.
Lang : Ja. mocht iemand die back via i-net zo hacken dat hij bv de desktop kan overnemen.
dan kun hij via die pc ook de rest van het netwerk "aanvallen"

[ Voor 9% gewijzigd door heuveltje op 05-11-2005 13:04 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zolang je geen routing enabled niet, dan zitten beide NICs op verschillende netwerken.
Je loopt natuurlijk wel een zeker risico doordat je nu op 2 netwerken een verbinding gebruikt waarover een toegang is tot het systeem zelf; een kwetsbaarheid op het systeem kan benut worden via net1 waardoor men ook toegang krijgt op net2, maar dat betekent dan ook dat je de boel moet dichtzetten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Deze vraag lijkt me meer iets voor NT -
Windows Operating Systems >> Network Troubleshooting