Toon posts:

[gentoo] Instalatie met wifi (sitecom wl115 met rt2500 chip)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik zit met een klein probleem waar ik niet zo goed uitkom als een redelijke n00b op linux gebied. Ik zeg redelijk omdat linux mij niet geheel onbekent is, maar het te lang geleden is dat ik er gebruik van maakte.

Het probleem is dat ik gisteren de minimale instalatie cd van gentoo 2005.1 heb gedownload en ik deze wilde instaleren op mijn systeem. Ik ben vol goede moed aan de slag gegaan en kom tot de eerste fase maar liefst om het netwerk te configureren, want daar loop ik al spaak. (lekker snel he |:( )

Ik heb dus alleen de beschikking over wireless internet en daarvoor een sitecom wl115 met rt2500 chip in mijn pc zitten (rt2500 is een 11g-wifi-chip van Ralink-tech). Nu wilde ik deze aan de praat krijgen dmv modprobe rt2500, maar daarop vind hij geen drivers.

Toen onder windows de drivers gezocht voor linux, omdat ik via de site van gentoo wel zag dat ze in portage zaten, dus even opzoek gegaan en ja hoor op de site van ralink-tech een mooie tarball gevonden. ( Jipee! _/-\o_ ).

Maar nu??

Nou eerst heb ik de tar extract onder windows om eens de bastanden te bekijken en de readme te lezen. Het bestand dat ik nodig had was niet rt2500, maar rt2500.ko (omdat gentoo van een 2.6.x kernel gebruik maakt anders was het rt2500.o). Ik dus opnieuw via modprobe proberen, maar weer bestaat het bestand niet :(

Hoe laat ik wifi nu werken onder gentoo, want ik weet het nu ff niet aangezien ik nog pas alleen met de instalatie bezig ben van gentoo weet ik even niet hoe nu verder?

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:25

zomertje

Barisax knorretje

Waarom begin je met Gentoo als je nog een beginner bent? Je zou ook Ubuntu of Fedora kunnen proberen, die zijn over het algemeen meer geschikt als eerste kennismaking :) Via een Live cd kun je ook zien welke hardware het gelijk doet en welke niet.

Het is meestal makkelijker om je gewone netwerk aan de praat te krijgen dan wireless.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Topicstarter
Nou geen beginner, maar ik noem me even zo, omdat het toch al een tijdje geleden (2 jaar) is dat ik linux gebruikte (wat trouwens ook gentoo was).

Natuurlijk kan ik fedora, suse oid proberen, maar dan loop ik weer lekker met rpm ed te klooien en juistem het portage systeem van gentoo spreekt (en sprak) mij erg aan.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
De ralink drivers voor die chipset worden (verder) ontwikkeld op rt2400.sf.net, misschien dat je daar wat aan hebt. De drivers die ik daar vandaan heb werken prima, maar moet je dacht ik wel zelf compileren.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Topicstarter
ajvdvegt schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 20:02:
De ralink drivers voor die chipset worden (verder) ontwikkeld op rt2400.sf.net, misschien dat je daar wat aan hebt. De drivers die ik daar vandaan heb werken prima, maar moet je dacht ik wel zelf compileren.
thx ben er al mee aan de slag heb een manier gevonden om via knoppix te instaleren, nadat de boel is gepartitioneert (erm is dat een nederlands woord :? ). Ben nu met de howto bezig van gentoo.org

Verwijderd

Nou eerst heb ik de tar extract onder windows om eens de bastanden te bekijken en de readme te lezen. Het bestand dat ik nodig had was niet rt2500, maar rt2500.ko (omdat gentoo van een 2.6.x kernel gebruik maakt anders was het rt2500.o). Ik dus opnieuw via modprobe proberen, maar weer bestaat het bestand niet
Modules onder kernel 2.4 zijn .o, onder 2.6 .ko

Anders via 'insmod /path/to/modules/rt2500.ko' proberen :)

Via knoppix is ook een prima methode overigens :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2005 20:26 ]

Pagina: 1