image maken en terug zetten na format c

Pagina: 1
Acties:

• Debtor
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:59
Ik heb een nieuw moederbord gekocht en wil die dus vervangen met de oude. Nu was ik eerst van plan om me HD helemaal leeg te maken en alles opnieuw installeren. Maar ik heb aardig wat programma's en omdat nou allemaal opnieuw een voor een te installeren ben ik morge nog niet klaar.

Mijn oog viel dus op een image maken van je HD. Ik heb er totaal geen ervaring mee en heb een berg topics door gelezen maar nergens echt antwoord op miijn vragen.

Ik heb het programma Acronis True Image gedownload en het ziet er voor mij duidelijk uit.

Mijn vraag is hoe moet ik nou precies te werk gaan?
Image maken naar 2e partitie op HD of dvd?

Ik hoop dat iemand het duidelijk uit kan leggen want wil zo weinig mogelijk problemen tegen komen :)

alvast bedankt

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt gewoon een image maken, ik ken het prog niet helemaal maar het zal wel net als nortonghost een aantal opties geven (andere disk, netwerk, CD/DVD).

Wat ik me alleen afvraag, je hebt een nieuw mobo gekocht. Ik neem aan dat dat ook gaat om een andere chipset, evt cpu enz. Dat kun je wel een image gaan maken, maar dan loop je wel de kans dat die niet goed gaat werken, omdat windows er over het algemeen niet zo happig op is als het ding ineens op totaal andere hardware moet gaan draaien (in 95% van de gevallen is dit gewoon gelijk crashen).

Je kunt dus beter gewoon de progs opnieuw installeren die je nodig hebt als het dus gaat om een ander mobo en je image maken nadat je een verse install hebt gedraaid.

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Het kan aan mij liggen hoor, maar als je eerst een image maakt, format c: doet en het daarna weer terugzet kun je net zo goed meteen je harde schijf naar het nieuwe moederbord overprikken :+.

[ Voor 5% gewijzigd door Wouter Tinus op 05-11-2005 10:35 ]

Professioneel Hyves-weigeraar

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Terw_Dan zegt het goed, door andere chipsets op je mobo, kan het zijn dat je installatie totaal niet werkt op een andere plank.

Met het programma sysprep kan je hardware specifieke drivers uit je windows halen.

Als je je installatie door sysprep haalt, en daarna je image draait, dan je mobo vervangt, image terug zetten en rebooten, zal windows je vragen om drivers, en je moet opnieuw je windows key invullen, van office weet ik het niet zeker (mits je dat hebt dan).

Microsoft Sysprep How-To

Ey!! Macarena \o/

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

RaZ schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 10:43:
Terw_Dan zegt het goed, door andere chipsets op je mobo, kan het zijn dat je installatie totaal niet werkt op een andere plank.

Met het programma sysprep kan je hardware specifieke drivers uit je windows halen.

Als je je installatie door sysprep haalt, en daarna je image draait, dan je mobo vervangt, image terug zetten en rebooten, zal windows je vragen om drivers, en je moet opnieuw je windows key invullen, van office weet ik het niet zeker (mits je dat hebt dan).

Microsoft Sysprep How-To
Is een verse windows install dan niet sneller en makkelijker?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Een image kan je met Norton iig niet op dezelfde fysieke schijf zetten. Daarvoor heb je een extern medium nodig.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Terw_Dan schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 10:43:
[...]

Is een verse windows install dan niet sneller en makkelijker?
Alle geinstalleerde software blijft werken, in tegenstelling tot een verse format.

Sysprep duurt maar paar minuten, daarna maak je een image, duurt ook niet zolang. Mobo omzetten, image terug zetten, rebooten, en dan enkel de nieuwe hardware voorzien van de driverse van de CD van je mobo, en klaar ben je.

Een verse installatie van windows, inclusief alle software duurt wel iets langer. Zeg dat je met sysprep ongeveer 1-2 uurtjes kwijt ben. (inclusief ombouwen van het mobo.

Een verrse installatie duurt bij mij veel langer, aangezien alles opnieuw gedownload en geinstalleerd moet worden,
Borromini schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 10:49:
Een image kan je met Norton iig niet op dezelfde fysieke schijf zetten. Daarvoor heb je een extern medium nodig.
Wel als op je HDD 2 partitions hebt, waarvan je C kleiner of gelijk is aan de andere, dan kan je met ghost een partition dumpen naar een andere.

[ Voor 20% gewijzigd door RaZ op 05-11-2005 10:51 ]

Ey!! Macarena \o/

• Debtor
tis een beetje onduidelijk allemaal voor mij, maar wat ik dus opmaak is:

Dat je geen totale image kan maken van je c shijf omdat er een nieuw moederbord ingaat. Dus ik dacht is het ook mogelijk om dan alleen al je programma's een image van te maken en dan met het nieuw moederbord je c schijf te wissen en dan een verse windows xp erop en dan alle programm's weer terug zetten met de image?
Alleen waar moet ik me image neerzetten op mijn 2e partitie die niet geformat word of een dvd?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Debtor schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 11:28:
tis een beetje onduidelijk allemaal voor mij, maar wat ik dus opmaak is:

Dat je geen totale image kan maken van je c shijf omdat er een nieuw moederbord ingaat. Dus ik dacht is het ook mogelijk om dan alleen al je programma's een image van te maken en dan met het nieuw moederbord je c schijf te wissen en dan een verse windows xp erop en dan alle programm's weer terug zetten met de image?
Alleen waar moet ik me image neerzetten op mijn 2e partitie die niet geformat word of een dvd?
Je kunt wel een totale image maken, maar die zal dus niet werken.
Je kunt dus ook niet een image maken van enkel je programmas, gezien deze ook in je register staan enz.
Persoonlijk zou ik gewoon alles opnieuw installeren, maar je kunt ook met sysprep aan de gang als je geen zin hebt in een totaal nieuwe install.

• Debtor
Terw_Dan schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 11:33:
[...]

Je kunt wel een totale image maken, maar die zal dus niet werken.
Je kunt dus ook niet een image maken van enkel je programmas, gezien deze ook in je register staan enz.
Persoonlijk zou ik gewoon alles opnieuw installeren, maar je kunt ook met sysprep aan de gang als je geen zin hebt in een totaal nieuwe install.
Ik installeer alles dan wel opnieuw heb ik ook de minste kans op problemen. Bedankt voor jullie snelle hulp :)

• Debtor
zo me nieuwe moederbord zit erin en zit nu gewoon in windows zonder format c :? . Alleen ik wil toch wel effe een verse installatie erop maar als ik de windows xp cd erin doe en start opnieuw op kan ik dus helemaal niet kiezen om vanaf de cd op te starten wat het altijd gedaan heeft :? .
Wat doe ik fout?

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-03 17:00
Debtor schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 20:38:
zo me nieuwe moederbord zit erin en zit nu gewoon in windows zonder format c :? . Alleen ik wil toch wel effe een verse installatie erop maar als ik de windows xp cd erin doe en start opnieuw op kan ik dus helemaal niet kiezen om vanaf de cd op te starten wat het altijd gedaan heeft :? .
Wat doe ik fout?
Dus je hebt je Windows installatie, die werkte op het oude moederbord, nu draaiende op het nieuwe moederbord, doordat je simpel de harde schijf overgezet hebt naar een aansluiting op het nieuwe moederbord?

Je moet er vanzelfsprekend voor zorgen dat je cd/dvd-speler, met de Windows cd, in het bios ingesteld staat om van te booten en hoger in het lijstje, dus eerder gekozen, dan je harddisk.
Pagina: 1