[OC] Voeding??

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

• WingsOfFury
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-10-2018
Ik heb mijn CPU overgeclockt naar 2,6 gig (een 64 3200+), maar verder kan hij niet. Terwijl ik heb gehoord dat hij 3,2 moet halen ofzoiets. Dit komt als het goed is door mijn voeding/CPU-stroomvoorziening, hij geeft nu maar 1.550 volt aan de CPU. Dit zou zelfs volgens het boekje 1.650 moeten zijn.

Nu heb ik gehoord dat het mogelijk is je voeding over te clocken, of iig de voltages naar je CPU. Maar daar heb ik een paar vragen over:

1. Is het gegarandeert dat je CPU op deze manier heter word? Met heter bedoel ik echt 10 graden dan normaal.
2. Is het mogelijk dat de draadjes naar je MOBO doorbranden omdat die meer stroom krijgen dan ze aan kunnen?
3. Kun je je hele CPU kapot maken, of hooguit je voeding?
4. Hoe kan ik dit doen? Niet in de bios, volgens mij, dus weet iemand een goed en stabiel progje hiervoor?
5. Als ik de voeding over clock in windows (met een progje) laat hij de overclocking dan wel altijd? Anders zou hij crashen bij het laden van de bios -> CPU OC word geladen, maar voeding OC niet...

Alvast bedankt! Dit OC-en is echt lachen en verslavend, totdat er iets kapot gaat :)

• Sir_G-nius
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01 13:26

Sir_G-nius

- - -

WingsOfFury schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 04:03:
Ik heb mijn CPU overgeclockt naar 2,6 gig (een 64 3200+), maar verder kan hij niet. Terwijl ik heb gehoord dat hij 3,2 moet halen ofzoiets. Dit komt als het goed is door mijn voeding/CPU-stroomvoorziening, hij geeft nu maar 1.550 volt aan de CPU. Dit zou zelfs volgens het boekje 1.650 moeten zijn.
Ik weet niet wat voor koeling je hebt? En met zekerheid zeggen dat tie de 3,2 haalt vind ik ook knap, heeft tie dat al ooit gehaald dan?
Nu heb ik gehoord dat het mogelijk is je voeding over te clocken, of iig de voltages naar je CPU. Maar daar heb ik een paar vragen over:

1. Is het gegarandeert dat je CPU op deze manier heter word? Met heter bedoel ik echt 10 graden dan normaal.
2. Is het mogelijk dat de draadjes naar je MOBO doorbranden omdat die meer stroom krijgen dan ze aan kunnen?
4. Hoe kan ik dit doen? Niet in de bios, volgens mij, dus weet iemand een goed en stabiel progje hiervoor?
5. Als ik de voeding over clock in windows (met een progje) laat hij de overclocking dan wel altijd? Anders zou hij crashen bij het laden van de bios -> CPU OC word geladen, maar voeding OC niet...

Alvast bedankt! Dit OC-en is echt lachen en verslavend, totdat er iets kapot gaat :)
Over voeding overclocken heb ik nog nooit niets gehoord. Ik weet wel dat er voedingen zijn (Tagan volgens mij) die aan de achterkant een draai knop hebben om je 3.3V, 12V-lijn bij te kunnen stellen als ze ingezakt zijn.
Maar als je voortaan ook even vermeld over wat voeding het nu gaat, en wa de rest van je hardware is. Dan kunnen we al beter meedenken... B)

Verwijderd

In het puntje 5 zegt hij dat wel van de voeding te overklokken maar dat bedoelt hij vast niet hoor. ;) Vervang "voeding" daar door "cpu"

@TS: als ik het juist voorheb overklok je nu met een programmaatje ? Stel je dan ook je voltage in met dat programmaatje of stel je je voltage in in de bios? Heb beiden al geprobeerd en naar mijn ervaring krijg je met een programma je voltage niet hoger dan een bepaalde waarde (ongeveer dat wat jij nioemt) maar gaat dit in de bios wel. Als je dus tot nu toe je voltage hebt ingesteld met een programma, stel het dan eens hoger in in de bios. Kans is reeel dat je dan wel een hoger voltage krijgt. Het overklokken zelf kan je dan nog altijd met een programma doen.

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:14
ik denk eerder dat hij het over vcore heeft. Maar Topicstarter als je er zo weinig van af weet waarom begin je er dan eigenlijk aan 8)7

Ten eerste het is nooit gegarandeert dat een processor een bapaalde overclock haalt. En draadjes die naar de CPU lopen :+ nooit van gehoord, maar als een Motherboard een hogere vcore kan halen kan je er van uit gaan dat hij daar op is getest (of je moet zelf een vcore mod gaan doen). Met overclocken is het mogelijk dat je CPU kapot gaat ja, maar dat gebeurt niet zo heel snel meestal geeft ie fouten en als je de cpu terugclockt dan is er niets mis meer.

Een voeding kan je niet overclocken :Y) , dus kapot gaan zou ie niet zo snel, het is wel aan te raden om een goede voeding te hebben en geen Q-tec. sweex of ander bagger model. Want de goede voedingen hebben stabielere voltages.

op vraag 4 vcore kan je verhogen in de bios meestal. (maar aangezien je geen systeemspecs hebt gepost)

vraag 5, in windows overclocken werkt altijd minder dan dat je het gewoon in de bios doet. Maar je kan wel makkelijk stapje voor stapje testen of het werkt. En kijken of het stabiel is, als het stabiel is kan je het in de bios gaan veranderen.

Maar nogmaals volgens mij heb je er zo weinig verstand van probeer eens wat meer informatie te zoeken. Dan hier meteen je vraag neer kwakken

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022

• WingsOfFury
Oops, misschien niet genoeg info gegeven. En 1300A, draadjes naar de CPU heb ik ook nog nooit van gehoord hoor??

Ik heb een Tagan I-Xeye 420 watt. Ik heb mijn huidige instellingen via de BIOS, en daar haal ik maar 1.550 volt, terwijl in het boekje 1.650 volt staat.

Maar ik heb van een maat van mij gehoord dat het mogelijk moet zijn. Een vriend van hem (of hij had het op internet gelezen) had 3.2 gig gehaald met een 3000+ Ik zei dat de mijne instabiel werd op de 2,7 gig en toen zei hij dat ik dan mijn voeding zou moeten overclocken, zodat mijn CPU meer stroom kan krijgen (ipv de 1.550 volt dus) en het "langer" volhoud, minstens tot 3,2 gig dus.

Aan de achterkant van mijn tagen heb ik trouwens geen draaiknop. Mijne kostte maar 90 euro (dacht ik) en dat is 1 van de goedkoopste, daar zal het wel aan liggen.

En de FAQ die heb ik al een paar keer gelezen, ook voor dat ik deze topic starte, maar daar staat het niet in.

Als het niet mogelijk is, denk ik dat hij bedoelt dat ik een 500 watt ofzo zou moeten kopen, en dat die wel 1.650 of 1.750 volt haalt ofzo. Of zijn die voltages altijd gelijk per voeding?

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-01 19:22
dan moet je in je bios je Vcore spanning dus verhogen naar de gewenste hoogte die je wil. je komt er gouw genoeg achter als je pc het niet trekt :+

Verwijderd

ge weet dus echt niet wa ge zegt of waar ge mee bezig zijt he
1 dat ge u Vcore niet hoger kunt zette heeft totaal nix met u voeding te maken maar met u mobo

2 de voeding die de spanningen kan regelen zijn de OCZ powerstreams

3 een amd 3200 @3200 is HEEL erg knap dus ik snap niet waarom je niet tevreden bent met 2.6

4 zit je nog te werken op luchtkoeling? want let er dan op dat u cpu niet verbrand

• kippy
  • Laatst online: 18:38
WingsOfFury schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 13:38:
Oops, misschien niet genoeg info gegeven. En 1300A, draadjes naar de CPU heb ik ook nog nooit van gehoord hoor??

Ik heb een Tagan I-Xeye 420 watt. Ik heb mijn huidige instellingen via de BIOS, en daar haal ik maar 1.550 volt, terwijl in het boekje 1.650 volt staat.

Maar ik heb van een maat van mij gehoord dat het mogelijk moet zijn. Een vriend van hem (of hij had het op internet gelezen) had 3.2 gig gehaald met een 3000+ Ik zei dat de mijne instabiel werd op de 2,7 gig en toen zei hij dat ik dan mijn voeding zou moeten overclocken, zodat mijn CPU meer stroom kan krijgen (ipv de 1.550 volt dus) en het "langer" volhoud, minstens tot 3,2 gig dus.

Aan de achterkant van mijn tagen heb ik trouwens geen draaiknop. Mijne kostte maar 90 euro (dacht ik) en dat is 1 van de goedkoopste, daar zal het wel aan liggen.

En de FAQ die heb ik al een paar keer gelezen, ook voor dat ik deze topic starte, maar daar staat het niet in.

Als het niet mogelijk is, denk ik dat hij bedoelt dat ik een 500 watt ofzo zou moeten kopen, en dat die wel 1.650 of 1.750 volt haalt ofzo. Of zijn die voltages altijd gelijk per voeding?
Met een 3000+ 3.2 GHz halen is vrij moeilijk, dan heb je zoizo een goede core nodig. Bijvoorbeeld een vice, die clocked namelijk al wat verder. Maar dan nog 3.2 GHz is best veel dan heb je waarschijnlijk otch iets van stickstof of droog ijs nodig.
Ik vind zelf een 3200+ op 2,6 Ghz laten lopen helemaal niet slecht. Maar ik denk dat je toch eens terug moet naar je vriend en nog eens moet vragen wat hij bedoelde.

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-02 21:47

DefLite

Why so serious?

Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 13:49:
ge weet dus echt niet wa ge zegt of waar ge mee bezig zijt he
1 dat ge u Vcore niet hoger kunt zette heeft totaal nix met u voeding te maken maar met u mobo

2 de voeding die de spanningen kan regelen zijn de OCZ powerstreams

3 een amd 3200 @3200 is HEEL erg knap dus ik snap niet waarom je niet tevreden bent met 2.6

4 zit je nog te werken op luchtkoeling? want let er dan op dat u cpu niet verbrand
ik snap opmerking 3 niet echt :P
verder ik zou het erg knap vinden als jij 3,2 GH zou halen zonder waterkoieling of iets dergelijks

Verwijderd

Zet die 3.2 GHz maar uit je hoofd, die haal je toch nooit met luchtkoeling(of je moet heel veel geluk hebben). En zoals reeds gezegd: voeding heeft niets met Vcore te maken, je huidige voeding zal wel heel goed zijn.
Als je Vcore niet hoger kan is die misschien gelocked op een veilige marge in de bios ofzo en moet je die beveiliging nog eens extra uitschakelen om hoger te kunnen instellen. Als dit niet het geval is heb je gewoon pech en heb je nu eenmaal een moederbord waar je niets hoger kan instellen.
En nogmaals: wees blij met 2.6 GHz want dat is al een heel mooie overklok.

• WingsOfFury
Ok, vooruit dan, ik hou hem wel op 2.6

En ik weet wel waar ik het over heb, maar dit is eigenlijk een vraag die ik voor mijn maat stel, zeg maar. Ik weet ook wel dat ik de CPU meer stroom geef met Vcore, maar hij had het over de voeding overclocken, dus ikdacht: ik vraag het even :)

En ik heb een Thermaltake Big Typhoon, lucht gekoelt dus. Het kan best dat hij het over een water/ijs/stikstof gekoelde pc had.

Omdat mijn pc nu 36 graden load is en 30 idle, dacht ik dat hij mss nog wel hoger zou kunnen, maar ik denk dat mijn Vcore gelockt is dan, ik zal wel zoeken of ik die kan unlocken, maar dat heb ik tot nu toe nog niet gevonden.

Bedankt voor jullie hulp!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
5. Als ik de voeding over clock in windows (met een progje) laat hij de overclocking dan wel altijd?
1. Ja, meer stroom is altijd temp verhoging, vooral met luchtkoeling.
2. Die draadjes zijn wel op wat meer berekend, wel zo veilig nietwaar :)
3. Als je de CPU temp niet in de gaten houdt brandt er sowieso wat door. Een beetje voeding heeft overvoltage protection, dan springt hoogstens je zekering eruit (vd voeding).
4. Ik heb nog nooit van voeding overclocken gehoord
5. Zie punt 4

Suc6

Instagram / YouTube

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:51

sapphire

Die-hard pruts0r

maar ik denk dat mijn Vcore gelockt is dan, ik zal wel zoeken of ik die kan unlocken, maar dat heb ik tot nu toe nog niet gevonden.

Bedankt voor jullie hulp!
jaja, als je er verstand van had weet je dat een Vcore niet gelocked is, maar dat er gewoon door de fabrikant een maximum in de bios is ingesteld.
Dan kun je of een gemodde bios gaan zoeken of een Vmod doen, maar jij mag het unlocken noemen, jij bent immers de gene die er verstand van heeft ;)

Gabriël AM5

• WingsOfFury
Een maximum is toch een lock of niet dan?

OFF TOPIC!

Verwijderd

Ga eerst eens wat lezen over OCén ....

• Cougar
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-12-2025
"En ik weet wel waar ik het over heb"

"denk dat mijn Vcore gelockt is dan, ik zal wel zoeken of ik die kan unlocken"
:X

Om heel eerlijk te zijn zonder geflame, ga eens de oc faq lezen. Daar staat alle informatie die je nodig hebt voor de oc-basics.

• WingsOfFury
Dit staat er niet in!

En het is wel mogelijk om je voeding over te clocken, misschien noemen jullie het anders, maar met ClockGen kan ik 1.680 volt halen.

Ga het nu ff testen :)

Verwijderd

WingsOfFury schreef op zondag 06 november 2005 @ 01:56:
Dit staat er niet in!

En het is wel mogelijk om je voeding over te clocken, misschien noemen jullie het anders, maar met ClockGen kan ik 1.680 volt halen.

Ga het nu ff testen :)
Dit toont nog eens aan dat je niet weet waar je het over hebt. 8)7 8)7 8)7

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:52
Nee, daarmee overclock je je voeding niet. In je voeding gebeurt nog steeds hetzelfde, ook als je dat programma gebruikt (wat ik zelf niet ken overigens).
Wat jij bedoelt is om meer spanning naar je CPU te sturen. De hoogte van de spanning die naar je CPU gestuurd wordt, wordt geregeld door je voltage regulators op je moederbord. Daar heeft je voeding niet veel mee te maken dus. Wil je een hogere spanning, dan pas je die aan in je BIOS, die de voltage regulators dan aanstuurt. Wil je nog hoger dan je BIOS aangeeft, dan kan je je moederbord gaan modden.
Een voeding overklokken.. wat heeft een voeding met een klok te maken?

• WingsOfFury
O nee, dan moet je gaan solderen, dan kan het wel.

Ja, ik wou ook meer volt in mijn CPU, maar die maat van mij zei dat je je voeding kon overclocken, en omdat ik zo de topic dus ben gestart heb ik dat maar gewoon aangehouden.

CPU/VGA overklokken, wat hebben die dan met een klok te maken? Omg, lekker niveau hiero.

• LWY
  • Laatst online: 29-07-2022

LWY

= Louie

WingsOfFury schreef op zondag 06 november 2005 @ 02:22:
CPU/VGA overklokken, wat hebben die dan met een klok te maken? Omg, lekker niveau hiero.
Volgens mij is er niks mis met het niveau hier? Elke CPU heeft een eigen klok die een bepaald aantal keer per seconde "tikt", per "tik" (of cycle), wordt een instructie uitgevoerd. In het geval van jouw 3200+ zijn dat dus 2.600.000.000 cycles per seconde. Bij overklokken verhoog je het aantal cycles per seconde, ofwel je laat de klok sneller "tikken". Zie daar het verband tussen een CPU en een klok.
Bij een voeding werkt het compleet anders, er wordt geen gebruik gemaakt van een klok die je sneller of langzamer zet, maar van spanningsregelaars die je hoger of lager zet. Een voeding kan je dus niet overklokken, want er is geen klok.

Nofi, maar als je dit nog niet eens weet kan je beter even de faq gaan lezen ofzo, voordat je straks met een gebraden CPU zit.

• WingsOfFury
Ik weet niet hoe tolerant ze hier zijn, maar aangezien ik nergens gescheld zie staan, zal ik het maar zo laten.

Bedankt voor jullie hulp...

Verwijderd

WingsOfFury schreef op zondag 06 november 2005 @ 03:41:
Ik weet niet hoe tolerant ze hier zijn, maar aangezien ik nergens gescheld zie staan, zal ik het maar zo laten.

Bedankt voor jullie hulp...
Persoonlijk hoop ik dat dit je laatste topic is, tenzij je volgende keer iets beter op de hoogte bent.
Beste jongen, overklokken is niet aan jouw bestemd. je weet blijkbaar de b*llen van computers..

Echt geen flame intended.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Nou, dit topic gaat maar dicht voordat we een hele flamewar gaan krijgen :/

Verder staat in de faq toch echt de nodige informatie. 't is welliswaar niet toegespitst op 1 type moderbord of processor, maar 't is gewoon basiskennis die je nodig hebt bij overclocken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.