Pentium pro en voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

• parm
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-03 01:55
Ik heb mezelf een pentium pro moederbord aangeschaft via Ebay, puur omdat ik mezelf een pc in mekaar wou knutselen.

Afbeeldingslocatie: http://img467.imageshack.us/img467/9962/pentiumpro8mh.jpg

Goed, u ziet de omcirkelde poort op het moederbord voor de voeding. Daarvoor heb ik me eergisteren een voeding met 20-PIN ATX connector gekocht.

Op deze voeding staat er een I/O schakelaar. Aangezien de voeding nieuw is lijkt me dat enkel een schakelaar om de computer volledig van het electriciteitsnetwerk af te sluiten (bijv. bij bliksem).

Hoe dien ik dan de computer aan te steken? Immers, als ik de voeding op I zet (aan), dan reageert de computer niet. Ik krijg geen "zoem"-geluid te horen, zoals iedere computer dat doet.

Ik keek even in mijn desktop, en daar zag ik dat de knop om de PC aan te zetten was verbonden via enkele kleine draadjes naar het moederbord. Ik weet dat de tweede, kleine rode cirkel op de foto onduidelijk is, daar staan 3 pinnetjes. Zouden dat de pinnetjes zijn waarmee ik dan iets moet aansluiten, om zo m'n computer aan te zetten ?

En naar wat moet ik specifiek vragen in de computerwinkel ?
Niemand een pentium pro in huis? :>.

Bijkomende vraag : Ik heb geen AGP-poorten op dit moederbord.
Ik heb wel al gelezen (google) over PCI-grafische kaarten.

Als iemand nog eentje wil verkopen aan mij tegen een laag prijsje, dan mag je het altijd melden in deze post.
(Ik wil echt geen pentium pro met een Geforce kaart !)

[ Voor 11% gewijzigd door parm op 05-11-2005 01:18 ]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Zat er geen handleiding bij? Daar staat normaal mooi in beschreven hoe je de startknop van de behuizing op het moederbord kan aansluiten.
Als iemand nog eentje wil verkopen aan mij tegen een laag prijsje, dan mag je het altijd melden in deze post.
http://tweakers.net/aanbod ;)

March of the Eagles

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

zit er niet ergens een header waar je vanalles op kan aansluiten?
meestal rechtsonder iig...
daar sluit je vaak de ledjes en de knopjes aan.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik zie bij de IDE poorten ook een hele rij pinnen zitten. Volgens mij moet je daar iets aansluiten. Ga kortstondig met een schroevendraaier langs die pinnen, zo kun je erachter komen welke twee pinnen je nodig bent voor de power-on switch. De andere pinnen daar vlakbij zijn voor de reset-switch, hd-led, power-led en pc-speaker. Succes. :)
Rye schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 01:25:
Nou, op dat moederbord zal je die pinnetjes niet vinden, je moet een AT voeding hebben en die je nu gebruikt is een ATX.
Die omcircelde connector is toch echt een ATX variant hoor. Het is alleen niet te hopen dat deze een afwijkende pin-out heeft als het OEM bordje is.

[ Voor 40% gewijzigd door PD2JK op 05-11-2005 01:28 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

Nou, op dat moederbord zal je die pinnetjes niet vinden, je moet een AT voeding hebben en die je nu gebruikt is een ATX.

Een ATX voeding moet een signaal krijgen via het moederbord wil hij aangaan, een AT kan je gewoon aanzetten doormiddel van een schakelaar die direct met de voeding verbonden is.

Of zoek een guide op waarmee je toch je voeding kan aanzetten of koop een AT voeding voor een paar eurotjes.

En als ik jou was zou ik toch voor een Nvidia kaart gaan, want die waren toen de tijd de beste met hun Riva kaartjes

www.ping-win.nl

• parm

Een ATX voeding moet een signaal krijgen via het moederbord wil hij aangaan, een AT kan je gewoon aanzetten doormiddel van een schakelaar die direct met de voeding verbonden is.

Of zoek een guide op waarmee je toch je voeding kan aanzetten of koop een AT voeding voor een paar eurotjes.

En als ik jou was zou ik toch voor een Nvidia kaart gaan, want die waren toen de tijd de beste met hun Riva kaartjes
Dus jij denkt dat het enkel aan de voeding ligt.
Als ik een AT-voeding zou gebruiken, dan zou de PC wel meteen aangaan?

[ Voor 9% gewijzigd door parm op 05-11-2005 01:30 ]

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 07:51
Kijk eens goed naar het moederbord en probeer uit te zoeken wel merk en type het moederbord is. Dan kan je de handleiding downloaden en ben je al een stap verder.

Het is wel degelijk een ATX connector hoor. Een AT-connector was toch gewoon 1 rij pinnetjes?

[ Voor 14% gewijzigd door D-Three op 05-11-2005 01:31 ]

• mr_petit
  • Laatst online: 15:38

mr_petit

opperprutser

Misschien is het handig als de TS eerst ff het merk en type mobo post.
Meestal zijn handleidingen gewoon te downloaden bij de fabrikant.

Voor zover ik kan zien is het ook ATX (zowel voeding als bord layout)

[ Voor 22% gewijzigd door mr_petit op 05-11-2005 01:31 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• parm
mr_petit schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 01:31:
Misschien is het handig als de TS eerst ff het merk en type mobo post.
Meestal zijn handleidingen gewoon te downloaden bij de fabrikant.

Voor zover ik kan zien is het ook ATX (zowel voeding als bord layout)
Dat is het 'm ook net. Ik heb dat moederbord via Ebay.
Ik zal even de verkoper contacteren.

Toch bedankt reeds allemaal voor jullie (snelle) hulp! :Y)

• D-Three
parm schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 01:33:
[...]

Dat is het 'm ook net. Ik heb dat moederbord via Ebay.
Ik zal even de verkoper contacteren.

Toch bedankt reeds allemaal voor jullie (snelle) hulp! :Y)
Kan je meestal gewoon aflezen van het moederbord.

• mr_petit
  • Laatst online: 15:38

mr_petit

opperprutser

anders kom je met een fcc id altijd nog een heel end.

"man is not truly one, but truly two,"

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Laagvliegerke schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 01:33:
[...]

Kan je meestal gewoon aflezen van het moederbord.
Inderdaad, tik eens wat grote/opvallende letters/nummers in die op het moederbord staan. Op barcode-stickertjes bijvoorbeeld. :)

• parm
Hmmm...

Onderaan het moederbord hangt wel een stickertje met daarop :

O004 250497
2244 ATX-PPRO

(Ik weet hier echt niet veel over)

- edit
nog iets gevonden :

AA 655391-408

[ Voor 15% gewijzigd door parm op 05-11-2005 01:40 ]

• D-Three
Nieuw google record! (met een beetje geluk ;))
ftp://download.intel.com/...ktop/vs440fx/28181203.pdf

[ Voor 25% gewijzigd door D-Three op 05-11-2005 01:40 ]

• parm
... dat was snel !
Bedankt ! :D

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Vreemd.

Kom ik deze foto tegen, is precies dezelfde als die van parm alleen groter?
http://www.claancy.net/ars/ppro.jpg

aah ok. :P

[ Voor 72% gewijzigd door PD2JK op 05-11-2005 01:44 ]

• parm
ja, ik had mijn camera niet bij, typte ik gewoon pentium pro in, in google, en het moederbord is echt 100% hetzelfde als de mijne ;)
.. En die heb ik bewerkt. (met paint weliswaar)

[ Voor 17% gewijzigd door parm op 05-11-2005 01:45 ]

• D-Three
Volgens dat document is die driepolige connector die je omcirkeld hebt, gewoon een fan connector. Hadden we kunnen weten natuurlijk :)
Wat jij nodig hebt, is connector J10H1. Zie pagina 20 en 25 in dat document.
parm schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 01:44:
ja, ik had mijn camera niet bij, typte ik gewoon pentium pro in, in google, en het moederbord is echt 100% hetzelfde als de mijne ;)
.. En die heb ik bewerkt. (met paint weliswaar)
Lol! Wel, je had je handleiding ook zo kunnen vinden. Tik "pentium pro" in en de 1ste link heb je hem ;) Klop niet volledig maar de link naar de handleiding staat wel op dezelfde site :+

[ Voor 57% gewijzigd door D-Three op 05-11-2005 01:51 ]

• D-Three
moest edit zijn 8)7

[ Voor 94% gewijzigd door D-Three op 05-11-2005 01:47 ]

• parm
Laagvliegerke schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 01:45:
Volgens dat document is die driepolige connector die je omcirkeld hebt, gewoon een fan connector. Hadden we kunnen weten natuurlijk :)
Wat jij nodig hebt, is connector J10H1. Zie pagina 20 en 25 in dat document.
Inderdaad... Power ON.
Dan heb ik toch zo'n draadje nodig, toch ?
Hoe noemt zo'n draadje precies ? Zo weet ik wat ik moet vragen aan mijn PCwinkel :)

----
Laagvliegerke schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 01:45:
Lol! Wel, je had je handleiding ook zo kunnen vinden. Tik "pentium pro" in en de 1ste link heb je hem ;)
Oeps... :X

[ Voor 22% gewijzigd door parm op 05-11-2005 01:49 ]

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Heb je nog geen kast waar je het bord in gaat bouwen dan? Daar zitten die draadjes en knoppen aan vast namelijk. Om gewoon even te testen kun je de twee pinnen dus verbinden met een schroevendraaier of iets dergelijks...

• parm
Prutz0r schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 01:52:
Heb je nog geen kast waar je het bord in gaat bouwen dan? Daar zitten die draadjes en knoppen aan vast namelijk. Om gewoon even te testen kun je de twee pinnen dus verbinden met een schroevendraaier of iets dergelijks...
Nee, nog niet :)
Het is de eerste keer dat ik een PC bouw.. Nooit gedacht dat ik zoveel bij zou leren.
Om gewoon even te testen kun je de twee pinnen dus verbinden met een schroevendraaier of iets dergelijks...
hahah :D dit werkt
Grappig, eigenlijk :*)

[ Voor 17% gewijzigd door parm op 05-11-2005 01:56 ]

• D-Three
Tja. Dat is gewoon de power knop :D Geen idee of ze zo'n dingen los verkopen. Ik heb hier wel iets liggen dat ik zelf gemaakt heb maar West-Vlaanderen zal wel niet bij de duur zijn? ;)
Je moet gewoon die twee pinnen eventjes kortsluiten. Dat kan je eventueel met een schroevendraaiertje ofzo doen. Wel opletten natuurlijk!!! Anders zelf zo'n schakelaar maken of solderen?

[ Voor 3% gewijzigd door D-Three op 05-11-2005 01:55 ]

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

ik wil net zeggen; DUDE! een P-pro op een echt intelboard _/-\o_ wees trots

Aunt bunny is coming to get me!

• parm
Laagvliegerke schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 01:54:
Tja. Dat is gewoon de power knop :D Geen idee of ze zo'n dingen los verkopen. Ik heb hier wel iets liggen dat ik zelf gemaakt heb maar West-Vlaanderen zal wel niet bij de duur zijn? ;)
Je moet gewoon die twee pinnen eventjes kortsluiten. Dat kan je eventueel met een schroevendraaiertje ofzo doen. Wel opletten natuurlijk!!! Anders zelf zo'n schakelaar maken of solderen?
Wel, voorlopig kan ik er wel iedere keer een schroevendraaier tegenhouden. Niet zoveel werk, toch :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG Beleid
en
GoT Huisregels

Gefeliciteerd... je hebt het wiel opnieuw uitgevonden :o

Dit is namelijk een...

een...

ATX moederbord 8)7

En ook al is dit een van de oudste ATX borden, hoe hij aangesloten moet worden en hoe hij aangezet moet worden is exact hetzelfde als bij de nieuwste So939/775 systemen - stekker van voeding in moederbord, twee pinnetjes op moederbord waar je de powerknop op aansluit (of een schroevendraaier, of twee draadjes die je tegen elkaar kunt houden).

Nu kan het zijn dat je als beginner bovenstaande niet weet, maar als je het PMG Beleid aangehouden had, en voor je postte opgezocht had wat voor bord je had en vervolgens daar de handleiding van had gedownload, had je dat dus wel geweten :z

Sowieso getuigt het van een wat rare houding om de verkoper te gaan lastigvallen voor je zelf gewoon de echte basisstappen genomen hebt die hierboven (en in het Beleid) beschreven staan. Dat een bord wat ouder is betekent allerminst dat je die over mag slaan :o

Rye, de TS schroeft voor het eerst een PC in elkaar, maar zo'n excuus heb jij niet. Wat je daar schrijft is volstrekt loze geblaat :/ dit is getuige zowel pic als text van de topicstart een ATX bord.

Verder inhoudelijk:

Het los willen halen van PC bij onweer kan zinnig zijn, maar de grootste gevaar is niet het stroomnet (daar zitten tig zekeringen tussen inslagplek en PC), maar netwerkaansluitingen en dan met name telefoonmodems - daar is namelijk geheel geen zekering aanwezig en wordt de aansluiting ook nog eens direct in het low-voltage gedeelte van het moederbord geleid.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.