SATA RAID0 tijdelijk vervangen

Pagina: 1
Acties:

• JJr
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

JJr

The Future Awaits

Topicstarter
Ik heb hier een SATA hardeschijf uit een pc die kapot is (de pc, niet de harddisk). Nu wil ik van deze schijf een backup maken.

Nu heb ik op mijn eigen pc een RAID0 draaien van 2 SATA-schijven. Deze wil ik dus tijdelijk vervangen door die ene schijf.

Is het een kwestie van even schijven loshalen, andere eraan hangen, backup maken en de boel weer omwisselen. Of ben ik dan mijn bestaande RAID set kwijt?

Het gaat om een Intel SATA RAID controller van een Asus P4P800 Deluxe.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:21
Geen enkel probleem, de informatie dat het een RAID-array is staat niet in de controller, maar op de schijven, een losse HD aansluiten is dan ook geen enkel probleem

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

*trrrrrrrrrring*

Het is een stripe set.
dus even een losse HDD aansluiten heeft weinig zin omdat bij een stripe set de data verdeeld wordt over 2 disks.
1 disk pleite is inconsistent data.

RAID FAQ

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:20
Geloof niet dat hij dat bedoelt, maar ik vind het een vage TS, kan er niet precies uit opmaken wat je nou wil en waarom, is allemaal erg onlogisch. Als ik het zo lees kan het veel makkelijker: gewoon die HD uit de kapotte pc aan die Asus met RAID hangen en de boel kopiëren.

Verwijderd

BackSlash32 schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 10:45:
*trrrrrrrrrring*

Het is een stripe set.
dus even een losse HDD aansluiten heeft weinig zin omdat bij een stripe set de data verdeeld wordt over 2 disks.
1 disk pleite is inconsistent data.

RAID FAQ
Yes, helemaal gelijk.

Je zal toch iets anders moeten proberen om je backup te kunnen draaien, bijv met Winrar & op cd fikken :)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Beetje weinig info :)

Wil je die schijf die je wil backuppen in z'n eentje aan die PC hangen en dan backuppen op CD of DVD? Dat kan gewoon
Wil je backuppen van die schijf naar je RAID array? Dat kan alleen als je nog meer SATA poorten hebt dan die 2 die je gebruikt nu, want je wilt je RAID array natuurlijk wel gewoon draaiend houden ;)

Dus, waar moet de data naartoe en hoeveel poorten heb je :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-02 13:05
Volgens mij bedoelt de TS het volgende:

PC 1 draait met stripe

PC2 is kapot met 1 sata schijf.

Hij haald de 2 schijven van de stripe uit PC1, hangt dan de schijf uit PC2 in PC1, en hoopt dan de data op die schijf te kunnen backuppen.

ZIjn vraag is: ga ik daarna de stripe terug kunnen hangen zonder dat deze weg is.

Mij lijkt het dat dit moet kunnen, door de RAID set daarna terug in te stellen, maar ik zou persoonlijk het risico niet willen nemen...

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Verwijderd

jah het is een beetje vaag omdat het nu lijkt alsof hij de schijf uit de kapotte pc wil backuppen, maar dat kan niet omdat hij de andere 2 schijven wil loshalen. Dus gaan we er vanuit dat hij wil backuppen op dvd. Niet dat je dan veel kwijt kan, maar misschien voor hem voldoende voor wat hij wilt backuppen. Indien dat zo is, kan je gewoon de schijven loshalen, de andere schijf erin stoppen. Checken in de bios of hij hem prima herkent, en dan op dvd-tje branden. Dan de raid schijven er weer in, en ook indien nodig in de bios weer aangeven dat het de raid schijven zijn, en het werkt weer zoals voorheen.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
JanJr schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 23:15:
Ik heb hier een SATA hardeschijf uit een pc die kapot is (de pc, niet de harddisk). Nu wil ik van deze schijf een backup maken.

Nu heb ik op mijn eigen pc een RAID0 draaien van 2 SATA-schijven. Deze wil ik dus tijdelijk vervangen door die ene schijf.

Is het een kwestie van even schijven loshalen, andere eraan hangen, backup maken en de boel weer omwisselen. Of ben ik dan mijn bestaande RAID set kwijt?

Het gaat om een Intel SATA RAID controller van een Asus P4P800 Deluxe.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
De enige manier is met eenzelfde of nieuwere type raidcontroller de schijven naar een gewone schijf kopieren.....

Sla daarom ook nooit data op, op een raidarray van een onboard raid controller... Je windowsze install en al je progs kun je zó weer opnieuw erop klatsen.... je mp3z, films en ISOs...tja je kán ze opnieuw dllen maar da's een hels karwei.

* Rey Nemaattori is happy met zijn PCI raidcontrollertje :P
DexterBelgium schreef op donderdag 10 november 2005 @ 09:32:
Volgens mij bedoelt de TS het volgende:

PC 1 draait met stripe

PC2 is kapot met 1 sata schijf.

Hij haald de 2 schijven van de stripe uit PC1, hangt dan de schijf uit PC2 in PC1, en hoopt dan de data op die schijf te kunnen backuppen.
Je moet de schijven wel in de raid-config laten, dan is dat mogelijk :)

[ Voor 18% gewijzigd door Rey Nemaattori op 10-11-2005 09:59 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Je bestaande data word over 2 hdds verdeeld dus eentje eruit halen en een andere erbij prikken werkt niet omdat windows ect dan missing files heeft van de hdd die je eruit hebt gehaald. omdat alles over die raid 0 schijven verdeeld staat. en als er eentje weg is dan mist hij de helft van de files.

Wat je wel kan doen is die hdd bij jou bestaande hdds prikken als een gewone master of slave hdd en dan de data in windows van de hdd copieren en opslaan.. of een ghost image maken.

Of heb ik net als vele de TS verkeerd begrepen? :+

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2005 10:28 ]

Pagina: 1