[MCE 2005] Geen digitaal 5.1 geluid bij DVD's

Pagina: 1
Acties:
  • 289 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Het proleem ben ik al vaker tegen gekomen, een werkende oplossing nog niet.

Ik heb hier een MCE systeem PowerDVD 6 geinstalleerd en een firewire Terratec Aureon 7.1 geluidskaart, die via de optische uitgang aan een versterker hangt. Bij het afspelevan DVD's via MCE krijg ik op de versterker een stereo signaal. Bij het afspelen via PowerDVD gaat het wel goed.

Ik had al via MCE -> More Programs -> Cyberlink de S/PDIF aangezet, maar dit werkte niet. Toen besloot ik AC3Filter te installeren. De 0.70 versie werkte niet, was niet in MCE te krijgen. Versie 1.01RC5 is wel, met een registry hack, in MCE te krijgen. Maar dan blijft het geluid stereo. De vinkjes zijn overigens nogal onduidelijk, maar ik heb nu GEEN vinkje S/PDIF (disabled), en bij system een vinkje bij AC3, DTS en MPEG Audio gezet bij S/PDIF troughput. Dit lijken me de juiste instellingen, maar deze werken dus ook niet.

Toch had ik graag gewoon digitaal 5.1 geluid op mijn versterker. Iemand een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen? Alvast bedankt voor de hulp :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Glaanie
  • Nu online

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

Op Technical Data - Aureon 7.1 PCI staat bij Connectors:
1 digital stereo input and output (TOS link, optical)
Alleen stereo dus, geen 5.1 surround. Er zijn maar weinig kaarten die 5.1 surround via TOS-link optical verzenden. Alleen de high-end kaarten doen dat en daar ook niet allemaal.

[ Voor 30% gewijzigd door Glaanie op 04-11-2005 22:58 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

O lekker is dat, ik wilde mijn Terratec Aureon 7.1" Space gaan gebruiken voor een HTPC. Bij een DVDtje kijken is 5.1" dan wel leuk. Maar als ik dit goed begrijp ondersteunen alle beetje gangbare geluidskaarten dit niet? Als je Digital Out ziet staan ga je er toch eigenlijk wel vanuit dat je ook gewoon 5.1" gegevens uit kan sturen. :/

Ik vraag mij hoe anderen dit doen...

edit:
Oeps dit verhaal gaat niet helemaal op, ik lees wat TS heeft getikt nogmaals, nu zie ik pas dat het bij Power DVD wel werkt. Dus geeft de digital out wel de signialen door om 5.1" te gerbuiken.

[ Voor 63% gewijzigd door _Dune_ op 04-11-2005 23:23 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Glaanieboy schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 22:56:
Op Technical Data - Aureon 7.1 PCI staat bij Connectors:

[...]

Alleen stereo dus, geen 5.1 surround. Er zijn maar weinig kaarten die 5.1 surround via TOS-link optical verzenden. Alleen de high-end kaarten doen dat en daar ook niet allemaal.
Ten eerste heb ik niet de PCI versie maar de FireWire, en ten tweede werkt het inderdaad in PowerDVD wel dus het lijkt me niet aan de kaart te liggen.

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 21:09
de meeste kaarten kunnen dat wel uitzenden (pass-through), maar niet zelf coderen, dat is wat anders.

[ Voor 9% gewijzigd door StanTheMan op 05-11-2005 10:27 ]

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
StanTheMan schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 10:27:
de meeste kaarten kunnen dat wel uitzenden (pass-through), maar niet zelf coderen, dat is wat anders.
Klopt, maar op dvd staat het al in de juiste instelling dus het enige wat hoeft te gebeuren is het geluid van de dvd lezen en naar de versterker sturen. Dat moet niet al te moeilijk zijn, zou je zeggen... Bij het AC3Filter kon ik, zoals boven al vermeld, aangeven dat ik ac3, mpeg-audio en dts wil doorsturen maar dat hielp ook niets.

Ik wil overigens ook helemaal geen 5.1 coderen, stereo mag gewoon stereo blijven.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit zou inderdaad moeten werken, aangezien die ligtech setjes ik geloof de Z5500 ook op die manier aangestuurd moet worden. Daar zit namelijk een DTS/DD decoder ingebouwd, als ik dat goed gelezen heb. Overigens kan ik mij vaag iets herinneren, dat dit probleem met MCE2005 te maken heeft. Ik kan het alleen niet zogauw terug vinden.

[ Voor 26% gewijzigd door _Dune_ op 05-11-2005 14:01 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
_Dune_ schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 13:38:
Dit zou inderdaad moeten werken, aangezien die ligtech setjes ik geloof de Z5500 ook op die manier aangestuurd moet worden. Daar zit namelijk een DTS/DD decoder ingebouwd, als ik dat goed gelezen heb. Overigens kan ik mij vaag iets herinneren, dat dit probleem met MCE2005 te maken heeft. Ik kan het alleen niet zogauw terug vinden.
Het moet ook niet moeilijk zijn, zou je zeggen: pik een rijtje eentjes en nulletjes op van een dvd en stuur het via een draadje door naar een versterker die snapt wat ie met die eentjes en nulletjes moet doen. Het omzetten naar stereo is extra werk, gewoon passthrough niet..

Overigens had ik ook al de nieuwste update van MCE geïnstalleerd. Dat het probleem aan MCE ligt lijkt me logisch, want PowerDVD doet het wel gewoon goed. Maar je hebt er dus ervaring mee? Heb je het probleem zelf ook gehad? En belangrijker: ook opgelost? :)

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Dit is gewoon een gokje hoor, maar staat Windows ingesteld om 5.1 door te sturen dan?

Control Panel > Sounds & Audio Devices > Speakers Settings > Advanced ... > Speaker Setup > 5.1 surround sound speakers > OK > OK

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ervaring? nee helaas. Ik ben alleen geinteresseerd in het bouwen van een HTPC-tje. Ik heb nog wat onderdelen liggen die ik wil gebruiken. Daarom heb ik het een en ander gelezen over wat ik kan gebruiken aan software. Nu blijkt dat MCE2005 nogal hoge systeem eisen heeft en ook niet altijd zalig makend is.

Een collega van mij gebruikt MCE2005 en die vindt het nogal tegenvallen. Naar zijn idee heb je nog veel te vaak een toetsenbord nodig. Ik zal hem eens vragen hoe hij de audio gebruikt met zijn systeempje.

Ik geloof dat ik het 5.1" geluids probleem in een magazine heb gelezen, maar ben daar ook niet helemaal zeker van. Ik zal nog eens gaan zoeken...

Zelf zit ik aan Beyond TV/Media te denken. Beyond Media kan namelijk DVD ISO's inlezen precies zoals je een Divx (.avi) bestand ingelezen kan worden naar het schijnt en dit is iets wat MCE2005 wederom niet schijnt te kunnen.

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
ILUsion schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 14:14:
Dit is gewoon een gokje hoor, maar staat Windows ingesteld om 5.1 door te sturen dan?

Control Panel > Sounds & Audio Devices > Speakers Settings > Advanced ... > Speaker Setup > 5.1 surround sound speakers > OK > OK
Ja, dat staat goed. Overigens vraag ik me af of dat uit maakt, ik wil namelijk juist niet dat geluid via Windows regelen maar gewoon 1 op 1 doorgeven. Bovendien werkte het met PowerDVD wel. Maar toch bedankt voor de medewerking :)
_Dune_ schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 14:16:Een collega van mij gebruikt MCE2005 en die vindt het nogal tegenvallen.
Ik ben zelf ook steeds minder enthousiast.. ;)

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-02 15:51
_Dune_ schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 14:16:
Ervaring? nee helaas. Ik ben alleen geinteresseerd in het bouwen van een HTPC-tje. Ik heb nog wat onderdelen liggen die ik wil gebruiken. Daarom heb ik het een en ander gelezen over wat ik kan gebruiken aan software. Nu blijkt dat MCE2005 nogal hoge systeem eisen heeft en ook niet altijd zalig makend is.

Een collega van mij gebruikt MCE2005 en die vindt het nogal tegenvallen. Naar zijn idee heb je nog veel te vaak een toetsenbord nodig. Ik zal hem eens vragen hoe hij de audio gebruikt met zijn systeempje.

Ik geloof dat ik het 5.1" geluids probleem in een magazine heb gelezen, maar ben daar ook niet helemaal zeker van. Ik zal nog eens gaan zoeken...

Zelf zit ik aan Beyond TV/Media te denken. Beyond Media kan namelijk DVD ISO's inlezen precies zoals je een Divx (.avi) bestand ingelezen kan worden naar het schijnt en dit is iets wat MCE2005 wederom niet schijnt te kunnen.
ik gebruik zelf ook MCE2005 maar dat toetsenbord heb je echt niet nodig daar heb je die MS ab voor als je eventueel iets in moet typen. maar een toetsenbord gaat natuurlijk sneller

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
wouter37 schreef op zondag 06 november 2005 @ 10:24:
[...]
ik gebruik zelf ook MCE2005 maar dat toetsenbord heb je echt niet nodig daar heb je die MS ab voor als je eventueel iets in moet typen. maar een toetsenbord gaat natuurlijk sneller
Dat is niet helemaal waar, ik weet uit inmiddels vrij grondige ervaring dat je voor audio-instellingen voor DVD niet zonder toetsenbord en muis kunt :)

Iemand nog suggesties?

• saftaplan
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik heb exact hetzelfde probleem, en bij mij is het ook nooit opgelost. Bij mij ging het om een SoundMAX-chip (type 1980 als ik het me goed herinner) op een ASUS K8V SE Deluxe-moederbord. Op Thegreenbutton loop hier nog een grote draad over. Met aangepaste drivers (nieuwere MSI-drivers) lukt het om soms toch 5.1 SPDIF-geluid bij een DVD te laten spelen in MCE. Alleen ruist het geluid dan weer in TV, zodat ik daar weer geen geluid heb. Bij Media Player lukt het dan weer altijd met 5.1-geluid met deze nieuwe drivers. Lukt dat bij jou?
Ondertussen ben ik alweeer overgestapt op de originele drivers omdat het geluid dus soms ruist bij TV.
Ik hoop voor jou dat het lukt, maar ik vrees ervoor :/ Volgens mij ligt het aan verouderde drivers, die hopelijk voor jou snel ge-updated worden.

[ Voor 4% gewijzigd door saftaplan op 06-11-2005 21:58 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

saftaplan schreef op zondag 06 november 2005 @ 21:50:
Ik heb exact hetzelfde probleem, en bij mij is het ook nooit opgelost. Bij mij ging het om een SoundMAX-chip (type 1980 als ik het me goed herinner) op een ASUS K8V SE Deluxe-moederbord. Op Thegreenbutton loop hier nog een grote draad over. Met aangepaste drivers (nieuwere MSI-drivers) lukt het om soms toch 5.1 SPDIF-geluid bij een DVD te laten spelen in MCE. Alleen ruist het geluid dan weer in TV, zodat ik daar weer geen geluid heb. Bij Media Player lukt het dan weer altijd met 5.1-geluid met deze nieuwe drivers. Lukt dat bij jou?
Ondertussen ben ik alweeer overgestapt op de originele drivers omdat het geluid dus soms ruist bij TV.
Ik hoop voor jou dat het lukt, maar ik vrees ervoor :/ Volgens mij ligt het aan verouderde drivers, die hopelijk voor jou snel ge-updated worden.
Als het aan verouderde drivers zou liggen dan zou het bij Power DVD ook niet werken. Het probleem zit hem gewoon in MCE2005. Overigens wel een heel slecht iets als dit inderdaad het geval zal zijn, aangezien je 5.1" tegenwoordig zeer vaak gebruikt bij het afspelen van films.

• Majapro
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04:24

Majapro

Deventer

ik vertel je mijn aansluiting, weet niet of je d'r wat aan hebt B)
want in bovenstaand verhaal zie ik fddshow nergens terug
  • onboard geluidschip alc'850 (asus nForce4 bordje)
  • MCE2005NL met PowerDVD6.0deluxe
  • fddshow codec config.: DTS en AC3 op spdif
  • spdif coaxiaal met reciever die DTS en dolby digital kan decoderen

"Heilzaam is slechts, wanneer in de spiegel der mensenziel zich de hele gemeenschap vormt; en in de gemeenschap leeft: de kracht van de ziel van de enkeling"

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik heb nog iets interessants gevonden, dit komt uit een één over ander magazine:

AC3-geluid en Divx/Xvid-video.

Standaard is MCE2005 niet in staat om videobestanden met geluid in het AC3 formaat af te spelen. Met een truc is dit echter wel mogelijk, u moet hiervoor een waarde aanpassen in het register van Windows. Gan naar 'Start', 'uitvoeren' en typ 'regedit'. Zoek naar "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Media Center\Service\Video" en verander de waarde van PreferredMPEG2AudioDecoder naar {A753A1EC-973E-4718-AF8E-A3F554D45C44}. Om Divx- en Xvid-videobestanden af te spelen, raden we u aan om FFDshow te installeren.

Zo even overgetikt, ik kan dit zelf nog niet testen aangezien ik nog geen systeempje met MCE2005 heb, maar misschien heeft TS er wat aan. :)

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
_Dune_ schreef op maandag 07 november 2005 @ 10:29:
Ik heb nog iets interessants gevonden, dit komt uit een één over ander magazine:

AC3-geluid en Divx/Xvid-video.

Standaard is MCE2005 niet in staat om videobestanden met geluid in het AC3 formaat af te spelen. Met een truc is dit echter wel mogelijk, u moet hiervoor een waarde aanpassen in het register van Windows. Gan naar 'Start', 'uitvoeren' en typ 'regedit'. Zoek naar "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Media Center\Service\Video" en verander de waarde van PreferredMPEG2AudioDecoder naar {A753A1EC-973E-4718-AF8E-A3F554D45C44}. Om Divx- en Xvid-videobestanden af te spelen, raden we u aan om FFDshow te installeren.

Zo even overgetikt, ik kan dit zelf nog niet testen aangezien ik nog geen systeempje met MCE2005 heb, maar misschien heeft TS er wat aan. :)
Dat is de manier om AC3Filter als standaard filter te gebruiken bij DVD's. Maar zoals ik hierboven al aangaf werkt dat ook niet. Het lijkt er inderdaad op alsof MCE gewoon niet, of nauwelijks, met SPDIF overweg kan. |:(

Verwijderd

Geen idee waarom mce problemen zou hebben met SPIF. Wel moet je hem duidelijk maken dat al het geluid via spif naar buiten moet! (instellingen/TV/geluid, geloof ik)
Ik gebruik de powerdvd 6 decoder, heb het AC3 filter geinstalleerd en heb een onboard realtek alc880 geluidschip (meest recente drivers HD1.26) Ik heb tot nu toe nog nooit problemen ondervonden met geluid. (Beeld is een ander verhaal :( ).

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 07 november 2005 @ 15:31:
Geen idee waarom mce problemen zou hebben met SPIF. Wel moet je hem duidelijk maken dat al het geluid via spif naar buiten moet! (instellingen/TV/geluid, geloof ik)
Ik gebruik de powerdvd 6 decoder, heb het AC3 filter geinstalleerd en heb een onboard realtek alc880 geluidschip (meest recente drivers HD1.26) Ik heb tot nu toe nog nooit problemen ondervonden met geluid. (Beeld is een ander verhaal :( ).
Zou je dat even kunnen nazoeken? Ik heb wel de opties binnen dvd bekeken, en bij media center algemeen, en bij meer programma's, maar geen bij tv gevonden. Je meot dus een instelling bij tv wijzigen om het dvd-geluid door te sturen?

• saftaplan
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-12-2025
Als het aan verouderde drivers zou liggen dan zou het bij Power DVD ook niet werken.
Niet dat het logisch is ofzo, maar wat ik weet is dat bij mij (en vele anderen in dat topic op TGB) SPDIF sowieso werkt in PowerDVD, ook met de originele drivers, maar in MCE kan het alleen werken met nieuwere drivers.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Weet iemand ook toevallig of je ISO bestanden van DVD's ook kan inlezen met MCE2005? Zonder dat je eerst met een toetsenbord en muis bezig moet om ze in b.v. Deamontools of Alcohol 120% te koppelen aan een virtuele drive? Dit schijnt Beyond Media namelijk wel te kunnen, die leest ISO bestanden in, net als Divx/AVI bestanden.

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 08-11-2005 22:35 ]

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Zou je dat even kunnen nazoeken? Ik heb wel de opties binnen dvd bekeken
Ze staan niet bij DVD, maar bij de geluid instellingen:
Instellingen-Algemeen-Media Center instellen-Luisprekers instellen-

In de wizard die volgt kun je op een gegeven moment aangeven hoe het geluid naar de boxen/receiver gestuurd wordt, en hier kun je Toslink Optisch en Coaxiaal etc. aangeven.

Niet dat het bij mij wat uithaalt :( maar je zou het kunnen proberen......

-------
En Dune: stick to the topic!!! Anders vervuilt het hier zo!!! Het gaat hier over 5.1 spdif etc. niet over ISO files ed.

[ Voor 13% gewijzigd door kaajee op 09-11-2005 23:45 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

kaajee schreef op woensdag 09 november 2005 @ 23:43:
[...]

Ze staan niet bij DVD, maar bij de geluid instellingen:
Instellingen-Algemeen-Media Center instellen-Luisprekers instellen-

In de wizard die volgt kun je op een gegeven moment aangeven hoe het geluid naar de boxen/receiver gestuurd wordt, en hier kun je Toslink Optisch en Coaxiaal etc. aangeven.

Niet dat het bij mij wat uithaalt :( maar je zou het kunnen proberen......

-------
En Dune: stick to the topic!!! Anders vervuilt het hier zo!!! Het gaat hier over 5.1 spdif etc. niet over ISO files ed.
Sorry, :/ ik ben al een poosje opzoek naar een antwoord op die vraag. Aangezien we hier het toch over MCE2005 hebben, vroeg ik mij af of één van jullie dit misschien zou weten.

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
ik ben al een poosje opzoek naar een antwoord op die vraag
Nou vooruit, snel dan: kijk hier eens naar, deze zou dat moeten kunnen:
http://www.mymovies.name/home.aspx
Pagina: 1