Verschil tussen Dome-tweeter en piezohoorn...

Pagina: 1
Acties:
  • 1.418 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-03 21:02

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik heb net een tweeter eruit geblazen :( en nu wil ik eigenlijk wat anders... 't was een dometweetertje, ik zit te denken aan een piezohoorn, wat is eigenlijk het verschil hier tussen? qua vermogen en zuiverheid

Jag? :)

[edited]
Oh ja, en wat kost het om 22 mm MDF op maat te laten zagen? denk in grootte ong. een kast van 1 m hoog, 40 cm breed en ook iets van 40 cm diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Nog een vraagje: Kan ik beter 2 woofers van 25 cm nemen of 1 van 35 of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-05 18:48

Obi

TB -> piezohoorns heb ik geen verstand van, maar ik wil je wel adviseren om niet zomaar een kast te zagen volgens "ongeveer" maten, het komt nogal nauw kijken met inhoud in verhouding met de low-mid-high freq. conussen die je erin zet (een tipje, doe de tweeter in een afgesloten ruimte binnen de kast). Laat je adviseren over goede afmetingen! Jag? :)

PS. pas op met meerdere woofers in een speaker, kan vaak meer kwaad dan goed. En neem een goed scheidingfilter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Als je je MDF bij de Gamma koopt (afname verplicht een plaat) kost het een gulden per zaagsnede. Kijk de zaag-mongool wel op zijn klauwen, anders doet-ie het niet zuiver op de door jou gewenste afmetingen.

Bij andere zaken kan je meestal wel voor een schappelijke prijs stukken van een plaat meenemen, vaak gratis gezaagd (zaagprijs zit in M2 prijs)

MDF is niet bijzonder duur. Kan echter niet tegen vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

inderdaad...de maten goed opgeven, en goed opletten bij het zagen.
Heb eens een kastje gemaakt van platen die in zo'n zaak (volgens mij was het bij de formido) heb laten zagen.

1 plaatjes was ik vergeten de maten te berekenen...dat deed hij wel ff...bleek dat ie 2 keer een plaat-dikte tekort was geworden (als je begrijpt wat ik bedoel)

maargoed, als je ook enige intelligentie hebt, ga je niet zagen voor andere mensen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Die maten zijn nog absoluut niet officieel ofzo, het is alleen maar om even een indicatie van de kosten van de platen te krijgen. mijn huidige speakerboxen zijn BTW ook zelfbouw, daar zat alleen al een bouwtekening bij.

Wie heeft er verder nog adviezen?
Mijn eisen:
woofer min 30 cm (of 2 woofers)
Staande kast (min 1 M)
3 weg-systeem
Muziek zoals Live, Deftones etc.

bvhd

Mijn versterker is een Technics TA120x
2x 100 watt Din-vermogen
40Hz - 20 Khz continu uitgangsvermogen:
2 x 80 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik heb al iets gevonden, hetzelfde bouwpakket wat ik al had, alleen numet 2 x 30 cm woofer ipv 1x 20.In dit zelfbouwpakker zit weer zo'n 8 cm dometweeter in.

Is het nu verstandiger om een piezohoorn aan te schaffen? ik wil er niet weer gedonder mee hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

Hallo, ben ik weer. Ik moest gister geluid regelen op een feestje. En er was nog een hele prettige verrassing: ipv de Jamo speakers, mocht ik de geluidsset in een andere grotere zaal gebruiken :) die echt bedoeld was om dB's te pompen.

Maar over de tweeters. Ik zou het niet met 100% zekerheid durvenz zeggen, maar volgens mij worden piezohoorn tweeters gebruikt in PA speakers. Niet erg relaxed om te gebruiken in normale speakers, want waarschijnlijk is de gevoeligheid veels te hoog en dan krijg je een zwaar irritant geluid. En dan moet je weer weerstanden parrallel gaan schakelen en zo om de tweeter in toom te houden.
Maar zelf speakers bouwen is niet echt makkelijk. Ik zou het alleen doen als je geen geld hebt of je het gewoon echt leuk vind (en dat is het op zich wel). Maar ik heb me er nooit zo mee bezig gehouden. Wel heb ik al een aantal zelfgemaakte speakers mogen horen die door echte audiofielen gemaakt waren. Een soort speaker met een soort elektrostaat maar dan ipv met elektrische velden werkte deze met een magnetisch veld.
En een andere speaker dat één full range driver had (8 cm) en die een folded horn had. En dat gaf echt een mooie plaatsing! Maar hij had geen mooie freq response helaas. Wel een erg bijzondere speakere voor 130,- bouwkosten (zelf speakers maken is echt niet zo duur).
Ook al weet ik er niet zoveel vanaf, zou ik toch een paar tips willen geven:
- bouw een model na dat je van internet af plukt
- of gebruik een prog waarmee je de maten van je speaker mee kan bereken en dat soort dingen
- horn loaded speakers klinken helemaal geweldig vind ik (worden ook in de prof wereld gebruikt vanwege superieure prestaties), maar zijn wel ingewikkeld en groot
- nooit je tweeter een klankkast geven
- bezoek zoiezo eens een site over dit onderwerp, die zijn er genoeg. Vol met mensen die je veel beter kunnen helpen dan ik

Veel succes!

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Ik heb inderdaad niet genoeg geld (15 jaar he). Maar ik heb al een setje op het oog met een bouwtekening erbij. een aparte klankkast voor de 10 cm midrange. 2 x 30 cm woofers, 8 cm dome-tweeter. Kast is 95 cm hoog.
Ik kan via mijn vaders werk de planken (22 mm MDF) op maat laten zagen (met de computer, da's echt akelig precies), dan hoef
je het alleen maar in elkaar te zetten, dat vind ik ook leuk werk.
Met mijn huidige speakerboxen heb ik dat ook gedaan en die klinken voor het geld dat ik er voor betaald heb verdomd mooi. Als ik later wat meer geld heb koop ik wel het "echte" werk, dat echt goed klinkt.

iig bedankt voor de reacties, ik zal wel een plaatje posten als ik ze af heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Stel dat mijn versterker niet genoeg vermogen heeft om die speakerboxen aan te sturen, is het dan mogelijk om nog een voor/eindversterker erbij te halen? En wat kost dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Stel dat mijn versterker niet genoeg vermogen heeft om die speakerboxen aan te sturen
Het is niet zo dat grotere speakers een grotere versterker nodig hebben of zo. Vaak worden zelfs in de audiofielen wereld buizenversterkers gebruikt, en als buizenversterkers in één ding nou niet goed zijn, dan is het wel een groot vermogen leveren. Dikke kans zelfs dat je met die toekomstige speakers minder vermogen nodig zal hebben dan met je huidige speakers om hetzelfde volume te bereiken.
Een aparte voor- en eindversterker is heel cool hoor (ik ga het ook kopen), maar je bereikt er bar weinig mee. Ipv zoiets te kopen zou ik eerder overwegen om een "hoger" ontwerp speakers te bouwen, of betere drivers te kopen. Als je toch per se seperates wilt hebben (net zoals ik), dan zou ik als ik jou was overwegen om 2e hands een PA power amp te kopen. Dat is waarschijnlijk goedkoper dan de meetse HiFi power amps nieuw. Normale HiFi power amps zijn er onder andere van NAD, Rotell en Yamaha. Om je een idee van de prijs te geven, Yamaha heeft een power amp (rated 2x300 min RMS 4 Ohm en nog wat) voor 2000,- en dan moet je ook nog een voorversterker hebben, en die is ook nog eens 1000,-. Wat je ook kan doen, is je huidige amp verbouwen dat je je voor- en eindversterker los kan gebruiken (heb ik ook gedaan). Het is niet zo'n ingewikkelde ingreep, en het kost nagenoeg niks (5,- of zo voor een blokje RCA aansluitingen). Dan kan je bijv 2e hands een PA power amp kopen, en dan hoef je je nooit meer zorgen te maken of je wel genoeg vermogen beschikbaar hebt aan versterkers. Maar erg nuttig is het niet.
Waarom kan ik zoiets niet gewoon kort opschrijven?

En mag ik vragen wat je van plan bent met de crossover filters? Heb je daar al over nagedacht? Ik neem aan dat die ook bij het speaker ontwerp zitten. En kan je eens een link neerzetten of opsturen van die speakers, ik ben wel benieuwd.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-06 19:21
Als je je MDF bij de Gamma koopt (afname verplicht een plaat) kost het een gulden per zaagsnede. Kijk de zaag-mongool wel op zijn klauwen, anders doet-ie het niet zuiver op de door jou gewenste afmetingen.
Ik ben geen zaagmongool en bij de gamma in helmond is zagen gratis. of je moet ontiegelijk veel gezaagd willen hebben dan kost het je welgeteld 4 piek ofzo.
daarnaats kun je het beste 12 mm mdf nemen dat geeft het beste geluid voor de beste prijs.
maak anders ff een model op maat van een goedkope spaanplaat ofzo en kijk of alles goed gaat ga dan pas in mdf beginnen.

waarom weet ik dit ?
omdat ik a. bij gamma werk
b. een klant van ons heb geadviseerd en hij mij en zo heeft hij een geweldige spekaerset zelf gebouwd zeer mooi en zeer vol en evt hard geluid.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:59
Waarom wil je perse 30 cm woofers hebben? Die klinken echt niet automatisch beter dan een 20 cm geval hoor! Ik ga liever voor een goed ontworpen kast met een goeie 20 cm woofer, een goeie hoog driver en een goed filter. Drieweg zorgt (meestal) alleen maar voor meer faseproblemen: dag stereobeeld!

Piezo tweeters zijn meestal knap onbenullig; hard en niet "transparant". Die dingen worden al helemaal niet in PA systemen gebruikt (tenzij met PA systemen van die drive-in disco dingen worden bedoelt :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-02-2023
Nu jullie 't toch over speakers hebben.. ik heb hier 'n 2x100 watt versterker (Sony QS) maar nou heb ik eigenlijk brakke boxen, die ik wel ff wil vervangen. Als ik 400 piek per box kwijt kan zijn.. Wat raden jullie mij dan aan?! Ik heb 'n middelgrote kamer en ik wil ook nog wel 'n beetje hard kunnen draaien

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

tenzij met PA systemen van die drive-in disco dingen worden bedoelt
Die bedoelde ik inderdaad. Ik had het ff wat beter moeten uitleggen. Maar dat vind ik wel onder PA vallen. Wat de in echte PA systemen wordt gebruikt, zou ik niet weten.
Waarom wil je perse 30 cm woofers hebben? Die klinken echt niet automatisch beter dan een 20 cm geval hoor! Ik ga liever voor een goed ontworpen kast met een goeie 20 cm woofer, een goeie hoog driver en een goed filter. Drieweg zorgt (meestal) alleen maar voor meer faseproblemen: dag stereobeeld!
Yep, zeker waar. Sterker nog, er zijn zelfs genoeg full range speakers, dus 1-weg. Het is een kwestie van een goede hoorn erachter bouwen, en je hebt een speaker met echt een schitterende plaatsing van geluid (niet van plaatsing in je kamer!).
Over die woofer, een 30 cm woofer hoeft niet per se beter te klinken, maar het heeft toch zeker wel voordelen voor freq bereik. Mijn speakers hebben "maar" 18 cm woofers (2x), en die produceren toch een geweldig geluid. Maar dat een 30 cm woofer echt laag gaat, heb ik gemerkt toen ik een keer bij een vriend langsging om zijn B&W Nautilus 801 te horen. Die had hij van een bioscoop over gekocht voor een paar honderd gulden omdat een tweeter was gesmolten. Helaas is zijn kamer iets te klein waardoor de speakers te dicht bij de muur moeten staan om niet het stereobeeld te verpesten, waardoor er iets teveel laag in het geluid zat.
Nu jullie 't toch over speakers hebben
Eigenlijk kan je beter een nieuwe topic openen hiervoor, anders gaan er twee discussies door elkaar lopen, maar vooruit...
Als ik 400 piek per box kwijt kan zijn.. Wat raden jullie mij dan aan?!
Tja, ik kan niet zo maar een aantal type nummers hier neerplanten, daarvoor is het te lang geleden dat ik zelf naar speakers zocht. Wat ik wel kan zeggen dat 400,- per stuk een redelijke prijs is, en dat je het vooral moet hebben van merken zoals JBL, Dali, Kef en Tannoy (en nog eigenlijk wel een stuk meer, maar mijn geheugen laat mij in de steek) en eventueel nog B&W (DM305 bijv). Luister vooral zelf, want speakers kan je gewoon niet uit een folder uitzoeken. En het is nogal smaak afhankelijk. Ik hou persoonlijk van het warme geluid van B&W met veel tweeter erbij. Anderen houden van het naar mijn mening kale geluid van Mission (moeilijk om geluid te omschrijven). Ga zelf luisteren met je eigen cd waarbij je zelf zonder een in-je-nek-hijgende-verkoper de speakers kan bedienen. Zoek dan een paar uit, en ga dan kijken waar je ze het goedkoopst kan krijgen inc afdingen. Het is altijd een beetje sneu voor de winkel waarin je je speakers hebt uitgezocht, maar het gaat wel om een hoop geld. Dus probeer ook nog wat van de prijs af te praten, zeur gewoon dat je die speakers per se wilt hebben, maar dat je maar zoveel hebt of zo.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
zo wat een reacties zeg, bedankt allemaal.

Maar goed, Hier is wat info te vinden over de kast, staan ook dingen in over de scheidingsfilters enzo.

Ik wil graag 2 x 30 omdat mijn huidige 1 x 20 mijns inziens te weinig power levert. Muziek mag van mij zo hard mogelijk. Ik heb al 3 x mijn 20 cm woofer kapot gehad (niet opgeblazen, maar iets anders vaags, viel allemaal gelukkig onder garantie).

Maar een ding: Het mag allemaal niet zo duur worden, ik ben maar een arme jongen van 15 jaar en eigenlijk wilde ik de priotiteit bij m'n toekomstige scooter leggen. Als ik dus later wat meer geld heb, koop ik wel betere dingen.
Oh ja, over het vermogen van mijn versterker: De nieuwe speakers hebben 1,5 DB bij 1m/1w meer rendement, is dit nou erg merkbaar of helemaal niet.

Oh ja, de speakers kosten 119 piek per set. De kasten kan ik dus gratis laten maken en de oude kan ik verkopen, dan kost het me dus niet zoveel geld.
Iemand belanstelling voor speakerboxen :)
- 85 cm hoog, 30 cm breed
- 3-wegsysteem
- 20 cm woofer, 10 cm midrange, 7.4 cm dometweeter
- 22 mm MDF
- 2 x 150 watt (DIN-vermogen)

Nogmaals dank voor de moeite van de reacties schrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daylights
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-04 10:45

Daylights

Look @ the big brain on Brett!

Nog even over die speakers: Piezo tweeters zijn naar mijn mening van veel mindere kwaliteit, want na een tijdje verliest deze tweeter zijn geluidsopbrengst. Ze zijn daarentegen wel veel goedkoper, maar beter geschikt voor discotheken. En let even op bij het gebruik van 2 woofers in je kast op de waarde van je Ohm. Standaard regel bij Ohm is dat paralel schakelen van je speakers de waarde Ohm halveert en serieel schakelen de waarde Ohm verdubbelt. Een te lage waarde (of te hoge) kan tot gevolg hebben dat je de eindtrappen van je versterker er uit blaast. Dat kan je zelf wel beredeneren. Natuurlijk zijn er weer filters die de waarde Ohm verminderen (vermeerderen weet ik niet), maar houd daar even rekening mee. Ik heb zelf ook speakers in elkaar geknutseld (alles van Monacor) en bij mij was de grootste bottleneck het berekenen van de basreflex-poort. De diameter en de lengte van je poort is afhankelijk van heel veel waarden van je woofer die je op kunt vragen bij de fabrikant en soms worden ze er al standaard bij geleverd. De geluidstrilling gaat nl. als een sinus door de poort en als die sinus niet goed aansluit, zal waarschijnlijk een resonatie het gevolg zijn en dat willen we natuurlijk niet. Ik heb evt. de formules voor het bereken van je poort hier wel liggen. Maar je kan natuurlijk ook voor een gesloten systeem kiezen. Het nadeel daarvan is dat je literinhoud van je kast veel groter moet zijn. Veel mensen vinden een gesloten systeem nog steeds de mooiste bas opleveren, maar ik ben daar geen voorstander van. Het uikiezen (of samenstellen) van een goede scheidingsfilter is ook heel belangrijk. Het vereiste van een goede luidspreker box is een strakke bas, zonder nadreun. Ik zal er ook bij zeggen, dat het maken van luidspreker boxen echt iets is voor de hobbyist en niet voor iemand die geld wil uitsparen bij de aanschaf, zoals velen denken. Binnenkort heb ik m'n rijbewijs en is m'n auto aan de beurd; er zal waarschijnlijk dan niets meer in de kofferbak passen. ;)

Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
de 2 bassen zijn gesloten, de tweeter en midrange zitten in een aparte ruimte. Alles is al voorberekend dus dat zal wel kloppen allemaal denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Nog ff een vraagje:
Als mijn woofer/midrange een rendement van 89.5 DB (1w/1m) hebben en mijn tweeter een rendement van 102 DB, hoe groot moet de weerstand van de tweeter dan zijn? (dit kun je toch simpel door een audio-weerstand doen?)

Bestaat hier een formule of iets voor?

bvhd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5909

Als je echt goed geluid wilt hebben dan moet je geen MDF nemen, maar 18 mm berken multiplex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obme_ief
  • Laatst online: 11-05-2022

obme_ief

houd niet van wannebe modjes

denk dat dit er wel even bij kan :)

heb net wat onderdelen aan een maatje gegeven alleen ben zo stom geweest om verschillende onderdelen door elkaar te halen
maar goed, dat werkt nog wel (phillips filters en midtone's en warphdale woofers)

maar nu het probleem(pje), hij heeft zelf nog 2 tweeterjes die ie gebruikte in van die rommelspeakertjes van akai, daarin werkte ze ok, maar nu zijn ze veelste hard, nu las ik net iets over weerstanden paralel zetten om de tweeter in toom te houden, heb je (jag? :)) daar wat meer info over, hoe en welke enzo?

tnx alvast..

tijd voor verandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Het verschil in gevoeligheid is zo'n 13 dB tussen de middentoner en de tweeter. Daarom moet je de tweeter 20x minder vermogen geven. Je moet dan een weerstand in serie schakelen met je tweeter. Er geldt dan het volgende:

V = I (R tweeter + R weerstand + R inwendig)

V over tweeter = V Rtw / (Rtw + Rwe + Rin)

I over tweeter = V / (Rtw + Rwe + Rin)

P over tweeter = V^2 Rtw / (Rtw + Rwe + Rin)^2

Nogal een lastig gedoe dus, waarbij je nog factoren weglaat zoals de wisselende spanning van de tweeter die afhankelijk is van de frequentie wisselspanning die ie krijgt (zelfinductie). Bovendien kan ik me niet voorstellen dat een weerstand ertussen nou erg bevordelijk is voor het geluid. Ik zou dus gewoon als ik jou was een andere tweeter kopen, duur zijn die toch niet (stelt ook niks voor).
Ik wil graag 2 x 30 omdat mijn huidige 1 x 20 mijns inziens te weinig power levert. Muziek mag van mij zo hard mogelijk. Ik heb al 3 x mijn 20 cm woofer kapot gehad
Je moet een onderscheid maken tussen wat een driver max kan hebben, z'n power handling, en wat ie doet met de energie die ie krijgt. De tweede is in praktijk belangrijker voor hoe het klinkt en hoe hard ie max kan. Maar het is niet per se zo dat die 2x 30 cm een hogere gevoeligheid hebben, zelfs de belastbaarheid hoeft niet hoger te zijn. Maar dat zijn specs die je gewoon kan opzoeken. Ik zal ook eens wat problemen van hier voorleggen aan een vriend van mij die meer ervaring heeft met zelfbouw van speakers.

Jag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
Maar de woofers zijn van hetzelfde merk en type, dus ik neem dan aan dat ze wel wat meer aankunnen, dat is ok wat de specificaties zeggen.

Die tweeter waar ik het over had heb ik speciaal gekozen voor de hoge belastbaarheid die hij had. Ik heb ooit al eens 3 tweeters opgeblazen, gewoon door domme overbelasting. (oh nee, 1 keertje door een ruk-versterker die volgens mij zelf overbelast wed en gelijkstroom ging geven).

Wie weet er nog een goede dome-tweeter met een hoge belastbaarheid?

Ik had trouwens in mijn vorige speakerboxen ook weerstanden gedaan voor mij (monacor)-tweeters. Mijn oom is een professional in zelfbouw-speakerboxen en gebruikt ook weerstanden om de verschillende rendementen de compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auke
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
http://www.speakerland.com/index.htm http://www.remo.nl/main.htm http://www.geocities.com/Vienna/5854 /

Persoonlijk zou ik nooit een systeem willen bouwen die ik nog nooit gehoord had. Daarom ga ik altijd naar speaker&co (bovenste link) beluister daar de luidsprekers kies een uit vraag naar de bouwtekening, koop daar de benodigheden, ga naar huis en bouw de luidsprekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TB

TB

pompiedom

Topicstarter
thanxz....
Pagina: 1