tenzij met PA systemen van die drive-in disco dingen worden bedoelt
Die bedoelde ik inderdaad. Ik had het ff wat beter moeten uitleggen. Maar dat vind ik wel onder PA vallen. Wat de in echte PA systemen wordt gebruikt, zou ik niet weten.
Waarom wil je perse 30 cm woofers hebben? Die klinken echt niet automatisch beter dan een 20 cm geval hoor! Ik ga liever voor een goed ontworpen kast met een goeie 20 cm woofer, een goeie hoog driver en een goed filter. Drieweg zorgt (meestal) alleen maar voor meer faseproblemen: dag stereobeeld!
Yep, zeker waar. Sterker nog, er zijn zelfs genoeg full range speakers, dus 1-weg. Het is een kwestie van een goede hoorn erachter bouwen, en je hebt een speaker met echt een schitterende plaatsing van geluid (niet van plaatsing in je kamer!).
Over die woofer, een 30 cm woofer hoeft niet per se beter te klinken, maar het heeft toch zeker wel voordelen voor freq bereik. Mijn speakers hebben "maar" 18 cm woofers (2x), en die produceren toch een geweldig geluid. Maar dat een 30 cm woofer echt laag gaat, heb ik gemerkt toen ik een keer bij een vriend langsging om zijn B&W Nautilus 801 te horen. Die had hij van een bioscoop over gekocht voor een paar honderd gulden omdat een tweeter was gesmolten. Helaas is zijn kamer iets te klein waardoor de speakers te dicht bij de muur moeten staan om niet het stereobeeld te verpesten, waardoor er iets teveel laag in het geluid zat.
Nu jullie 't toch over speakers hebben
Eigenlijk kan je beter een nieuwe topic openen hiervoor, anders gaan er twee discussies door elkaar lopen, maar vooruit...
Als ik 400 piek per box kwijt kan zijn.. Wat raden jullie mij dan aan?!
Tja, ik kan niet zo maar een aantal type nummers hier neerplanten, daarvoor is het te lang geleden dat ik zelf naar speakers zocht. Wat ik wel kan zeggen dat 400,- per stuk een redelijke prijs is, en dat je het vooral moet hebben van merken zoals JBL, Dali, Kef en Tannoy (en nog eigenlijk wel een stuk meer, maar mijn geheugen laat mij in de steek) en eventueel nog B&W (DM305 bijv). Luister vooral zelf, want speakers kan je gewoon niet uit een folder uitzoeken. En het is nogal smaak afhankelijk. Ik hou persoonlijk van het warme geluid van B&W met veel tweeter erbij. Anderen houden van het naar mijn mening kale geluid van Mission (moeilijk om geluid te omschrijven). Ga zelf luisteren met je eigen cd waarbij je zelf zonder een in-je-nek-hijgende-verkoper de speakers kan bedienen. Zoek dan een paar uit, en ga dan kijken waar je ze het goedkoopst kan krijgen inc afdingen. Het is altijd een beetje sneu voor de winkel waarin je je speakers hebt uitgezocht, maar het gaat wel om een hoop geld. Dus probeer ook nog wat van de prijs af te praten, zeur gewoon dat je die speakers per se wilt hebben, maar dat je maar zoveel hebt of zo.
Jag