Ervaring: Reparatie defecte onderdelen

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Wat zijn jullie ervaringen met de reparatie dinesten van Apple.
Rechtstreeks bij Apple danwel met een tussenpersoon als MacHouse.

Ik heb twee ervaringen.
1) Mijn iBook had een brandgevoelige accu die ik niet meer mocht gebruiken. Via de applesite een vervangende accu aangevraagd. 3 maanden later maar eens gebeld waar mijn vervangende accu bleef. Na het telefoontje binnen een week een vervangende accu gekregen.

2) De grafische kaart van mijn iBook had het begeven. iBook terug gebracht naar MacHouse Amsterdam. Na 2 weken maar eens gebeld wat de status was. De laptop zou gerepareerd zijn, en reeds op weg terug naar Amsterdam zijn. Donderdag, uiterlijk vrijdag zou hij binnen komen.
Vrijdag (Vandaag) maar gebeld of het goed was of ik hem op kon komen halen. Nu blijkt de laptop nog niet eens gerepareerd te zijn en ergens bij een reparatiecentrum te liggen. Ik zelf vind 3 weken voor een reaparatie echt te lang. Als het daar bij blijft. Wie weet hoeveel weken ik nog moet wachten.

Wat is redelijke termijn waarop je een defect product gerepareerd terug mag zien??

• Sanchezzz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-02 13:16
Heb toevallig anderhalve week geleden m'n Powermac G5 weggebracht naar grafisis op verzoek van apple ivm defecte hardeschijf en kon 'm de volgende dag weer ophalen.

Een schijf vervangen is natuurlijk wel iets anders als een ibook repareren maar was erg tevreden over de service.

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:52
1) ibook met problemen aan het logicboard meende ik. Het was iig het bekende probleem wat die serie had dath et scherm soms niks meer deed. Maandag naar Van der Wal en Stokman in Drachten gebracht en ik had me ibook woensdag weer terug! Erg goed allemaal
2) lader voor Ibook kapot. Binnen een paar dagen had ik een nieuwe in huis en moest ik de oude terugsturen. Op zich geen enkel probleem, alles liep hardstikke snel. Enige minpuntje was dat ik heeeel lang aan de telefoon moest zitten (a een x bedrag per minuut!) hierdoor kostte me het alsnog een beetje. Dit was overigens via apple zelf!

[ Voor 3% gewijzigd door Zorg op 04-11-2005 20:11 ]

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
s3n schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 19:15:
... Ik zelf vind 3 weken voor een reaparatie echt te lang. Als het daar bij blijft. Wie weet hoeveel weken ik nog moet wachten.

Wat is redelijke termijn waarop je een defect product gerepareerd terug mag zien??
Wettelijk gezien heeft je leverancier/fabrikant 6 weken de tijd om te repareren, voor ze tot vervanging over moeten gaan.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
BredeP schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 20:12:
[...]

Wettelijk gezien heeft je leverancier/fabrikant 6 weken de tijd om te repareren, voor ze tot vervanging over moeten gaan.
Bron?

Verwijderd

BredeP schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 20:12:
[...]

[b]Wettelijk[b] gezien heeft je leverancier/fabrikant 6 weken de tijd om te repareren, voor ze tot vervanging over moeten gaan.
Bron zal dan wel de wet zijn of niet :)

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 21:37
Ik miste een voetje van mijn iBook, maar dat wilde Apple niet opsturen ("no mail repairs for Canada")... Dichtbijzijndste service center is 70km, dus ik heb een tijdje zonder gezeten. Vond ik wel een minpuntje maar een tijdje later bij een Apple Store (zo'n retail locatie van Apple zelf) keurig vervangen. Ook tot twee keer to een iPod afstandsbediening omgeruild, een keer per post en de laatste keer in de winkel. Per post werd gewoon een nieuwe gestuurd, oude hoefde niet terug ofzo. Was overigens binnen 3 dagen in huis na online aanmelden :)

Hardware support is dus prima wat mij betreft, software valt echter tegen... Heb 3 maanden gewacht op een Airport update voor mijn iBook, al die tijd heeft Apple nix laten weten en de informatie bij de update zegt nix over het probleem... beetje doofpotcultuur daar.

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:42
Is je muis-airportprobleem nu echt opgelost met 10.4.3?

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:47
Hadden problemen met de iPod mini van mijn vrouw, waar de batterij veel te kort mee ging. Die is onlangs opgehaald en nu voor service bij Apple. Eens zien wanneer we'm weer terug krijgen.

Daarnaast is mijn Rev A G5 Powermac voor een paar dagen bij Mac House in Woerden geweest. Dat was in de tijd dat de harde schijven veel te warm werden (door slecht afgestelde koeling) en dat Apple het probleem nog niet onderkende. Mijn systeem is toen een van de proefsystemen geweest zodat zij het probleem konden verifieren.

Liege, liege, liegebeest!

Verwijderd

Het display in mijn iMac G5 (20") vertoonde een lichte witte streep en een dode pixel. Deze was binnen 1 week vervangen voor een nieuw display. (Apple Centre Bossina)

• straat
  • Laatst online: 12-02 21:37
Gluten Parody schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 10:19:
Is je muis-airportprobleem nu echt opgelost met 10.4.3?
Heb momenteel last van random disconnects, steeds ff een paar seconden offline sinds de Airport Update (10.4.3 update veranderde nix). Maar dat kan ook mijn knakenroutertje zijn... Ik lees echter elders dat het probleem zich nog steeds voordoet, zij het in mindere mate.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
weekend......................:Z

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
:z ook

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:09
*KICK*

Ik heb een vraagje over de service van mijn iPod. Deze is 27 december opgestuurd. Het probleem is erkend en er heeft een tijdje bij de repair status gestaan dat deze vervangen zou worden. Sinds 12 januari staat er dat de reparatie is gecancelled. Dus ik bel naar Apple om te vragen hoe dat nou zit. Die paasei aan de telefoon luistert maar half en maakt een nieuwe reparatie aan. Dat was dus niet de bedoeling. Ik vroeg hem dus waar blijft mijn iPod. En ik weet niet of hij van mij af wilde of niet maar hij wimpelde dit af door simpel te zeggen dat hij volgende week kwam.

Nu heb ik twee vragen hierover:
1. Hoelang duurt een gemiddelde reparatie van een iPod?
2. Waar kun je zien waar je iPod blijft als zelfs de reparatie is gecancelled?

ps. Ik heb geen zin om contact op te nemen met Apple, want voor dat geintje van hierboven heb ik dus 3 kwartier met die paasei aan de lijn gehangen......

• memento__mori
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 17:48
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 20:31:
[...]

Bron zal dan wel de wet zijn of niet :)
ja maar die zal wel ergens geschreven moeten staan, zou kunnen hoor dat de wettelijke termijn 6 weken bedraagt. Had ik dat geweten toen vorig jaar m'n NIEUWE laptop,niet van Apple btw :-), 3 maanden is weggeweest voor reparatie omdat het een productiefout betrof die ze niet wilden toegeven.

• JSchut
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:50

JSchut

.....

Mijn BT Apple Toetsenbord wilde niet meer aan.
Terug gebracht naar MacSupport Uitgeest. Ze zouden een nieuwe voor me bestellen en dan doorsturen naar mijn huisadres.
Na anderehalve week maar eens bellen of me toetsenbord al binnen was. Ja die was binnen maar het was niet bekend dat het opgestuurd moest worden. Werd wel gelijk gedaan en de volgende dag had ik hem :)

PSN jschut_82 | Xbox: JSchut82

Verwijderd

2 keer nieuwe oordopjes aangevraagd, bij de apple service pagina. Ik had ze in 2 dagen erna binnen. Echt topservice :D

• Ma_rK
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-07-2025
Okay dit is een oud topic, maar het sluit misschien het best aan bij mijn vraag. Ik heb een 2,5 jaar oude iBook, en daar rammelde het een en ander binnenin. Zojuist het buitenwerk verwijderd en wat schept de verbazing. Alle schroeven zitten los en enkele liggen los in de behuizing (en niet alleen de korte).

Nou is mijn iBook na +- 1 jaar gerapareerd door Apple nadat er iemand op het scherm was gaan zitten. Wat zouden jullie met dit gevalletje doen...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Vastschroeven en weer dichtmaken. Schroeven gaan ontzettend vaak los na verloop van tijd, dus dat is niets speciaals.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Ma_rK
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-07-2025
hahaha, zover was ik ook, hij zit weer 'dicht' en alles werkt weer naar behoren.

Verwijderd

Mijn lcd panel begaf het 2 weken na de garantie.... Dealer wou er 575 euri voor hebben om het te reapareren. Ik schuimbekkend apple toen gebeld en kreeg bij het tweede telefoontje toen het defect geverifieerd was een nummer waarmee ik kostenloos de panel kon laten vervangen onder verlengde garantie.
Hulde !!! _/-\o_ en wat een loser van een dealer 'wij mogen geen verlengde garantie aanvragen'

Uiteindelijk weer teruggemoeten omdat ze vergeten waren om de schroefjes terug te plaatsen, maar je kan voorstellen dat ik al zo blij als een kind was!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:20
Verwijderd schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 00:05:
en wat een loser van een dealer 'wij mogen geen verlengde garantie aanvragen'
Klopt, ben je zelf voor verantwoordelijk en het heet geen verlengde garantie maar een uitzondering bij Apple :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-02 20:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

idd, waarom zou de dealer op moeten draaien voor kosten van een appleproduct. de dealer heeft het volste recht jouw te willen laten betalen voor je oow repair

blup

• scan
  • Laatst online: 26-10-2025
Nee hoor , volgens de wet niet. Je mag er toch wel van uit gaan dat een scherm wel 3 jaar mee gaat.

Een pc is net een brommer. je kan hem wel opvoeren maar het blijft nog steeds een brommer

Verwijderd

Scan, je slaat de spijker op z'n kop! Gesteld dat een scherm 3 jaar moet meegaan (econ. levensduur) zou ik redelijkerwijs dus maar 1/3 van de reparatie moeten betalen.... Dit bieden ze niet uit zichzelf aan alhoewel dit bij wet is geregeld. (die 3 jaar is een aanname, kan langer of korter zijn) Overigens moet je wel naar de rechter indien ze weigeren, en ik neem aan dat ze weten dat de meeste mensen terugschrikken voor de kosten en onzekere uitkomst daar je zelf moet bewijzen dat het defect niet je eigen schuld is.

Overigens is de term 'verlengde garantie' door Apple zelf gebruikt, die heb ik niet verzonnen.

Anyway ik was en ben heel tevreden met de oplossing die Apple bood, ze hadden me makkelijk naar de dealer terug kunnen sturen onder het motto wij hebben het apparaat niet aan u verkocht; de winkelier is immers verantwoordelijk voor de garantieafhandeling.. en in dit licht bezien vind ik het raar dat een dealer niet om coulance vraagt of mag vragen (hun uitleg). In de autobranche is dit ook normaal; dan onderhandelt de dealer ook namens de klant met de importeur.

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02:11

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Nu, ik snap iets niet. Ik dacht dat er vanaf 1 januari 2005 op alle goederen die je koopt in de EU een standaard garantie zit van minimum 2 jaar? Hoe zit dàt nu met Apple? Hier in België geven ze ook maar 1 jaar garantie, maar ik ben nog steeds nieuwsgierig.

Want zelfs op een boormachine met de naam ping-pong of whatever toestel wat ik waar dan ook koop krijg ik 2 jaar garantie.

Weet iemand hoe het precies zit? :9

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 21:17
Lorefice schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 00:16:
Nu, ik snap iets niet. Ik dacht dat er vanaf 1 januari 2005 op alle goederen die je koopt in de EU een standaard garantie zit van minimum 2 jaar? Hoe zit dàt nu met Apple? Hier in België geven ze ook maar 1 jaar garantie, maar ik ben nog steeds nieuwsgierig.

Want zelfs op een boormachine met de naam ping-pong of whatever toestel wat ik waar dan ook koop krijg ik 2 jaar garantie.

Weet iemand hoe het precies zit? :9
Er zit gewoon 1 jaar garantie op. Wat jij bedoelt is het consumenten gedoe, dan moet je kunnen aantonen dat het defect er al was vanuit de fabriek.

Hier had uw reclame kunnen staan.

• 6129(15)
  • Laatst online: 02:11

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Eiríkr schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 09:14:
[...]

Er zit gewoon 1 jaar garantie op. Wat jij bedoelt is het consumenten gedoe, dan moet je kunnen aantonen dat het defect er al was vanuit de fabriek.
Wacht, neen, ik denk niet dat het zo zit. Ik ga dit onderwerp eens even goed bestuderen, en dan post ik wel iets terug. Had ooit eens een document van de overheid gelezen over wat de exacte bepalingen zijn. B)

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 21:17
Lorefice schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 09:25:
[...]

Wacht, neen, ik denk niet dat het zo zit. Ik ga dit onderwerp eens even goed bestuderen, en dan post ik wel iets terug. Had ooit eens een document van de overheid gelezen over wat de exacte bepalingen zijn. B)
Ok hehe.

Hier zijn iig de garantie voorwaarden van Apple zelf:
http://store.apple.com/Ca...es/worldwidewarranty.html

en speciaal voor de iPod en iSight:
http://store.apple.com/Catalog/nl/Images/ipodwarranty.html

Hier had uw reclame kunnen staan.

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik ben toevallig net terug uit Woerden. Ik heb twee weken geleden mijn MacBook Pro 17" voor analyse naar MacHouse gebracht. Uit die analyse kwam voort dat het moederbord vervangen moest worden. De onderdelen werden besteld, ik nam de de MacBook Pro 17" mee terug naar huis en ik zou gebeld worden zodra de onderdelen binnen waren. Dat is gebeurd en ik heb direct een afspraak kunnen maken. Vandaag dus geweest, 2 uur gewacht en de reparatie was klaar.

Super geregeld zo, al zeg ik het zelf!

• Uberprutser
  • Laatst online: 14:20
Over dat 1 jaar garantie verhaal:
Is hetzelfde met Dell, standaard ga je akkoord met 1 jaar garantie (bij de meeste computers) wil je extra moet je bijkopen.
Bij Apple ga je (lees gebruikersovereenkomst) ook met 1 jaar akkoord, wil je meer koop je AppleCare.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Verwijderd

Lorefice schreef op maandag 21 augustus 2006 @ 09:25:
[...]

Dat zou mogelijk kunnen zijn...
Zover ik het weet is het wel zo dat je hiervoor naar het punt moeten gaan waar je het gekocht hebt en niet de fabrikant. Dus als je het gekocht had bij Pietje's Computer Winkeltje zou je in principe niet kunnen bellen met apple hierover en zou Pietje het verder met je moeten regelen

• iPiX1999
  • Laatst online: 05-02 15:21
Had de harde schijf kaput van mijn Mac Mini G4 (2,5", 80 Gb, 4200rpm). Harde schijf uitgebouwd, ingeleverd bij apple centre maastricht, halve week later nieuwe schijf gekregen. Normaalgesproken een not-done-job, maar omdat ik de eigenaar van de zaak ken, en hij mijn verleden als TD'er kent was het geen probleem ;)

edit:

owja, schijf was stuk binnen garantie (van 1 jaar). Maakte tikken enzo...

[ Voor 13% gewijzigd door iPiX1999 op 27-08-2006 01:18 ]

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

iPiX1999 schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 01:06:
Had de harde schijf kaput van mijn Mac Mini G4 (2,5", 80 Gb, 4200rpm). Harde schijf uitgebouwd, ingeleverd bij apple centre maastricht, halve week later nieuwe schijf gekregen. Normaalgesproken een not-done-job, maar omdat ik de eigenaar van de zaak ken, en hij mijn verleden als TD'er kent was het geen probleem ;)
offtopic:
Je icon zit achter een wachtwoord beveiligde dir. Iedereen krijgt hier nu een loginscherm in dit topic

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• iPiX1999
  • Laatst online: 05-02 15:21
had het net in de gaten, beter zo? :D

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

iPiX1999 schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 01:10:
had het net in de gaten, beter zo? :D
Jep :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Sijmen
  • Laatst online: 01-10-2025
Heb rampzalige ervaring gehad met MacHouse.

Het stofrandje bij de ComboDrive van m'n PowerBook was los gekomen. Geen idee hoe, maar heel vervelend. Meteen naar de MacHouse gebracht, maar die vertelden me dat het niet onder garantie zou vallen.

Met Apple gebeld, en die vertelden me dat het wel onder garantie valt. De bottom case valt daar normaal inderdaad niet onder, maar dit was geen schade door eigen schuld dus ik heb een uitzonderingscode gekregen.

Dus weer naar MacHouse (Amsterdam) gebracht, alles OK, 2-4 weken en klaar.

Paar dagen later opgebeld door MacHouse Woerden. "Arbeidskosten worden niet gedekt". Sure. Weer gebeld naar Apple, weer bevestiging gekregen dat het allemaal wel onder de garantie valt.

Heel veel (later zelfs best pissig) heen en weer gebeld. Apple bleef volhouden dat het gewoon allemaal goed was, MacHouse bleef volhouden dat Apple hun niet de arbeidskosten wilden terugbetalen, zelfs toen ik aangaf dat ik een officiële bevestiging van Apple had, met naam en al.

Uiteindelijk werd in een telefoontje met MacHouse duidelijk dat de arbeidskosten wel gedekt waren, maar niet helemaal: er bleef nog 95 euro over. "Apple betaalt niet alle onkosten". Dus wéér naar Apple gebeld, en die gaven nogmaals aan dat alles gewoon gedekt zou moeten worden. Bleek dat MacHouse gewoon veel te veel geld voor de reparatie vraagt en dat doorberekent aan de klant.

Op aanraden van Apple naar MacHouse gebeld om te vragen of ik m'n laptop terug mocht hebben, zodat ik hem naar een andere service provider kon brengen. Maar dan kwamen daar nog koeriers- en onderzoekskosten bij! "Welk onderzoek?" vroeg ik. Die gast was snel overstag en streepte de onderzoekskosten weg, maar koerierskosten zouden blijven.

Toch maar naar de manager gevraagd. Uitendelijk heeft die besloten toch maar geen extra arbeidskosten te berekenen en het gratis te doen. Heel mooi. Zou er die maandag (was vrijdag) zijn.

Een week later nog steeds niets gehoord. Teruggebeld. Bleken ze nog steeds te wachten op onderdelen.

Uitendelijk, 7 weken nadat ik hem had ingeleverd, kwam het magische telefoontje. Laptop teruggekregen, of ik even ontvanstbewijs wilde tekenen. Maar eerst wilde ik even testen. En wat was de laptop traaaaag!

"Over deze Mac" geopend, en ja hoor. De 1 GB extra geheugen die erin zat was er niet meer. Weer ingeleverd.

Een kwartier later was 'ie terug, met een reepje nieuw geheugen - oude was gesneuveld tijdens de operatie. Blij dat ik zo snel een nieuw stukje geheugen heb gekregen, maar dat mocht na al dat gedoe eigenlijk ook wel.

Helemaal los van dit alles staat natuurlijk dat ik nog steeds groot fan van OS X en Apple in het algemeen ben. Maar wat mij betreft geen MacHouse meer. Die 95 euro die ze wilden rekenen gaat ze nu wat meer kosten aan misgelopen omzet/winst.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ballebek schreef op dinsdag 22 augustus 2006 @ 09:29:
Over dat 1 jaar garantie verhaal:
Is hetzelfde met Dell, standaard ga je akkoord met 1 jaar garantie (bij de meeste computers) wil je extra moet je bijkopen.
Bij Apple ga je (lees gebruikersovereenkomst) ook met 1 jaar akkoord, wil je meer koop je AppleCare.
Om even wat onduidelijkheden weg te werken:
- Als je als CONSUMENT een product koopt binnen de EU heb je daar 2 jaar garantie op (uitgezonderd levensmiddelen), dit is de verkoper verplicht. Het feit dat Apple of Dell jou maar 1 jaar geeft voglens hun AVG is een soort van verkooptrucje. Ze proberen je extra te laten betalen. Echter is het wel zo dat na het jaar standaard garantie JIJ degene bent die de laptop moet komen inleveren etc, de extra services zoals ophalen enzo dat is dus die standaard garantie. Dell en Apple mogen je namelijk NOOIT afschepen met minder garantie dan volgens de EU wet.

En uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat bij Apple ze dus eerst proberen je af te schepen met 1 jaar, maar na het wijzen op deze wet etc en laten merken dat je er "verstand" van hebt hebben ze bij mij toch een nieuwe iPod opgestuurd ipv mij 400e laten dokken voor het maken.

En hetzelfde heb ik al met meerdere apparaten bij meerdere bedrijven gehad. Je moet gewoon op je strepen staan en je rechten kennen.
Pagina: 1