Kan windows 2000 domain niet vinden

Pagina: 1
Acties:

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-04 21:16
Voor het schoolproject EduNet moet ik een domain opzetten. Hierbij moet ik een opstelling maken met een cliënt, server en een printer server. De cliënt is een Windows 98se computer. Op de server is Windows 2000 Advance Server geïnstalleerd. En op de printer server heb ik Windows 2000 (non-server) geïnstalleerd

Het probleem is, dat ik niet met de printer server op het domain kan komen. Als ik bij het invoerveld het goede domain invult, kan ik de gebruiker gegevens invoeren. Daarop krijg ik een foutmelding dat hij de netwerklocatie niet kan vinden. Wanneer ik een foute domain in het begin op geeft krijg ik gelijk een melding dat de domain niet bestaat. Er is echter wel verbinding tussen de computers. Ik kan zonder problemen naar de andere computers pingen. De Windows 98 cliënt kan zonder problemen op het domain komen.

Wat heb ik tot nu geprobeerd
  • Diverse gebruikers aangemaakt en deze aan de printer server toegewezen
  • Nieuwe Windows 2000 installatie & configuratie op printer server (onder toezicht van een toekomstige netwerkbeheerder)
  • Nieuwe Windows 2000 AS installatie & configuratie op de server (ook onder toezicht van een toekomstige netwerkbeheerder)
  • Netwerkkaart en kabel vervangen
  • Mede cursisten die het zelfde project doen om hulp gevraagd (waarbij het wel allemaal lukt)
  • Met Google gezocht maar ik kon niet hetzelfde probleem vinden 8)7
Informatie over het netwerk
De domain naam is edunet.local

DHCP deelt de volgende ip's uit;
10.0.1.0-10.0.3.254 voor cliënten
10.0.0.3 voor de printer server (gereserveerd via DHCP)

De server heeft een vaste ip gekregen. 10.0.0.2

Heeft iemand nog wat tips wat ik kan doen om die printer server op het domain te krijgen?

• Robbrs8
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-04 09:54
Is op de printserver, het ip adres van de domaincontroller als DNS ingevuld (of toegewezen via dhcp)?

• THE_FIREFOX
oei........dat zou ik niet 1 2 3 weten. Ik dacht dat het via de dhcp was ingevuld. Ik kan het pas maandag na checken of het zo is :(

• --Mulder--
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 14:50
Mag ik vragen welk subnet je gebruikt?

• THE_FIREFOX
natuurlijk mag je vragen welke subnet ik gebruik, ik ben al bij dat jullie willen helpen _/-\o_ . Ik gebruik de subnet 255.0.0.0

• Robbrs8
  • Laatst online: 17-04 09:54
Zolang het subnet overal gelijk is zal dat wel goed gaan.
Dit probleem doet mij denken aan verkeerde DNS.... Even voor de duidelijkheid:
Alle clients (dus ook de printserver) moeten bij 'dns' het ipadres van de domainserver hebben staan! :)

[ Voor 39% gewijzigd door Robbrs8 op 04-11-2005 22:31 ]

• THE_FIREFOX
Ik heb het geprobeerd wat je zei, het is inderdaad de dns server. Deze werd eerst niet door de dhcp server uitgedeeld. In iedergeval bedankt voor de gouden tip _/-\o_

• PerfectPC
  • Laatst online: 01-02 11:46
Robbrs schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 17:25:
Is op de printserver, het ip adres van de domaincontroller als DNS ingevuld (of toegewezen via dhcp)?
in de meeste gevallen is de AD server ook DNS server, maar niet altijd hé. mensen die gelijkaardige problemen tegenkomen moeten hier wel eventjes over nadenken ;)
de diagnose is in ieder geval wel uitstekend gemaakt :)

• PerfectPC
  • Laatst online: 01-02 11:46
--Mulder-- schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 19:47:
Mag ik vragen welk subnet je gebruikt?
u bedoelt subnetmask ;)
niet dat het veel uitmaakt eigenlijk want als de DHCP de adressen 10.0.1.0 tem 10.0.3.254 uitdeelt, is het minstens een /22 netwerk waar 10.0.0.1 tem 10.0.0.255 ook onder valt ;)
Pagina: 1