Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Spaarloon na recente carriereswitch of als starter

Pagina: 1
Acties:

• dyna18
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-11 22:21
Ik heb een vraagje over de spaarloon regeling.
Normaal is het zo dat je voor 1 jan beslist of je dat hele jaar met de spaarloon regeling mee gaat doen. Mocht je tussentijds van werkgever wisselen dan moet je blijkbaar volgens onderstaande informatie dat via je oude werkgever regelen:
Vanaf 1 januari 2005 kunnen werknemers bij een (1) werkgever deelnemen aan de spaarloonregeling.

Dit betekent dat je éénmaal per jaar tot het maximum van het spaarloon kan sparen, namelijk bij de werkgever waar je op 1 januari (peildatum) in dienst bent. Bovendien moet die werkgever de algemene loonheffingskorting bij jou per 1 januari toepassen.

Het is, wanneer je verderop in het jaar van werkgever wisselt, niet mogelijk het resterende bedrag van de spaarloonregeling bij die volgende werkgever te sparen. Wel kun je (op verzoek) het resterende bedrag bij de oude werkgever sparen door het restant in eens te laten inhouden.
Maar nu mijn vraag, weet iemand hoe het zit als je per 1-sep bij je eerste werkgever aan de slag gaat (daarvoor was ik student)? Je hebt dan geen vorige werkgever waar je op 1-jan actief was. Is er een regeling dat je de laatste 3 maanden met spaarloon mee kan doen, of moet je helaas tot 2006 wachten?

• Dennizz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07 21:33

Dennizz

pc-70 mod in progress!

ik ben dit jaar vanaf april uit mijn hoofd bezig met spaarloon regeling.
Toen heb ik namelijk mijn vaste contract getekend.

Daarvoor wel een half jaar zelfde functie gewerkt.
In de tijd van april tot het einde van het jaar het maandbedrag wel zo kunnen opschroeven dat ik aan het einde van het jaar toch het maximale spaar.

Hoop dat je hier wat mee kunt :)

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik kon i.i.g. bij mijn huidige baan pas op 1 jan. a.s. deelnemen, ondanks dat ik in sept 2005 begonnen ben :)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• TagTag
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

TagTag

Chevrolet Corvette rocks

quote belastingdienst website:

Spaarloonregeling voor één dienstbetrekking

Een werknemer kan slechts bij één werkgever deelnemen aan de spaarloonregeling. Als een werknemer bij u wil sparen via de spaarloonregeling, dan moet worden voldaan aan de volgende twee voorwaarden:

* De werknemer is sinds 1 januari 2005 bij u in dienst.
* U past ten aanzien van die werknemer sinds 1 januari 2005 de algemene heffingskorting toe.

Als een werknemer na de eerste dag van het kalenderjaar bij u in dienst treedt, kan hij dus niet van uw spaarloonregeling gebruik maken.

Dus je kan pas vanaf 1/1/2006 beginnen met sparen.

Macbook 2,4ghz, Acer Aspire 1694v1, Athlon Thunderbird 1,2ghz en Phenom II X3 720 BE

• dyna18
Dank je voor de duidelijkheid.... wel jammer :(

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-11 13:33

zwik

randomized

Nou ben ik niet helemaal thuis in al die financiële zaken. Ben zelf nog een student namelijk. Omdat je niet aan de spaarloonregeling kan meedoen kan je zelf toch ook sparen? In de vorm van een maandelijkse overboeking naar je spaarrekening.

• dyna18
ja, maar het verschil met de de spaarloon regeling is dat je spaart vanuit je loon, voordat er belasting over geheven wordt.... Dat kan dus al snel vele euro's minder belasting schelen (afhankelijk van hoeveel % belasting je betaald).

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:36
Ik deed er nooit aan mee bij mij op het werk maar heb nu toch het spaarloonlicht ;) gezien. Ik heb nu ook in de laatste 3 maanden me spaarloon nog volgestort (ik was dus wel al in dienst voor 2005)

De reden: ik doe een avond opleiding die ik zelf betaal. Spaarloon kan gebruikt worden om dit uit te laten betalen! Kortom. Ik betaal nu die 475 (netto) en daar betaal ik twee termijnen schoolgeld van, totaal 600.

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

Pagina: 1