Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

brak geheugen zorgt voor reset-loop na crash ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb iets vaags. Laatst zat mijn pc vast toen ik thuiskwam, en bij het resetten wou hij niet meer aan. Het leek of hij in een continue reset-loop zat, telkens zag je om de 8 seconden het bios zich initialiseren, cdrom's resetten, etc. Ik had de pc uitgezet, toen weer aan, en hij deed het weer. Later kreeg ik een spontane reboot, dus ik dacht aan brak geheugen en/of voeding. Ik memtest86 draaien, zegtie dit:

failing adress:

0001a6d91c0 (bij 482MB ofzo)

errors:
6

ecc errors:
34288

Dus die zal wel kaduuk zijn. Kzal hem nog een keer draaien voor de zekerheid... MAAR!

Heeft dit te maken met die reset-loop ? Want dat is nu dus steeds zo als er een crash geweest is (memtest86 crashte op dat punt ook).

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:27

DefLite

Why so serious?

mischien je specs posten zou het voor ons wat makkelijker maken
probeer je geheugen eens in andere pc en in jouw pc ook ander geheugen

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:57

Thandor

SilverStreak

Het is aan te bevelen om volledige specificaties van de PC te geven.

Neem ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door.
De algehele PMG FAQ bevat veel informatie.
In die PMG FAQ zit ook een uitgebreide RAM FAQ :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik dacht dat het een algemeen probleem was, maar hier zijn dan toch de specs van (de basis van) mijn systeem:

Gigabyte GA6-vrxp2
AthlonXP 1800
512MB DDR SDRAM (Samsung)

Leadtek GeForce4 Ti4200

Ik heb memtest86 gedraaid met de IDE devices eraan, maar gezien de reset-loop ook een keer plaatsvond met alleen de videokaart en het geheugen aangesloten, lijkt me niet dat dat uit maakt.

Ik heb net een tweede test gedaan:

failing adress:
00007ff7540 (127.4MB)

errors:
2

ecc errors:
1

Dit keer crashte hij dus al veel eerder, bij de 127MB in de buurt, eerst pas boven de 400MB.

Helaas heb ik (noch een kennis) een pc waar dat reepje in getest kan worden, dus..:

Kan ik nu het beste morgen gewoon een nieuw reepje kopen of kan het ook nog ergens anders aan liggen, ? Of zijn de resultaten van memtest86 gewoon altijd waar (errors == geheugen kapot), en zoja kunnen sommige geheugenadressen het dan soms wel en soms niet doen (zie de verschillende testresultaten) ?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2005 12:34 . Reden: geheugen merk erbij gezet ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-11 13:15
JE zou ook eens het geheugen 0,1V meer kunnen geven (2,7V als het op auto staat, aangezien je DDR SDRAM hebt). Als dat niet werkt, zou ik naar de lokale pc-boer gaan en een reepje halen en vragen of je geld terug mag, als ie niet werkt. Zorg wel dat je gelijk een voldoende grote hebt, mocht ie het wel doen! Wat heb je verder voor voeding?

Verwijderd

Topicstarter
Tja die voeding is niet veel soeps, maar dat heeft met ernstig geldgebrek te maken. Een Q-tec "450W" (met die 120mm fan onderaan). Maar die leek geen ernstig schommelende voltagelijnen te hebben, volgens een test die ik afgelopen voorjaar maakte. Maar wie weet is ie minder geworden... hij wordt niet heet ofzo trouwens, die (niet-regelbare) fan die erin zit draait standaard vrij hard. Zou het er mee te maken kunnen hebben ?

Ik heb vanmorgen nog eens het reepje goed schoongemaakt, sloten uitgezogen, hele computer gelijk ook maar, maar dat was het dus niet helaas... de testen van memtest86 zijn wel steeds wisselend, wat ik al eerder opmerkte. Hoewel hij wel vaker achterin de module crasht dan voorin.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu ineens dat ik terugkom, comp. stond nog aan in memtest86, en de comp. stond ineens uit. Ik krijg hem ook niet aan. Powerknop --> ledjes knipperen even, verder gebeurt er niks. Ik had dat een keer eerder ook al, later deedie het ineens weer wel.

Ik heb de voeding getest door de groene draad met een zwarte te verbinden, dan gaat-ie wel aan.... Zou het geheugen hier de oorzaak van kunnen zijn, dat hij helemaal niet aan gaat ? Of de processor/mobo ?

Wat is waarschijnlijker ?

p.s. heb bios ook al gereset zonder resultaat...

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2005 14:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Stel dat het moederbord stuk is... Wat is dan tegenwoordig een leuk bordje die een AthlonXP 1800+ en 512MB pc2700 (die blijkbaar wel goed is want het lijkt nu meer dat het moederbord de oorzaak is) kan huisvesten ?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:57

Thandor

SilverStreak

Volgens mij kan een Q-Tec 450W een AMD Athlon XP 1800+ 'Onbekende core' met een Leadtek GeForce Ti4200 wel trekken.

Heb je alle punten van de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter goed doorgenomen ?

• Voeding : Lijkt goed te zijn.
• Moederbord : Al op condensatoren gechecked e.d. ?
• Processor : Waarschijnlijk wel goed, mits de koeling in orde is.
• Geheugen : Geheugen zit op het moederbord, controleer dus eerst het moederbord voordat je het geheugen gaat verdenken van problemen ;)

Het 3x schoppen van een topic binnen 24u is niet gewenst, gebruik de editknop Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif om het bericht te wijzigen :)

[ Voor 20% gewijzigd door Thandor op 05-11-2005 19:34 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-11 13:15
Als ie niet meer opstart, is dat 9 van de 10 keer het geheugen en/of de voeding. Q-Tec is bagger en ook al zal ie altijd genoeg zijn geweest, get rid of it. Het is het slechtste merk (samen met Sweex) op gebied van voedingen: onstabiel, onveilig en als je voeding het begeeft, dan waarschijnlijk de rest van je pc ook :X. Dus haal een A-merk voeding (kijk eens in OH in 'Welke voeding heb ik nodig'). Probeer verder eens een ander reepje (of heb je 2,7V nog niet geprobeerd?).

Verwijderd

Topicstarter
Er zitten drie condensatoren op het bord die een kleeein beetje bol zijn aan de bovenkant, zoals in de FAQ stond. Wellicht dat het moederbord toch aan z'n eind is dan. Wel gek, Giga-byte is toch niet een superslecht merk, en het bord is nog maar 3 jaar oud...

Ik krijg maandag de kans het geheugen te testen bij een ander... dan zie ik wel weer. Hoop dat het niet de proc. is, ik vrees dat ik geen processor meer kan krijgen voor mijn bordje... die nieuwere Athlon XP's draaien op 400Mhz bussnelheid meen ik en dat trekt mijn pc2700 geheugen niet (klopt toch ?)
Maar aangezien de proc. nooit warmer werd (volgens het moederbord dan) dan 50*C zal dat wel meevallen, er zat een zalman waaier stevig op vast met thermal grease ertussen en een dikke fan ertegenaan te blazen, dus dat zal wel goed zijn. Maar je weet het nooit natuurlijk.

P.S. sorrie, ik zal wat minder schoppen _/-\o_ en de edit-knop meer gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb wat dingen uitgetest bij een andere pc,

het ligt aan het moederbord OF de processor. Die laatse heb ik niet getets omdat ik geen koelpasta bij me had om hem daarna netjes terug te kunnen plaatsen in die andere pc.

Aangezien het een socket A moederbord betreft met een XP1800 erin, krijg ik waarschijnlijk geen moederbord meer waar mijn XP in kan, of heb ik dat mis ? Ik zie heel veel winkels die geen socket-A meer verkopen... aan de andere kant moet het eventuele nieuwe bord wel mijn pc2700 geheugen slikken, heb geen geld voor nieuw geheugen.

Nu is dan de vraag, welke chipset kan ik het beste nemen ? Ik draai alleen linux, dus het moet goed werken. Van mijn huidige VIA chipset weet ik dat, de nForce en SIS en weetikwat allemaal chipsets weet ik dat niet..

Verwijderd

Gisteren was een vriend van mij die had ook dit probleem , door Qtec 550Watt die gaf blijkbaar teveel stroom naar het bord , en heeft zo zn processor en geheugen opgeblazen. want die werken allebij niet meer , en een hele onstabiele waardes gaf deze , ( ff in een oude pentium 3 450mhz geprobeert. )

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 01:59

NBK

Weercam-Avatar

Sowieso zijn Q-tec voedingen bagger, ze zijn trouwens nog veel slechter dan Sweex, dus die moet je er gewoon uitgooien.
Als elko's op je moederbord bol staan is er een grote kans dat er problemen onstaan met de voeding op je moederbord waardoor deze niet genoeg stroom meer kan leveren voor je geheugen en CPU wardoor de spanning inzakt en je systeem instabiel wordt..
Van gigabyte heb ik nooit gehoord dat ze brakke elko's gebruikt hebben op hun moederborden. Kun je het merk elko's posten? Of google even op het merk en "leaking". Gaf bij mij ook goede resultaten na problemen met me Antec voeding. Een slechte voeding kan schade geven aan de elko's op je moederbord omdat deze zwaarder belast worden als de voedingslijnen erg schommelen.
Kijk hier op Tnet eens in de vraag en aanbod als je een ander moederbord (en voeding) zoekt.

[ Voor 32% gewijzigd door NBK op 08-11-2005 12:25 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:23
NBK schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 12:19:
Sowieso zijn Q-tec voedingen bagger, ze zijn trouwens nog veel slechter dan Sweex, dus die moet je er gewoon uitgooien.
Nouja, veel slechter, ze zijn allebei even slecht. Een gedeelte van het q-tec-assortiment is de zelfde gerelabelde taiwanese poep als sweex levert.

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren was een vriend van mij die had ook dit probleem , door Qtec 550Watt die gaf blijkbaar teveel stroom naar het bord , en heeft zo zn processor en geheugen opgeblazen. want die werken allebij niet meer , en een hele onstabiele waardes gaf deze , ( ff in een oude pentium 3 450mhz geprobeert. )
Mijn God. Ik hoop het niet. Het geheugen heeft anderhalve keer memtest86 helemaal doorlopen op een ander systeem, dus die is nog goed. De voeding heb ik in hetzelfde systeem getest, maar niet uitgebreid, dat systeem is baggertraag (staat een brakke 3 jaar oude windows op die een kwartier opstart etc.), de pc sloeg aan (alle hdd's enzo ook aangesloten), draaide 5 min. memetest86 dus ik denk dat de voeding ook nog niet helemaal stuk is. Maar idd misschien niet GOED meer, en dat het moederbord eraan stuk gegaan is... In dat geval moet ik maar es naar de pc boer die dat ding geleverd heeft, dan is die ook verantwoordelijk voor de dood van het mobo. Ik wist toen niet dat Q-Tec zo'n kutmerk was.
Pagina: 1