Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
mishandel hem, verkoop hem door, gebruik hem zelf
V&A ziet er wat hoopvoller uit.. ik ga wel weer modden
Verwijderd
180W bij 15V is stroom 12A
12A bij 15V is weerstand 1.12ohm
weerstand verandert niet bij spannings verandering (alleen vermogen)
dus 12V/1.12ohm is 9.6A
12V*9.6A is 115Watt (elektrisch) wat ie nog maar gaat geven
Het is geen weerstand maar een half geleider en die zijn niet lineairVerwijderd schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 13:58:
ff rekensommetje
180W bij 15V is stroom 12A
12A bij 15V is weerstand 1.12ohm
weerstand verandert niet bij spannings verandering (alleen vermogen)
dus 12V/1.12ohm is 9.6A
12V*9.6A is 115Watt (elektrisch) wat ie nog maar gaat geven
Dan kan je met een serieuze MOSFET (bijvoorbeeld uit een voeding) gelijkgerichte netspanning (310V, je kan het circuit uit een oude voeding nemen) en wat stuurelectronica "gemakkelijk" een testvoeding maken die je een kleine 300W (met verliezen een 250tal watt max) op gelijk welke spanning kan leveren (principe van een gewone geschakelde voeding, je zal wel serieus moeten filteren om de spanning voldoende af te vlakken op dat vermogen), maar die wel gekoppeld is aan netspanning (via 2 diodes), dus wel niet erg veilig is om langdurig te gebruiken. Als dat voldoet, kan je gewoon een scheidingstransfo erop gebruiken (kan je eventueel zelf maken, das gewoon een 1:1 transfo), waardoor je weer relatief veilig bent (als je voldoende kennis van elekticiteit/elektronica hebt kan je dit veilig maken).
Schema's en uitleg kan ik posten, zodra je aangeeft in hoeverre je er veilig om mee kan gaan (tis niet dat ik je niet vertrouw, maar 310V DC / 1A is niet leuk om effe door je handjes te hebben)
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Verwijderd
ik heb nog een 15V 30A voeding hier staan, niet te duur, dus mail me als je nog op zoek bent
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2005 17:12 ]
Hee, vond ik altijd wel, dan maak je zo'n rare bewegingen die je anders niet kan
HK reacties plaats je maar in de HK
[ Voor 17% gewijzigd door Apen-nootjes op 05-11-2005 17:23 ]
https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!
Geen idee of dit goed is, maar dit is even snel uit de losse pols.
[ Voor 13% gewijzigd door Resistor op 05-11-2005 17:23 ]
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Heb je enig id wat dit samen zal kosten? Evenveel als een gewone labovoeding die geschikt is, en die TS te duur vind.Resistor schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 17:22:
Je pakt een 300VA (W) Trafo (ringkern heeft de voorkeur) van 9V (9*wortel2=12,7V piekspanning, je richt de wisselspanning gelijk met een flinke brugcel (volgens mij waren die wel voor 15A te vinden), zet er een grote elco achter die 15V aankan (15*1000uF = 15mF, maar liever groter), en je hebt een redelijk mooie gelijkspanning.
TS: ik heb hier een boekje liggen van el-cheapo electronica shit, waaronder voedingen: 13.8V/10-12A voor € 47.60, 13.8V/20-22A voor 93.90€. Eerste is max 165W, dus net te weinig, 2e is idd ongeveer 100€ zoals je al gevonden hebt. Dergerlijke vermogens kosten veel (en wegen veel, die 2e voeding weegt 4.5 kilo)
Als je ervan kent, kan je beter (en goedkoper) zelf een geschakelde voeding maken, vooral als het maar om eerst even te testen is.
[ Voor 27% gewijzigd door naftebakje op 05-11-2005 17:35 ]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Die "(15*1000uF = 15mF, maar liever groter)" snap ik niet, maar goed.Resistor schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 17:22:
Je pakt een 300VA (W) Trafo (ringkern heeft de voorkeur) van 9V (9*wortel2=12,7V piekspanning, je richt de wisselspanning gelijk met een flinke brugcel (volgens mij waren die wel voor 15A te vinden), zet er een grote elco achter die 15V aankan (15*1000uF = 15mF, maar liever groter), en je hebt een redelijk mooie gelijkspanning.
Ik zou het niet met zo'n (dure) trafo doen, tenzij je die hebt liggen.
Hoe goed kan zo'n peltier tegen die behoorlijke rimpelspanning die daar uit komt?
Je zou in principe wel 2 ATX voedingen parallel kunnen schakelen, maar dan moet je beide voorzien van een diode (eigenlijk elke 12V draad) en niet vergeten de lagere spanningen in elk geval een beetje te belasten met een dikke weerstand. (dik als in dat 'ie veel vermogen kan verstoken)
De draden zullen waarschijnlijk genoeg weerstand hebben om de load een beetje te verdelen.
In de zwaardere regelbare (lab-)voedingen wordt de load vaak over de transistoren verdeeld dmv 0,22 Ohm weerstanden, maar ik vermoed dat de weerstand van die draden van de voeding dus ook al voldoende weerstand hebben.
Als de uitgangspanning van beide voedingen veel verschilt, zul je de load toch met wat weerstanden moeten verdelen, of eventueel een extra diode gebruiken.
Het beste kun je dan wat zware bruggelijkrichters gebruiken. Die zijn makkelijk te koelen en dan heb je in elk geval 2 diodes die je al kunt gebruiken
[ Voor 41% gewijzigd door TD-er op 05-11-2005 17:54 ]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
wasda voor voeding? mottie kosten?
Edit: TS heeft MTS electro gedaan maar gaat waarschijnlijk voor de ATX mod daar dit het goedkoopst is.
[ Voor 33% gewijzigd door Tijgert op 05-11-2005 18:44 ]
Hij gebruikt de vuistregel van 1000µF afvlakcapaciteit per ampére die getrokken wordt uit een voeding. Das een goed uitgangspunt voor voedingen tot max 5A ofzo, hogere stromen kan je beter/goedkoper afvlakken met phi-filters en dergerlijke (vb condensator naar massa, spoel, condensator naar massa).TD-er schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 17:47:
[...]
Die "(15*1000uF = 15mF, maar liever groter)" snap ik niet, maar goed.
[...]
TS: wat bedoel je met ATX mod? Ga je een aparte ATXvoeding gebruiken om je peltier te voeden? Weet dan wel dat er veel kans is dat de 5V van die voeding serieus kan afwijken, doordat je zoveel stroom neemt op de 12V.
[ Voor 20% gewijzigd door naftebakje op 05-11-2005 19:25 ]
OK, weer wat geleerdnaftebakje schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 19:18:
[...]
Hij gebruikt de vuistregel van 1000µF afvlakcapaciteit per ampére die getrokken wordt uit een voeding. Das een goed uitgangspunt voor voedingen tot max 5A ofzo, hogere stromen kan je beter/goedkoper afvlakken met phi-filters en dergerlijke (vb condensator naar massa, spoel, condensator naar massa).
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
Tijgert schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 18:44:
Koen 14: iemand die Collssen Shannon als avatar heeft kan niet fout zijn
wasda voor voeding? mottie kosten?
als je op msn komt kunnen we wat afspreken