ECC geheugen en een foute module. Wat dan?

Pagina: 1
Acties:

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-01 14:41
Ik heb net flink zitten zoeken maar kan weinig tot geen fatsoenlijke info vinden. Met ECC geheugen is het zo dat de modules kleine (1 bit) fouten zelf kunnen fixen. Dat is heel leuk en aardig maar ik zou het eigenlijk wel prettig vinden als de computer me dan ook zou willen melden dat er een fout gevonden en hersteld is. Als dat dan te vaak voorkomt is duidelijk dat een module hard toe is aan vervanging. Als het geheugen zichzelf hersteld gaat het pas mis als het _echt_ fout gaat.

Wat doet Linux in zo'n geval? En wat gebeurt er als er een 2-bit fout optreed?

Weet er trouwens iemand een site met een fatsoenlijke beschrijving van BIOS settings? Mijn handleiding (Tyan Tomcat K8E) komt niet verder dan:

ECC memory Interlock: This feature is used to set ECC memory interlock (At least one*/All are)

Heeeeel behulpzaam 8)7 Ik wil graag weten wat (in dit geval) ECC memory interlocking is en wat de voor- en nadelen zijn van die instellingen...

[ Voor 1% gewijzigd door bartvb op 04-11-2005 16:07 . Reden: Typo ]

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Volgens mij mis je de functie van ECC.. Iedere memory-chip maakt fouten (1 keer op de miljard acties oid)). Dit kan ECC zien, en corrigeren... Het heeft volgens mij niets met het wel/niet goed werken van je geheugen te maken

Maar ik weet dit niet geheel zeker ;)

iRacing Profiel

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-01 14:41
Klopt, dat doen ze (statistisch gezien) allemaal 1x in de zoveel tijd. Maar als een van mijn modules wekelijks de mist in gaat of zelfs meerdere keren per minuut dan is het logisch om te veronderstellen dat er iets goed mis is met die module :) Als ECC dat geheugen gewoon telkens fixed dan zit je te werken met een module die eigenlijk nogal defect is, je merkt er alleen (nog) niets van. Het zou prettig zijn om die module te vervangen voor hij het helemaal begeeft dus een melding in b.v. de logfiles zou prettig zijn :)

Daarnaast kan ik ook redelijk wat dingen instellen in mijn BIOS mbt ECC alleen kan ik nergens vinden wat die instellingen nou daadwerkelijk doen.

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Hmm, maar zijn de fouten die een brakke chip maakt dan ook nog te corrigeren?

Anyway, dan lijkt het me dat je geheugen iets van snmp oid zou moeten ondersteunen.. en dat heb ik nog nooit gezien..

iRacing Profiel

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 19:25

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

je hebt hiervoor i2c en lmsensors informatie nodig. Ik zou je aanraden hierop te zoeken op hun website of je mobo ondersteund wordt.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-02 15:31

killercow

eth0

veel ecc mobo's hebben ook een chipkill functie, die kan dan de faulty chip uitschakelen, ongetwjifeld kunt je hier via bijvoorbeeld een linux kernel informatie over opvragen, i2c en lmsensors lijken mij inderdaad de progjes die jouw deze info gaan geven.

openkat.nl al gezien?

Pagina: 1