Toon posts:

ERP pakket - Statistieken

Pagina: 1
Acties:
  • 212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
We hebben ongeveer een jaar geleden een erp-pakket gekocht. Na talloze bugs en 11 maanden vertraging komt er een einde in zicht.

Vraag betreffende lijsten.

We hebben 90.000 uitleveringen in ons systeem zitten, 60.000 klanten. Een uitlevering heeft gemiddeld 6 detailijnen.

Server is windows 2003, 1 gb Ram P4 CPU

wanneer ik een lijst trek met volgende selecties:

klanten van een groep ( zijn er 10 )
Artikels van - tot artikelnr ( zijn er 200 )

Lijst van wat elke klant per artikel aan omzet heeft. + totaal maken ed.

Deze lijst duurt 40 minuten.
Is hier sprake van slechte software of ben ik te veeleisend ? Ik wil eigenlijk maximaal 5 min wachten op deze lijst.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-08 22:57

Gerco

Professional Newbie

Daar is niet zo snel wat over te zeggen. Die aantallen zijn bepaald niet schokkend en een goede database server kan dat makkelijk aan. Het kan een enorm gefragmenteerde schijf of database zijn, slechte indexen, slechte queries, water in de server, etc...

40 minuten is waarschijnlijk wel veel langer dan minimaal nodig is om zoveel informatie op te vragen, ik zou eerder denken aan een redelijke tijd van een paar minuten, zeker geen 40. Welk ERP pakket praten we over, misschien is het bekend om zijn traagheid bij bepaalde tweakers. Heb je de leverancier al gevraagd om commentaar?

[ Voor 42% gewijzigd door Gerco op 04-11-2005 14:34 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

Welke applicatie praten we nu over? (leverancier)
Welke database server zit er aan vast?
Hoe groot is de database?
Zijn er op de juiste kolommen indexen geplaatst?
Worden de statistieken in de database regelmatig bijgewerkt?
Vinden er her-indexaties plaats op de indexen?
Heb je genoeg processor capaciteit?
Moet er misschien wat meer geheugen in?
Zijn de harddisk's snel genoeg voor wat jij wil?
etc...

Geef eerst wat meer informatie, dan kunnen we zinnige antwoorden gaan geven...

[ Voor 14% gewijzigd door Gé Brander op 04-11-2005 14:36 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Topicstarter
Database en programma's zijn gemaakt in progress-taal.

Volgens de programmeurs van deze leverancier is deze duur 'normaal' en heeft dit te maken met sleutels en indexering.

Maar ik vind 40 minuten een eeuwigheid in computerland.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-06 23:37

Gé Brander

MS SQL Server

Een eigen databae ontwikkeld?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Topicstarter
c70070540 schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 14:35:
Welke applicatie praten we nu over? (leverancier) Organi
Welke database server zit er aan vast? progress
Hoe groot is de database? pakweg 8 gb

Zijn er op de juiste kolommen indexen geplaatst?
Worden de statistieken in de database regelmatig bijgewerkt?
Vinden er her-indexaties plaats op de indexen?

Heb ik geen inzicht op.

Heb je genoeg processor capaciteit? jeps
Moet er misschien wat meer geheugen in? nop
Zijn de harddisk's snel genoeg voor wat jij wil? jeps
etc...

Geef eerst wat meer informatie, dan kunnen we zinnige antwoorden gaan geven...

Verwijderd

Topicstarter
Nee, database server en programmabasis zijn progress platform ( had er zelf ook nog niet over gehoord)

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Ik ben toevallig Progress 4GL programmeur en ik kan je zeggen dat de taal en/of database platform het probleem niet zijn. Met de juiste indexen en queries kan Progress vreselijk snel zijn (zeker vanaf v9). Databases van 50GB zijn niet merkbaar trager dan die van 100MB. Ik zou het bij de leverancier zoeken.

Je zou eens naar de Progress Performance FAQ kunnen kijken om te zien of er nog wat te optimalizeren valt. Tikje gedateerd, maar meestal nog wel bruikbaar.

[ Voor 45% gewijzigd door Gerco op 04-11-2005 14:47 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• D4Skunk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-10-2025

D4Skunk

Kind of Blue

Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 14:37:
Database en programma's zijn gemaakt in progress-taal.

Volgens de programmeurs van deze leverancier is deze duur 'normaal' en heeft dit te maken met sleutels en indexering.

Maar ik vind 40 minuten een eeuwigheid in computerland.
40 minuten is veeeeeeeeeel te lang. Op welke database draait de app ?(mysql/mssql/postgres/oracle/msaccess :p ...) 8)7
Om je een idee te geven : op de VRT (nationale tv België) draait het langstdurende Cognos-rapport op een sap-database 2 minuten, en ik kan je verzekeren dat het om heel wat meer gegevens gaat, en intensieve operaties gebruikt : star transformations etc...
offtopic:
ik weet dit 100% zeker want ik werk er als Oracle DBA :)

[ Voor 5% gewijzigd door D4Skunk op 04-11-2005 14:49 . Reden: niet echt m'n dagje vandaag.. ]

Verwijderd

Topicstarter
Gerco schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 14:41:
Ik ben toevallig Progress 4GL programmeur en ik kan je zeggen dat de taal en/of database platform het probleem niet zijn. Met de juiste indexen en queries kan Progress vreselijk snel zijn (zeker vanaf v9). Databases van 50GB zijn niet merkbaar trager dan die van 100MB. Ik zou het bij de leverancier zoeken.

Je zou eens naar de Progress Performance FAQ kunnen kijken om te zien of er nog wat te optimalizeren valt. Tikje gedateerd, maar meestal nog wel bruikbaar.
Wat is volgens jou dan wel een realistische tijd ?
Wat ik ook wel sterk vind is dat als ik de verkoop van 1 artikelnr voor 1 klant opvraag dit ook al minimaal 15 min duurt.

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Dat is niet te zeggen zonder het datamodel van de applicatie te kennen, maar zo even gegokt moet dat zeker geen 40 minuten duren. Zelfs al zou de app alle data moeten nalopen, kan het niet zoveel tijd kosten tenzij er iets mee mis mee is.

Als zij een enorm onhandig of overflexibel datamodel hebben gebruikt, is het best mogelijk dat het echt niet sneller kan zonder dat model te veranderen. In dat geval moeten ze dat nodig gaan doen, want dit lijkt belachelijk te zijn.

Gebruik voor de gein eens 'promon' om je database te monitoren terwijl je de verkoop van 1 artikel voor 1 klant opvraagt. Het aantal disk reads moet dan vrij beperkt zijn als de indexen goed zijn, gaat de schijf enorm staan ratelen, hebben ze waarschijnlijk een paar indexen "vergeten" te plaatsen.

[ Voor 25% gewijzigd door Gerco op 04-11-2005 15:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een domme vraag, maar hoe geraak ik aan promon ?
Op de server in de start directory zitten een tiental tools maar daaronder vind ik geen promon ( en ik ken geen jota van progress eigenlijk )

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 16:04:
Misschien een domme vraag, maar hoe geraak ik aan promon ?
Op de server in de start directory zitten een tiental tools maar daaronder vind ik geen promon ( en ik ken geen jota van progress eigenlijk )
Promon wordt bij Progress meegeleverd, het staat in %DLC%\bin\promon.bat. %DLC% is je progress directory, in mijn geval C:\Progress\OpenEdge (progress v10), bij oudere versies is het vaak C:\Progress\<versie> of C:\DLC<versie> en bij meegeleverde installs (zoals ws bij jou) ergens in de applicatie directory.

Zoek naar prowin32.exe, het moet in dezelfde directory staan. Overigens is promon geen GUI tooltje en zul je het zonder kennis van je progress omgeving waarschijnlijk niet eens kunnen opstarten, dus ik zou hier gewoon je leverancier of Progress over bellen.

Pagina: 1