Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 21:54
Hoi,

Omdat ik niet een speciale groep voor NAS (Network Attached Storage) devices kon vinden, probeer ik het hier maar.

Ik zit te dubben tussen het aanschaffen van een Synology DiskStation DS-101g+ óf DS-101j NAS Server.

Beiden zijn 6-in-1 devices, maar de DS-101g+ bezit Gigabit ethernet + SATA, meer geheugen (64 Mb), en ik denk eens snellere processor dan de DS-101j variant.

DS-101g+:
Processoren geïnstalleerd: MPC8241
RAM geïnstalleerd DRAM: 64 MB
Flitsgeheugen geïnstalleerd: 16 MB Flash

DS-101j:
Processoren geïnstalleerd: Intel IXP420
RAM geïnstalleerd DRAM: 32 MB
Flitsgeheugen geïnstalleerd: 2 MB Flash

.....wat is nou het voordeel van de extra hoeveelheid RAM/Flash memory, behalve cacheing? Het OS is voor beide edities identiek.

Ik heb me al sufgezocht of er een noemenswaardig verschil in performance is tussen de 2, maar dat komt effectief neer op 2/3 Mb sec en dat vind ik niet zo boeiend dat het het prijsverschil rechtvaardigd..

Enkele wetenswaardigheden;

- Ik heb thuis geen gigabit netwerk, en ben eigenlijk ook niet van plan een Gb switch te kopen gezien ik maar 1 PC met Gb aansluiting heb, en de rest gewoon 100 Mb is.
- Ik heb zo hier en daar gelezen dat de DS-101g+ een klein fannetje heeft die een irritant hoog/hard geluid maakt als de temp in de case te hoog wordt. :r

Ik vraag me af of die fan er niet gewoon uitkan, want behalve de eerder genoemde verschillen zal de harddisk die ik wil gaan gebruiken (een 400 Gb variant) ongeacht SATA of IDE dezelfde bedrijfstemperatuur hebben.

Ofwel, wie heeft ervaring met 1 van deze 2 NAS devices en kan me een hint geven welke richting ik op moet? :?

[ Voor 14% gewijzigd door DaCootMeister op 04-11-2005 13:43 ]

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
niemand?
**bump**

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-08 15:27
Er zijn hier al talloze threads over geweest. Zoek maar es op op bvb "nas".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
Tom_G schreef op maandag 07 november 2005 @ 18:08:
Er zijn hier al talloze threads over geweest. Zoek maar es op op bvb "nas".
Ja, vanzelfsprekend had ik daar al op gezocht... zo ben ik ook bij Synology terecht gekomen.
Het gaat me nu om het onderlinge verschil en ervaringen....

Maar blijkbaar heeft niemand zo´n ding of wil er iets over vertellen.... jammer :|

Check da Specz

• Tom_G
Ik had de startpost eingelijk niet zo goed gelezen, met als gevolg dat ik die producten nu ook ben tegengekomen.

Vooral die DS-101g+ lijkt me wel iets.

Het verschil in geheugen zal wel te maken hebben met de snellere doorvoer over gigabit. Fan enzo zou ik er toch niet uithalen als dit nodig is voor de koeling.

Die g heeft trouwens ook nog een externe sata poort (2 sata disks mogelijk dus). Die j is enkel voor 1 ide schijf.

usb voor disks is toch ook al minder interessant (zeker samen met gigabit) en heeft ook een hogere cpu load (voor die diskstation dan toch).

• DaCootMeister
Tom_G schreef op donderdag 10 november 2005 @ 19:38:
Ik had de startpost eingelijk niet zo goed gelezen, met als gevolg dat ik die producten nu ook ben tegengekomen.
Hahaaaaa, dan mag je eigenlijk ook niet reageren he! ;)
Vooral die DS-101g+ lijkt me wel iets.

Het verschil in geheugen zal wel te maken hebben met de snellere doorvoer over gigabit. Fan enzo zou ik er toch niet uithalen als dit nodig is voor de koeling.

Die g heeft trouwens ook nog een externe sata poort (2 sata disks mogelijk dus). Die j is enkel voor 1 ide schijf.

usb voor disks is toch ook al minder interessant (zeker samen met gigabit) en heeft ook een hogere cpu load (voor die diskstation dan toch).
Ik heb de DS-101g+ nu ook besteld, op hoop van zegen. Ik wil ´m, ook vanwege de SATA aansluiting dicht bij me in de buurt hebben om data te pompen. Natuurlijk is GB LAN leuk, maar voorlopig hou ik het ff bij mijn standaard 100 Mbit switch (heb ook maar 1 werkstation met GB)
Die USB poortjes zijn puur voor expansie bedoeld, niet voor snelheid want daarvoor gebruik je gewoon de SATA controller.

Ik heb de mijne voor het lieve bedrag van €285,- besteld bij B&G Computers. Helaas kwamen ze later, toen de betaling binnen was, pas met het bericht dat hun leverancier ze neit meer op voorraad had en het 2 weken ging duren..... beetje erg jammer :(

Check da Specz

• Tom_G
Kun je dan je ervaringen hier neerpennen aub? Ik ben benieuwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
Tom_G schreef op donderdag 10 november 2005 @ 22:19:
Kun je dan je ervaringen hier neerpennen aub? Ik ben benieuwd. :)
Als de planning klopt is ie voor het weekend in mijn bezit (eindelijk :*) ).
De harddisk is een Western Digital Caviar SE WD4000KD, 400GB (7200rpm, SATA, 16MB) geworden.

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 14:26
DaCootMeister schreef op dinsdag 22 november 2005 @ 11:48:
[...]

Als de planning klopt is ie voor het weekend in mijn bezit (eindelijk :*) ).
De harddisk is een Western Digital Caviar SE WD4000KD, 400GB (7200rpm, SATA, 16MB) geworden.
En heb je hem al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In elk geval een review hier: http://www.hexus.net/content/item.php?item=1538&page=1.

De conclusie van Hexus is eigenlijk dat alle features van dat ding gewoon werken. Hij is niet razend snel maar ook niet traag. En zeker snel genoeg voor huis, tuin en keukengebruik. Het enige nadeel is de warmte. Als dat ding langer aan staat gaat de 25mm fan steeds vaker en harder draaien wat behoorlijk veel herrie schijnt te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
Nou ik zal ff het verlossende antwoord geven..

_/-\o_ De Diskstation 101G+ ruleert!!! _/-\o_

Ik heb m uiteindelijk vorige week vrijdag pas binnengekregen, gelukkig helemaal in orde. De 400 GB disk had ik al liggen. Aan de hand van de summiere handleiding kun je niet echt goed herleiden dat er een bepaalde techniek benodigd is om de diskstation open te krijgen, maar toen dat eenmaal gelukt was, was ie in 10 minuten gemonteerd en klaar voor gebruik.
De installatie en configuratie was een fluitje van een cent.
Hoe de prestaties zijn op Gigabit weet ik niet (zit nu wel sterk te denken aan een kleine switch), maar op een 100 Mbit netwerk trekt ie ±9MB/sec, wat vanwege de stack overhead de max is.
Het enige wat me opvalt is dat wanneer je gebruik maakt van de backupsoftware die speciaal voor de diskstation is geschreven, de snelheid erg fluctueert. Ofwel, je pompt 2~3 MB, dan 0, dan weer 2~3 enz. Waar dit door komt weet ik nog niet, misschien is mijn machine een beetje gaar :? , dus ik zal het ook vanaf een andere proberen. Als je geen GB´s aan data backupped gaat het prima.
Via CIFS pompt het gewoon, zoals ik had aangegeven 9 MB.
De features zijn gewoonweg ideaal, de photostation functionality is een perfecte manier om familie en vrienden toegang tot je vakantie -of andere fotos te verlenen.
De webserver heb ik nog niet gebruikt, maar lijkt ook probleemloos te werken.
FTP is natuurlijk geen probleem, er staan al heel wat GB op zodat ik waar ik me ook bevind makkelijk even een progje kan pakken als dat moet. :*)

Alle additionele USB zut heb ik nog niet getest, evenals de extere SATA aansluiting. Het fannetje wat zo nu en dan aanslaat hoor je een beetje ja, maar ik vind het niet storend. De HD maakt toch ook geluid...
Als je m een 20 min niet gebruikt gaat ie slapen, en schakelt alles zo´n beetje uit. Perfect, kost zo niets teveel aan stroom.

Concludeer nu zelf of een Diskstation wat voor jou is....... ik denk dat als je een NAS zoekt, dit een geweldig device is voor het geld.

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
Heb je niet één pc met gigabit? Anders kan je even met crossed cable uit proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
Tom_G schreef op woensdag 30 november 2005 @ 13:41:
Heb je niet één pc met gigabit? Anders kan je even met crossed cable uit proberen.
Graag even testen met gigabit. Dan weet ik of het handig is deze of de J uitvoering moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
wezep schreef op woensdag 30 november 2005 @ 14:00:
[...]
Graag even testen met gigabit. Dan weet ik of het handig is deze of de J uitvoering moet kopen.
Okeee, om jullie een plezier te doen.
2 screenshotjes, 1 op 100 Mbit, 1 op 1 GBit.

Afbeeldingslocatie: http://www.rombout.speedxs.nl/100mbit.PNG
en
Afbeeldingslocatie: http://www.rombout.speedxs.nl/1gbit.PNG

.... dus iets van 5 MB/sec verschil 8)

Ik heb ff geen tijd om thumbnails te maken. O-)
Ik heb nog getracht Jumbo frames aan te zetten op zowel mijn NIC als op de Synology, maar dat gaf geen tot negatieve performanceverbeteringen.
Voor de Gigabit test heb ik gebruik gemaakt van een CAT5E crosscable van 1,5 meter. De GBit NIC in mijn PC is een on-board Intel(R) PRO/1000 CT Network Connection.
Voor de 100 Mbit test heb ik wat poortjes op mijn router (Netgear WP824) gebruikt.

Ik durf niet te zeggen of het gebruik van een echte GB switch een hogere bandbreedte kan betekenen. Misschien dat deze meer met die Jumbo frames doet qua cacheing ofzo.. ik heb in ieder geval alle mogelijke smaken gematched.
Ik weet dat in serveromgevingen Gbit netwerken iets van ±24~30 MB/sec kunnen verpompen, dus bij mij zit ergens een bottleneckje of het is gewoon niet sneller te verwerken door de processor van de Synology.

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
Op de site van Synology staan deze grafiekjes:
Afbeeldingslocatie: http://www.synology.com/enu/products/diskstation/performance.gif

Dus jouw performance zit in de goede lijn hiermee vergeleken. Toch vind ik het nog steeds spijtig dat die nog niet in de buurt komen van wat je met een externe hd via usb 2.0 direct op je pc haalt (20 à 25 MB/s).

Dit haal ik toch makkelijk tussen m'n Linux server en clients.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
Tom_G schreef op woensdag 30 november 2005 @ 17:43:
-knip-
Dus jouw performance zit in de goede lijn hiermee vergeleken. Toch vind ik het nog steeds spijtig dat die nog niet in de buurt komen van wat je met een externe hd via usb 2.0 direct op je pc haalt (20 à 25 MB/s).
Dit haal ik toch makkelijk tussen m'n Linux server en clients.
Tsja, maar mijn criteria zijn ook anders dan de jouwe denk ik. Ik kies voor easy storage, all access. Wil geen server 24*7*365 laten draaien vanwege het energieverbruik.
Als ik wil pompen sluit ik ´m wel direct aan via, inderdaad, USB2, interfaces genoeg op de Synology.

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
Bedankt voor de cijfers van de netwerkperformance.
Volgens mij is Synology 1 van de snellere op de markt.

Even een andere vraag:
Ben van plan (samen met een collega) deze Synology via Ebay uit Amerika te bestellen.
Dat scheelt toch wel een 80 euro p/s. Los van verzenden en eventuele belastingen.
Op de site van Synology las ik dat er een universele adapter bij wordt geleverd: 100-240V.
Weet iemand zo of deze adapters ook in Ameriak worden meegeleverd?
Dan hoef ik namelijk alleen maar een andere stekker te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
Ik denk wel dat die universeel zijn, 100 V wordt tenslotte in de VS gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogel
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-06 15:11
Ik ben niet altijd even handig met dit ssort dingen. Ik heb een Synology ds-101g+ aangeschaft. Werkt perfect. Nu wil ik het apparaat via internet benaderen. Ik heb de Web service ge-enabled. Hoe zorg ik ervoor dat ik er van af buitn bij kan. Ik heb een linksys router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
Kogel schreef op woensdag 07 december 2005 @ 22:51:
Ik ben niet altijd even handig met dit soort dingen. Ik heb een Synology ds-101g+ aangeschaft. Werkt perfect. Nu wil ik het apparaat via internet benaderen. Ik heb de Web service ge-enabled. Hoe zorg ik ervoor dat ik er van af buitn bij kan. Ik heb een linksys router.
Via de Linksys webinterface zal je een port forward moeten aanzetten. Ik heb zelf geen Linksys, maar het is in alle gevallen vrij eenvoudig. Er zijn zat voorbeelden te vinden met screenshotjes. Zie http://www.dslwebserver.c...ksys-port-forwarding.html
Bedoeling is dat je port 80 forward naar het interne IP adres van je Synology (die je natuurlijk een statisch IP adres hebt gegeven).
Het allermooiste is een DMZ waarbij je dus 2 interne netwerken draait, maar aangezien je (zoals je zelf zegt) niet altijd even handig bent met dit soort dingen zal ik je daar maar niet mee vermoeien :)

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
DaCootMeister schreef op woensdag 30 november 2005 @ 22:09:
[...]
Tsja, maar mijn criteria zijn ook anders dan de jouwe denk ik. Ik kies voor easy storage, all access. Wil geen server 24*7*365 laten draaien vanwege het energieverbruik.
Als ik wil pompen sluit ik ´m wel direct aan via, inderdaad, USB2, interfaces genoeg op de Synology.
Herstel op mijn eigen bericht...
De Synology heeft dan wel 3 USB 2.0 interfaces, maar deze zijn bedoeld voor EXPANSIE, niet voor data pompen. Daarvoor heb je eigenlijk maar 1 interface, de 10/100/1000 LAN aansluiting. Ik had me hier ook enigzins op verkeken. :|

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogel
Dacoot Meister

Dank,

Het is gelukt.

Overigens is het in een dmz plaatsen van mijn NAS volgens mij niet een goed idee. Dan staat toch alles open?

Frans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
Kogel schreef op woensdag 14 december 2005 @ 22:19:
Dacoot Meister

Dank,

Het is gelukt.

Overigens is het in een dmz plaatsen van mijn NAS volgens mij niet een goed idee. Dan staat toch alles open?

Frans
Ik zou geen dmz gebruiken, maar enkel de poorten forwarden die je daadwerkelijk wilt gebruiken (bvb 21 voor ftp, 80 voor http).
Dit zorgt nl. voor mindere kans tot uitbuiting van mogelijke bugs (ok, het is geen pc, maar er draait toch een gestripte linux op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
Kogel schreef op woensdag 14 december 2005 @ 22:19:
Dacoot Meister

Dank,

Het is gelukt.

Frans
Nee, dat hoeft niet want jij beslist wat open staat en wat niet.
DMZ = DeMilitarizedZone, ofwel een strategische zone in je netwerk waar apparaten staan die men vanaf het internet moet bereiken, maar ook bereikbaar zijn voor je interne LAN. Normaliter zal een router zorgen dat deze netwerken met elkaar kunnen babbelen. Idee achter een DMZ is dus dat als iemand je web -of ftp server hacked in DMZ, deze niet automatisch ook bij je eigen PC kan komen omdat deze beiden fysiek gescheiden zijn op IP niveau.

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogel
Ok,

Alles werkt perfect. Ook het Photostation etc. Ik heb alleen een externe HD gekocht met een sata aansluiting. Nu zit er op de synology een Esata aansluiting. Ik heb dus een kabel Sata naar Esata nodig anders kan ik de hd niet aansluiten. Dit kan ik echter nergens vinden (internet en winkels) Weet iemand een adres/oplossing?

Frans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
Heb sinds enige tijd ook een Synology 101g+.
Nu zijn hier 2 metalen 'plakbandjes' bijgeleverd.
Wat is het doel hiervan en hoe moet ik deze precies monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
wezep schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 22:21:
Heb sinds enige tijd ook een Synology 101g+.
Nu zijn hier 2 metalen 'plakbandjes' bijgeleverd.
Wat is het doel hiervan en hoe moet ik deze precies monteren?
De bijgeleverde instructie laat zien hoe/waar je deze dient te plakken. Ze dienen je HD te grounden met het metalen alu frame van de DS.

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
Volgens de site van Synology zou er max een schijf van 400Gb in gaan.
Is deze 'limiet' vast? Of zou een schijf van 500Gb ook wel werken.
Iemand misschien ervaring met een 500Gb schijf in de Synology 101g+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCootMeister
wezep schreef op maandag 06 februari 2006 @ 12:13:
Volgens de site van Synology zou er max een schijf van 400Gb in gaan.
Is deze 'limiet' vast? Of zou een schijf van 500Gb ook wel werken.
Iemand misschien ervaring met een 500Gb schijf in de Synology 101g+?
Nee sorry, geen ervaring (heb ´maar´ 400 GB), maar er bestaat een kans dat het OS en/of filesystem HD´s met een grotere geometrie niet ondersteund, en je max. 400 Gb kan alloceren. Zou toch jammer zijn van die 100 GB :+
Wat ook mogelijk is dat ze in de toekomst mbv een firmware update dit wel mogelijk maken, maarja daarvoor denk ik dat je het best een mailtje kunt sturen naar de support afdeling van Synology.

Check da Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRaZee
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-09-2020
500 GB kan ook volgens de userguide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

500GB werkend getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klovan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 22:34
Er is een nieuwere serie in de Synology DiskStation reeks uit. Namelijk de Synology DiskStation DS-106 en de DS-106e. Deze lijkt op de DS-101-serie, maar heeft meer mogelijkheden en is sneller. met dataoverdracht. Zo staat in de specificaties dat de nieuwe serie ook php/mySQL en http/ftp/bittorent-downloads ondersteunt. De prijs ligt met € 259 zelfs nog iets onder die van de DS-101g (€ 265).
DS-106e is designed as a PC server alternative. In addition to the well-famed features of DS-101g+ like Web Station with PHP+MySQL support, File Server, Printer Server, Backup Server, FTP Server, Photo Station, the following new features are added:

1. Multimedia Server: Stream your favorite movies, photos, songs from our DS-106e using your Digital Media Adapter.
2. Download Station: Tired of waiting endlessly in front of your PC? Download BT, HTTP, FTP Internet files continuously without PC being turned on. Try out Download Station to free your PC!

Apart from the new features, the data transfer performance has also greatly improved. The single file FTP download speed could reach 35.50 MBytes/sec, and Samba download to 24.00 MBytes/sec.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/70a51deea050461054706a06697eb125/full.jpg
Qua snelheid lijkt het er inderdaad een stuk sneller geworden van te zijn dan de DS-101-serie.

Dit lijkt mij zelf al met al een mooi apparaatje en ga er waarschijnlijk ook wel één aanschaffen i.s.m. een 500GB harde schijf.

Mijn vraag is dus ook of er al mensen ervaring met de DS-106-serie hebben of nog hun ervaringen willen delen van de DS101-serie.

Linkjes:
Synology DiskStation DS-106e @ Mobile Harddisk Solutions € 259,00 € 239,00
Synology DiskStation DS-106e @ Central Point € 220,26 € 216,57 € 217,12 € 236,60 € 235,97
Persbericht van release DS-106-serie (7 april 2006) @ synology.com
Specs Synology DS-106-serie @ synology.com
Datasheet Synology DS-106-serie (PDF) @ synology.com

[ Voor 4% gewijzigd door Klovan op 24-06-2006 09:44 . Reden: Prijsupdate Central Point ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oehoe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-09 18:44

oehoe

blije prutser, ouwe sok

Is er al iemand die ervaringen kan posten met de 106e?

George Orwell considered some variations of 1984. All money should be marked so that anything could be traced back and men should be made to carry devices so that their position would be known. It seemed so unrealistic that he dropped these ideas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
Hij staat voor € 216.93 (incl. BTW) bij Centralpoint (al kan ik die weer niet toevoegen aan de pricewatch). Als het ding nu nog NNTP zou kunnen is het helemaal ideaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
Nog even een vraagje voor de eigenaars: kun je op de ds-106e een hostname instellen? D.w.z. dat je hem op naam kunt benaderen ipv op IP.
Ik vond in de manual terug dat er enkel maar sprake is van ip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja is het mogelijk om hem als opslag voor foto's te gebruiken en vanaf een website een donload button te laten linken naar die foto's op het apparaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
Dat is gewoon een dns verwijzing, wat Tom_G bedoeld is of je een netbios naam aan het apparaat kan koppelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:54

Tubby

or not to be

Heeft iemand wat meer info van die foto-album functionaliteit?
- Is hier bv gebruik te maken van eigen templates?

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Ben benieuwd, heb de DS-106e besteld, en ik ga er een WD3200JB in hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_G
Tubby schreef op dinsdag 13 juni 2006 @ 08:51:
Ben benieuwd, heb de DS-106e besteld, en ik ga er een WD3200JB in hangen :)
De ds-106e werkt enkel met sata schijven een WDxx00JB is pata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Dan heb ik het typenummer fout geraden, want het is iig een 320GB sata1 schijf van Western Digital :p ik post wel wat foto's als ik dat ding binnen heb :)

[ Voor 38% gewijzigd door Tubby op 13-06-2006 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik ken de meeste computer termen niet, maar is het bij dit DS mogelijk om direct vanuit verkenner de disk te benaderen... Zodat je niet op elke computer een programma hoeft te installeren.

Hoe zit het eigenlijk met extra HDD's die extern worden aangesloten. Krijgen die dan een eigen drive letter? photostation werkt dan waarschijnlijk slechts op 1 schijf??

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Je kunt de diskstation gewoon benaderen via de windows verkenner als zijnde een computer. Op de diskstation kun je een onbeperkt aantal mappen aanmaken (en dus ook delen) standaard is er een public map geconfigureerd en krijg je dus \\DiskStation\public .

In windows kun je er vervolgens voor kiezen om een network drive te mappen, daarmee koppel je een drive letter aan een windows share. bv \\DiskStation\public aan X:

De photo album mode is een share (\\DiskStation\photo) waar je je foto's in kan slepen. De website van de diskstaion genereerd vervolgens thumbnails. Het fotoalbum kun je benaderen via http://DiskStation/photo in je browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klovan
Tubby schreef op maandag 19 juni 2006 @ 15:28:
Je kunt de diskstation gewoon benaderen via de windows verkenner als zijnde een computer. Op de diskstation kun je een onbeperkt aantal mappen aanmaken (en dus ook delen) standaard is er een public map geconfigureerd en krijg je dus \\DiskStation\public .

In windows kun je er vervolgens voor kiezen om een network drive te mappen, daarmee koppel je een drive letter aan een windows share. bv \\DiskStation\public aan X:

De photo album mode is een share (\\DiskStation\photo) waar je je foto's in kan slepen. De website van de diskstaion genereerd vervolgens thumbnails. Het fotoalbum kun je benaderen via http://DiskStation/photo in je browser.
Zo te zien heb jij de disk al binnen ;)

Als je een (korte) review van de 106 zou kunnen maken, zou dat mooi zijn. Met name de PHP/mySQL/bittorent functies lijken mij (en vele anderen) interessant, maar de vraag is natuurlijk of dit ook lekker werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Klovan schreef op maandag 19 juni 2006 @ 16:22:
[...]

Zo te zien heb jij de disk al binnen ;)

Als je een (korte) review van de 106 zou kunnen maken, zou dat mooi zijn. Met name de PHP/mySQL/bittorent functies lijken mij (en vele anderen) interessant, maar de vraag is natuurlijk of dit ook lekker werkt.
Mja, tis een mooi weekend geweest, had dus geen zin om er een uitgebreide review over te gaan schrijven. Wat wil je precies weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klovan
Tubby schreef op maandag 19 juni 2006 @ 16:47:
[...]

Mja, tis een mooi weekend geweest, had dus geen zin om er een uitgebreide review over te gaan schrijven. Wat wil je precies weten?
Aha, een mooi weekend is een goed excuus :)

Mijn vraag is eigenlijk of de 106 ook zijn verwachtingen waar maakt. Wat zijn de grote voordelen/nadelen.
  • Hoge snelheid?
  • Makkelijke werking via webinterfaces, bijvoorbeeld foto's bekijken?
  • Hoe werkt de downloadfunctie met Bittorrent?
  • Hoe werkt het met een externe SATA/USB-schijf aansluiten? Hoe werkt die 'Copy' functie aan de voorkant?
  • Hoe werkt het PHP/Mysql-verhaal, wat kan je ermee?
  • Heb je de printserver ook gebruikt?
  • Maakt hij veel geluid?
  • Wat kan je allemaal met de bijgeleverde (back-up) software?

[ Voor 10% gewijzigd door Klovan op 19-06-2006 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
Tubby schreef op maandag 19 juni 2006 @ 15:28:

Thnx je hebt een boel opgehelderd...

Als er geen software nodig is om gebruik te maken van diskstation. Wat voor software is het dat je moet installeren volgens de handleiding?

Kan je een Screenshotje maken van de photo station? Is het mogelijk om de layout van de photostation aan te passen... Of is in dat geval een image gallery die draait op php en MySQL een betere optie?

BMW i4 | Jaguar i-pace | Easee laadpaal | Hoymiles 3kWp O/W | Solis 4,6kWp O/W | IthoDaalderop WMP + NRG addon | Orcon WTW | Homey Pro | Tibber | 3 x Marstek Venus E V153 BMS 215 met CT003 V114

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
nog een vraag....

Hoe kan ik de NAS makkelijk bereiken als ik een dynamisch IP heb van Wanadoo live...

Is er op een 1 of andere manier iets als dynamic DNS aan te koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kokkers
  • Laatst online: 20:15
Er staat een revieww van de DS-106e op Tomsnetworking.

Erg leuk apparaat.
Ook ik ben benieuwd naar de implementatie van MySQL en PHP en welke versies hiervan gebruikt worden. Zou ik hier bijvoorbeeld een Wordpress blog op kunnen hosten? (Maakt gebruik van GD2 library voor image manipulatie)

Het mag duidelijk zijn dat er onderwater een linux vorm draait maar direkte toegang hiertoe is niet aanwezig (zonder trucs).

De bittorrent implementatie lijkt strikt voor downloads te bestaan (via een externe downloadapplicatie (MAC/PC)). Gebruikte netwerkpoorten en bandwidth throttling lijken niet aanwezig te zijn voor Bittorrent. Dit maakt de Bittorrent functionaliteit al een stuk minder aantrekkelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Kokkers op 29-06-2006 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eastman
  • Niet online
Ik heb hem inmiddels ook al een paardagen in gebruik...

MySQL en PHP heb ik iemand anders laten installeren voor me... Ik kreeg het niet voorelkaar om met phpmyadmin wachtwoorden te installeren voor de databases...

De database is niet zo snel.. Toen ik 4500 regels moest inserten... moest ik het verdelen over meerdere bestanden... en het het zelfs in CVS moeten doen..

Ik heb er nu coppermine op draaien... GD2 of imagemagick heb ik nog niet draaien.. De gene die mijn database heeft geinstalleerd zei, dat het wel mogelijk moet zijn... Maar ik weet niet hoe en hij heeft er nog even geen tijd voor..

download functie krijg ik niet aan de praat... Je moet een programma installeren op je pc... Die kan je dan wel weer uitzetten... maar de downloads komen niet opgang..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Cow
  • Laatst online: 21-08 10:54
Kokkers schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 13:24:
...De bittorrent implementatie lijkt strikt voor downloads te bestaan (via een externe downloadapplicatie (MAC/PC)). Gebruikte netwerkpoorten en bandwidth throttling lijken niet aanwezig te zijn voor Bittorrent. Dit maakt de Bittorrent functionaliteit al een stuk minder aantrekkelijk...
BT bandwidth throtteling zou worden ondersteund in de volgende firmware release in oktober of zo.

Ik wou graag weten wie de MediaServer gebruikt. hoe bevalt ie? en is er iemand die een media player voor de TV heeft aangeschaft die direct contact kan maken met de DS-106e? welke media players kunnen dit uberhaupt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby

Tubby

or not to be

Eastman schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 13:25:
Ik heb er nu coppermine op draaien... GD2 of imagemagick heb ik nog niet draaien.. De gene die mijn database heeft geinstalleerd zei, dat het wel mogelijk moet zijn... Maar ik weet niet hoe en hij heeft er nog even geen tijd voor..
PHP en MySQL hoeven niet geinstalleerd te worden, je kunt ze gewoon aanvinken in de configuratie.

GD draait er standaard wel op (waarschijnlijk voor het standaard foto script). En ik heb coppermine hiermee werkend. Ik zit alleen nog met het feit dat ik de mysql server traag vind. phpMyAdmin is imho niet vooruit te branden.

Mijn vraag is dus: Wie hebben er hier nog meer phpMyAdmin werkend en hoe draait het bij jullie?

[ Voor 9% gewijzigd door Tubby op 23-08-2006 15:24 ]

• Snoops
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik zit er ook aan te denken om de Synology DS-106e aan te schaffen. Maar ik kan (hier op het forum en met google) niet echt ervaringen vinden over de webserver functionaliteit. Ik wil het apparaat als back-up medium en als web- en ftp-server gebruiken. Ik zou er een soort van groupware servertje van willen maken waar hooguit vijf mensen af en toe eens op inloggen. Zeker geen hoge bezoekersaantallen dus, maar het rust wel geheel op PHP en MySQL.

Ik zou dus graag horen van mensen die de webserver functionaliteit ook gebruiken of dit een beetje goed werkt of dat het eigenlijk te traag is om er serieus iets mee te doen.

• Frixel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-02 20:29
Zit te denken om er een te kopen zonder HD, maar....

Welke HD kan je hier nou het beste in plaatsen?
Kan er ook een SATA2 in??

• D4Skunk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-07 16:22

D4Skunk

Kind of Blue

Snoops schreef op woensdag 20 september 2006 @ 12:05:
Ik zit er ook aan te denken om de Synology DS-106e aan te schaffen. Maar ik kan (hier op het forum en met google) niet echt ervaringen vinden over de webserver functionaliteit. Ik wil het apparaat als back-up medium en als web- en ftp-server gebruiken. Ik zou er een soort van groupware servertje van willen maken waar hooguit vijf mensen af en toe eens op inloggen. Zeker geen hoge bezoekersaantallen dus, maar het rust wel geheel op PHP en MySQL.

Ik zou dus graag horen van mensen die de webserver functionaliteit ook gebruiken of dit een beetje goed werkt of dat het eigenlijk te traag is om er serieus iets mee te doen.
Ik heb deze ook en heb er mij enkele uurtjes mee bezig gehouden.
De standaard foto-app, drupal, phpmyadmin en een simpele emailclient draaien op poort 80 en 2500 (telenet provider blokkeert alles beneden 1024), icm dyndns op router.

Na een kleine hack kan je er trouwens gewoon naar telnetten.
Het systeempje draait linux 2.4 icm busybox.
Ik zou het trouwens ook willen gebruiken als imap-servertje icm een simpele webmail-client, maar tot nu toe nog geen succes (linux-amateur).
Wat er wel makkelijk is, is package management dmv ipkg

Dan wordt het wel heel eenvoudig :
code:
1
2
3
ipkg install procmail
ipkg install imap
etc

Kortom, ik heb nog veel te doen.
Wat de snelheid betreft : die is jammergenoeg niet om over naar huis te schrijven, maar best eenvaardbaar voor wat amateur-zaken.

Om kort te zijn : het is een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoops
  • Laatst online: 20-11-2024
Frixel schreef op donderdag 21 september 2006 @ 10:27:
Zit te denken om er een te kopen zonder HD, maar....

Welke HD kan je hier nou het beste in plaatsen?
Kan er ook een SATA2 in??
Klik hier voor een lijstje van synology zelf.

@D4Skunk: Je bedoelt dat de snelheidvan de webserver niet om over naar huis te schrijven is?

• D4Skunk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-07 16:22

D4Skunk

Kind of Blue

Snoops schreef op vrijdag 22 september 2006 @ 08:27:
[...]

Klik hier voor een lijstje van synology zelf.

@D4Skunk: Je bedoelt dat de snelheidvan de webserver niet om over naar huis te schrijven is?
Idd, vgl het met een gratis provider van php...
Misschien dat er dmv een proxy nog het 1 en ander kan versneld worden, maar daar ligt mijn prioriteit niet atm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wil een ds106 aanschaffen.

Hoe zit het met antivirusbeveiliging, moet ik hiervoor een aparte licentie aanschaffen (Norton internet security 2006) ?
Pagina: 1