Nieuwe auto inrijden

Pagina: 1
Acties:
  • 1.490 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyna18
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-03 00:25
Ik heb nu voor de 2e keer dit jaar een nieuwe auto, en ik vroeg mij het volgende af. Hoe lang moet je een nieuwe auto inrijden voor je 'onbeperkt' 8) kan gaan?

Volgens het boekje is het goed om eerst in te rijden om op die manier de koppeling, motor, banden en remmen beter te laten werken. Daarbij dien je volgens het boekje niet te hoog in het toerental te zitten en rustig te remmen/schakelen.

Ik heb nu trouwens een nieuwe mini cooper (mocht dit verschillen per auto).

Ik merk trouwens wel dat als je een paar dagen met een nieuwe auto rijdt, dat het schakelen steeds soepeler gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:20

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Staat dat niet in het boekje? Meestal een km of 1000.

[ Voor 80% gewijzigd door Varienaja op 04-11-2005 12:55 ]

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-04 16:19

FastBunny

Give it the Works !

Nice ik heb ook een Mini Cooper gekocht maar dan de S :Y)

Ze hebben bij de dealer gezegd dat je de eerste 1000 kilometer een beetje rustig aan moet doen en daarna 'all the way' mag gaan ;)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
Inrijden nieuwe auto

ff de search gebruiken :)

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyna18
Ik had alleen in dit forum gezocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122648

1000 is wat aan de lage kant, ik zou 2500 doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Ik mocht 'm meteen open trekken.
Seat Ibiza FR.
Niks inrijden, wel motor warm laten worden, daarna gaan met die banaan. :)
En hij is nog geel ook. :)

[ Voor 4% gewijzigd door ShellGhost op 04-11-2005 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 18:05
Ligt heel erg aan de auto. Er zijn er die niet ingereden hoeven te worden, omdat ze in de fabriek al ingereden zijn, er zijn er die uitgebreid ingereden moeten worden.

Maar voor het idee: een 20k kostende motor van rallyauto (golf kitcar) wordt op de vermogensbank volgens een vast procédé binnen een uur 'ingereden'.

Zo'n cooper heeft toch een blaasdinges ? Belangrijkste is dat je *nooit* de auto meteen afzet als je ergens stopt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyna18
Met een mini kun je lekker blazen, of bedoelde je dat niet 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
dyna18 schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 15:02:
Met een mini kun je lekker blazen, of bedoelde je dat niet 8)
Dat ook, maar toch weer niet.
Afbeeldingslocatie: http://static.howstuffworks.com/gif/turbo-housing.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
StevenK schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 14:45:
Ligt heel erg aan de auto. Er zijn er die niet ingereden hoeven te worden, omdat ze in de fabriek al ingereden zijn, er zijn er die uitgebreid ingereden moeten worden.

Maar voor het idee: een 20k kostende motor van rallyauto (golf kitcar) wordt op de vermogensbank volgens een vast procédé binnen een uur 'ingereden'.

Zo'n cooper heeft toch een blaasdinges ? Belangrijkste is dat je *nooit* de auto meteen afzet als je ergens stopt.
Volgens mij heeft alleen de Cooper S een turbo en/of intercooler...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-05 15:25

dominic

will code for food

ShellGhost schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 15:04:
[...]

Nee volgens mij een compressortje..

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
ShellGhost schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 15:04:
[...]

* StevenK is niet heel erg thuis in de mini-wereld; zou goed kunnen.

www.mini.nl checkt....

Yep.. De Cooper is een gewone motor.

Doe maar net alsof ik niks heb gezegd.

En blazen met een 115 pk op 1050 kg ? Dat valt ook wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
StevenK schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 15:08:
[...]

* StevenK is niet heel erg thuis in de mini-wereld; zou goed kunnen.

www.mini.nl checkt....

Yep.. De Cooper is een gewone motor.

Doe maar net alsof ik niks heb gezegd.

En blazen met een 115 pk op 1050 kg ? Dat valt ook wel mee.
Dat gaat harder dan je denkt. :)
Ik heb zoals ik al zij een FR 1.9 TDI die 130 pk heeft.
Trekt leuke sprintjes kan ik je verzekeren... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
ShellGhost schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 15:11:
[...]

Dat gaat harder dan je denkt. :)
Ik heb zoals ik al zij een FR 1.9 TDI die 130 pk heeft.
Trekt leuke sprintjes kan ik je verzekeren... :P
Ja, maar zo'n TDI heeft iets wat een 1.6 benzine zonder blaasding absoluut niet heeft.

spoiler:
Heel veel koppel

Ik heb hier ook een hok op de stoep staan met minder 11,5 kg per pk, maar toch sta ik bij de meeste verkeerslichten links >:)

[ Voor 15% gewijzigd door StevenK op 04-11-2005 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

semi offtopic:

De MINI Cooper S heeft inderdaad een 1.6 liter motortje met compressor :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
* Chevy454 maakt van zijn hart een steen.

Gewoon domweg pedal thru the metal rijden. Hoe sneller je vermogen vraagt hoe sneller ik er geld mee verdien om het te repareren :Y) (mini is van BMW en ik werk binnenkort bij BMW :+ )

Wil je echter wat langer met die mini omgaan dan zou ik hem de eerste 100km echt rustig zijn en daarna wat hoger in de toeren gaan. Maargoed, meningen zijn daaromtrend verschillend en wat mij betreft: iedereen doet maar zijn eigen gang, uiteindelijk verdien ik toch wel geld aan die mensen.

Zo raad ik het iedereen aan:
Chevy454 in "Inrijden nieuwe auto"
Maar zoals ik reeds schreef: iedereen moet het zelf weten, ik heb heel veel informatie gekregen van "echte" dealers en niet jan met de pet dealer (fuck, ik moet zelfs die dealers gaan opleiden van het hoofdkantoor 8)7 ) en wat jij met mijn informatie doet mag je helemaal zelf weten :)
StevenK schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 15:17:
Ik heb hier ook een hok op de stoep staan met minder 11,5 kg per pk, maar toch sta ik bij de meeste verkeerslichten links >:)
En ik maar zeuren over het feit dat ik op 2kg per pk zit :( Ik wil richting de 0.75kg per kilo :Y)
StevenK schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 14:45:
hangt er een beetje vanaf. Voor "standaard" motorblokken welke gebruikt worden om te racen doen ze dat (bij tijdsgebrek) op de testbank en dan duurt het toch wel enkele uren voor de nodige cooldown sessies te houden. Heb je echter een blok welke maar 5000km mee gaat dan gaat men dat een beetje bespoedigen want tegen de tijd dat je die "normaal" hebt ingereden is de motor al kapot.

[ Voor 117% gewijzigd door Chevy454 op 04-11-2005 19:49 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
En ik maar zeuren over het feit dat ik op 2kg per pk zit :( Ik wil richting de 0.75kg per kilo :Y)
Ik heb wel eens zoiets gezien: een brommer met blaasding. Zat op ongeveer 375 pk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
StevenK schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 19:56:
Ik heb wel eens zoiets gezien: een brommer met blaasding. Zat op ongeveer 375 pk :)
Nitromethaan heerst :+ 1000pk per 1l motorinhoud :D

[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 04-11-2005 19:59 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
Chevy454 schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 19:58:
[...]

Nitromethaan heerst :+ 1000pk per 1l motorinhoud :D
Nou, ik heb nog steeds fond memories van m'n 280 pk uit een atmosferische 2 liter, met powershift. Is eigenlijk veel spectaculairder dan die taxi waar ik nu mee rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 09:30

Floor-is

5.2

dyna18 schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 12:52:
Ik heb nu voor de 2e keer dit jaar een nieuwe auto, en ik vroeg mij het volgende af. Hoe lang moet je een nieuwe auto inrijden voor je 'onbeperkt' 8) kan gaan?

Volgens het boekje is het goed om eerst in te rijden om op die manier de koppeling, motor, banden en remmen beter te laten werken. Daarbij dien je volgens het boekje niet te hoog in het toerental te zitten en rustig te remmen/schakelen.

Ik merk trouwens wel dat als je een paar dagen met een nieuwe auto rijdt, dat het schakelen steeds soepeler gaat...
Ik wil dit ook graag weten, mijn Mini komt waarschijnlijk in de eerste week van januari en met de tips voor dyna18 kan ik wellicht mijn eigen kart nog wat beter inrijden :)
FastBunny schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 15:43:
semi offtopic:

De MINI Cooper S heeft inderdaad een 1.6 liter motortje met compressor :)
De Mini Cooper S heeft een 1.6l motor (uit de 1.6l Chrysler Nuon) met een Compressor en een intercooler. Met een paar toffe vervangingen lach je je ziek:
- Crank pully
- Supercharger pulley
- Magnaflow uitlaat
- Inlaat verbeteringen
- UniChip ECU Chiptuningsetje
En je hebt er zo weer 35pk bij :) (Kost wat, maar dan heb je ook wat)

Breng hem naar hartge, geef ze 2700 euro (zonder manuren) en je hebt 217pk... Lijkt me ook wel een straffe deal. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Floor-is op 06-11-2005 20:54 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

Floris schreef op zondag 06 november 2005 @ 20:44:

De Mini Cooper S heeft een 1.6l motor (uit de 1.6l Chrysler Nuon) met een Compressor en een intercooler. Met een paar toffe vervangingen lach je je ziek:
- Crank pully
- Supercharger pulley
- Magnaflow uitlaat
- Inlaat verbeteringen
- UniChip ECU Chiptuningsetje
En je hebt er zo weer 35pk bij :) (Kost wat, maar dan heb je ook wat)

Breng hem naar hartge, geef ze 2700 euro (zonder manuren) en je hebt 217pk... Lijkt me ook wel een straffe deal. ;)
Het kan (met een paar duizend euro meer nog erger) namelijk 312PK @ 7050 toeren :Y)
http://www.bbrgti.com/mini.php

Zelf heb ik zoiets van misschien nog eens een Works pakketje erover heen, dan behoudt je tenminste nog al je mini\bmw garantie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-05 22:13

MBV

Hoe zit dat eigenlijk met schakelen? Zijn er nog trucs om de synchromesh ringen beter te laten werken?

Wat ik heb gehoord over inrijden (hear-say, geen garantie, vond het absurd): je moet zo hard rijden als je durft zónder de motor te laten ontploffen, daar krijg je het meeste vermogen van. Toch scheelt het erg veel hoe je een motor inrijdt. Mijn vader heeft ooit een 626 1.8i gehad (stond er nog, moest nog 1 jaar in de lease ofzo) en dat ding was echt veel sneller dan het showroom-exemplaar :). De hele linker zijkant was trouwens nog maar een paar maanden oud, vanwege een vangrail-ontmoeting :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Laatst online: 01-05 13:50

Sick Nick

Drop the top!

Als het een beetje mee zit heeft ie wel een begrenzer dus je kan zo hoog in de toeren rijden als je wilt, echt laten ontploffen zal je niet doen want voor die tijd grijpt de begrenzer al netjes in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

met inrijden kan hij door hogere weerstand ofzo in de soep lopen vóór het maximumtoerental wat de begrenzer in de gaten houdt. Met een koude motor mag je toch ook niet direct 7000 rpm draaien? Ik heb nooit gecheckt of de begrenzer dat in de gaten houdt. Ik doe altijd rustig aan tot hij warm is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeJay
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-12-2024

PeeJay

Prutser

MBV schreef op maandag 07 november 2005 @ 23:02:
met inrijden kan hij door hogere weerstand ofzo in de soep lopen vóór het maximumtoerental wat de begrenzer in de gaten houdt. Met een koude motor mag je toch ook niet direct 7000 rpm draaien? Ik heb nooit gecheckt of de begrenzer dat in de gaten houdt. Ik doe altijd rustig aan tot hij warm is :)
Al eens gezien hoe nieuwe auto's van de boot worden gereden? ;)
Piepende banden en een ijskoude motor.

Don't play dumb with me, that's a game you can't win....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Wie zegt dat je op boten meer dan 4000 rpm nodig hebt voor piepende banden? Ik neem aan dat er geen asfalt op de dekken ligt. En in parkeerplaatsen heb je ook helemaal niks nodig voor piepende banden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Inrijden hoeft tegenwoordig toch niet meer? Vroeger was inrijden nodig omdat ze onderdelen niet zo nauwkeurig konden maken als nu en ze dus nog hier en daar een beetje op elkaar moesten "inslijten". Nu onderdelen heel erg nauwkeurig gemaakt kunnen worden is inrijden dacht ik niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik ga nu een hele lompe vergelijking maken.. maar het klopt wel..

Je eerste vriendinnetje was je ook voorzichtig mee.. goed opwarmen, heel voorzichtig in bed, iedere keer ging het wat beter..

Je auto.. eerst goed opwarmen.. niet te ver door trekken in toeren... iedere zoveel km mag je wat meer..

:+ :+ :+ :+

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Zegt de kerel welke beweert dat pijn fijn is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Chevy454 schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 18:40:
[...]

Zegt de kerel welke beweert dat pijn fijn is :+
Spierpijn en zo is kicken, sexuele pijnen zijn big nono :)

Je auto slecht in rijden en afraggen is ook big nono :)

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Capoeirist schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 18:41:
Je auto slecht in rijden en afraggen is ook big nono :)
Hey, niet liggen fucken met mijn cashflow :( :+
Hoe sneller het kapot gaat hoe voller mijn rekening is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
Dan is er maar 1 gezegde :

Een koude motor trek harder op! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

En leasebakken hebben nooit last van een koude motor.
Ben ooit bij een groot IT-bedrijf bijna van mijn sokken gereden (zelf op de fiets) door een focus diesel die minstens 4000 toeren draaide voor hij hem in z'n 2 zette. Hij klonk nog alsof hij koud was, maar dat kan niet met leaseauto's ;) Vooral bij diesels is dat soort gedrag hééél erg goed :+
Geen idee wat voor schade je krijgt aan je motor door met een koude motor te hard weg te rijden. Ik denk dat je daarvoor moet kijken naar de verschillen in mankementen tussen lease-auto's en privé-auto's.

offtopic:
Consultant tegen baas: "Die kras op de bumper? Die hebben ze er zelf op gemaakt in de garage, dat was nog niet zo toen ik hem inleverde O-)" baas: "Yeah right :("
Consultant tegen baas: "10.000 km nieuwe banden erg snel? Dat kwam alleen maar omdat ze verkeerd uitgelijnd waren O-)" baas: "de garage vertelde iets anders..."
Oom tegen mijn vader: "als jij je auto zo inlevert bij mij, krijg je 10% korting op je volgende contract"

Inrijden is trouwens nog steeds een issue. Bij nieuwe auto's is nog niet het hele vermogen 'los' (als ik de autokampioen mag geloven), en bij de garage zullen ze niet helemaal voor niets roepen dat je de eerste 3000 km niet meer dan 4000 rpm mag draaien. Echt een crime bij auto's die daardoor niet harder dan 127 kunnen... :)

[ Voor 5% gewijzigd door MBV op 08-11-2005 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Ben een beetje aan het inlezen in hoe je het beste een auto kan inrijden. Volgens mij is er geen onderwerp waar 'experts' zulke verschillende meningen over hebben. Het lijkt te komen omdat de technologie verandert en verbetert terwijl sommige experts nog oude gewoontes en kennis hebben..

Maar.. een elke keer terugkerend artikel is de volgende: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm.

Wat vinden jullie daarvan?

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121530

Je motor/auto in rijden is bijna zo goed als verleden tijd. Gewoon kopen en rijden met die bak ja ff warm laten worden. Je mag er wel van uit gaan dat ze in de fabriek de nodige tests hebben ondergaan en voorbereiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Burat schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 10:46:
Maar.. een elke keer terugkerend artikel is de volgende: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm.

Wat vinden jullie daarvan?
Over wat voor een voertuig hebben we het? Ddenk daar maar eens over na :)
De eerste racemotor welke 100 000km kan rijden zonder overmatige slijtage moet ik nog tegen komen.
Anoniem: 121530 schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 10:50:
Je motor/auto in rijden is bijna zo goed als verleden tijd. Gewoon kopen en rijden met die bak ja ff warm laten worden. Je mag er wel van uit gaan dat ze in de fabriek de nodige tests hebben ondergaan en voorbereiding.
Ben jij wel eens in een motorenfabriek geweest?
Ze sluiten de motor aan op een elektromotor en gaan aan de hand van de gegevens van de elektromotor kijken of de motor goed is qua compressie, drukken en mechanische weerstand. Ze zetten dat ding niet op een testbank waar die netjes warm wordt gereden.

[ Voor 14% gewijzigd door Chevy454 op 31-01-2006 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burat
  • Niet online

Burat

bos wortels

Chevy454 schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 11:09:
Over wat voor een voertuig hebben we het? Ddenk daar maar eens over na :)
De eerste racemotor welke 100 000km kan rijden zonder overmatige slijtage moet ik nog tegen komen.
Hij verwijst in z'n tekst vaak naar motorcycles, maar ik quote:
Although the examples shown here are motorcycle engines,
these principles apply to all 4 stroke engines:

Street or Race Motorcycles, Cars, Snowmobiles, Airplanes & yes ...
even Lawn Mowers !!
Dus volgens hem geldt dit precies zo voor automotoren. Ik ben er terechtgekomen vanuit een topic over het inrijden van de 2.0 TFSI van VAG. Geldt het dan ook? Is het voor de 2.0 TFSI ook het best om de eerste 20 miles goed op het gas te gaan om de zuigerringen goed (cq: het best) te laten sluiten? Of weegt dat niet op tegen de onverantwoorde belasting die je op de motor legt (volgens het boekje)..?

[ Voor 8% gewijzigd door Burat op 31-01-2006 11:25 ]

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Burat schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 11:24:
Ik ken zijn website heel goed ;)

Staan enkele goede artikels op waar ik het mee eens ben maar op andere gebieden totaal niet.
Dus volgens hem geldt dit precies zo voor automotoren.
Geldt gewoon voor alle zuigermotoren.
Is het voor de 2.0 TFSI ook het best om de eerste 20 miles goed op het gas te gaan om de zuigerringen goed (cq: het best) te laten sluiten? Of weegt dat niet op tegen de onverantwoorde belasting die je op de motor legt (volgens het boekje)..?
Al dat hard inrijden, kijk naar een gemiddelde leasewagen en trek je conclusie :Y)

Wat hij probeert te doen is zorgen dat er een geen abrassieve delen tussen de zuiger en cilinder komt te zitten. Hij wilt dat voorkomen door de blowby welke er op dat moment heerst optimaal uit te buiten. En daar heeft hij gelijk in maar er is ook nog zoiets als olie. Als je goede degelijke olie gebruikt dan voer je dat langs de olie af welke je ook met hoge snelheid eruit perst.

Maar de zuigerveren kunnen alleen radiaal afsluiten, wanneer je met hoge druk langs de zuiger gaat blazen dan duw je zuigerveer krom waardoor deze een lijncontact ipv een mantelcontact maakt met de cilinder welke beter afsluit. Maar als je zuigerveer ongelijkmatig slijt (Wat altijd zo is door het kantelen van de zuiger door de desaxatie van de zuigerpen) dan krijg je compressieverlies en olieverbruik bij latere kilometerstanden.

Daarnaast heb jij een TFSI: die heeft toch al een hogere cilinderdruk dan een atmosferische motor dus er is altijd blowby langs de zuigerveren.

ER heerst nog een gevaar om de hoek: De nieuwe motorblokken zijn voorzien van een harde maar stevige cilinderwand waarbij het inrijden korter zou zijn. Het is al voorkomen dat we een brons achtige kleur in de olie hebben gehad doordat die wand niet zo hard is als men beweert. Dat hard inrijden kan qua zuigerafdichtingen perfect om veel vermogen te krijgen maar er zijn nog andere delen dan enkel de zuigers. De nokkenassen, de lagers, de pompen,... Daar wordt allemaal geen rekening meegehouden.

Er is slechts 1 reden waarom je hard zou willen inrijden: De verlenging van de drijfstang door de onbalans en zo de cilinderwand optimaal inrijden en het vormen van een stootrand voorkomen maar dat is totaal onzinnig en dat kan je in mijn ogen beter doen als het hele systeem is schoon gereden en bij 1000km nieuwe olie heeft gehad.

Ooit een een oliefilter gezien na 1000km? Die is totaal grijs van het vuil welke erin zit en dan wil je tegen top toerentallen in rijden waarbij al die rotzooi nog in de olie zit?

Wat jij doet laat mij koud maar ik doe het altijd rustig aan en zo ook alle kennissen van mij. Een motorblok met 180pk/l is rustig ingereden en die had geen abnormaal slijtagebeeld op zijn zuigers.

[ Voor 68% gewijzigd door Chevy454 op 31-01-2006 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

@Chevy454: wat vind jij van die manier van inrijden voor een 'gewone' motorfiets en een 'gewone' auto? Pak-em-beet *kijkt naar logo* een BMW 325 voor de auto, motorfietsen weet ik niks van ;). Volgens mijn vader en vele anderen ga ik de motor opblazen als ik veel toeren draai met een nieuwe motor. Ik heb heel lang bij mijn moeders auto heel goed naar de km-teller gekeken, aangezien 4000rpm al bij 130 was, en de garage zei dat we niet harder mochten :(

edit:
Leasebakken worden niet warmgereden, da's iets heel anders. Stel dat ik een nieuwe auto goed warm rijd, en dan een paar keer vol ga acceleren gaat hij dan stuk of niet? :) En over leasebakken: mijn vader heeft (beide verplicht) eens een Mercedes 190d gekregen die niet half zo hard ging als een die normaal was ingereden, en een Mazda 626 1.8 die sneller was dan de 2.0.

[ Voor 32% gewijzigd door MBV op 31-01-2006 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
MBV schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 11:36:
@Chevy454: wat vind jij van die manier van inrijden voor een 'gewone' motorfiets en een 'gewone' auto? Pak-em-beet *kijkt naar logo* een BMW 325 voor de auto, motorfietsen weet ik niks van ;). Volgens mijn vader en vele anderen ga ik de motor opblazen als ik veel toeren draai met een nieuwe motor. Ik heb heel lang bij mijn moeders auto heel goed naar de km-teller gekeken, aangezien 4000rpm al bij 130 was, en de garage zei dat we niet harder mochten :(
De kans dat je de BMW eruit blaast is groter dan bij een Kawasaki. BMW snapt de werking van carterventilatie namelijk niet. Daarom dat die dingen ook van een helling moet duwen om die in gang te krijgen. Maar daardoor gaan die BMW's ook langer mee dan een Kawasaki.

En rustig inrijden is moeilijk, moet je maar eens doen met 180pk onder je kont en de harley rijders welke je buiten om in de bocht inhalen (enkel dan maak je dat fabeltje mee dat een harley door de bocht kan :+ )

De motor opblazen: niet waarschijnlijk, de zuiger-cilinderspeling is dan nog te groot en heb je veel blowby. Je zult de olie flink gaan verdunnen en dat kan op termijn wel voor problemen zorgen. Daarnaast zijn de olieboringen nog niet eens schoongeblazen en jij wilt bij grote krachten de oliefilm bij de lagers eruit persen terwijl er allemaal rotzooi in zit, vinden de lagers erg leuk.
Leasebakken worden niet warmgereden, da's iets heel anders.
Leg mij het verschil eens uit. Versleten = versleten bij mij.
Stel dat ik een nieuwe auto goed warm rijd, en dan een paar keer vol ga acceleren gaat hij dan stuk of niet? :)
Lagers vinden het niet leuk.
En over leasebakken: mijn vader heeft (beide verplicht) eens een Mercedes 190d gekregen die niet half zo hard ging als een die normaal was ingereden, en een Mazda 626 1.8 die sneller was dan de 2.0.
Koolaanslag kan al voldoende reden zijn tot smoren van de prestaties. Als je die Mazda had schoongereden dan had je er geen probleem mee, daarnaast zal die waarschijnlijk last hebben gehad van een stootrand door het rustig rijden -> luie motor maar daar valt allemaal iets tegen te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 31-01-2006 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121530

Ben jij wel eens in een motorenfabriek geweest?
Ze sluiten de motor aan op een elektromotor en gaan aan de hand van de gegevens van de elektromotor kijken of de motor goed is qua compressie, drukken en mechanische weerstand. Ze zetten dat ding niet op een testbank waar die netjes warm wordt gereden.
Ja ik ben er der wel is geweest. Vorig jaar ben ik naar de renault fabriek geweest. Daar lieten ze zien dat ze motor onder aantal test werpen voordat ze de auto in gaan en das echt niet even testen of alles wel in orde is maar ook wat doet de motor na een half uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Anoniem: 121530 schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 12:51:
Ja ik ben er der wel is geweest. Vorig jaar ben ik naar de renault fabriek geweest. Daar lieten ze zien dat ze motor onder aantal test werpen voordat ze de auto in gaan en das echt niet even testen of alles wel in orde is maar ook wat doet de motor na een half uur.
Ik ben bij Opel, Volkswagen, Mercedes en Ford geweest. Geen enkele van die constructeurs welke een degelijke inrijdingsprocede gebruiken. Ze doen gewoon een snelle mechanische test en eventueel een dynorun.

Bij Mercedes vrachtwagenbouw doen ze effectief een inrijdprocede maar bij de personenwagens hoogstens een dynorun bij een koude motor. Je kan tegen een transportfirma niet zeggen: de eerste 1000km mag u de vrachtwagen maar halfvol laden en maximaal 80 km/h op de snelweg. Men zal niet veel vrachtwagens verkopen op die manier, daarom dat die op de testbank worden ingereden bij een milde belasting. Bij een personenwagen kan je dat wel maken dat de klant zelf gaat inrijden.
Zelfs bij Mercedes zegt men dat je moet inrijden, wie heeft dan gelijk?

[ Voor 10% gewijzigd door Chevy454 op 31-01-2006 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Volgens de meneer van de Saab hoefde ik mijn saab niet in te rijden, in begin alleen onder de redline blijven en niet harder dan de max snelheid rijden..
Dat laatse leek me meer om hunzelf in te dekken of ivm nieuwe remmen ofzo..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-05 11:55

The Bad Seed

Chaotic since 1983

ToolkiT schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 16:10:
Volgens de meneer van de Saab hoefde ik mijn saab niet in te rijden, in begin alleen onder de redline blijven en niet harder dan de max snelheid rijden..
Dat laatse leek me meer om hunzelf in te dekken of ivm nieuwe remmen ofzo..
En wie is de meneer bij Saab, toevallig dezelfde garagehouder die al de herstellingen zal mogen uitvoeren aan jouw auto als er wat aan mankeert? En dezelfde persoon die jou een paar jaar vroeger een nieuwe auto zal kunnen verkopen als deze versleten is?

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:09
Ik denk als je normaal rijd, dat goed genoeg voor inrijden door kan gaan. In de stad schakel ik zelf bij 2500rpm, en niet knetterhard optrekken. Op wat grotere wegen wat later, af en toe sleur ik de alfa eens lekker door tot de 6200rpm... is goed voor 'm ;) en waarom geen 5k maken? Het gaat toch om de manier hoe je er komt?

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-04 22:14
Burat schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 11:24:
[...]

Although the examples shown here are motorcycle engines,
these principles apply to all 4 stroke engines:

Street or Race Motorcycles, Cars, Snowmobiles, Airplanes & yes ...
even Lawn Mowers !!
Oei, je zult je grasmaaier maar 1000 kilometer moeten inrijden! Wel onder de drieduizend toeren blijven, zegt de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

The Bad Seed schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 16:13:
[...]

En wie is de meneer bij Saab, toevallig dezelfde garagehouder die al de herstellingen zal mogen uitvoeren aan jouw auto als er wat aan mankeert? En dezelfde persoon die jou een paar jaar vroeger een nieuwe auto zal kunnen verkopen als deze versleten is?
Nope is een speciale aflever en uitleg meneer. En de garage waar ik hem gekocht heb is een andere dan waar hij in onderhoud is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
Oh ik pak de popcorn er even bij:
Hoevaak is deze discussie al langsgeweest.

oh ja:
inrijden is nogal verstandig.

en als je het niet doet, doe je het toch lekker niet, maar zeg dat dan er wel ff bij als je hem aan mij probeert te verkopen. dan hoef ik um namelijk niet. (je hoeft het niet te zeggen hoor, ik ruik het zo al)

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-03 21:51

Specht

Il Cuore Sportivo

Mijn pa reed een tijdje terug 3 dagen in een gloednieuwe fiat doblo (huurwagen dus) met nog geen 50 km op de teller oid.
Dag 1 ging ie volgens mijn pa niet harder dan 140 op de teller....... maar op dag 3 haalde hij makkelijk 160, terwijl 148 km/h de max is volgens de fabrieksopgave. :+

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Specht schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 18:04:
Mijn pa reed een tijdje terug 3 dagen in een gloednieuwe fiat doblo (huurwagen dus) met nog geen 50 km op de teller oid.
Dag 1 ging ie volgens mijn pa niet harder dan 140 op de teller....... maar op dag 3 haalde hij makkelijk 160, terwijl 148 km/h de max is volgens de fabrieksopgave. :+
tellerafwijking waarschijnlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97225

Andere kant van het verhaal: bij hard inrijden komen evt. gebreken wel sneller boven water, waarschijnlijk nog IN je garantieperiode...
Pagina: 1