Ik ken zijn website heel goed
Staan enkele goede artikels op waar ik het mee eens ben maar op andere gebieden totaal niet.
Dus volgens hem geldt dit precies zo voor automotoren.
Geldt gewoon voor alle zuigermotoren.
Is het voor de 2.0 TFSI ook het best om de eerste 20 miles goed op het gas te gaan om de zuigerringen goed (cq: het best) te laten sluiten? Of weegt dat niet op tegen de onverantwoorde belasting die je op de motor legt (volgens het boekje)..?
Al dat hard inrijden, kijk naar een gemiddelde leasewagen en trek je conclusie
Wat hij probeert te doen is zorgen dat er een geen abrassieve delen tussen de zuiger en cilinder komt te zitten. Hij wilt dat voorkomen door de blowby welke er op dat moment heerst optimaal uit te buiten. En daar heeft hij gelijk in maar er is ook nog zoiets als olie. Als je goede degelijke olie gebruikt dan voer je dat langs de olie af welke je ook met hoge snelheid eruit perst.
Maar de zuigerveren kunnen alleen radiaal afsluiten, wanneer je met hoge druk langs de zuiger gaat blazen dan duw je zuigerveer krom waardoor deze een lijncontact ipv een mantelcontact maakt met de cilinder welke beter afsluit. Maar als je zuigerveer ongelijkmatig slijt (Wat altijd zo is door het kantelen van de zuiger door de desaxatie van de zuigerpen) dan krijg je compressieverlies en olieverbruik bij latere kilometerstanden.
Daarnaast heb jij een TFSI: die heeft toch al een hogere cilinderdruk dan een atmosferische motor dus er is altijd blowby langs de zuigerveren.
ER heerst nog een gevaar om de hoek: De nieuwe motorblokken zijn voorzien van een harde maar stevige cilinderwand waarbij het inrijden korter zou zijn. Het is al voorkomen dat we een brons achtige kleur in de olie hebben gehad doordat die wand niet zo hard is als men beweert. Dat hard inrijden kan qua zuigerafdichtingen perfect om veel vermogen te krijgen maar er zijn nog andere delen dan enkel de zuigers. De nokkenassen, de lagers, de pompen,... Daar wordt allemaal geen rekening meegehouden.
Er is slechts 1 reden waarom je hard zou willen inrijden: De verlenging van de drijfstang door de onbalans en zo de cilinderwand optimaal inrijden en het vormen van een stootrand voorkomen maar dat is totaal onzinnig en dat kan je in mijn ogen beter doen als het hele systeem is schoon gereden en bij 1000km nieuwe olie heeft gehad.
Ooit een een oliefilter gezien na 1000km? Die is totaal grijs van het vuil welke erin zit en dan wil je tegen top toerentallen in rijden waarbij al die rotzooi nog in de olie zit?
Wat jij doet laat mij koud maar ik doe het altijd rustig aan en zo ook alle kennissen van mij. Een motorblok met 180pk/l is rustig ingereden en die had geen abnormaal slijtagebeeld op zijn zuigers.
[
Voor 68% gewijzigd door
Chevy454 op 31-01-2006 12:00
]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.