Toon posts:

advies stil krachtig systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers, ik wil graag wat advies over mijn nieuw te bouwen systeem. Mijn uitgangspunt is dat ik 2 á 3 jaar vooruit kan met het systeem. Ik gebruik het vooral voor gaming, programmeren, soms video- en audiobewerking (heb een DV camera met firewire), schoolstuff, nieuws bijhouden ed.

Mijn huidige systeem werkt niet meer zo lekker (XP 2000+, 512 MB, GFti4200) en maakt vooral erg veel LAWAAI. Daarom ben ik al een tijdje aan het zoeken naar stille of minder luidruchtige onderdelen.

Mijn budget is ongeveer € 1250 en ik kan nog een aantal dingen hergebruiken (tv-kaart,audigy ZS), voorlopig heb ik het volgende in gedachten:Overwegingen:
AMD presteerd beter in games dan intel en is koeler dus makkelijker stil te krijgen.
De zalman koeldingen koelen goed en zijn best stil en goed verkrijgbaar.
De XFX graka is tijdelijk met COD2 :).

Vragen:
Over een half jaar ofzo ben ik van plan een breedbeeld tft aan te schaffen, 1680x1050 resolutie waarschijnlijk. Voorlopig zit ik met een max reso van 1280x1024. Zal mijn systeempje het nog trekken met alle eye-candy aan (bijvoorbeeld in COD2 en andere nieuwe spellen)?

Passen de videokaart + videokaartkoeler + chipsetkoelblokje wel op het moederbord? Op het plaatje van de asussite lijkt het krap aan. Iemand ervaring? Kan de chipsetkoeler wel goed genoeg koelen?

Is de processorkoeler goed genoeg om op de laagste stand te koelen? (er zit een fancontroller op)

Mobo: ondersteunt het mobo ook cool-n-quiet? op de asussite kan ik er niks over vinden maar vermoed dat het zou moeten werken. Verder zit ik ook nog te tweifelen of SLI wel zin heeft voor de toekomst :? .

RAM: Ik weet eigenlijk niet welke precies het moet worden. Goedkoopste of beter merkgeheugen nemen? Moet het perse een kit van 2 zijn voor dual channel? Of toch beter 2 gig? :?

Overclocken: Zou ik het uiteindelijk nog een beetje kunnen overklokken terwijl het systeem stil blijft? Dit is verder niet zo belangrijk maar wel mooi meegenomen als het kan >:) .

Iemand ervaring met de (hopelijke) stilte van een vergelijkbaar systeem?

Verder advies is ook welkom :)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

* Varienaja heeft z'n pc in de kelder gezet.

Ik werk nu met een bluetooth toetsenbord/muis combo. CD-spelers etc heb ik allemaal in usb-behuizingen gestopt die op m'n werkplek staan. De monitor zit aan een verlengkabel.

Stiller dan dit wordt het niet :)

Siditamentis astuentis pactum.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 12:41:
Vragen:
Passen de videokaart + videokaartkoeler + chipsetkoelblokje wel op het moederbord? Op het plaatje van de asussite lijkt het krap aan. Iemand ervaring? Kan de chipsetkoeler wel goed genoeg koelen?
Dat ding hoor je niet. Waarom iets vervangen wat toch geen lawaai maakt?
(het wordt anders als je overstapt op watercooling)
Is de processorkoeler goed genoeg om op de laagste stand te koelen? (er zit een fancontroller op)
Vast wel, maar de 7000 is echt niet de stilste koeler.
Je kan beter voor een andere koeler gaan. Ik ben wel fan van de Freezer64: Doet zn werk prima en is duidelijk stiller als de 7000. De 9500-koeler van zalman is geloof ik nog beter, maar ook een stuk duurder.
Mobo: ondersteunt het mobo ook cool-n-quiet? op de asussite kan ik er niks over vinden maar vermoed dat het zou moeten werken. Verder zit ik ook nog te tweifelen of SLI wel zin heeft voor de toekomst :? .
Ja het ondersteunt cooln-quiet. Standaard staat het wel uit.
Iemand ervaring met de (hopelijke) stilte van een vergelijkbaar systeem?
Ik heb een asus 7800GT. Die maakt belachelijk veel herrie. Dus een stille videokaart-koeler is een noodzaak. Of de door jou gekozen goed is weet ik niet. Wel schijn je je garantie kwijt te raken.
[/quote]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02 22:44

dlmh

Lo-Fi

Ik heb zelf het volgende:

Antec P180 kast
AMD Sempron64 3000+
Scythe Ninja passive CPU koelere
Silverstone passive 300W voeding
4x 120mm Nexus fans (op 4.5~7V)
Samsung 2504C 250GB SATA-II (zonder extra behuizing)

En dat is echt FLUISTERSTIL. Gezien het feit dat die 3500+ heus niet zo heel veel hitte extra zal verstoken zou ik in ieder geval deze dus passief koelen. Je videokaart ga je never nooit niet passief redden, dus die Zalman 700 is dan zeker wel geschikt om het in ieder geval practisch onhoorbaar te maken.
Ook zou ik kijken naar een Antec Phantom 500W voeding. Deze is in principe passief gekoeld, tenzij ie echt heel zwaar wordt belast. In dat geval gaat de stille 120mm fan rustig naar buiten blazen. Heeft erg goede efficientie (lees 88-90% !!!) en zeer stabiele lijnen.

Verder past die NB koeler volgens mij niet op dat moederbord, lees: de videokaart zit dan in de weg, dus zal je wat ribben weg moeten zagen! :)

De performance van het systeem zal wel erg OK zijn. Alhoewel een 3500+ (niet overgeclocked) mss niet helemaal in verhouding is met een 7800GTX.
2GB geheugen wordt wel aanbevolen voor nieuwere spelen als COD2 e.d., dus als je van plan bent die te gaan spelen, zeker doen!

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-02 19:47

Just_I

What did you just say?

Varienaja schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 12:45:
* Varienaja heeft z'n pc in de kelder gezet.

Ik werk nu met een bluetooth toetsenbord/muis combo. CD-spelers etc heb ik allemaal in usb-behuizingen gestopt die op m'n werkplek staan. De monitor zit aan een verlengkabel.

Stiller dan dit wordt het niet :)
Dat maakt je systeem nog steeds niet stil, jij hebt er alleen geen last van, dat is dus heel wat anders. Ook niet echt relevant om dit te vermelden.

Voor het coolen van de cpu zou ik overwegen om voor de CNPS9500 gaan aangezien deze beter koelt op dezelfde geluidsintensiteit (staat in de BBG van november bij workstation systeem).
Voor het coolen van de NB zou je de ZM-NB47J kunnen nemen, maar deze wordt best warm. Zie ook even SatCP in "een Zalman ZM-NB47J genoeg om een nforce..." .

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:17

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
koelt die scythe ninja zonder fans goed genoeg voor n AMD64 3500+ onder full load :?...?

Home Assistant Configuratie V&A

Verwijderd

Ik zelf heb ook een AMD Athon 64 3500+ Venice met een Cooler Master Hyper 48. Als ik in de bios het zo ingesteld dat hij gaat draaien vanaf de 35 graden met kleine stapjes in toeren omhoog naarmate de temperatuur hoger wordt staat dat de cooler bijna altijd uit of draait heel zachtjes. Voordeel is dat hij 18,5 dBA maximaal maakt dus lekker stil is.

De videokaart heb ik ook hetzelfde alleen van de asus. De prestaties zijn geweldig en haal een score van 6700 punten in 3d mark 05 en overklocked 8180 wat op zich een mooie score is.

Enigste wat ik anders zou doen is een tagan voeding erin zetten. Het is een zeer stille en stabiele voeding en mocht je sli willen draaien kan dat ook (zitten 2 connectoren op voor sli).

En 2 Gb ram is een absolute must bij de nieuwere games!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2005 13:32 ]

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02 22:44

dlmh

Lo-Fi

BiG-GuY schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 13:15:
koelt die scythe ninja zonder fans goed genoeg voor n AMD64 3500+ onder full load :?...?
Met een paar 120mm casefans @ 5V zeker wel! Uit de test op www.silentpcreview.com blijkt dat ie daarmee zelfs een Prescott 3.4GHz nog < 50 graden kan houden (full load).
Mijn Sempron komt na 2 uur Prime95 niet boven de 42 graden uit (en dan moet ook nog de warmte van m'n Radeon 9800 Pro, northbridge, Audigy 2 en 2 TV tuners afgevoerd worden). M'n NB is eigenlijk meer iets om zorgen om te maken met z'n 45 graden :/

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle tips en snelle reacties!

Alles in de een andere ruimte plaatsen voor mij geen optie en zou het ook wel veel voeten in de aarde hebben (kelder) ;) .

Aangezien ik de onderdelen bij één winkel wil kopen het systeem wil laten assembleren om niet met DOA's te zitten en dan een betere garantie heb, kan ik niet echt verwachten dat ze een northbridgekoelblok op maat gaan zagen. Dat wordt of een andere koeling of een ander moederbord. Ik heb wel twee 2 mobo's gevonden met heatpipes Abit AN8 SLi, Asus A8N-SLI premium, maar de eerste heeft maar 2 normale pci sloten waarvan ik er 1 in de toekomst niet meer zal kunnen gebruiken, en de tweede heeft een nogal hoog prijskaartje.

Dat passief koelen van de processor klinkt ook wel interessant :9 . Ik heb inmiddels ook wat meer reviews gelezen over verschillende processorkoelers vooral op silentpcreview. Misschien dat ik voor de zekerheid er een fan op moet zetten. Het probleem dat hierbij weer rijst is dat zo'n Scythe Ninja slecht verkrijgbaar is en een stuk zwaarder.

Passief koelen van voeding kost ook weer een stuk extra (de phantom) maar zou wel ideaal zijn.

Het begint erop te lijken dat stilte met een schreeuwende prijs gepaard gaat |:( . Ik zou een constraint satisfaction zoekalgoritme moeten schrijven om de optimale oplossing te vinden :/ .
Pagina: 1