Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Cataloguswaarde lease-auto's - veiligheidsopties aftrekbaar?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op een evenement van mijn werkgever is door een externe belastingdeskundige gezegd dat je bij de bepaling van de cataloguswaarde van je lease-auto veiligheids- en milieubevorderende zaken (airbags e.d.) in mindering zou mogen brengen. Dat zou natuurlijk aardig kunnen schelen in de fiscale bijtelling.

Ik heb natuurlijk google geraadpleegd maar kan nergens hierover iets terug vinden. Zelf vind ik het een vreemd verhaal. Heeft iemand dit vaker gehoord en weet je wat hiervan waar is :?

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
vind het ook een vreemd verhaal, waar ga je de grens trekken?
een katalysator, een commonrail inspuitsysteem enz. zijn ook milieubevorderende zaken
xenon-verlichting, rolkooien, side-protection enz. zijn ook veiligheidsbevorderende zaken.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Elect a clown, expect a circus.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
En hoe ga je dat bepalen voor onderdelen die al standaard op de auto zitten idd.

Het lijkt me sterk, maar ben er wel benieuwd naar :P
Daar is de topicreport-functie voor ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Pollewob op 04-11-2005 13:44 ]

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-11 12:14
Het laatste dat ik gehoord heb, is dat nog steeds alle af-fabriek opties gewoon onder de bijtelling vallen, wat het dan ook mag zijn. After market is anders, als je later een radio in laat bouwen valt die natuurlijk niet onder de bijtelling.

Misschien je airbags achteraf in laten bouwen? :D

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• StevenK
  • Laatst online: 21:19
Er is wel sprake van geweest, maar tot op heden geldt de bijtelling de hele waarde van de verstrekking.

Klinkt als een klok en klepel, nu sommige veiligheidsopties wel van de BPM uitgezonderd zijn

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:09
Misverstand bijtelling lease-auto’s
Tot en met 2004 kende de Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen 1992 (BPM) de zogenaamde accessoireregeling.

• StevenK
Dit klinkt apart. Want hier wordt beweerd dat accessoires vrijgesteld zouden zijn, met als voorbeeld een gastank terwijl dat afaik niet het geval is.

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:09
StevenK schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 14:05:
[...]

Dit klinkt apart. Want hier wordt beweerd dat accessoires vrijgesteld zouden zijn, met als voorbeeld een gastank terwijl dat afaik niet het geval is.
Terug naar de bron bij het Ministerie van Financiën. Let wel op de "tot en met 2004" - dit geldt dus klaarblijkelijk niet meer voor 2005 e.v.

• StevenK
paknaald schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 14:10:
[...]

Terug naar de bron bij het Ministerie van Financiën. Let wel op de "tot en met 2004" - dit geldt dus klaarblijkelijk niet meer voor 2005 e.v.
Hier: http://www.salarisinfostartpagina.nl/autoaccesoires.htm staat meer uitleg.

Komt er op neer dat een vrijgestelde accessoire, niet tot de catalogusprijs behoort en aangezien het autokostenforfait de catalogusprijs aangaat is dat van belang.

Weer wat geleerd :)

Overigens gaat het over specifiek geduide accessoires en dan alleen nog maar over auto's die voor 1/1/2005 op kenteken zijn gezet. Je kunt dus niet zomaar de kosten van een veiligheidsaccessoire aftrekken van de bijtelling.

Verwijderd

Tot voor kort werd veiliheid verhogende accessoires inderdaad vrijgesteld van BPM. Inmiddels hebben de rovers in den Haag deze regeling al om zeep geholpen en dus moet je ook BPM dokken voor zaken als boardcomputer, cruisecontrol, enz...

• StevenK
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 14:27:
Tot voor kort werd veiliheid verhogende accessoires inderdaad vrijgesteld van BPM. Inmiddels hebben de rovers in den Haag deze regeling al om zeep geholpen en dus moet je ook BPM dokken voor zaken als boardcomputer, cruisecontrol, enz...
Hm.. Ik heb een BPM-loze auto :D

Alleen jammer dat dat niet betekent dat ik helemaal geen bijtelling heb :(

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:00

SmartDoDo

Woeptiedoe

offtopic:
SG -> TFV
Pagina: 1