hoe beveiligen tegen kortsluiting?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.267 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Ik heb hier een pc die 24u per dag aan staat. Hoe kan ik er het beste voor zorgen dat mocht er kortsluiting optreden, de pc direct uitgeschakeld wordt? Ik heb uiteraard al even op GoT en Google gezocht. Ik kom bijvoorbeeld aardlekschakelaars zoals die in huis aanwezig zijn tegen. Maar is er ook zoiets om een los apparaat te beveiligen? En is een spanningsbeveiliger (die spanningspieken) opvangt nuttig om kortsluitingen te voorkomen? Wat heb ik nodig?

De pc zit overigens aangesloten op een geaard stopcontact.
Andere tips om kortsluiting te voorkomen zijn uiteraard ook zeer welkom.

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt verlengsnoeren met meerdere stopcontacten eraan (hoe heet dat :/ het is vrijdag :+) met een spanningsbeveiliger. En waarom wil je bij kortsluiting alleen je pc uit hebben? Als er ergens kortsluiting optreedt, vliegt je aardlek er toch wel uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2005 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:40
de wat duurdere stekkerdozen hebben piekbeveiliging, als je het echt netjes wil doen hang je er een UPS tussen, die filtert de pieken eruit, en zorgt ervoor dat als de stroom uitvalt de pc netjes afsluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Idd, overspanningsbeveilging kun je regelen met zo'n speciale contact doos. Kortsluiting heeft tot gevolg dat de stop doorsmelt (of omspringt in alle moderne kasten). Aardlek is weer net iets anders, dat is voor als je kast onderstroomstaat (gooogle dat maar, wat dit is een beetje onnauwkeuring).

Wil je heel zuinig zijn op je PC dan sluit je hem EN ALLE APPRATEN DIE AAN JE PC HANGEN op een ups Dan heeft de pc nog enkele minuten de tijd om een nette shutdown te doen. daar zit ook een netfilter enzo ingebouwd.

tenslotte tegen een direct blikseminslag helpt niet zoveel behalve blisemafleiders op je huis. Je dacht toch niet dat electronen die net honderden meters door de lucht zijn gevlogen zicht tegen laten houden door een lullige overspannings beveilging van 20 euro van de gamma?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Het gaat mij er meer om dat als er een kortsluiting plaats vind in de pc (die dag en nacht aan staat) het ding geen stroom meer krijgt zodat de kans op brand kleiner is. Reden dat ik dit vraag is omdat er kortgeleden hier een kamer is uitgebrand en dit was waarschijnlijk ook terug te voeren op kortsluiting. Liever wordt ik niet verrast door brand en dus ben ik eens aan het kijken hoe ik dat kan voorkomen. Mijn pc staat dag en nacht aan en is dus een potentieel gevaar...

Verder had ik ergens gelezen dat als ergens een spanningsverschil in het apparaat zit (kortsluiting?), dat dit er bijvoorbeeld voor kan zorgen dat indien dit een klein verschil is, het apparaat heel warm gaat worden. En dus kans op brand. Maar als dit spanningsverschil in een vroeg stadium opgemerkt wordt, dan kan het apparaat afgesloten worden en verklein je dus het risico.

Is er hier iemand die het bovenstaande kan bevestigen? En zoja, hoe kan ik hier gebruik van maken om mijn pc te beveiligen? (nogmaals, het gaat meer om preventie van verstrekkende gevolgen van kortsluiting, dan om mijn pc te redden... als er kortsluiting in mijn pc optreed en die is kapot... nou, jammer dan...)

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:22
er treed toch geen schade op aan andere componenten dan je voeding wanneer de voeding kortsluiting maakt, bijv, de gele van een molex met de zwarte van een molex, alleen je voeding is dan kaduuk, dat is nog niet eens zeker meestal kan je na 10 sec. van de stroom af je pc gewoon weer aan drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

tja brand kan idd nogal ingrijpend zijn. Echter als er kortsluiting in de pc optreed is dat meestal na de voding, die gaat dan stuk of wordt wat warmer als bedoeld. Maar een apparaat Voor je pc (stekkerdoos/ups) heeft dan niet zoveel zin, sterker nog, je voegt nog een apparaat in de keten toe dat stuk kan gaan.

Dus zorgen dat er niet direct brandbaar spul rond je pc slingert beveilgd al genoeg. (Ik heb zelf wel een voeding in de rook zien vliegen maar vuur komt zelden voor).

Zie ook : http://www.tomshardware.com/howto/20021021/ (plaatje daar met de voeding echt in de fik is NIET echt, dat staat ook in de tekst)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:20
Jij woont zeker in de gele reus?

De pers heeft er geen verstand van. Gemakshalve spreekt men altijd van kortsluiting. Dit is echter onzin. Bij kortsluiting zal de zekering in de stoppenkast direct doorslaan. Een lekstroom naar aarde betekend dat de aardlek omklapt. Brandt waarbij de oorzaak elektrisch gerelatteerd is, komt meestal door langdurige overbelasting. Dat kan bv gebeuren:
- op het moment dat je meer stroom vraagt dan je zekering voor berekent is, de zekering wordt heet.
- als je stop in de meterkast groter is dan 16A en je vraagt meer dan 16A, de elektriciteitsdraden zijn hier niet op berekend en worden heet.
- als je een goedkoop verdeelblok of verlengsnoer bij de blokker of hema hebt gehaald en via dit teveel stroomvretende apparaten aansluit. snoer of verdeelblok wordt heet.

Ander mogelijkheid niet geheel ondenkbaar:

Computers zijn enorme stofvreters. de stof hoopt zich voornamelijk op in de voeding. Stof in een comp voeding kan soms tussen polen gaan geleiden (vochtigheid) zo'n stroompje is nooit groter dan het normale verbruik van de voeding en kan idd het stof doen ontbranden. Een vonkje kan ook voldoende zijn het is niet ondenkbaar dat deze voorkomen in een competervoeding.

Ik weet dat het aantal stopcontacten in je kamer gering is, maar probeer je apparaten zoveel mogelijk te verdelen over bijde stopcontacten aan de tussenmuren. Die onder het lichtknopje wordt met de halve gang gedeeld. Die andere alleen met je directe buurman, woonkamer, of toilletgroep.

Koop goede verdeeldozen met korte aansluitsnoeren min 1,5mm2 liefst meer 2,5mm2 is optimaal.

Maak je voeding en inhoud van je PC regelmatig stofvrij. Dat moet voor een tweaker niet zo moeilijk zijn. Toen ik er woonde ging mijn kast regelmatig open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Candymirror schreef op maandag 07 november 2005 @ 16:14:
Brandt waarbij de oorzaak elektrisch gerelatteerd is, komt meestal door langdurige overbelasting. Dat kan bv gebeuren:
- op het moment dat je meer stroom vraagt dan je zekering voor berekent is, de zekering wordt heet.
Tja, als je het exact wil houden.... Dat is nou net wanneer een stop eruit springt. Je moet je meer zorgen maken als het apparaat stuk gaat om de stop te beschermen 8)

Ik denk dat jij wil zeggen :
- op het moment dat je dat net iets minder stroom vraagt dan je zekering voor berekent is, de zekering wordt heet. (En ergens verbruik je dus 3500 watt, wat veel warmte is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:20
leuk_he schreef op maandag 07 november 2005 @ 16:30:
[...]
Ik denk dat jij wil zeggen :
- op het moment dat je dat net iets minder stroom vraagt dan je zekering voor berekent is, de zekering wordt heet. (En ergens verbruik je dus 3500 watt, wat veel warmte is)
Nee, dat bedoel ik niet. 16A ligt binnen de specs van de zekering en mag dus geen oorzaak zijn.
Zekeringen hebben een traagheid, als je iets meer dan 16A vraagt, slaat de stop niet meteen door.
Pagina: 1