Toon posts:

Exchange 2003 op Active Directory Server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We hebben hier een Compaq DL380 Active/Passive cluster draaien.
Op beide nodes draait Active Directory. Op 1 node draait Exchange 2003 en op de ander SQL Server 2000 SP3.

Nou schijnt het zo te zijn dat het niet slim is en het zelfs niet ondersteund wordt door Microsoft als je Exchange op je Active Directory server draait. (Dit wordt ook aangegeven door Exchange Analyzer tool) De enige reden die ik nu gehoord heb waar het beter is om dit niet te doen is de snelheid bij een reboot. Dus als we 2 dedicated AD servers zouden draaien buiten het cluster zo een reboot van de nodes van het cluster een stuk sneller gaan.

Maar ik vraag me af of dit de enige reden is. De vraag is dus in simpele vorm:
Wat zijn de bijkomende problemen als je Exchange 2003 draait op een Active Directory Server?

• -TAZZ-
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-02 21:33

-TAZZ-

X

Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 10:20:
Wat zijn de bijkomende problemen als je Exchange 2003 draait op een Active Directory Server?
Bijkomend probleem is dat Exchange geen 'failover' kan doen naar een andere DC in het geval dat de GC of een of meerdere FSMO rollen (tijdelijk) niet beschikbaar zijn.

Zal eens even zoek of ik het MS artikel nog kan vinden waar dat in stond. Gevonden

Bron: http://www.microsoft.com/...c4-afeb-ddb90b46acb9.mspx

Domain Controllers

In most deployment scenarios, you should not run Exchange 2003 on computers that also function as Windows domain controllers. Instead, you should configure Exchange servers and Windows domain controllers as separate computers because if Exchange is running on a domain controller, it uses only that domain controller. If the domain controller fails, Exchange cannot fail over to another domain controller. Furthermore, if your servers running Exchange do not have to perform domain controller tasks in addition to serving Exchange client computers, the performance of those servers under heavy user loads improves.

[ Voor 46% gewijzigd door -TAZZ- op 04-11-2005 11:11 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:37
Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 10:20:
We hebben hier een Compaq DL380 Active/Passive cluster draaien.
Op beide nodes draait Active Directory. Op 1 node draait Exchange 2003 en op de ander SQL Server 2000 SP3.

Nou schijnt het zo te zijn dat het niet slim is en het zelfs niet ondersteund wordt door Microsoft als je Exchange op je Active Directory server draait. (Dit wordt ook aangegeven door Exchange Analyzer tool) De enige reden die ik nu gehoord heb waar het beter is om dit niet te doen is de snelheid bij een reboot. Dus als we 2 dedicated AD servers zouden draaien buiten het cluster zo een reboot van de nodes van het cluster een stuk sneller gaan.

Het lijkt mij een loos argument. SBS iemand ?

Overigens, waarom zou je een DC op een cluster draaien; juist een DC wil je *niet* clusteren.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:41
Wat de snelheid van rebooten betreft, dat is inderdaad een issue. Hij deed daar bij mij thuis echt erg lang over (20 minuten tot een half uur).
Echter, daar zijn wel oplossingen voor die je met even googlen wel kunt vinden.

Hier : http://www.petri.co.il/sl...erver_installed_on_dc.htm kun je informatie en een scriptje vinden, waarmee dat probleem is opgelost.

[ Voor 30% gewijzigd door Sleepie op 04-11-2005 11:10 ]

• -TAZZ-

-TAZZ-

X

StevenK schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 11:07:
[...]
Overigens, waarom zou je een DC op een cluster draaien; juist een DC wil je *niet* clusteren.
De beschreven geclusterde config lijkt me idd niet de meest optimale.
Ik zou 2 aparte DCs draaiien met daarnaast 2 clusters, 1x Exchange (A/P), 1x SQL (A/P of A/A).

• StevenK
-TAZZ- schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 11:14:
[...]

De beschreven geclusterde config lijkt me idd niet de meest optimale.
Ik zou 2 aparte DCs draaiien met daarnaast 2 clusters, 1x Exchange (A/P), 1x SQL (A/P of A/A).
Eén cluster zal toch wel voldoende zijn ? In de normale situatie SQL op de ene node, Exchange op de andere.

Maar twee aparte DC's zou zeker mijn voorkeur hebben.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• -TAZZ-

-TAZZ-

X

StevenK schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 11:33:
[...]

Eén cluster zal toch wel voldoende zijn ? In de normale situatie SQL op de ene node, Exchange op de andere.

Maar twee aparte DC's zou zeker mijn voorkeur hebben.
De voorgestelde config heeft mn voorkeur maar het kan idd op 1 cluster. Ik heb echter zeer slechte ervaringen met het combineren van 2 heavy applicaties als Exchange en SQL. I.g.v. fail-over dient de hardware voldoende capaciteit te hebben om zowel Exchange als SQL in de lucht te houden. En zelfs als je de hardware zo oversized hebt dat het zou moeten werken, gaat een fail-over geregeld fout. Vandaar mijn voorkeur voor 2 clusters. E.e.a. is natuurlijk sterk afhankelijk van de load van je cluster nodes (CPU, mem, dB size(s), etc, etc)

• StevenK
-TAZZ- schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 11:47:
[...]

De voorgestelde config heeft mn voorkeur maar het kan idd op 1 cluster. Ik heb echter zeer slechte ervaringen met het combineren van 2 heavy applicaties als Exchange en SQL. I.g.v. fail-over dient de hardware voldoende capaciteit te hebben om zowel Exchange als SQL in de lucht te houden. En zelfs als je de hardware zo oversized hebt dat het zou moeten werken, gaat een fail-over geregeld fout. Vandaar mijn voorkeur voor 2 clusters. E.e.a. is natuurlijk sterk afhankelijk van de load van je cluster nodes (CPU, mem, dB size(s), etc, etc)
Maar wanneer je het fout gaan van een failover als uitgangspunt neemt, kun je net zo goed niet gaan clusteren.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:04

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Je zou het sowieso niet moeten doen omdat je geen enkele vorm van support van MS hoeft te verwachten:

Active Directory domain controllers are not supported as Exchange Server cluster nodes
Whether you are using a Microsoft Cluster Server (MSCS)-based clustering solution or a third-party clustering solution, we strongly recommend that you install Microsoft Exchange Server software only on cluster node computers that are configured as domain member servers. Microsoft does not support the use of Exchange on cluster node computers that are also configured as domain controllers.
Lijkt mij al reden genoeg om het niet te doen....

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

[...]Het lijkt mij een loos argument. SBS iemand ?...
FF goed lezen: Exchange op een DC wordt wèl gesupport, maar niet aangeraden omdat Exchange de fail-over naar een andere DC dan niet doet. Als je in je omgeving slechts één DC hebt (SBS) is dat geen issue

Een geclusterde Exchange, waarbij de cluster nodes ook DC zijn, wordt niet gesupport.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
[...]

Het lijkt mij een loos argument. SBS iemand ?

DC is ook niet geclustered. (Als dat al kan.... volgens mij niet...) De nodes op zich zijn gewoon 2 vaste Domain-controllers op hun fysieke IP-adressen. En daar draaien 3 clusters op. SQL / Exchange / DHCP-WINS-FILE-PRINTER.

1 cluster met Exchange/SQL is geen probleem, werkt perfect. (de 1 draait Exchange en de andere draait SQL en in een noodgeval of tijdens werkzaamheden trekt 1 node beide clusters)

Als ik goedkeuring krijg ga ik er 2 servers bij aanschaffen en inrichten als aparte DC's. Lijkt mij inderdaad ook beter.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:04

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 09:45:
[...]

DC is ook niet geclustered. (Als dat al kan.... volgens mij niet...) De nodes op zich zijn gewoon 2 vaste Domain-controllers op hun fysieke IP-adressen. En daar draaien 3 clusters op. SQL / Exchange / DHCP-WINS-FILE-PRINTER.
Om dan helemaal correct te zijn... Je hebt één cluster, met drie cluster-apps. Géén drie clusters ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2005 @ 09:45:
[...]

1 cluster met Exchange/SQL is geen probleem, werkt perfect. (de 1 draait Exchange en de andere draait SQL en in een noodgeval of tijdens werkzaamheden trekt 1 node beide clusters)

Als ik goedkeuring krijg ga ik er 2 servers bij aanschaffen en inrichten als aparte DC's. Lijkt mij inderdaad ook beter.
helaas zit ik met deze situatie bij een klant. 2 exchange clusters (2x2 servers) en alle vier de nodes zijn DC. Tot nog toe heb ik er alleen maar problemen mee gezien die er niet waren geweest als er nog 2 losse dc's bijgezet waren (het probleem waar ik nu mee zit is het aanleggen van trusts dmv invullen van lmhost files; helaas niet anders mogelijk).
Pagina: 1