Toon posts:

Piepende monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In de search ben ik veel onderwerpen tegengekomen over piepende monitors. Wat ik daaruit opmaakte is dat het verlagen de frequentie een oplossing zou zijn.

Het betreft een Iiyama Vision Master pro 452 19 inch aperture grill beeldbuis

Een vreemde situatie doet zich hier voor. Tijdens het booten (640x480) piept hij niet. Ook op de resoluties 1280x960@85Hz en 1600x1200@70Hz piept hij niet. Op bijna alle andere resoluties wel. Dat varieerd van een zachte pieptoon bij 1024x768@alles tot een waar gekrijs bij 1600x1200@60Hz.

Mijn workaround is dat ik de monitor na een dag uitgestaan te hebben heb opengemaakt en een kritische blik heb geworpen op de soldeerpuntjes van de trafo en condesatoren. Ik zach daar niets bijzonders in.
Het is een goede monitor met goed beeld en mijn vraag is hoe ik het apparaat goedkoop kan laten repareren. Het lijkt me een kleinigheidje.
Ik heb geen idee welke zaak of bedrijf zulk soort diensten nog aanbied.

• Monsie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:39
Helpt een klap geven erop? Ik heb een monitor die ook piepte, maar als ik er een klap op gaf was het weer ff weg.

Ik heb overigens wel een nieuw scherm gekocht :)

En over het laten repareren... Heb je geen garantie meer?

Sign here please

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-07 17:04
Ik zou oppassen met het openmaken van je monitor, zelfs na enkele dagen zonder de stekker in het stopcontact kan er nog wel 3000 volt op staan. En dat is best veel :P.

Geen idee wat de piep veroorzaakt, ik zou eens navraag doen bij de computerboer.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je hem toch al open hebt gehad zou ik eens alle spoelen in dat ding met een lijmpistool vastzetten. Omdat deze vaak ietwat resoneren kunnen ze heel erg gaan piepen. Waarschijnlijk resoneren ze op een andere manier bij andere resoluties, vandaar dat je hem verschillend hoort piepen.

Als je echter nog garantie hebt zou ik het ding gewoon laten omruilen, hij behoort namelijk niet te piepen.

Verwijderd

http://www.ewaldi.nl/

(maar zelf klussen is leuker en goedkoper :P)

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2005 09:44 ]

• Vizorium-5
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:54

Vizorium-5

Framerate = Life

Heb je je monitor geaard? Als dat niet zo is, kan de lekspanning niet weg.

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 10:50

BruT@LysT

Fear and Loathing

Volgens mij piepen monitoren juist bij een lage refreshrate. Dit geldt ook voor 50Hz TV's, die piepen als de ziekte.

Als ik de TV-out optie gebruik (vrijwel altijd) dan zorgt mijn ATi kaart er ineens voor dat hij bij het booten inplaats van de gebruikelijke 60Hz of 72Hz ineens maar 50Hz doet (vanwege de TV die gebruik maakt van deze frequentie, ookal heb je een 100Hz tv, dat doet er niet toe), Dat zou een piep kunnen veroorzaken, hoewel mijn twee monitoren totaal niet piepen, zou het wel mogelijk zijn in zo'n situatie.
Overigens is een piep niet schadelijk, wel irritant :)

Edit, als ik ze niet heb geaard (zijn allebij 21" Dell schermen) dan blijft het bij mij gewoon goed.

Is het overigens erger geworden? of zal het altijd al zo geweest zijn, in dat geval lijkt me het gewoon een eigenschap van dat scherm, komt vaak zat voor.

[ Voor 22% gewijzigd door BruT@LysT op 04-11-2005 10:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het betreft hier een 2e hands scherm dat ik onlangs kocht voor 65 euro. Ik wil dit scherm gebruiken om te gamen zonder ghosting. Het beeld van een CRT is onevenaardbaar als het gaat om scherpte in synchronisatie bij snelle bewegingen wat het aimen makkelijker maakt.
Al heb ik zelfs een X800pro, ik wil spellen graag spelen op 1024x768 zonder frutsels om een prachtig vloeiend beeld te krijgen. Ik heb ook op 1600x1200 gespeeld en in LOTR BFME had de videokaart er toch wel moeite mee ;)

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal die link naar CSC eens goed gaan bestuderen.

Bij het openmaken heb ik uiteraard geen soldeerpuntjes of gevaarlijke onderdelen aangeraakt. Alleen gekeken en de hoogspanningsdop op het scherm opnieuw gemonteerd na het ontladen te hebben.
De monitor is er in ieder geval niet slechter op geworden. Ik durf de monitor niet in werking open te maken.
Verder is de monitor en het gehele systeem goed geaard en zijn er geen kabels beschadigd.

Verwijderd

Topicstarter
Heel vriendelijk, maar de een zegt dat na het piepen z'n monitor op zwart ging en weer een ander beweerd dat het helemaal geen kwaad kan. Dat maakt het er niet duidelijker op.
Die CSC zaak zit in Delft (120 km van mijn huis). Bestaat er ook zoiets in de regio Noordoost-Brabant? Ik denk dat (2x120x0,15ct = minimaal 36 euro aan reiskosten) niet efficient is. Zeker als ik de monitor een paar dagen later zelf moet ophalen. Het aangetekend en verzekerd versturen van een 22 kilo wegend apparaat zal ook niet voordelig zijn schat ik zo.

Mijn vraag luidt dan eerder of het piepen niet erger kan worden als ik de resolutie 1280x960@85Hz blijf gebruiken. Nu piept hij echt amper op deze resolutie.

Geld is even een probleem omdat mijn huis opgeknapt moet worden (was onderhand wel noodzakelijk).

Stock with it of heeft iemand nog een goed idee ;)

Verwijderd

monitoren moet je redelijk voorzichtig mee zijn.
Een van mijn eerste herrineringen was een vonk van ~5mm toen ik in groep 3 een tv aan het uit elkaar halen was.
Dingen zenden ook rontgenstralen uit, en als je de kathode straalbuis per ongeluk kapot tikt, implodeert ie.
probeer eens te "degaussen" (staat vast wel ergens in zo'n scherm menutje).

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:31
Ik heb er soms last van bij mij Iiyama Vision Master Pro 1451 (LS902UT) 19" CRT. Ik draai in Windows XP op 1280x1024@85Hz en dan begint de monitor soms te piepen. De oplossing voor mij is dan om even terug te schakelen naar een lagere refreshrate, die te accepteren en dan weer terugschakelen naar 85Hz. Dan is het piepen bij mij over.

• Caviatjuh
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 18:38
Ik heb ook een VM1451 en deze gaat ook afentoe piepen, ken ook nog iemand anders met een anders 19" Iiyama model wat piepte, lijkt dus gewoon een Iiyama probleem, maar ff aan/uit schakelen of ff naar een andere reso en weer terug schakelen lost het probleem bij mij meestal wel op, maar ik heb het dan ook niet constant.

Verwijderd

Topicstarter
Caviatjuh schreef op zondag 06 november 2005 @ 14:13:
Ik heb ook een VM1451 en deze gaat ook afentoe piepen, ken ook nog iemand anders met een anders 19" Iiyama model wat piepte, lijkt dus gewoon een Iiyama probleem, maar ff aan/uit schakelen of ff naar een andere reso en weer terug schakelen lost het probleem bij mij meestal wel op, maar ik heb het dan ook niet constant.
Deze oplossingen bieden geen soelaas.

En nog iets wat ik vanmorgen zag is dat de rechterbovenhoek verkleurd was. Deze kon ik handmatig bijstellen :/

Nu is het voor mij eerder een kwestie van wat is acceptabel. Is het rechtvaardig om je te ergeren aan een lichte pieptoon of is dat iets waar ik niets aan kan doen? Naarmate de monitor warm wordt, wordt het gepiep wel minder op 800x600@75Hz :? en 1600x1200@70Hz B) . Derest blijft een ramp. Het beeld is verder prima in orde. Ik maak even een lijstje om het wat duidelijker in beeld te brengen.

800x600@vanaf 75Hz (zacht gepiep)
800x600@100 en 120 Hz (hard gepiep)
1024x768@vanaf 75Hz (iets harder gepiep)
1024x768@100Hz (harde piep)
1280x960@vanaf 70Hz (zacht gepiep en wat ander gepiep ;( )
1600x1200@60Hz (een waar gekrijs, aan de andere kant van mijn huis nog goed hoorbaar)
1600x1200@70Hz (zo goed als stil, maar de letters zijn wel erug klein en het scherm flikkerd nog te veel).

Dat krijsen op 1600x1200@60Hz staat me niet aan. Is er dan iets echt fout?

Ik heb nog een doodstille 15 inch monitor staan, maar dat is wel een harde oplossing. Gamen op 19 inch is toch heel wat relaxter.
Ik kan ook even wachten totdat ik weer geld heb om een nieuwe CRT monitor te kopen welke ik dan laat testen in de winkel.

Wat zouden jullie doen in mijn geval?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2005 09:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
PS: Hoe kan ik achterhalen hoe oud de monitor precies is? Ik weet dat Iiyama 3 jaar garantie geeft op haar modellen en mijn monitor zit of net op het randje of er net overheen.

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

De monitor kan waarschijnlijk niet meer genoeg spanning leveren, een al lang bestaand probleem.
Heb dit ook gehad met mijn a705mt. Kassiewijlen, helaas, jammer, maar verder niet veel aan te doen
Aan de achterkant staat bij het typenummer ook de productiedatum.

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

• Horus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-07 22:25
Dit is een vrij veel voorkomend probleem, en wat Terw_Dan zegt is dan ook correct, de pieptoon ontstaat doordat de spoelen naar verloop van tijd niet meer perfect vast zitten en gaan resoneren. Dit kan per monitor/tv gebeuren bij verschillende frequenties. Een tijdelijke oplossing is inderdaad de bekende tik tegen de monitor, die de resonantie verstoord, maar uiteindelijk komt het toch weer terug. Om het duurzaam op te lossen zul je de spoelen opnieuw vast moeten zetten, of in ieder gaval zodanig moeten aanpassen dat de resonantie niet meer optreed bij de door jou gebruikte frequenties.

Verwijderd

Topicstarter
Zolang het gepiep op de achtergrond blijft heb ik er geen noemenswaardige moeite meer. Alleen ben ik wel beperkt tot bepaalde resoluties. De voeding blijkt in orde te zijn omdat de monitor glansrijk door nokia monitor tester heen kwam (wit knipperend vlak wat je voeding van de monitor zeer zwaar belast). Toch vreemd dat het apparaat geen moeite heeft met 1600x1200@70Hz wat ongeveer het hoogste van het hoogste is en ook geen moeite heeft met zeer lage resoluties :?
Iemand theoriën hierover?

*droomt even over een GF7800GTX icm een Ut903 monitor :9~

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 03-08 16:02
Tja, op die andere resoluties maakt hij waarschijnlijk ook wel geluid alleen is dat toontje hoger dan jij kan horen. :)

En dat het uit de spoelen komt klopt meestal ook wel. Als je het aandurft zou ik ook het lijmpistool eventjes ter hand nemen. Gewoon elke spoel even netjes weer vastplakken en erg grote kans dat jou oren weer rust hebben.

Veel success er iig mee.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Verwijderd

Topicstarter
De monitor is inmiddels niet meer in gebruik. Ik kreeg ineens last van zware verticale convergentie onderin het scherm. Dat was voor mij de druppel.
Ik gebruik nu even een 15 ich monitortje van een onbekend merk wat ik nog had staan. Wat me echter wel opvalt voor deze goedkope monitor is dat hij amper tot geen last heeft van convergentie, superscherp beeld heeft en verder doodstil is. Welliswaar moet ik het even doen met 800x600@85Hz, maar straks komt er een nieuwe monitor.

Wat lopen spellen ineens supervloeiend op 800x600 :9~

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2005 11:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het geluk is met mij. Laat het toeval zijn of niet.

Mijn baas had nog een Iiyama HM903DT A in de aanbieding staan. Binnen 2 uur na werktijd was het zaakje geregeld en heb ik hier een stille bak die games accepteerd op 1920x1440@85Hz :9~

Dat is beter dan 800x600@85Hz :>
Alleen mijn videokaart is niet al te happy met 1920x1440, maar het gaat nog redelijk.
Pagina: 1