Toon posts:

[BF2] Stemgeluid hapert met SB Live! 24 bit*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb net een Soundblaster Live! 24-bit gekocht en geïnstalleerd ter vervanging van mijn onboard AC97 chip. Het geluid in Battlefield 2 is echt _enorm_ verbeterd, alleen het stemgeluid hapert constant en staat heel hard. Met stemgeluid bedoel ik niet het VOIP geluid van squadleden, maar die geluiden zoals "roger that", "enemy troops!", "I need artillery support over here siiiir!!", "We've lost control of an outpost", "UAV offline", etc, etc.

Naast deze haperende stemgeluiden loopt het spel verder prima. Het geluid van tanks, voetstappen, vliegtuigen, geweervuur, auto's, etc is prima en zelfs fantastisch vergeleken met die AC97 chip. Het beeld hapert ook niet.

Nu lees ik het volgende in de readme van BF2
- De volgende geluidskaarten ondersteunen de optie 'Hardware geluidsrendering' niet:
...
Creative Labs SB Live! 24 bit
...
Betekent dit nu dat ik een andere geluidskaart moet kopen, puur omdat dat stemgeluid niet goed weergegeven kan worden? Dat lijkt me raar, omdat het overige geluid juist fantastisch klinkt. Ik heb trouwens het onderstaande geprobeerd, helaas zonder succes.

- Driver update van 5.12.1.314 naar 5.12.1.512 (eerste van bijgeleverde CD, laatste van creative.com)
- Onboard AC97 audio uit gezet in BIOS
- In BF2 geluid op hardware gezet en low, medium en high kwaliteit ingesteld. Verdere instellingen in BF2 regelen alleen volumes.
- Extra Creative software geinstalleerd om te zien of daar wat mee te regeln valt
- Een paar kanslozeopties in Windows geprobeerd (don't use mixing on this device, don't map through this device)
- EAX uit gezet in BF2
- Video resolutie veranderd in BF2

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2005 01:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gebeld met de computerwinkel vandaag en die jongen was erg verbaasd omdat-ie zelf BF2 met een Sounblaster Live! 1024 speelt en dat is een veeeeel oudere. Ik heb ook EA support gebeld en ook daar vond de medewerker het vreemd.

Feit blijft natuurlijk dat er in de readme staat dat de hardware rendering optie in BF2 niet zou werken icm met die SB Live 24-bit, maar het is wel vreemd dat het (1) op een oude SB Live 1024 wel zou kunnen en (2) dat met mijn SB Live 24 bit al het geluid perfect klinkt behalve dat stemgeluid.

Ik heb trouwens ook nog de kaart in een ander PCI slot gezet en nog maar eens mijn BIOS doorgefietst om aan wat PNP/PCI schakelaars te trekken -> geen resultaat.

Ik *hoop* eigenlijk dat er hier nog iemand rondloopt met die SB Live 24-bit en Battlefield 2.......

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2005 15:52 ]

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:56
Even je topictitel lichtelijk uitgebreid in de hoop dat zo iemand anders met eenzelfde kaartje en BF2 eerder reageert :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 15:48:
Ik heb gebeld met de computerwinkel vandaag en die jongen was erg verbaasd omdat-ie zelf BF2 met een Sounblaster Live! 1024 speelt en dat is een veeeeel oudere. Ik heb ook EA support gebeld en ook daar vond de medewerker het vreemd.

Feit blijft natuurlijk dat er in de readme staat dat de hardware rendering optie in BF2 niet zou werken icm met die SB Live 24-bit, maar het is wel vreemd dat het (1) op een oude SB Live 1024 wel zou kunnen en (2) dat met mijn SB Live 24 bit al het geluid perfect klinkt behalve dat stemgeluid.

Ik heb trouwens ook nog de kaart in een ander PCI slot gezet en nog maar eens mijn BIOS doorgefietst om aan wat PNP/PCI schakelaars te trekken -> geen resultaat.

Ik *hoop* eigenlijk dat er hier nog iemand rondloopt met die SB Live 24-bit en Battlefield 2.......
Kan ik het testen voor je zonder online te hoeven spelen, want ik heb bf2 en sb live 24bit en ook een ac97 op me moederbord (niet belangijk waarschijnlijk), maar ik kan niet online spelen, internet trekt het niet.

Verwijderd

Topicstarter
Heel graag! Je hoort die stemmen naar mijn weten ook gewoon als je offline speelt, dus dat moet een goede test zijn. :)

edit: thx Crash. Helpt wel zo'n title change idd

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2005 17:11 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 17:10:
Heel graag! Je hoort die stemmen naar mijn weten ook gewoon als je offline speelt, dus dat moet een goede test zijn. :)

edit: thx Crash. Helpt wel zo'n title change idd
Daar ben ik weer, het werkt gewoon hier hoor 8)7

Bf2:
*Versie 1.2 (geen mods or whatever)
*Geen eax
*zowel met software rendering als hardware rendering werkt het

Sb live 24bit
*Drivers van de bijgeleverde cd (heb net gevonden: versie 5.12.0001.0314)

directx (run -> dxdiag -> sound)
*hardware sound accelation: Basis (misschien helpt dit :/ )

Systeem:
Epox 4lai
p4 2,8 ghz ht (stock cooler)
Leadtek winfast a6600gt tdh (stock cooler)
creative soundblaster live 24bit
2*hitachi s-ata schijven
1 cd-rewriter speler
1 dvd-rom speler
300 watt component pro voeding

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2005 19:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 19:20:

*hardware sound accelation: Basis (misschien helpt dit :/ )
Hah! Dat was het :) Bedankt. Sound acceleration stond op "Full acceleration". Standard werkt ook niet goed, maar basic wel. Het jammere is alleen dat ik in basic modus geen of nauwelijks verschil merk met die AC97 chip. Ik denk dat ik dan maar voor een betere geluidskaart ga. Ik kan deze toch nog ruilen.

Heej, bedankt voor het testen dadark :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 19:43:
[...]

Hah! Dat was het :) Bedankt. Sound acceleration stond op "Full acceleration". Standard werkt ook niet goed, maar basic wel. Het jammere is alleen dat ik in basic modus geen of nauwelijks verschil merk met die AC97 chip. Ik denk dat ik dan maar voor een betere geluidskaart ga. Ik kan deze toch nog ruilen.

Heej, bedankt voor het testen dadark :)
Hoe bedoel je dat? Kwa geluidkwalitiet? Of snelheid van je pc?

Verwijderd

Topicstarter
Het geluid bedoelde ik. Ik heb nu net even een uurtje gespeeld en ik moet zeggen dat ik toch wel verschil hoor met die SB Live 24 bit ipv de AC97 chip. En dan bedoel ik dus met de geluidsacceleratie in Dxdiag op basic en in BF2 het geluid op hardware.

Als ik de geluidsacceleratie in DxDiag op Full zet is het geluid veeeeel beter. Geweervuur en de echo daarvan klinken veel mooier en karakteristieker dan wanneer de acceleratie op basic staat. Alleen op Full haperen de stemmen dus.
Pagina: 1