Mijn pc doet raar, check de screendump. Wat is er mis?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kakanox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-03 21:41
Ik ben al een hele tijd erg tevreden over mijn pc'tje. Config:

- Gigabyte nF3-150 mainboardje, S754, K8N Pro om precies te zijn.
- AMD Athlon64 2800+ S754 proc
- 2x512MB Kingston RAM
- 2x250GB en 2x120GB HDD's
- Matrox Millenium G550 video
- momenteel even tijdelijk 1x17" CRT.

Enige tijd terug ging het echter mis; m'n vriendin startte m'n pc opnieuw op (simpelweg "Start", "Afsluiten", "Opnieuw Opstarten") omdat ik daarom gevraagd had - hij was traag - en hij bootte niet meer. Vervolgens moederbord vervangen, 2e moederbord helaas nog net niet DOA, oude moederbord laten repareren en weer teruggeplaatst en alles werkte weer met 2 nieuwe HDD's en een extra RAID-controller. Dat doet het nog steeds, en perfect eigenlijk. Echter, op compleet onvoorspelbare momenten krijg ik de onderstaande troep door m'n beeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.marmelademusic.com/Untitled-1.jpg

Ik verdacht dus de videokaart, maar vandaag heb ik eens een poging ondernomen om (werkend met zo'n beeld!) een screendump te maken. Dit is gelukt en voila... ook op de screendump het gare beeld.

Ik heb nu dus geen idee meer van wat er mis kan zijn.. heb eerst het moederbord verdacht van de problemen, daarna het geheugen, daarna de videokaart, enz. Ook opvallend is dat ik de pc met een dergelijk beeld gerust 3 dagen aan kan laten staan (als ik iets groots aan het downloaden ben bijv., of 'm iets laat berekenen), hij blijft gewoon stabiel.

Ik heb al gegoogled op allerlei termen die bij me op kwamen, ik heb virus en spyware gescanned, windows geupdate, enz. Niks mag baten: eens in de 10-11 dagen zit ik met een dergelijk beeld.

Heeft er iemand een idee van wat dit kan zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door kakanox op 04-11-2005 00:27 ]

Ga toch fietsen.

• MMach
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Ik heb eens iets gelijkaardigs gezien bij een pc waarvan de voeding kapot was (althans de stekker naar het moederbord), er waren 3 pinnen van zwartgeblakerd. Check dat eens aub. Maar ik twijfel eraan omdat de pc stabiel blijft.

• philippevk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-05 16:56
heb je al gekeken naar de temp van je videokaart? anders kan het natuurlijk ook een brakke kabel van je graka naar je monitor zijn. Zowiezo is het even handig om alle temps van je systeem even neer te schrijven. Dit lijkt een beetje op artifacts.

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

philippevk schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 00:30:
heb je al gekeken naar de temp van je videokaart? anders kan het natuurlijk ook een brakke kabel van je graka naar je monitor zijn. Zowiezo is het even handig om alle temps van je systeem even neer te schrijven. Dit lijkt een beetje op artifacts.
artifacts?
:)
je monitor? heb je al een andere geprobeert? en heb je wel geaarde stekkers?
of je pc naast een voeding staan oid?

• kakanox
ho wacht even, jullie lezen niet goed.

het bovenstaande plaatje is een screendump, geen foto van de monitor.

betekent dus zoveel als dat het iig geen monitor kan zijn die niet in orde is.
voeding ga ik zeker controleren, dit probleem doet zich voor sinds ie 4 schijven moet aanduwen ipv 2!

heb een enermax 365, staat toch bekend om z'n overpower geloof ik..

btw, hoe vormt zo'n screendump zich precies? -> zou het de videokaart kunnen zijn als ik er wel een screendump van kan maken?

de videokaart is niet overgeklokt of whatever. ook had ik geen problemen toen ik nog 2 monitoren had, nu heb ik slechts 1x17" eraan dus ik mag verwachten dat ie koeler blijft, vooral met een nieuwe behuizing met betere luchtstroom. kan 'm met m'n vinger makkelijk aanraken iig, hij wordt niet meer dan lauw (koelribjes dan).

[ Voor 26% gewijzigd door kakanox op 04-11-2005 00:41 ]

Ga toch fietsen.

• farmacop
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-01 14:19

farmacop

Use the Delta Force Luke !!!!

Dit ziet er toch uit als een gevalletje van "checkers"... krijg je ook als je videokaart, en dan vooral het geheugen van je videokaart te heet wordt. (of ze vertonen flink slijtage)

Intel E8400 @ 3,6 Ghz / 4GB Corsair PC6400 / MSI P35 FR / 80GB Intel SSD mk1 / Ati HD6950 / Synology DS209 2TB

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 14:31

Jimbolino

troep.com

ja, dit kan zeer zeker de videokaart zijn.
anders vervang hem es met een ander kaartje...

[ Voor 23% gewijzigd door Jimbolino op 04-11-2005 00:48 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Als de screendump het videogeheugen uitleest en ruw in een file dumpt kan je wel degelijk met een brakke GPU of brak videogeheugen dit probleem geven.

Forget your fears...
...and want to know more...

• kakanox
k, dan heb ik dus toch een goeie smoes om een nieuwe videokaart te bestellen :P

moet idd ook zeggen dat enige tijd terug hij telkens spontaan rebootte tijdens het installeren van de videodrivers trouwens!

ik ben overtuigd.

[ Voor 49% gewijzigd door kakanox op 04-11-2005 00:59 ]

Ga toch fietsen.

Verwijderd

kakanox schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 00:58:
k, dan heb ik dus toch een goeie smoes om een nieuwe videokaart te bestellen :P

moet idd ook zeggen dat enige tijd terug hij telkens spontaan rebootte tijdens het installeren van de videodrivers trouwens!

ik ben overtuigd.
Holy! Ik heb dit probleem nog gister gehad!! Het bleek dat mn graka zich zelf had overclocked maar was in riva tuner niet te zien (denk ik).Of mn 480 truepower is misschien wel een beetje overkill voor mn systeem.

Wat ik heb gedaan is in rivatuner default snelheid button gedrukt en heb vpu recover aangezet.
Gereboot en probleem was weg.

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03 16:43

BruT@LysT

Fear and Loathing

Verwijderd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 02:08:
[...]

Holy! Ik heb dit probleem nog gister gehad!! Het bleek dat mn graka zich zelf had overclocked maar was in riva tuner niet te zien (denk ik).Of mn 480 truepower is misschien wel een beetje overkill voor mn systeem.

Wat ik heb gedaan is in rivatuner default snelheid button gedrukt en heb vpu recover aangezet.
Gereboot en probleem was weg.
Een voeding kan niet overkill zijn, overdimensioneren is nooit erg, hij wordt in jouw geval misschien maar voor de helft gebruikt, het is niet zo dat er constant 480watt in gestauwd wordt terwijl hij maar 200Watt nodig heeft, zo werkt dat niet :)

Overigens, als je dit soort beelden krijgt blame ik vrijwel gelijk de videokaart. Met een overclockte pc kreeg ik ook wel eens dit soort beelden, als het gebeurt was dat altijd na het afsluiten van een spel of opengl/direct3d gerelateerde applicaties. Het kan de videokaart zijn, maar van een te hoge AGP of CPU clock heb ik dit ook wel eens gekregen. Ook betekent het niet gelijk een kapotte videokaart.
Check anders je contacten van je videokaart eens (die in het slot zitten), als je ze per ongeluk aangeraakt hebt kan dit gaan oxideren wat ook dit soort vreemde bijeffecten kan geven. Met een fijn schuurpapiertje kan je die contacten weer als nieuw maken.

[ Voor 3% gewijzigd door BruT@LysT op 04-11-2005 10:25 ]

• rabor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-05 10:59
Ik heb hetzelfde 2x keer gehad tijdens het overclocken van m'n GPU. Maar dit gebeurde alleen wanneer ik overclockte dmv NVidia klokfrequentie-instellingen > Optimale frequenties detecteren, en dan tijdens dit proces m'n fans op max zette. (4x 120mm papst van 6-7V naar 11,5V)

Dus als ik hier van uit ga, concludeer ik dat je klokfrequentie (van de matrox) nét iets te hoog staat, of je power-module is niet helemaal stabiel.

Kepi_nl

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
kakanox schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 00:40:
ho wacht even, jullie lezen niet goed.

het bovenstaande plaatje is een screendump, geen foto van de monitor.

betekent dus zoveel als dat het iig geen monitor kan zijn die niet in orde is.
voeding ga ik zeker controleren, dit probleem doet zich voor sinds ie 4 schijven moet aanduwen ipv 2!

heb een enermax 365, staat toch bekend om z'n overpower geloof ik..

btw, hoe vormt zo'n screendump zich precies? -> zou het de videokaart kunnen zijn als ik er wel een screendump van kan maken?

de videokaart is niet overgeklokt of whatever. ook had ik geen problemen toen ik nog 2 monitoren had, nu heb ik slechts 1x17" eraan dus ik mag verwachten dat ie koeler blijft, vooral met een nieuwe behuizing met betere luchtstroom. kan 'm met m'n vinger makkelijk aanraken iig, hij wordt niet meer dan lauw (koelribjes dan).
Het kan inderdaad wel de videokaart zijn, een screendump leest het (brakke) geheugen van de videokaart rechtstreeks uit als het goed is. De monitor kan het natuurlijk niet zijn dan.

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-04 15:18

Colan

sucks @ solderen

vorige week nog ditzelfde gehad, en een gefrituurde videokaart was de boosdoener...zoals men hierboven ook al zei...probeer eens met een goedkoop kaartje, voordat je een splinternieuwe besteld :P

Simplicity is de bom...

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-05 16:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Effe uit de kategoerie domme vragen: heb je windows al opnieuw geinstaleerd?

En wat voor videodrivers gebruik je dan? Matrox heeft niet altijd even stabiel video drivers geleverd. Affijn, ook dat is een smoes om een nieuwe videokaart te instaleren.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Deze kaart doet hetzelfde als mijn Matrox G450 toeen die met brak geheugen kwam. Dit lag echt gewoon aan de kaart (en op den duur kreeg ik hetzelfs in mijn postscherm al).
Na een andere videokaart was het probleem verholpen.

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

RetepV

ALLES valt te repareren

Jazeker. Elke videokaart heeft een framebuffer, waar de uiteindelijke pixels in komen te staan. Of die kaart nou in 2D of in 3D mode staat. In 3D mode komt het uiteindelijke beeld toch als 2D in de framebuffer te staan. De framebuffer wordt hardwarematig uitgelezen en de pixels op je monitor getoond.

Met een screendump kopieer je de bits uit de framebuffer naar een file (of het clipboard). Dus je kopieert precies die bits die je op je monitor te zien krijgt (tenzij het videocircuit *zelf* kapot is, maar dan heb je een zwart beeld of een beeld dat 'veegt' ofzo).

Mijn idee is dat jij een videokaart met brak geheugen hebt. Effe ander videokaartje proberen en je weet het.

Het zou ook misschien de AGP poort kunnen zijn, maar ik verdenk het geheugen van je videokaart.

[ Voor 11% gewijzigd door RetepV op 04-11-2005 12:50 ]

Macbook Pro

• kakanox
RetepV -> het lastige is dat ik niet "ff" een ander videokaartje kan proberen. hij moet er een maand in blijven zitten ofzo.. m.a.w.: totdat ik er nagenoeg zeker van ben dat het probleem niet meer voorkomt ;)

Brak geheugen op de videokaart, kan dat instabiliteit van de pc veroorzaken? -> Anders prik ik dit kaartje in m'n servert nl...

en doet de videokaart van de server iets als je via MS Terminal Services Console inlogt?

[ Voor 16% gewijzigd door kakanox op 04-11-2005 13:05 ]

Ga toch fietsen.

• MMach
  • Nu online
Heb je nu al de voeding gechecked? Een tijdje geleden had ik ook een pc waarvan ik niet diret wist wat er kapot was. Bij het opstarten tot windows login kwamen er blokjes op het scherm. Eerst raakte hij nog in windows, maar daarna steeds minder ver. Ik dacht uiteraard ook eerst aan de graka, maar die bleek het niet te zijn, ook niet de mem, harde schijven, cpu, maar de voeding. Dus hoewel het op het eerste zicht niet direct iets met jouw probleem lijkt te maken te hebben, kan je het altijd checken.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-05 14:31

Jimbolino

troep.com

kakanox schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 13:05:
Brak geheugen op de videokaart, kan dat instabiliteit van de pc veroorzaken? -> Anders prik ik dit kaartje in m'n servert nl...

en doet de videokaart van de server iets als je via MS Terminal Services Console inlogt?
RDC is een virtuele monitor, dus heeft geen videokaart nodig.

zoals je zelf al aangeeft, is je pc niet instabiel, ik denk dat je daaruit kan concluderen dat een brakke videokaart geen instabiele pc veroorzaakt...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Verwijderd

Heb deze artifacts gehad bij een ti4600 vorige week,

Alleen zat er een lichte tint paars doorheen , videokaart vervangen , probleem opgelost :)

• kakanox
nou... jullie hadden gelijk.

Zojuist een simpele GF FX5200 ingebouwd omdat mijn systeem gisteren na een stapel artifacts en een reboot plotseling niet meer wilde.

Resultaat: veel scherper beeld en een stabiel systeem ;)

Ga toch fietsen.

Pagina: 1