geluidskaart tweaken / boosten ?

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Een soort case modding is het wel, electronica zeker:
Ik vind het nivo van mijn line-out van de onboard geluidskaart (soundmax adi 1980) te laag. Zeker als ik hem op mijn receiver aangesloten heb. Het volume verschil tussen bijv. de receiver-radio en de pc is veel te groot.
Nu zat ik te denken om een kleine voorversterker te gebruiken om het nivo (meer) gelijk te kunnen krijgen. Bijv. een kitje van velleman (zie hier). Deze heeft is dmv potmeters ook nog in te stellen. Wellicht kan ik deze zelfs nog inbouwen in mijn kast.
Zou dit gaan werken? Iemand hier ervaring mee?
Of heeft iemand een ander idee om het volume op te krikken.
(vanzelfsprekend heb ik alle volume instellingen in windows (master/wave, alles) op maximaal staan......)

• syo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-09-2008

syo

Verfant bmx'er

Ik denk dat dan alleen een versterker helpt als je alles al op helemaal vol heb staan...

Maar je link is niet helemaal goed linked gewoon naar de velleman site...

Tik lekker mee :) Klik, klik, klikkerde klik!!

• MichielPH
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-07-2024
syo schreef op donderdag 03 november 2005 @ 21:24:
Maar je link is niet helemaal goed linked gewoon naar de velleman site...
Je moet eerst een willekeurig product bekijken voordat de link het doet. (Session?)

[ Voor 33% gewijzigd door MichielPH op 03-11-2005 21:31 ]

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-10-2025

The Wrecker

Networking Rulez

Kan je niet een jumpertje op die kaart anders zetten? Dat kan bij mij wel iig en dna versterkt hij of juist niet, maar ik weet niet of dat dat mogelijke beschadiging kan veroorzaken. Mij staat iets bij dta er dan een bepaalde spanning over die line out gaat wat speakers kan voeden. Het was iig niet goed voor mijn computer speakertjes op een gegeven moment.

(sindsdien bouw ik mijn pc's ook zelf, zulke fouten zijn niet echt leuk)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-02 09:21
Heb je hem wel aan de juiste line-in van je receiver hangen? Op de AUX?

• kaajee
Ja ik heb het aangesloten op de AUX ingang van mijn receiver. (Er is er ook maar 1) En ik vermoed dat ik geen jumper zal vinden; het is onboard geluid.
Ik snap niet dat niet meer mensen hier 'last' van hebben, ik heb het met 3 pc's en drie verschillende apparaten overal hetzelfde 'probleem'. (receiver, versterker en televisie)

Mocht ik die voorversterker gaan gebruiken, kan ik dan een 12volts draadje van de PSU/voeding pakken voor de voeding van die voorversterker, of zou die niet stabiel genoeg zijn (en daardoor ruis veroorzaken)

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-02 09:36

itsalwaysme

Graast voor DB

kan je op je receiver niet, dat je een bepaalde ingang automatisch versterkt. dat kan volgens mij op de meeste reciever wel.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 13:16

Mentalist

[avdD]

Weet je zeker dat je geluidskaart zo zwak is?

Probeer je niet toevallig gewoon films op je PC af te spelen? Die hebben altijd een laag geluidsniveau, dat hoort!

Als je Windows gebruikt moet je eens kijken wat voor spelers je gebruikt. Met b.v. WMP/MPC kan je het ffdshow audio filter gebruiken, ook voor films, dan kan je op het configpanel daarvan je volume softwarematig nog wat extra opkrikken. In Winamp kan je de equalizer gebruiken door de preamp op te schroeven.

Anders moet je denk ik op zoek naar een headphone amp. Moeilijk te vinden, maar als je er 1 kan vinden dan zijn ze niet zo heel duur. Of je receiver die extra power eigenlijk wel "ziet" zou ik zo niet weten, hoe dat allemaal precies werkt met receivers en speakers weet ik niet.

Tenzij je 3 PC's hebt met allemaal dezelfde onboard sound en er zit een structurele fout in dat ding denk ik idd dat je gewoon wat fout doet, want andere mensen hebben er idd geen last van.

Ik heb wel een Jetway 694(T)AS board gehad waarop de onboard sound geloof ik geen headphone amp had, hoofdtelefoons klonken echt heel zwak daarop/bijna niet te horen. Maar dat heeft dan weer geen invloed op je (iig PC-)speakers. Daarom heb ik ook het idee dat een headphone amp of wat voor amp dan ook je niet gaat helpen.

Heb je geen digitale ingang op je receiver? Dan moet je een kaartje met SPdif kopen, heb je meteen betere kwaliteit, en dat lost het vast op :)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-02 12:16

M14

W3ird_N3rd schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 01:22:
Weet je zeker dat je geluidskaart zo zwak is?

Probeer je niet toevallig gewoon films op je PC af te spelen? Die hebben altijd een laag geluidsniveau, dat hoort!

Als je Windows gebruikt moet je eens kijken wat voor spelers je gebruikt. Met b.v. WMP/MPC kan je het ffdshow audio filter gebruiken, ook voor films, dan kan je op het configpanel daarvan je volume softwarematig nog wat extra opkrikken. In Winamp kan je de equalizer gebruiken door de preamp op te schroeven.
Dit heb ik bij mij eens geprobeert, maar werkt niet :?
Anders moet je denk ik op zoek naar een headphone amp. Moeilijk te vinden, maar als je er 1 kan vinden dan zijn ze niet zo heel duur. Of je receiver die extra power eigenlijk wel "ziet" zou ik zo niet weten, hoe dat allemaal precies werkt met receivers en speakers weet ik niet.
Dit werkt wel. Je krikt namelijk de amplitude van het signaal omhoog (dat is de versterking). Gevolg is dat je receiver het hogere signaal minder hoeft te versterken om het zelfde er uit te krijgen.

Een andere optie is een mengtafeltje, waarbij je de gain kunt instellen. Dat is de ingang-versterker van een bepaald kanaal. Hoe verder je die open draait, hoe sterker het signaal is wat op het kanaal binnen komt. Verder heb je dan ook wat meer te regelen zoals balance / toonregeling.

Bij komend voordeel is dat je meteen meerdere pc / cdspelers / what ever er aan hangen.

edit:

|
v Gemene schop, k was em al kwijt in cme :P

[ Voor 7% gewijzigd door M14 op 04-11-2005 03:18 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Schopje naar AV, die mensen weten er waarschijnlijk meer van :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• voodooless
  • Laatst online: 19:11

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat is het probleem om de receiver harder te zetten :?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Nou ik kan me dat wel voorstellen, als je je versterker veel harder moet zetten voor de pc en schakelt ff over naar radio dan knalt het geluid ineens door je kamer. Line-level moet line-level zijn anders is het zwaar irritant.
Volgens mij kun je het beste met een simpel opamp-terugkoppel circuit iets bouwen met een instelpotmetertje in de terugkoppeling ofzo, dan kun je gewoon draaien totdat je de gewenste versterking te pakken hebt.
Iets als dit schema: Afbeeldingslocatie: http://sound.westhost.com/p32_fig1.gif
Zou je moeten helpen. Ik zou dat hele voedingscircuit achterwege laten en gewoon de +/- 5V of +/- 12V uit je pc halen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Volgens is het bijna goedkoper en makkelijker om een "echte" geluidskaart te kopen ;)

• kaajee
Kijk! Daarvoor heb ik deze issue in GoT geplaatst! Kundige mensen die meteen doorhebben waar het probleem zit en geen overbodige vragen stellen. ;) >:)
Thanx TheLemon !

Klein dingetje nog: ik kan wel wat solderen zelf, maar met zo'n schema moet je ook de printplaat zelf indele'n/ontwerpen, altijd ff lastig.
Is dat ding wat velleman aanbied niet exact hetzelfde? (2x klikken op de link, dan kom je bij het product)
Daar zitten ook potemeters op om te kunnen bijstellen etc.

Nogmaals dank

En nee, het is niet goedkoper een geluidskaart te kopen, want die past er niet (meer) bij in!!! En een externe is toch weer net iets duurder en ik heb een externe geprobeerd en die bakte er ook niet zo veel van, wel iets beter, maar nog steeds beduidend zachter........

[ Voor 21% gewijzigd door kaajee op 04-11-2005 12:26 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-02 14:36
kaajee schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 00:58:
Ik snap niet dat niet meer mensen hier 'last' van hebben, ik heb het met 3 pc's en drie verschillende apparaten overal hetzelfde 'probleem'. (receiver, versterker en televisie)
Heb t zelfde probleem...en heb t maar gewoon geaccepteerd .... de oude geluidskaarten (bijv. de soundblaster 16) hadden softwarematig nog de optie om je uitgangsnivea aan te passen (ik dacht 1, 2 of 4 watt) en dat werkte op zich perfect...tegenwoordig zit dat er niet meer op, en inderdaad....mn computer geeft altijd een zachter volume af dan de rest ook al staat alles op max. Ik heb er nu maar een mengpaneeltje tussen gezet (ook omdat ik line-ins op mn versterker te kort kwam) waarbij ik de input gain van de pc gewoon wat hoger zet en ik dus geen last meer heb...maar het blijft idd schraal

iRacing Profiel

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

kaajee schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 12:23:
Is dat ding wat velleman aanbied niet exact hetzelfde? (2x klikken op de link, dan kom je bij het product)
Daar zitten ook potemeters op om te kunnen bijstellen etc.
Uitgangsimpedantie van 1 KOhm wordt je niet vrolijk van, zeker niet als je een wat langere kabel hebt. Schema lijk me ook niet handig: de potmeters zitten achter de opamp. Als de opamp clipt, dan doen die optmeters daar ook niks meer aan. Zuigt dus! Verder 40 Hz laagste grensfrequentie: zuigt ook! Max input voltage: 50mV. Is ook wel erg weinig, je kaart stuurt echt wel meer uit dan dat.

Als er geen plek is voor een nieuwe kaart hebt, houdt het idd verder wel op idd.

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 04-11-2005 13:05 ]

• M14
  • Laatst online: 19-02 12:16

M14

kaajee schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 12:23:
Kijk! Daarvoor heb ik deze issue in GoT geplaatst! Kundige mensen die meteen doorhebben waar het probleem zit en geen overbodige vragen stellen. ;) >:)
Thanx TheLemon !
Mijn post niet gelezen??

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:33
En wat als je hem op de phono-aansluiting doet? Of zit die er bij jou niet op? Dat is de ingang voor een lp-speler namelijk en die geeft een nog zwakker signaal. Zou je eens kunnen proberen, als je die hebt. Bij mijn receiver zit er nog wel 1 op, maar dat is niet de nieuwste meer (nog uit het Dolby Pro-Logic 1 tijdperk ;)).

• kaajee
Sorry M14 , jij zette me idd ook op een goed spoor, et ging me meer om 'anderen' en TheLemon sloeg de spijker op z'n kop.
(
T'is vaak ook een kwestie van: welk antwoord wil je graag lezen.....en bij jou antwoord dacht ik: ik ga geen mengtafel neerzetten, ik hoef ook niet meer inputs, maar in feite is dat hetzelfde als een voorversterker natuurlijk)

En nee, ik heb geen phono input (meer).

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-02 13:52

ThunderNet

Flits!

Wat ik nog mis... heeft de beste man, de line-out al doorgemeten :)
Als deze te laag is volgens de specificaties: voorversterker
is deze wel goed qua niveau: brakke versterker?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• kaajee
Ja, dat kan ik idd nog ff doen......
werkt dat met een 'gewone' mulit meter? Ik moet neem ik aan de Vrms meten, toch?

• TheLemon

TheLemon

Schema dat ik postte heeft maar 100ohm uitgangsimpedantie, dus dat ziet er al beter uit. Freq. bereik kan ik niet vinden, maar dat zal wel in orde zijn. Hij gebruikt ook dezelfde opamp.

Met de printlayout moet je inderdaad een beetje goochelen, maar met zo'n eilandjes print kun je er wel uit komen. Teken het vantevoren uit op ruitjespapier. Als je het hier post, zullen er wel mensen zijn die er nog commentaar op kunnen leveren.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Let ook op dat je een geregelde voeding nodig hebt!

Verwijderd

The__Virus schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 14:10:
En wat als je hem op de phono-aansluiting doet? Of zit die er bij jou niet op? Dat is de ingang voor een lp-speler namelijk en die geeft een nog zwakker signaal. Zou je eens kunnen proberen, als je die hebt. Bij mijn receiver zit er nog wel 1 op, maar dat is niet de nieuwste meer (nog uit het Dolby Pro-Logic 1 tijdperk ;)).
Nooit op de phono-ingang aansluiten! Deze is veel te gevoelig en heeft een RIAA-correctie. Zelfs als je deze ingang niet zou oversturen, dan heb je een enorme versterking in de bas.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 00:55

Jag

Het zou helemaal niet nodig moeten zijn om te kloten met pre amps ed. Een pc die op 0 dBFS (max) uitstuurt, doet ongeveer net zo'n hoog signaal als een cd speler.

Misschien een stomme vraag hoor, maar heb je zowel wave als master volume op max staan en verder nergens verzwakking?
Overigens is een receiver een fixed gain versterker met een verzwakker ervoor (de volumeregeling). Dus echt meer versterken doet ie niet als je de volumeregeling hoger zet, je verzwakt het binnenkomende signaal gewoon minder. Maar het is idd wel beter om een hoog signaal vanuit je pc te sturen (beter voor signaal ruis verhouding) en ook praktischer. Maar dat moet ook gewoon kunnen. Ik zou trouwens zoiezo via SPDIF aansluiten, kan je ook een AC3 of DTS signaal sturen.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-02 15:28

BHQ

Kan je geen losse geluidskaart proberen? Als je het signaal van deze gaat boosten terwijl-ie al op z'n max staat komt dat de geluidskwaliteit niet echt ten goede.

• TheLemon

TheLemon

Ik zou het hele draadje even lezen. Losse kaart erbij past dus niet in zijn systeem en hij heeft alles in de volumeregeling al max. staan.
Geluidskwaliteit van een onboard gaat echt niet hoorbaar achteruit met een simpele opamp hoor.
Digitaal aansluiten kan uiteraard alleen als je een dig. ingang op je versterker hebt, TS heb je dat?

Wat betreft de voeding, uiteraard zou je wel even moeten checken of die +/-5 of +/-12V. rails wel genoeg stroom kunnen leveren, ik weet dat zo gauw niet.
Pagina: 1