Toon posts:

meerdere schuine strepen op CRT monitor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/%7Evanlonen/monitor_strepen_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/%7Evanlonen/monitor_strepen_2.jpg

Ik heb een 19 inch Dell Trinitron monitor, die al zo'n 4 jaar meegaat. Ik weet dat een Trinitron monitor altijd 2 rechte horizontale strepen heeft, maar dit is toch iets anders. Sinds een paar maanden laat deze monitor een aantal schuine strepen zien, zoals jullie waarschijnlijk ook wel op de foto kunnen zien. Deze zijn alleen maar goed te zien op een zwarte achtergrond, zoals bijvoorbeeld bij het opstarten van mijn PC. Nu zijn deze strepen niet hinderlijk, maar ik vroeg mij af of dit een indicatie kan zijn dat het einde nadert voor mijn monitor? Als ik goed heb zijn deze schuine strepen niet normaal gedrag toch?

Verwijderd

Veranderen deze strepen van plaats of blijven ze gewoon staan? Als ze van plaats verandern lijkt het met op ruis anders is je monitor de geest aant geven!
En als je een foto trekt: een goede tip: hou de camera stil! :+

Verwijderd

Topicstarter
Ze veranderen niet van plaats, ze blijven staan.

Ik heb de camera wel stilgehouden, maar als het donker is en ik schakel de flits uit, dan zijn de foto's die mijn Canon Powershot A510 maakt altijd wazig.

Verwijderd

Probeer de degauss optie eens, en controleer eens of er toevallig magneten in de buurt van je monitor zijn o fhangen die kunnen namelijk gelijk soort problemen geven.

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
grappig dit heb ik ook op dezelfde monitor... zie het alleen soms tijdens het bios/bootscherm in windows nooit ergens last van

wel toevallig heb het ook sinds een aantal maanden en heb em ook 4 jaar ofzo

[ Voor 25% gewijzigd door Rev! op 03-11-2005 23:14 ]

• mrboomblaster
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10 14:51
meestal krijgje dit soort effecten, wat olger zei, door magnetisch velden en dergelijke. staat er toevallig geen speaker er op of naast?

D2 acc: *Mrboomblasterhc

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:47
Magneten zorgen niet voor zulke strepen.
Als je een magneet bij een CRT houdt zie je de krommingen van het magnetische veld.

Zijn al je kabels goed aangesloten?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:33

Spotmatic

Ken sent me

Dit zijn zogeheten "retrace lines". Het is een teken dat je monitor gaar begint te worden (of eigenlijk al is). Zoek maar eens op deze term in Google.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Verwijderd

Dit is echt gaar dergelijke strepen.
Ik zou echter de kabels maar es checken op breuken o.i.d. en evt andere videokaart.
Dat laaste was bij mij de oplossing toen ik nog een trini had.

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Terugslaglijnen zijn soms zichtbaar bij een hoge helderheidsstand. Uitgaande van je screenshot heb je deze veel te hoog staan.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, er staat een speaker bovenop de monitor, maar die staat er ook al iets van 3 jaar, en deze retrace lines zijn pas sinds een paar maanden zichtebaar. Degauss helpte niet. Iedere monitor degausst zichzelf toch als je hem aanzet?

Kabels lijken mij verder in orde, de D-Sub kabel is goed vastgedraaid op de videokaart. Ik zie ook geen breuken.

Wat betreft de helderheid, deze staat op 15 in het OSD. Het klopt dat het zwart misschien wel wat licht is. Ik heb de brightness via het OSD nu helemaal op nul gezet, dan is het zwart zwarter. Dan zijn de retrace lines minder goed zichtbaar, maar nog steeds te zien.
Pagina: 1