- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
bronMag mijn klant zijn bestaande OEM licenties gebruiken op zijn nieuwe PC's?
Nee, dat mag niet. Een OEM licentie is PC/Servergebonden. Met andere woorden, als de PC of Server vervangen wordt, vervalt de licentie. Een OEM licentie mag dus niet worden overgezet op een ander systeem, wat betekent dat bij aanschaf van nieuwe systemen ook nieuwe licenties moeten worden aangeschaft.
Een virtuele machine wordt geloof ik licentie technisch gezien als een andere machine, dus mag je het niet draaien. Helemaal zeker hierover ben ik niet.
I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."
Dat vraag ik me dus af. Ik kan me voorstellen dat ik het niet op de laptop EN op de VM mag draaien, maar als ik Linux op de laptop en dan XP in de VM draai, draait XP ook op de laptop (alleen niet direct).the_shadow schreef op donderdag 03 november 2005 @ 21:09:
Een virtuele machine wordt geloof ik licentie technisch gezien als een andere machine, dus mag je het niet draaien. Helemaal zeker hierover ben ik niet.
Ik denk dat ik Microsoft maar eens ga mailen hierover, zou toch wel jammer zijn als ik een licentie waarvoor netjes is betaald niet mag gebruiken op de hardware waar hij bij zat (direct of niet).
- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!
Can I move an OEM license for Windows Server to a virtual machine into another virtual machine? And if I do, how is the situation handled.
You may not transfer OEM server licenses from the original machine to a different machine. Any Microsoft Windows Server license acquired preinstalled with a new computer from an original equipment manufacturer (OEM) or through any Microsoft Volume Licensing program is tied to the machine on which the licensed software is first installed. This applies to the initial copy installed on the machine as well as any subsequent copies licensed to run with virtual machine software.
However, if you have enrolled this license on the Microsoft Volume License agreement and purchased Software Assurance for this preinstalled license within 90 days of the original purchase, you receive the benefits associated with the Volume License program, including license reassignment. At this point, you would be able to move that license from one machine to another, including a virtual machine.
Ook maakt het woord "subsequent" het in die tekst niet duidelijker: ze gaan er daar zo te zien van uit dat je Windows in Windows draait, in dit topic gaar het om 1 enkele licentie.
Moreel zou je die ene licentie prima mogen gebruiken in een virtual machine binnen dezelfde hardware. Technisch is je licentie ook niet gekoppeld aan de hardware (al zou je misschien problemen kunnen krijgen met de activatie, dat is met een telefoontje naar MS op te lossen). Het blijft namelijk op deze manier gebonden aan de hardware.
Maar om het zeker te weten zou ik - als het niet in de licentievoorwaarden of op de site is te vinden - gewoon een mailtje sturen naar Microsoft. Geen telefoontje trouwens, dat maakt het achteraf "bewijzen" ondoenlijk. En enig antwoord horen ook wij graag
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)
Ik heb inmiddels een mailtje naar Microsoft Nederland gestuurd en ik heb een auto-reply waarin staat dat ze binnen 2 werkdagen antwoord gaan geven. Waarschijnlijk wordt dat dus wachten tot maandag, maar het antwoord zal ik zeker posten.F_J_K schreef op vrijdag 04 november 2005 @ 00:00:
Maar om het zeker te weten zou ik - als het niet in de licentievoorwaarden of op de site is te vinden - gewoon een mailtje sturen naar Microsoft. Geen telefoontje trouwens, dat maakt het achteraf "bewijzen" ondoenlijk. En enig antwoord horen ook wij graag
Activatie lijkt me overigens geen probleem. Ik heb Windows op die laptop nooit geactiveerd, aangezien ik het eraf heb gehaald zodra ik had geconstateerd dat het apparaat naar behoren werkte.
[ Voor 17% gewijzigd door Gerco op 04-11-2005 09:08 ]
Het blijkt dus gewoon te mogen, ik ben blijGeachte heer Dries,
Wij bedanken u voor uw e-mail aan Microsoft.
Een Windows met OEM licentie is een onderdeel van de computer. Deze mag niet op een andere computer geinstalleerd worden.
Wanneer u de Windows op geen andere manier gebruikt, kan dat natuurlijk.
Met vriendelijke groet,
Microsoft B.V.
[ Voor 10% gewijzigd door Gerco op 04-11-2005 10:17 ]