Toon posts:

[XP] SATA RAID kapot - geen recovery console*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een groot probleem met m'n HDs:

ze zijn stuk!

Ik heb (had) 2 RAID SATA HD's in stripe staan.
Nu is het kaput. Als ik WinXP opstart kijg ik na lang "laden" dat hij het registery niet kan lezen.
Safe-mode of last workin config opties werken niet.

Ik probeerde de recovery console via de XP CD, en na het inbouwen van een floppydrive voor de RAID drivers kon ik eindelijk in de recovery console komen....of toch niet.

Hij crashed tijdens het "checking of disk configuration" met een BSOD (of iets dergelijks)
"Hij" raad aan m'n virusscanners uit te zetten en om m'n drivers te updaten(?). En om natuurlijk scandisk te draaien (kon ik dat maar).

Situatie: ik ben volledig afgesloten van het systeem (naar ik weet) en ik kan dus weinig meer doen.
Is er nog hoop dat ok de data kan accessen? Staat namelijk aardig wat man-uren/weken/maanden werk op. (dat ik uiteraard niet op back-up heb).

Kan een driver update helpen om in de recovery console te komen?
Ik heb een A8V deluxe Asus MoBo en gebruik de onboard FastTrak378 SATA RAID met bijgeleverde drivers.

XP prof (32-bit).
NTFS.
RAID stripe. (2 hd's)

Ik hoop dat jullie met al jullie tweaking skills mij een antwoord kunnen geven.

Bij voorbaat dank,
Kornelis.

P.S. excuses voor als ik het op een verkeerd forum post. Ik geloof dat het hier wel goed staat.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik pas even je topic titel aan zodat het OS er op staat - verder, geef even de exacte melding die je krijgt als je XP opstart - en vertel ons even ofdat je RAID controller nog van mening is dat je raid set in orde is :)

• Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:56

Xtremelead

powered by E-MU

Druk op F6 voor het laden van extra drivers voor je sata controller. Deze moet je wel op diskette hebben staan.

Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Zijn de schijven voor de rest wel goed?
Wanneer een van die gecrashed is kan je het vergeten en ben je alles kwijt.
Dat is het grote nadeel van stripen.
Het gaat wel lekker snel, maar wanneer een van de schijven overlijd heb je niks meer.
Wanneer je er belangrijke data op wilt gaat zetten neem dan voortaan een mirror.

Verwijderd

Topicstarter
De foutmeldingen zelf staan maar een seconde of wat in beeld, maar wat woorden die ik snel kan oppakken zijn:

blahblah
Cannot load registery hive HKEY_LOCAL MACHINE\SOFTWARE
file corrupt or does not exist
blahblah. restarting.

Tijdens het laden van de R-console krijg ik iets van:

stop 0x000024 error code blabla veel hexwaarden
to protect windows the program will now shut down
we advise to shut down any virus-scanners and try running CHKDISK /R
if this is the first time you see this problem restart your PC and try again.

nb. dit gebeurt dus tewijl hij de HDs checked voordat ie de recovery console start. (staat ets van: checking HD config). Hij herkent dus wel een windows installatie etc. (nadat RAID drivers via floppy zijn gegeven)

dit is niet de letterlijke text, maar alle belangrijke dingen staan erin (IMHO).
het is in typische BSOD kleur en lettering.

Hardwarematig is er op het eerste gezicht niets aan de hand, alles "doet" het gewoon, windows start normaal op, tot de error message. De bios ziet ook geen problemen.
Ik neem aan dat bij een "echte" HW crash windows ook niet meer opstart...

Vlak voordat ie stierf gaf ie al wat slechte voortekens (lang ladende " my computer" etc)
De enige reden waarom ik geen back-up heb gemaakt is dat dat nogal traag gaat met floppies
(geen werkende brander).
Mijn plan-de-campagne is nu om windows ernaast op een werkende HD te installeren en vanuit die installatie proberen de HD's te "fixen".

Het feit dat zelfs de R-console crashed tijdens het checken wijst op een MS bug en/of een echt vreemde corruption van m'n HD, maar het feit dat windows voor 80% opstart en crashed op een corrupted file zegt me dan weer dat het "simpelweg" data-corruptie is.

@ShellGhost: had ik idd maar gemirrored. maarja, sneller sneller sneller he...:(

bedank allemaal, en ik hoor graag tips over hoe ik dit kan oplossen.

Ik verwacht uiteraard geen magische oplossing, maar een kans om paar meg aan C++ code en bmp'tjes op te halen :)

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Je kan proberen er een image van te maken met bv ghost.
Zolang ghost nog een driveletter kan vinden kan je er een image van maken geloof ik.
Iig het proberen waard. :)

• Gover
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:16

Gover

Seti@home Classic: Wiep

Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2005 @ 19:00:
Kan een driver update helpen om in de recovery console te komen?
Ik heb een A8V deluxe Asus MoBo en gebruik de onboard FastTrak378 SATA RAID met bijgeleverde drivers.

XP prof (32-bit).
NTFS.
RAID stripe. (2 hd's)

Ik hoop dat jullie met al jullie tweaking skills mij een antwoord kunnen geven.
Je moet vooral niet gaan haasten!
- als je na het BIOS POST scherm de BIOS meldingen van de FastTrak controller ziet, worden de harde schijven dan goed herkend? Met Ctrl-F of iets dergelijks kun je in de BIOS van de RAID controller komen, geeft de BIOS aan dat je Array 'healthy' is?

Indien deze antwoorden juist zijn:

Download de NTFS for DOS driver bij bijv. ETPlanet.com en download een Windows 98 SE bootdisk bij dezelfde site.
Krijg je met deze 2 diskettes toegang tot de schijven, zo ja, kopieer alles naar een aantal floppy's.

Wat je ook kunt proberen is de nieuwste Knoppix of Ubuntu Linux 'Live CD' te downloaden, waarschijnlijk herkent 1 van deze 2 sowieso je RAID controller, boot je PC vanaf Linux CDROM, ga naar de 'Bestandsbeheerder' of klik op het icoontje op je bureaublad 'HDD', plaats een USB stick en kopieer de bestanden naar de USB stick of diskette

Laatste optie (voor mij dan), regel een nieuwste versie van Powerquest Drive IMAGE, maak de bootable CD (Windows PE > pre installation enviroment) en redt zo je spullen.

Let wel deze methodes kunnen alleen als je de Stripe-set intact is, anders kun je het vergeten....

Succes!

Ervaring varieert lineair met de hoeveelheid geruïneerde apparatuur.

Verwijderd

Topicstarter
Werkt dat NTFS4DOS systeem dan ook met RAID? zelfs de windows XP installer heeft 3rd party drivers nodig (die er alleen zijn voor windows >98)

Een PE image maken...hoe zit dat? drive image is verdwenen sinds symantec het heeft overgenomen. (links gaan naar Norton Ghost).

Hoe werkt dat systeem (globaal gezien)? wordt er een image van m'n HD gemaakt die dan naar CD moet worden gebrand...hoe zit dat?

Met linux gaan zitten klooien lijkt me ook niet zo fijn, vooral omdat ik waarschijnlijk ook de HD's moet repareren, en ik ben totaal niet thuis in linux, en al helemaal niet in linux apps.

Hoeveel kans van slagen heeft mijn voorgestelde aanpak? (Windows op een 3e (non-raid) HD) en daar vanaf repareren) welke tool kan ik dan het best gebruiken? Er is ongetwijfeld iets beters dan chkdisk...

Oh, en ik las op inet dat (uitgerekend) mijn RAID controller problemen geeft onder linux...:(

Sorry dat ik zo negatief ben, maar heel erg bedankt voor je tips...

P.S. mijn raid controller zegt "alles OK".

• Gover
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:16

Gover

Seti@home Classic: Wiep

Ik ben weer een beetje dom, je hebt helemaal gelijk, met NTFS for DOS heb je nog geen toegang tot RAID.........dom dus, maar als er DOS driver zijn voor je RAID is het natuurlijk vrij eenvoudig:

in je config.sys op de floppy:

device=a:\mijn_raid_driver.sys /eventuele opties

en natuurlijk de de driver zelf op de floppy, als er te weinig ruimte is, kun je dingen als fdisk en zo rustig weggooien.

Maar de nieuwste drive image maakt een bootable cd m.b.v. Windows PE, met wat zoekwerk omtrent slipstreamen kun je daar 'heel eenvoudig' (gewoon goed lezen) je raid drivers bijzetten, dan maak je normaliter een image van je bestandssysteem, maar heb je ook toegang tot je bestanden. Een USB-stick of je floppy wordt gewoon herkend (de beperking van PE ligt voornamelijk bij het beperkte aantal processen/aaplicaties die tegelijkertijd kunnen draaien).

Wat betreft de mogelijkheid voor jou om er een 3e HDD bij te hangen en daar even snel een W2000/XP op te installeren + drivers video + drivers RAID is natuurlijk ook mogelijk.

Qua tijd zal het mekaar allemaal niet zoveel ontlopen.

Ervaring varieert lineair met de hoeveelheid geruïneerde apparatuur.

Verwijderd

Topicstarter
ok, dank je wel!

ik ga denk ik toch maar voor de 3e HD + XP. de HD ligt nog ongebruikt in de verpakking (ooit vergeten in te bouwen :))

Ik had nog nooit gehoord van WIN PE, klinkt wel interessant :)

ik ga morgen kijken of ik het aan de praat kan krijgen. Ik post uiteraard mijn bevindingen.

Verwijderd

wellicht ff opstart met de Hiren boot cd (zoek op google) juiste drivers meegeven en een chkdsk vanaf daar draaien?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2005 00:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeerde vandaag een harde schijf aan te sluiten op m'n VIA 6420 RAID controller die ook op het MOBO zit (asus a8v deluxe) , krijg ik tijdens de XP installatie deze foutmelding tijdens het lezen van de VIA RAID drivers van de floppy..

\sata\winxp\viasraid.sys caused unexpected error (4102) in line 2113 in d:\xpsprtm\base\root\setup\oemdisk.c

ik heb verschillende floppies geprobeerd, maar ik krijg steevast dezelfde error.

Ben ik nu zwaar screwed? ik kan verder nergens drivers op het internet vinden...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dat probleempje nu "opgelost" door de WIN 2003 drivers te gebruiken...schijnen te werken...

Ik vind het erg vreemd dat m'n XP drivers errors genereren tijdens het installeren van windows XP...

nouja, ik houd jullie op de hoogte.

Verwijderd

Topicstarter
Windows XP draait als een zonnetje op m'n secundaire HD, maar welke tool kan ik het beste gebruiken om m'n andere schijf te "repareren"?

Welke software is een beetje handig?

Ikzelf ken alleen chkdisk :)
Pagina: 1